
Allmändidaktik

Allmändidaktik
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
- 11Förord
- 13Bokens innehåll
- 21Bokens författare
- Del 1 Allmändidaktik – vetenskap för lärare
- 129Vad är allmändidaktik?
- Pertti Kansanen, Sven-Erik Hansén, Jan Sjöberg & Tomas Kroksmark
- 30Allmändidaktik – deldisciplin inom pedagogik
- 32Några milstolpar i utvecklingen av didaktiken
- 38Skolbildningar inom didaktik
- 41Den didaktiska relationen
- 46Konturer till en allmändidaktik
- 47Litteratur
- 249Ämnesdidaktik – en integrerad del av allmändidaktik
- Kaj Sjöholm, Pertti Kansanen, Sven-Erik Hansén & Tomas Kroksmark
- 51Ämnesdidaktiska traditioner
- 51Ämnesdidaktik i en europeisk tradition
- 53Ämnesdidaktik i en angloamerikansk tradition
- 56Relationen mellan traditionerna
- 58En precisering av innebörden i ämnesdidaktik
- 60Varierande utgångspunkter för indelning av didaktik
- 61Ämnesdidaktik och Norden
- 64Ämnesdidaktiken och den goda läraren
- 64Litteratur
- Del 2 Allmändidaktikens samhälleliga villkor
- 369Lärarutbildning i ett föränderligt samhälle
- Jan Sjöberg & Sven-Erik Hansén
- 70Den internationella arenan
- 75Den nordiska arenan
- 78Den nationella arenan
- 82Lärarutbildning och förändring
- 83Litteratur
- 487Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning
- Pirjo Lahdenperä & Margareta Sandström
- 89Interkulturell didaktik – dimensioner och kunskapsformer
- 91Transformativ akademisk kunskap och interkulturell didaktik
- 94Undervisningssvårigheter i mångkulturella klassrum
- 94Språkliga hinder för lärande och undervisning
- 96Modersmålsundervisning
- 97Sociokulturella hinder för lärande och undervisning
- 98Skilda synsätt på lärar- och elevrollen
- 99Skilda synsätt på kunskapsanvändningen
- 100Svårigheter i kommunikationen lärare–föräldrar
- 102Interkulturell kompetens
- 102Om det känslomässiga i lärararbetet
- 103Lärares interkulturellt kommunikativa kompetens
- 104Lärares handlingskompetens
- 106Litteratur
- 5111Skola och kön
- Elina Lahelma & Elisabet Öhrn
- 112Forskning om kön
- 113Relationer i undervisning och klassrum
- 116Prestationer och betyg
- 119Relationer mellan elever
- 120Betydelsen av lärares kön
- 122Att arbeta för förändring
- 123Litteratur
- 6127Ansvarsstyrning – didaktikens slutpunkt?
- Gjert Langfeldt & Jorunn H Midtsundstad
- 129Framväxten av en ny styrningsform
- 131Testning av elever – ny funktion – i ny styrform
- 132Ansvarsskyldigheten påverkar skolans innehåll
- 133Resultatjämförelse
- 134Ansvarsskyldigheten förändrar undervisningen
- 135Ansvarsstyrning förskjuter ämnesinnehållet
- 138Ansvarsstyrning gör det svårare för lärarna att välja innehåll för sin undervisning
- 139Didaktik och ansvarsstyrning
- 140En diskussion om didaktik och profession
- 141Vad gör staten med undervisningen av barn och ungdomar?
- 142Litteratur
- Del 3 Didaktiska processer
- 7147Lärande och lärandemiljöer
- Roger Säljö
- 149Kunskaper, pedagogik och samhällsform
- 150Lärande och arbetsdelning
- 152Perspektiv på lärande och kunskap
- 154Lärande i ett empiristiskt perspektiv
- 157Lärande i ett rationalistiskt perspektiv
- 160Pragmatismens och det sociokulturella perspektivets syn på lärande
- 162Lärande som situerat i sociala praktiker
- 163Dewey och det pragmatiska perspektivet på lärande och undervisning
- 167Vygotskij och lärande i ett sociokulturellt perspektiv
- 171Att stötta lärande
- 172Litteratur
- 8175Vad händer egentligen under lektionerna?
- Fritjof Sahlström
- 177Elevers och lärares deltagande i katederundervisning
- 184Deltagande i bänkundervisning
- 188Initiering–respons–evaluering
- 192Två-tredjedelsregeln
- 194Robusta resultat, nya förutsättningar
- 195Litteratur
- 9199Design för lärande på tröskeln till ett digitaliserat samhälle
- Staffan Selander
- 200Det didaktiska (etiska) ansvaret
- 201Att förstå lärande
- 203Erkännandekulturer och bedömningspraktiker
- 204Lärande i en digital miljö
- 205Spel och scenariepedagogik
- 206Mobilt lärande
- 206Det flippade klassrummet
- 207Storföreläsning med mentometer
- 207Blogg
- 207Kollaborativ informationssökning
- 208Skissandets didaktik
- 208Mot nya kunskapsrepresentationer och en ny litteracitet
- 208Design för lärande
- 209Learning Design Sequences
- 211Slutord
- 212Litteratur
- 10215Språkdidaktik för ett föränderligt samhälle
- Liselott Forsman, Mikaela Björklund & Kaj Sjöholm
- 217Några ögonblicksbilder av verkligheten
- 219Förändrade färdigheter och nya didaktiska perspektiv
- 220Värdegrundsfrågor och kompetens för ett förändrat samhälle
- 222Tillbaka till klassrummet
- 225Mer om värdegrunden
- 227Hur går vi vidare?
- 228Litteratur
- 11231Specialpedagogik – för mångfald i skola och samhälle
- Kristina Ström & Karin Linnanmäki
- 232Samhällssyn, människosyn och kunskapssyn
- 233Från liv i samhällets utkant till gryende människovärde
- 233Bildbarhet och bildbarhetens gränser
- 234Folkundervisning – bildning för de bildbara
- 235Särskilda elever – särskild utbildning
- 237Specialpedagogik – en speciell form av pedagogik?
- 240Specialpedagogik – pedagogik för de speciella?
- 242Lärandesvårigheter eller undervisningssvårigheter?
- 244Matematiksvårigheter
- 246Specialpedagogik i en skola för alla
- 247Litteratur
- 12249Att leda lärande
- Torbjörn Sandén & Tom Wikman
- 251Två lärares berättelser
- 254Förutsättningar för lärande
- 257Förutsättningar för att leda
- 260Läraren som ledare
- 264Konkretisering
- 266Litteratur
- 13269Att förstå och använda läroplanen
- Sven-Erik Hansén & Jan Sjöberg
- 270Läroplaner, politik och beslut
- 275Läroplanstraditioner
- 277Läroplanen och organiseringen av innehållsstrukturen
- 278Läroplanen och läroplansarbete
- 279Spänningen mellan den formella och funktionella läroplanen
- 281Läroplanen i spänningsfältet rutin och förändring
- 284Läroplanen i spänningsfältet mellan teori och praktik
- 286Läraren och läroplanen
- 288Litteratur
- 14291Utvärdering och bedömning som en del av lärarens arbete
- Gunnel Knubb-Manninen, Tom Wikman & Sven-Erik Hansén
- 293Bedömning och betygsättning av elever
- 296Elevens självbedömning
- 297Att utvärdera undervisning
- 299En mångsidig och dynamisk bedömning
- 300Litteratur
- 15303Att utvärdera utbildning
- Renata Svedlin
- 306Utvärderingens värderingsbas och genomskinlighet
- 307Hur utvärdera på skolan
- 307Att välja form för självvärdering
- 309Områden för självvärdering i skolans arbete
- 311Självvärdering av hälsa och välbefinnande, ett exempel
- 312Vilken är nyttan av utvärdering i skolan?
- 313Utveckling av formerna för utvärderingspraxis
- 314Litteratur
- Del 4 Att utvecklas i yrket
- 16319Nya lärare möter skola och klassrum
- Jessica Aspfors, Marina Bendtsen & Sven-Erik Hansén
- 320Den första tiden i yrket
- 322Nya lärare berättar
- 323Camillas berättelse – nya idéer och gamla mönster
- 327Malins berättelse – att balansera och dra gränser
- 330Framträdande mönster i berättelserna
- 331Intensifiering
- 332Obeständighet
- 333Partikularitet
- 335Kompetensbildning
- 336Entusiasm
- 336Mönster, arenor och åtgärder
- 338Litteratur
- 17341Lärares pedagogiska tänkande
- Pertti Kansanen & Sven–Erik Hansén
- 343Lärares pedagogiska tänkande
- 344Läroplanens roll
- 345Lärarens roll
- 349Hur tolkas pedagogiskt tänkande?
- 353Pedagogiskt tänkande i elevers medvetande
- 357Självständigt tänkande och forskande lärare
- 358Litteratur
- 18361Professionell och didaktisk utveckling genom aktionsforskning
- Karin Rönnerman & Liselott Forsman
- 362Styrning av kompetensutveckling
- 364När formen styr kompetensutvecklingen
- 366Aktivt deltagande i kompetensutveckling
- 366Trädprojektet
- 369Q-projektet
- 372Kollegial kompetens utvecklas
- 374Lärare som del av ett större sammanhang
- 376Litteratur
- 379Person- och sakregister
Information
- Redaktörer:
- Sven-Erik Hansén Liselott Forsman
- Kapitelförfattare:
- Jessica Aspfors Marina Bendtsen Mikaela Björklund Gunnel Knubb-Manninen Elina Lahelma Gjert Langfeldt Karin Linnanmäki Fritjof Sahlström Torbjörn Sandén Jan Sjöberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144113173
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 33597-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 384
Information
- Redaktörer:
- Sven-Erik Hansén Liselott Forsman
- Kapitelförfattare:
- Jessica Aspfors Marina Bendtsen Mikaela Björklund Gunnel Knubb-Manninen Elina Lahelma Gjert Langfeldt Karin Linnanmäki Fritjof Sahlström Torbjörn Sandén Jan Sjöberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144183558
- Utgivningsår:
- 2011
- Revisionsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 33597-SB02
- Upplaga:
- Andra