Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Inkluderande högre utbildning

Breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande
Skickas följande arbetsdag

Hur tillvaratar vi mångfalden i studentgruppen och hur kan vi stödja enskilda studenter att nå sin fulla potential? I den här boken beskriver författarna inkluderande arbetssätt som ett sätt att möta utmaningar och behov kopplat till breddat deltagande och breddad rekrytering inom den högre utbildningen. Exempel på teman som diskuteras är: • akademisk litteracitet i en ny kunskapsvärld • att tillgängliggöra forskning och den vetenskapliga processen • studentaktivt lärande • studenters l...

Hur tillvaratar vi mångfalden i studentgruppen och hur kan vi stödja enskilda studenter att nå sin fulla potential? I den här boken beskriver författarna inkluderande arbetssätt som ett sätt att möta utmaningar och behov kopplat till breddat deltagande och breddad rekrytering inom den högre utbildningen. Exempel på teman som diskuteras är: • akademisk litteracitet i en ny kunskapsvärld • att tillgängliggöra forskning och den vetenskapliga processen • studentaktivt lärande • studenters läsande och skrivande • flexibla lärandemiljöer som ett medel för inkludering • flerspråkiga studenters utmaningar och behov. Inkluderande högre utbildning är lämplig som litteratur på högskolepedagogiska kurser. Den kan även fungera som underlag för kollegiala diskussioner relaterade till breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande.

Sammantaget ger antologin utmärkta förutsättningar för att initiera eller fördjupa det kollegiala samtalet, som är helt avgörande enligt bokens inledning (s. 31). Det ligger i sakens natur att en antologi kan framstå som en aning spretig, men bokens breda ansats är först och främst en styrka, även om kopplingen till inkludering inte är lika central i alla bidrag. Texterna förser läsaren både med argument varför det är viktigt att engagera sig i inkludering, breddat deltagande och studentaktivt lärande och med uppslag för hur ett pedagogiskt utvecklingsarbete konkret kan bedrivas.

Information

Redaktörer:
Martin Stigmar
Kapitelförfattare:
Niclas Andersson Lisa Bjernhager Eva Davidsson Petri Gudmundsson Marie Leijon Lars Lindhagen Adrian Lundberg Patricia Staaf Roman Suter Teresa Tomasevic
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144158839
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45199-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
282

Författare

Martin Stigmar

Martin Stigmar är professor i högskolepedagogik vid Malmö universitet. Martin undervisar och forskar kring handledning och lärarroll. Forskningen f...

Niclas Andersson

Niclas Andersson är universitetslektor i byggnadsekonomi vid Malmö universitet och har flera års erfarenhet av undervisning inom byggingenjörsutbil...

Lisa Bjernhager

Lisa Bjernhager är universitetsadjunkt med mångårig praktisk erfarenhet inom området akademisk litteracitet: undervisning i akademiskt skrivande, i...

Eva Davidsson

Eva Davidsson är biträdande professor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet och undervisar på lärarutbildningen och i högskolepedagogiska ku...

Petri Gudmundsson

Petri Gudmundsson är lektor, docent i biomedicinsk laboratorievetenskap och pedagogisk utvecklare vid Malmö universitet samt legitimerad biomedicin...

Marie Leijon

Marie Leijon är docent i pedagogik och lektor i högskolepedagogisk utveckling vid Malmö universitet. Hennes forskning handlar främst om olika forme...

Lars Lindhagen

Lasse Lindhagen är adjunkt vid Centrum för akademiskt lärarskap på Malmö universitet. Han är programansvarig för ett kompletterande utbildningsprog...

Adrian Lundberg

Adrian Lundberg är universitetslektor i pedagogik vid fakulteten för lärande och samhälle och pedagogisk utvecklare vid Centrum för akademiskt lära...

Patricia Staaf

Patricia Staaf är filosofie licentiat i svenska språket och adjunkt i svenska som andraspråk. Hon är föreståndare för Malmö universitets högskolepe...

Roman Suter

Roman Suter, fil.dr, är pedagogisk utvecklare vid Centrum för akademisk vidareutbildning, ZUW, Bern universitet i Schweiz. Han forskar bland annat ...

Teresa Tomasevic

Teresa Tomašević är universitetsadjunkt i svenska/svenska som andraspråk och Malmö universitets handläggare för breddad rekrytering och breddat del...

Karin Zetterberg

Karin Zetterberg är docent och lektor i språkvetenskap. Hennes forskning och undervisning har fokus på högskolestudenters akademiska skrivande. I s...

 ;