Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Allmändidaktik

- vetenskap för lärare
Skickas följande arbetsdag

Allmändidaktik

- vetenskap för lärare

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika...

Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står i stället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext. Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. I denna andra och reviderade upplaga har kapitlen uppdaterats eller reviderats, och boken har fått ett nyskrivet kapitel om lärande i ett digitaliserat samhälle. Boken riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetensutveckling.

    • 11
      Förord
    • 13
      Bokens innehåll
    • 21
      Bokens författare
  • Del 1 Allmändidaktik – vetenskap för lärare
      • 1
        29
        Vad är allmändidaktik?
        • Pertti Kansanen, Sven-Erik Hansén, Jan Sjöberg & Tomas Kroksmark
        • 30
          Allmändidaktik – deldisciplin inom pedagogik
        • 32
          Några milstolpar i utvecklingen av didaktiken
        • 38
          Skolbildningar inom didaktik
        • 41
          Den didaktiska relationen
        • 46
          Konturer till en allmändidaktik
        • 47
          Litteratur
      • 2
        49
        Ämnesdidaktik – en integrerad del av allmändidaktik
        • Kaj Sjöholm, Pertti Kansanen, Sven-Erik Hansén & Tomas Kroksmark
        • 51
          Ämnesdidaktiska traditioner
        • 51
          Ämnesdidaktik i en europeisk tradition
        • 53
          Ämnesdidaktik i en angloamerikansk tradition
        • 56
          Relationen mellan traditionerna
        • 58
          En precisering av innebörden i ämnesdidaktik
        • 60
          Varierande utgångspunkter för indelning av didaktik
        • 61
          Ämnesdidaktik och Norden
        • 64
          Ämnesdidaktiken och den goda läraren
        • 64
          Litteratur
  • Del 2 Allmändidaktikens samhälleliga villkor
      • 3
        69
        Lärarutbildning i ett föränderligt samhälle
        • Jan Sjöberg & Sven-Erik Hansén
        • 70
          Den internationella arenan
        • 75
          Den nordiska arenan
        • 78
          Den nationella arenan
        • 82
          Lärarutbildning och förändring
        • 83
          Litteratur
      • 4
        87
        Klassrummets mångfald som didaktisk utmaning
        • Pirjo Lahdenperä & Margareta Sandström
        • 89
          Interkulturell didaktik – dimensioner och kunskapsformer
        • 91
          Transformativ akademisk kunskap och interkulturell didaktik
        • 94
          Undervisningssvårigheter i mångkulturella klassrum
        • 94
          Språkliga hinder för lärande och undervisning
        • 96
          Modersmålsundervisning
        • 97
          Sociokulturella hinder för lärande och undervisning
        • 98
          Skilda synsätt på lärar- och elevrollen
        • 99
          Skilda synsätt på kunskapsanvändningen
        • 100
          Svårigheter i kommunikationen lärare–föräldrar
        • 102
          Interkulturell kompetens
        • 102
          Om det känslomässiga i lärararbetet
        • 103
          Lärares interkulturellt kommunikativa kompetens
        • 104
          Lärares handlingskompetens
        • 106
          Litteratur
      • 5
        111
        Skola och kön
        • Elina Lahelma & Elisabet Öhrn
        • 112
          Forskning om kön
        • 113
          Relationer i undervisning och klassrum
        • 116
          Prestationer och betyg
        • 119
          Relationer mellan elever
        • 120
          Betydelsen av lärares kön
        • 122
          Att arbeta för förändring
        • 123
          Litteratur
      • 6
        127
        Ansvarsstyrning – didaktikens slutpunkt?
        • Gjert Langfeldt & Jorunn H Midtsundstad
        • 129
          Framväxten av en ny styrningsform
        • 131
          Testning av elever – ny funktion – i ny styrform
        • 132
          Ansvarsskyldigheten påverkar skolans innehåll
        • 133
          Resultatjämförelse
        • 134
          Ansvarsskyldigheten förändrar undervisningen
        • 135
          Ansvarsstyrning förskjuter ämnesinnehållet
        • 138
          Ansvarsstyrning gör det svårare för lärarna att välja innehåll för sin undervisning
        • 139
          Didaktik och ansvarsstyrning
        • 140
          En diskussion om didaktik och profession
        • 141
          Vad gör staten med undervisningen av barn och ungdomar?
        • 142
          Litteratur
  • Del 3 Didaktiska processer
      • 7
        147
        Lärande och lärandemiljöer
        • Roger Säljö
        • 149
          Kunskaper, pedagogik och samhällsform
        • 150
          Lärande och arbetsdelning
        • 152
          Perspektiv på lärande och kunskap
        • 154
          Lärande i ett empiristiskt perspektiv
        • 157
          Lärande i ett rationalistiskt perspektiv
        • 160
          Pragmatismens och det sociokulturella perspektivets syn på lärande
        • 162
          Lärande som situerat i sociala praktiker
        • 163
          Dewey och det pragmatiska perspektivet på lärande och undervisning
        • 167
          Vygotskij och lärande i ett sociokulturellt perspektiv
        • 171
          Att stötta lärande
        • 172
          Litteratur
      • 8
        175
        Vad händer egentligen under lektionerna?
        • Fritjof Sahlström
        • 177
          Elevers och lärares deltagande i katederundervisning
        • 184
          Deltagande i bänkundervisning
        • 188
          Initiering–respons–evaluering
        • 192
          Två-tredjedelsregeln
        • 194
          Robusta resultat, nya förutsättningar
        • 195
          Litteratur
      • 9
        199
        Design för lärande på tröskeln till ett digitaliserat samhälle
        • Staffan Selander
        • 200
          Det didaktiska (etiska) ansvaret
        • 201
          Att förstå lärande
        • 203
          Erkännandekulturer och bedömningspraktiker
        • 204
          Lärande i en digital miljö
        • 205
          Spel och scenariepedagogik
        • 206
          Mobilt lärande
        • 206
          Det flippade klassrummet
        • 207
          Storföreläsning med mentometer
        • 207
          Blogg
        • 207
          Kollaborativ informationssökning
        • 208
          Skissandets didaktik
        • 208
          Mot nya kunskapsrepresentationer och en ny litteracitet
        • 208
          Design för lärande
        • 209
          Learning Design Sequences
        • 211
          Slutord
        • 212
          Litteratur
      • 10
        215
        Språkdidaktik för ett föränderligt samhälle
        • Liselott Forsman, Mikaela Björklund & Kaj Sjöholm
        • 217
          Några ögonblicksbilder av verkligheten
        • 219
          Förändrade färdigheter och nya didaktiska perspektiv
        • 220
          Värdegrundsfrågor och kompetens för ett förändrat samhälle
        • 222
          Tillbaka till klassrummet
        • 225
          Mer om värdegrunden
        • 227
          Hur går vi vidare?
        • 228
          Litteratur
      • 11
        231
        Specialpedagogik – för mångfald i skola och samhälle
        • Kristina Ström & Karin Linnanmäki
        • 232
          Samhällssyn, människosyn och kunskapssyn
        • 233
          Från liv i samhällets utkant till gryende människovärde
        • 233
          Bildbarhet och bildbarhetens gränser
        • 234
          Folkundervisning – bildning för de bildbara
        • 235
          Särskilda elever – särskild utbildning
        • 237
          Specialpedagogik – en speciell form av pedagogik?
        • 240
          Specialpedagogik – pedagogik för de speciella?
        • 242
          Lärandesvårigheter eller undervisningssvårigheter?
        • 244
          Matematiksvårigheter
        • 246
          Specialpedagogik i en skola för alla
        • 247
          Litteratur
      • 12
        249
        Att leda lärande
        • Torbjörn Sandén & Tom Wikman
        • 251
          Två lärares berättelser
        • 254
          Förutsättningar för lärande
        • 257
          Förutsättningar för att leda
        • 260
          Läraren som ledare
        • 264
          Konkretisering
        • 266
          Litteratur
      • 13
        269
        Att förstå och använda läroplanen
        • Sven-Erik Hansén & Jan Sjöberg
        • 270
          Läroplaner, politik och beslut
        • 275
          Läroplanstraditioner
        • 277
          Läroplanen och organiseringen av innehållsstrukturen
        • 278
          Läroplanen och läroplansarbete
        • 279
          Spänningen mellan den formella och funktionella läroplanen
        • 281
          Läroplanen i spänningsfältet rutin och förändring
        • 284
          Läroplanen i spänningsfältet mellan teori och praktik
        • 286
          Läraren och läroplanen
        • 288
          Litteratur
      • 14
        291
        Utvärdering och bedömning som en del av lärarens arbete
        • Gunnel Knubb-Manninen, Tom Wikman & Sven-Erik Hansén
        • 293
          Bedömning och betygsättning av elever
        • 296
          Elevens självbedömning
        • 297
          Att utvärdera undervisning
        • 299
          En mångsidig och dynamisk bedömning
        • 300
          Litteratur
      • 15
        303
        Att utvärdera utbildning
        • Renata Svedlin
        • 306
          Utvärderingens värderingsbas och genomskinlighet
        • 307
          Hur utvärdera på skolan
        • 307
          Att välja form för självvärdering
        • 309
          Områden för självvärdering i skolans arbete
        • 311
          Självvärdering av hälsa och välbefinnande, ett exempel
        • 312
          Vilken är nyttan av utvärdering i skolan?
        • 313
          Utveckling av formerna för utvärderingspraxis
        • 314
          Litteratur
  • Del 4 Att utvecklas i yrket
      • 16
        319
        Nya lärare möter skola och klassrum
        • Jessica Aspfors, Marina Bendtsen & Sven-Erik Hansén
        • 320
          Den första tiden i yrket
        • 322
          Nya lärare berättar
        • 323
          Camillas berättelse – nya idéer och gamla mönster
        • 327
          Malins berättelse – att balansera och dra gränser
        • 330
          Framträdande mönster i berättelserna
        • 331
          Intensifiering
        • 332
          Obeständighet
        • 333
          Partikularitet
        • 335
          Kompetensbildning
        • 336
          Entusiasm
        • 336
          Mönster, arenor och åtgärder
        • 338
          Litteratur
      • 17
        341
        Lärares pedagogiska tänkande
        • Pertti Kansanen & Sven–Erik Hansén
        • 343
          Lärares pedagogiska tänkande
        • 344
          Läroplanens roll
        • 345
          Lärarens roll
        • 349
          Hur tolkas pedagogiskt tänkande?
        • 353
          Pedagogiskt tänkande i elevers medvetande
        • 357
          Självständigt tänkande och forskande lärare
        • 358
          Litteratur
      • 18
        361
        Professionell och didaktisk utveckling genom aktionsforskning
        • Karin Rönnerman & Liselott Forsman
        • 362
          Styrning av kompetensutveckling
        • 364
          När formen styr kompetensutvecklingen
        • 366
          Aktivt deltagande i kompetensutveckling
        • 366
          Trädprojektet
        • 369
          Q-projektet
        • 372
          Kollegial kompetens utvecklas
        • 374
          Lärare som del av ett större sammanhang
        • 376
          Litteratur
    • 379
      Person- och sakregister

Författare

Sven-Erik Hansén

Sven-Erik Hansén (PhD) är professor emeritus i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och har fungerat som professor II vid lärosäten i Norge. Han har...

Liselott Forsman

Liselott Forsman arbetar som forskare och lärarutbildare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hon forskar i flerspråkiga barns och ungdo...

Jessica Aspfors

Jessica Aspfors (PhD) är äldre universitetslektor i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och professor i pedagogik vid Nord universitet i Norge. Hon...

Marina Bendtsen

Marina Bendtsen är universitetslärare och doktorand vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes intresseområden är frågor som rör läraru...

Mikaela Björklund

Mikaela Björklund är lärarutbildare och forskare i språkdidaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes forskning kring förutsättni...

Gunnel Knubb-Manninen

Gunnel Knubb-Manninen arbetar som chefsplanerare vid Rådet för utbildningsutvärdering i Finland. Hennes arbetsuppgift är att organisera externa utv...

Elina Lahelma

Elina Lahelma är professor i pedagogik vid Helsingfors universitet. Hennes specialisering är pedagogisk sociologi och könsforskning. Hon har bedriv...

Gjert Langfeldt

Gjert Langfeldt är professor i didaktik vid universitetet i Agder i Norge. Langfeldt har en bred orientering, och har arbetat både med evaluering o...

Karin Linnanmäki

Karin Linnanmäki är pedagogie doktor och tjänstgör som lektor i specialpedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Inlärningsvårighet...

Fritjof Sahlström

Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...

Torbjörn Sandén

Torbjörn Sandén är PeD och arbetar som direktör på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. Lärar- och rektorsfortbi...

Jan Sjöberg

Jan Sjöberg är verksam som akademilektor i pedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Han arbetar som lärare och forskare vid läraru...

Kaj Sjöholm

Kaj Sjöholm är professor i de främmande språkens didaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hans forskningsintresse är ämnesdidaktisk...

Kristina Ström

Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...

Renata Svedlin

Renata Svedlin är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. I lärarutbildningen är professionell ...

Tom Wikman

Tom Wikman (PhD, BS) är seniorforskare vid Åbo Akademi i Finland med erfarenhet av handledning inom olika utbildningar och med läromedelsforskning ...

Elisabet Öhrn

Elisabet Öhrn är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har fokus på makt, demokrati och relationer av kön, klass och et...

Pertti Kansanen

Pertti Kansanen är emeritusprofessor i pedagogik, speciellt i lärarutbildning, vid Helsingfors universitet. Hans huvudsakliga intresseområden är fo...

Tomas Kroksmark

Tomas Kroksmark, legitimerad lärare och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han har tidigare va...

Pirjo Lahdenperä

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Staffan Selander

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

 ;

Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifik...

Vad är egentligen didaktik och allmändidaktik? Vad betyder de för undervisning och lärande i en postmodern värld där möten mellan kulturer blir allt vanligare, där internationella jämförelser av prestationer alltmer styr och där kunskapsutvecklingen i allt snabbare takt utmanar skolans arbete? Allmändidaktik är den benämning som samlar dylika frågor, med undervisning och lärande i förgrunden. Inom allmändidaktiken möter vi aspekter på undervisning och lärande som inte är knutna till specifika skolämnen. Allmändidaktik står i stället för det vetande som hör till själva lärarskapet, såsom lärarens professionella utveckling, klassens sociala liv och skolans samhälleliga kontext. Boken erbjuder en helhetsorienterad presentation av forskningsgrundad kunskap inom allmändidaktik. I denna andra och reviderade upplaga har kapitlen uppdaterats eller reviderats, och boken har fått ett nyskrivet kapitel om lärande i ett digitaliserat samhälle. Boken riktar sig till studerande, lärare och forskare i nordiska lärarutbildningar och andra pedagogiska utbildningar från grundutbildning till högskola. Den vänder sig även till verksamma lärare som vill uppdatera och förkovra sig inom bokens tema. Därför är boken också tänkt att kunna användas inom lärares fortsatta kompetens- utveckling.

Författare

Sven-Erik Hansén

Sven-Erik Hansén (PhD) är professor emeritus i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och har fungerat som professor II vid lärosäten i Norge. Han har...

Liselott Forsman

Liselott Forsman arbetar som forskare och lärarutbildare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hon forskar i flerspråkiga barns och ungdo...

Jessica Aspfors

Jessica Aspfors (PhD) är äldre universitetslektor i pedagogik vid Åbo Akademi i Finland och professor i pedagogik vid Nord universitet i Norge. Hon...

Marina Bendtsen

Marina Bendtsen är universitetslärare och doktorand vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes intresseområden är frågor som rör läraru...

Mikaela Björklund

Mikaela Björklund är lärarutbildare och forskare i språkdidaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hennes forskning kring förutsättni...

Gunnel Knubb-Manninen

Gunnel Knubb-Manninen arbetar som chefsplanerare vid Rådet för utbildningsutvärdering i Finland. Hennes arbetsuppgift är att organisera externa utv...

Elina Lahelma

Elina Lahelma är professor i pedagogik vid Helsingfors universitet. Hennes specialisering är pedagogisk sociologi och könsforskning. Hon har bedriv...

Gjert Langfeldt

Gjert Langfeldt är professor i didaktik vid universitetet i Agder i Norge. Langfeldt har en bred orientering, och har arbetat både med evaluering o...

Karin Linnanmäki

Karin Linnanmäki är pedagogie doktor och tjänstgör som lektor i specialpedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Inlärningsvårighet...

Fritjof Sahlström

Fritjof Sahlström är docent i pedagogik och lektor vid Institutionen för beteendevetenskaper, Helsingfors universitet. I sin forskning har han intr...

Torbjörn Sandén

Torbjörn Sandén är PeD och arbetar som direktör på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia. Lärar- och rektorsfortbi...

Jan Sjöberg

Jan Sjöberg är verksam som akademilektor i pedagogik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Han arbetar som lärare och forskare vid läraru...

Kaj Sjöholm

Kaj Sjöholm är professor i de främmande språkens didaktik vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Hans forskningsintresse är ämnesdidaktisk...

Kristina Ström

Kristina Ström är professor i specialpedagogik. Hon är verksam vid Åbo Akademis Pedagogiska fakultet i Vasa, Finland. Hennes forskningsområden berö...

Renata Svedlin

Renata Svedlin är verksam som universitetslärare och forskare vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. I lärarutbildningen är professionell ...

Tom Wikman

Tom Wikman (PhD, BS) är seniorforskare vid Åbo Akademi i Finland med erfarenhet av handledning inom olika utbildningar och med läromedelsforskning ...

Elisabet Öhrn

Elisabet Öhrn är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskning har fokus på makt, demokrati och relationer av kön, klass och et...

Pertti Kansanen

Pertti Kansanen är emeritusprofessor i pedagogik, speciellt i lärarutbildning, vid Helsingfors universitet. Hans huvudsakliga intresseområden är fo...

Tomas Kroksmark

Tomas Kroksmark, legitimerad lärare och professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping. Han har tidigare va...

Pirjo Lahdenperä

Pirjo Lahdenperä är professor i pedagogik med inriktning mot styrning och ledning på Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardal...

Karin Rönnerman

Karin Rönnerman är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet, institutionen för pedagogik och specialpedagogik. Forskningsintressen ...

Margareta Sandström

Margareta Sandström är professor i didaktik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet. Hennes forskning rör lärare–elevkommunikat...

Staffan Selander

Staffan Selander är FD, docent i pedagogik och professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet. Han har lett flera nationella och internat...

Roger Säljö

Roger Säljö är seniorforskare och tidigare professor i pedagogisk psykologi, verksam vid Göteborgs universitet. Hans forskning handlar om frågor om...

 ;