
Handbok i journalistikforskning
438 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 413 kr

Handbok i journalistikforskning
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
438 kr
inkl. moms
Exkl. moms: 413 kr
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Våra digitala provexemplar tillhandahålls via Studora.se och ger dig tillgång till boken under 180 dagar. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på universitet eller högskola. Om det gäller tjänsteexemplar av en kursbok på befintlig kurslista hänvisar vi till din arbetsgivare.
I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel r...
I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel redogör ledande svenska forskare för journalistikens historia, ideal och produktionsvillkor, för olika genrers innehåll samt för journalistikens relation till samhället och till framtidens medielandskap. Varje kapitel tar upp de viktigaste teorierna samt svenska och internationella forskningsresultat på det aktuella området. I denna tredje upplaga har samtliga kapitel aktualiserats och två nyskrivna kapitel har tillkommit. Handbok i journalistikforskning vänder sig främst till studenter i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap, men också till forskare och till yrkesverksamma inom olika medier – samt till alla som är intresserade av att förstå journalistikens villkor, innehåll och betydelse ur ett samhälleligt perspektiv.
Information
- Redaktörer:
- Michael Karlsson Jesper Strömbäck
- Kapitelförfattare:
-
Jonas Andersson
Ulrika Andersson
Peter Berglez
Annika Bergström
Eric Carlsson
Monika Djerf-Pierre
Maria Edström
Mattias Ekman
Jesper Enbom
Elin Gardeström
Marina Ghersetti Heike Graf Maria Grafström Mia-Marie Hammarlin Kristoffer Holt Nicklas Håkansson Bengt Johansson Torbjörn von Krogh Lars Nord Gunnar Nygren Tomas Andersson Odén Ulrika Olausson Mart Ots Ester Pollack Kristina Riegert Anna Roosvall Adam Shehata Göran Svensson Ingela Wadbring Lennart Weibull Andreas Widholm Susanne Wigorts Yngvesson Jenny Wiik Henrik Örnebring
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144166247
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 38591-03
- Upplaga:
- Tredje
- Sidantal:
- 506
Författare
Michael Karlsson
Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...
Jesper Strömbäck
Jesper Strömbäck är professor i journalistik och politisk kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs uni...
Jonas Andersson
Jonas Andersson är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, med forskningsintresse för hur vardagsliv och sociala struk...
Ulrika Andersson
Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...
Peter Berglez
Peter Berglez är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS), Örebro...
Annika Bergström
Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...
Eric Carlsson
Eric Carlsson är lektor och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen handlar om deltagande på nät...
Monika Djerf-Pierre
Monika Djerf-Pierre är professor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Djerf-Pierres forskning...
Maria Edström
Maria Edström är fil.dr och docent i journalistik, medier och kommunikation vid JMG, Göteborgs universitet. Hon är verksam som lärare och forskare ...
Mattias Ekman
Mattias Ekman är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskning rör relationen mellan medier, digital kommu...
Jesper Enbom
Jesper Enbom är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet. Hans forskning är...
Elin Gardeström
Elin Gardeström är docent i journalistik vid journalistutbildningen på Södertörns högskola. Tidigare har hon disputerat inom ämnet idéhistoria vid ...
Marina Ghersetti
Marina Ghersetti är professor i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Hon har i s...
Heike Graf
Heike Graf är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hon har bland annat forskat kring etnisk mångfald och ”divers...
Maria Grafström
Maria Grafström är docent i företagsekonomi och organisationsforskare på SCORE (Stockholm Centre for Organizational Research) vid Handelshögskolan ...
Mia-Marie Hammarlin
Mia-Marie Hammarlin är docent i etnologi och lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik vid Institutionen för kommunikation och m...
Kristoffer Holt
Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...
Nicklas Håkansson
Nicklas Håkansson är fil.dr i statsvetenskap och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans intresseområden är pol...
Bengt Johansson
Bengt Johansson är professor i journalistik och masskommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs univers...
Torbjörn von Krogh
Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...
Lars Nord
Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...
Gunnar Nygren
Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...
Tomas Andersson Odén
Tomas Odén har en bakgrund som docent i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet, och...
Ulrika Olausson
Ulrika Olausson har en bakgrund som professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Jönköping och Örebro universitet. Hon har forska...
Mart Ots
Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...
Ester Pollack
Ester Pollack är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och professor emerita i journalistik. Hennes forskning rör historiska och kritiska stu...
Kristina Riegert
Kristina Riegert är professor i journalistik på Södertörns Högskola. Hon har forskat om utrikesjournalistik, krigspropaganda, migration, kulturjour...
Anna Roosvall
Anna Roosvall är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hennes forskning omfatt...
Adam Shehata
Adam Shehata, är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Götebo...
Göran Svensson
Göran Svensson är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för informatik och media, Uppsala universitet. Han är u...
Ingela Wadbring
Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...
Lennart Weibull
Lennart Weibull är professor emeritus i massmedieforskning. Han har forskat om främst mediestruktur, särskilt medie- och journalistikhistoria, samt...
Andreas Widholm
Andreas Widholm är docent i journalistik vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hans forskning inriktar sig på bland annat kul...
Susanne Wigorts Yngvesson
Susanne Wigorts Yngvesson är professor i etik och universitetslektor vid Enskilda Högskolan Stockholm. Hennes undervisning rör systematisk teologi ...
Jenny Wiik
Jenny Wiik är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet...
Henrik Örnebring
Henrik Örnebring är professor i medier och kommunikation vid Karlstad universitet och föreståndare för forskningscentret NODE (Ander Centre for Res...
Förlagskontakt

I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel r...
I en tid när informations- och medielandskapen genomgår omvälvande förändringar är frågor om journalistiken, dess historia, framtid och roll i samhället, viktigare än någonsin. Journalistiken har dessutom en särskild ställning både i och gentemot samhället genom att den speglar samhällsutvecklingen samtidigt som den är med om att forma den. I den här boken samlas och presenteras de viktigaste frågorna, teorierna och resultaten inom journalistikforskningen för en svensk publik. I 34 kapitel redogör ledande svenska forskare för journalistikens historia, ideal och produktionsvillkor, för olika genrers innehåll samt för journalistikens relation till samhället och till framtidens medielandskap. Varje kapitel tar upp de viktigaste teorierna samt svenska och internationella forskningsresultat på det aktuella området. I denna tredje upplaga har samtliga kapitel aktualiserats och två nyskrivna kapitel har tillkommit. Handbok i journalistikforskning vänder sig främst till studenter i journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap, men också till forskare och till yrkesverksamma inom olika medier – samt till alla som är intresserade av att förstå journalistikens villkor, innehåll och betydelse ur ett samhälleligt perspektiv.
Information
- Redaktörer:
- Michael Karlsson Jesper Strömbäck
- Kapitelförfattare:
-
Ulrika Andersson
Jonas Andersson
Peter Berglez
Annika Bergström
Eric Carlsson
Monika Djerf-Pierre
Maria Edström
Mattias Ekman
Jesper Enbom
Elin Gardeström
Marina Ghersetti Heike Graf Maria Grafström Mia-Marie Hammarlin Kristoffer Holt Nicklas Håkansson Bengt Johansson Torbjörn von Krogh Lars Nord Gunnar Nygren Tomas Andersson Odén Ulrika Olausson Mart Ots Ester Pollack Kristina Riegert Anna Roosvall Adam Shehata Göran Svensson Ingela Wadbring Lennart Weibull Andreas Widholm Susanne Wigorts Yngvesson Jenny Wiik Henrik Örnebring
- Illustratör:
- Jonny Hallberg
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144190211
- Utgivningsår:
- 2015
- Revisionsår:
- 2024
- Artikelnummer:
- 38591-SB03
- Upplaga:
- Tredje
Författare
Michael Karlsson
Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för geografi, medier och kommunikation, Karlstads universitet ...
Jesper Strömbäck
Jesper Strömbäck är professor i journalistik och politisk kommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs uni...
Ulrika Andersson
Ulrika Andersson är docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hon är forskare vid SOM-institutet samt ansvarig för...
Jonas Andersson
Jonas Andersson är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola, med forskningsintresse för hur vardagsliv och sociala struk...
Peter Berglez
Peter Berglez är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS), Örebro...
Annika Bergström
Annika Bergström är professor i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om digitala mediers publ...
Eric Carlsson
Eric Carlsson är lektor och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet. Hans forskningsintressen handlar om deltagande på nät...
Monika Djerf-Pierre
Monika Djerf-Pierre är professor vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Djerf-Pierres forskning...
Maria Edström
Maria Edström är fil.dr och docent i journalistik, medier och kommunikation vid JMG, Göteborgs universitet. Hon är verksam som lärare och forskare ...
Mattias Ekman
Mattias Ekman är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskning rör relationen mellan medier, digital kommu...
Jesper Enbom
Jesper Enbom är lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper, Umeå universitet. Hans forskning är...
Elin Gardeström
Elin Gardeström är docent i journalistik vid journalistutbildningen på Södertörns högskola. Tidigare har hon disputerat inom ämnet idéhistoria vid ...
Marina Ghersetti
Marina Ghersetti är professor i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Hon har i s...
Heike Graf
Heike Graf är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hon har bland annat forskat kring etnisk mångfald och ”divers...
Maria Grafström
Maria Grafström är docent i företagsekonomi och organisationsforskare på SCORE (Stockholm Centre for Organizational Research) vid Handelshögskolan ...
Mia-Marie Hammarlin
Mia-Marie Hammarlin är docent i etnologi och lektor i medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik vid Institutionen för kommunikation och m...
Kristoffer Holt
Kristoffer Holt är professor medie- och kommunikationsvetenskap och forskningsledare vid Institutionen för medier och Journalistik (MJ), Linnéunive...
Nicklas Håkansson
Nicklas Håkansson är fil.dr i statsvetenskap och docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans intresseområden är pol...
Bengt Johansson
Bengt Johansson är professor i journalistik och masskommunikation vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs univers...
Torbjörn von Krogh
Torbjörn von Krogh är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieetik, mediekritik och medieansvar. Han var en av grundarn...
Lars Nord
Lars Nord (1958-2024) var professor i politisk kommunikation och journalistik vid Mittuniversitetet och forskningsledare vid forskningscentret DEMI...
Gunnar Nygren
Gunnar Nygren är professor emeritus i journalistik vid Södertörns högskola. Hans forskning kretsar kring områden som lokaljournalistik och det förä...
Tomas Andersson Odén
Tomas Odén har en bakgrund som docent i journalistik vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet, och...
Ulrika Olausson
Ulrika Olausson har en bakgrund som professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Högskolan i Jönköping och Örebro universitet. Hon har forska...
Mart Ots
Mart Ots är docent i företagsekonomi vid Jönköping International Business School. Han forskar om mediepolitik, marknadskommunikation och varumärkes...
Ester Pollack
Ester Pollack är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och professor emerita i journalistik. Hennes forskning rör historiska och kritiska stu...
Kristina Riegert
Kristina Riegert är professor i journalistik på Södertörns Högskola. Hon har forskat om utrikesjournalistik, krigspropaganda, migration, kulturjour...
Anna Roosvall
Anna Roosvall är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hennes forskning omfatt...
Adam Shehata
Adam Shehata, är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Götebo...
Göran Svensson
Göran Svensson är fil.dr i medie- och kommunikationsvetenskap och verksam vid Institutionen för informatik och media, Uppsala universitet. Han är u...
Ingela Wadbring
Ingela Wadbring är professor i medie- och kommunikationsvetenskap med inriktning mot medieutveckling vid Mittuniversitetet i Sundsvall där hon ocks...
Lennart Weibull
Lennart Weibull är professor emeritus i massmedieforskning. Han har forskat om främst mediestruktur, särskilt medie- och journalistikhistoria, samt...
Andreas Widholm
Andreas Widholm är docent i journalistik vid Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet. Hans forskning inriktar sig på bland annat kul...
Susanne Wigorts Yngvesson
Susanne Wigorts Yngvesson är professor i etik och universitetslektor vid Enskilda Högskolan Stockholm. Hennes undervisning rör systematisk teologi ...
Jenny Wiik
Jenny Wiik är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet...
Henrik Örnebring
Henrik Örnebring är professor i medier och kommunikation vid Karlstad universitet och föreståndare för forskningscentret NODE (Ander Centre for Res...
Förlagskontakt
