
Använd rummet
Författarpresentation 19
Inledning 29
Studentaktiva salar – en (r)evolution för högskolepedagoger?
Veronica Alfredsson, Noomi Asker, Christel Backman & Sara Uhnoo
Bokens syfte 29
Använd rummet – rummets betydelse för undervisning 30
Pedagogiska teorier bakom studentaktiva salar 32
Vad säger forskningen om resultaten av studentaktiva lärosalar? 34
Bokens disposition 36
Litteratur 38
Del 1
Steget in
Novis i ALC – att våga testa ger mersmak! 43
Pia Köhlmyr
Mål med ALC-aktiviteten 44
ALC-aktiviteten 44
Hur gick det? 49
Lärdomar 50
Varianter av aktiviteten 52
Litteratur 53
Ny infrastruktur för beprövad pedagogik 55
Arne F. Wackenhut & Erik Andersson
Mål med ALC-aktiviteten 56
ALC-aktiviteten 57
Hur gick det? 59
Lärdomar 60
Varianter av aktiviteten 61
Litteratur 62
Kursintroduktion – reflektion, gemenskap och entusiasm 63
Christel Backman & Sara Uhnoo
Mål med ALC-aktiviteten 64
ALC-aktiviteten 64
Hur gick det? 68
Lärdomar 69
Varianter av aktiviteten 70
Litteratur 71
En hybrid miljö – interaktion, lärarstöd och fördjupat lärande 73
Christophe Demazière, Tom Adawi & Christian Stöhr
Mål med ALC-aktiviteten 74
ALC-aktiviteten 74
Hur gick det? 78
Lärdomar 79
Varianter av aktiviteten 80
Litteratur 80
Textworkshop i traditionell och studentaktiv sal – en jämförelse 81
Anja Malmberg
Mål med ALC-aktiviteten 82
ALC-aktiviteten 82
Hur gick det? 86
Lärdomar 86
Varianter av aktiviteten 87
Litteratur 88
Studentaktivt matematiklärande i den laborativa lärosalen 89
Pia Eriksson
Mål med ALC-aktiviteten 90
ALC-aktiviteten 90
Hur gick det? 93
Lärdomar 94
Varianter av aktiviteten 95
Litteratur 95
Del 2
Generiska kompetenser
Planering och flexibilitet ger fördjupad diskussion 99
Veronica Alfredsson
Mål med ALC-aktiviteten 100
ALC-aktiviteten 100
Hur gick det? 103
Lärdomar 104
Varianter av aktiviteten 105
Litteratur 105
Att synliggöra och följa en ämnesspecifik skrivtradition 107
Maria Axinge
Mål med ALC-aktiviteten 108
ALC-aktiviteten 108
Hur gick det? 112
Lärdomar 113
Varianter av aktiviteten 114
Litteratur 114
Akademisk informationskompetens i praktiken 117
Marie-Louise Eriksson & Linda Borg
Mål med ALC-aktiviteten 118
ALC-aktiviteten 119
Hur gick det? 121
Lärdomar 123
Varianter av aktiviteten 124
Litteratur 125
Lära tillsammans genom digitala medier 127
Sara Ekström
Mål med ALC-aktiviteten 128
ALC-aktiviteten 128
Hur gick det? 131
Lärdomar 133
Varianter av aktiviteten 134
Litteratur 135
Att skapa närhet – aktivitetsbaserat lärande om intervjumetodik 137
Marcia Håkansson Lindqvist
Mål med ALC-aktiviteten 138
ALC-aktiviteten 138
Hur gick det? 139
Lärdomar 140
Varianter av aktiviteten 141
Litteratur 141
Medskapande, forskning och artikelskrivande 143
Sara Uhnoo & Christel Backman
Mål med ALC-aktiviteten 144
ALC-aktiviteten 144
Hur gick det? 147
Lärdomar 148
Varianter av aktiviteten 149
Litteratur 149
Del 3
Lära genom visualisering
Låt studenterna visualisera sina kunskaper 153
Noomi Asker
Mål med ALC-aktiviteten 154
ALC-aktiviteten 154
Hur gick det? 156
Lärdomar 158
Varianter av aktiviteten 158
Litteratur 159
Att få syn på förståelse – studentaktivitet i flexibla lärmiljöer 161
Åse Tieva, Bengt Malmros & Lisbeth Lundahl
Mål med ALC-aktiviteten 162
ALC-aktiviteten 162
Hur gick det? 164
Lärdomar 166
Varianter av aktiviteten 167
Litteratur 167
Whiteboardvandring – att visualisera och dela kunskap 169
Eva Berg
Mål med ALC-aktiviteten 170
ALC-aktiviteten 170
Hur gick det? 173
Lärdomar 174
Varianter av aktiviteten 174
Litteratur 175
Studentaktiva undervisningsformer för stora studentgrupper 177
Åse Tieva, Per Andersson & Bengt Malmros
Mål med ALC-aktiviteten 178
ALC-aktiviteten 178
Hur gick det? 180
Lärdomar 181
Varianter av aktiviteten 182
Litteratur 182
Del 4
Fallstudier och rollspel
Fångarna av det runda bordet – spelteori i ALC 185
Arne F. Wackenhut & Johan Karlsson Schaffer
Mål med ALC-aktiviteten 186
ALC-aktiviteten 186
Hur gick det? 190
Lärdomar 191
Varianter av aktiviteten 192
Litteratur 193
Stegvis konfliktanalys – gruppsamtal och egenreflektion i dynamik 195
Anna Olofsson
Mål med ALC-aktiviteten 196
ALC-aktiviteten 196
Hur gick det? 199
Lärdomar 200
Varianter av aktiviteten 201
Litteratur 202
Förhållningssätt i konflikter – från teori till upplevelse 203
Rikard Hedlund
Mål med ALC-aktiviteten 204
ALC-aktiviteten 204
Hur gick det? 208
Lärdomar 209
Varianter av aktiviteten 210
Litteratur 211
Kliniskt resonerande – att främja samskapande 213
Eva Holmgren, Annika Svahn Ekdahl
Mål med ALC-aktiviteten 214
ALC-aktiviteten 214
Hur gick det? 217
Lärdomar 217
Varianter av aktiviteten 218
Litteratur 218
Del 5
Grupprocesser och gruppdiskussioner
Basgrupp och roller bidrar till aktivitet och trygghet i grupp 221
Elisabet Malvebo, Andreas Nilsson & Petter Svensson
Mål med ALC-aktiviteten 222
ALC-aktiviteten 222
Hur gick det? 225
Lärdomar 227
Varianter av aktiviteten 228
Litteratur 229
Aktiverande lärandekedja med diskussionsgrupper i rörelse 231
Ann Sofie Gustafsson & Claes Holm
Mål med ALC-aktiviteten 232
ALC-aktiviteten 232
Hur gick det? 236
Lärdomar 236
Varianter av aktiviteten 238
Litteratur 239
Gemensamt lärande genom jämförelse och fördjupning 241
Helena Francke & Stefan Ekman
Mål med ALC-aktiviteten 242
ALC-aktiviteten 242
Hur gick det? 246
Lärdomar 247
Varianter av aktiviteten 248
Litteratur 249
Kugghjulsmodellen – studenter som experter 251
Karin C. Hårding
Mål med ALC-aktiviteten 252
ALC-aktiviteten 253
Hur gick det? 256
Lärdomar 256
Varianter av aktiviteten 256
Litteratur 257
Studentaktivt lärande i högskolepedagogik 259
Lena Dafgård
Mål med ALC-aktiviteten 260
ALC-aktiviteten 261
Hur gick det? 263
Lärdomar 264
Varianter av aktiviteten 265
Litteratur 265
Effektivt grupparbete – en pedagogisk ateljé för universitetslärare 267
Christophe Premat
Mål med ALC-aktiviteten 268
ALC-aktiviteten 268
Hur gick det? 270
Lärdomar 271
Varianter av aktiviteten 272
Litteratur 273
Studentaktiverande gruppdiskussioner för fördjupat lärande 275
Jenny Hagenblad & Lars Westerberg
Mål med ALC-aktiviteten 276
ALC-aktiviteten 276
Hur gick det? 278
Lärdomar 279
Varianter av aktiviteten 281
Litteratur 281
Kollaborativ problemlösning i seminarier inom retorik 283
Claire Milne Hogarth
Mål med ALC-aktiviteten 284
ALC-aktiviteten 284
Hur gick det? 287
Lärdomar 289
Varianter av aktiviteten 291
Litteratur 291
Del 6
Skapa motivation och stötta studenters ansvar
Språkundervisning för autentisk interaktion och ökat ansvar för eget lärande 295
Christine Becker
Mål med ALC-aktiviteten 296
ALC-aktiviteten 296
Hur gick det? 299
Lärdomar 300
Varianter av aktiviteten 300
Litteratur 301
Vägar in i en profession – ämneslärarprogrammet i svenska 303
Stellan Petersson, Maia Andréasson & Anja Malmberg
Mål med ALC-aktiviteten 304
ALC-aktiviteten 304
Hur gick det? 307
Lärdomar 308
Varianter av aktiviteten 309
Litteratur 310
Gör studenten till experten i rummet 311
Åsa Mårtensson
Mål med ALC-aktiviteten 312
ALC-aktiviteten 312
Hur gick det? 315
Lärdomar 316
Varianter av aktiviteten 316
Litteratur 317
Interaktiv, engagerande och rättssäker examination 319
Linda Åhlström & Christopher Holmberg
Mål med ALC-aktiviteten 320
ALC-aktiviteten 320
Hur gick det? 323
Lärdomar 324
Varianter av aktiviteten 326
Litteratur 327
Aktivitetsbaserat lärande i hälsoekonomi och vårdens prioriteringar 329
Harshida Patel & Hanna Gyllensten
Mål med ALC-aktiviteten 330
ALC-aktiviteten 330
Hur gick det? 333
Lärdomar 334
Varianter av aktiviteten 335
Litteratur 336
Del 7
Lärosätens utveckling
Strategiskt arbete med ALC på fakultetsnivå 341
Sylva Frisk
Inledning 341
Långsiktigt strategiskt arbete 342
Byggprojektet 344
Erfarenheter efter ett år 344
Lärdomar 346
Litteratur 347
ALC som accelerator för pedagogisk utveckling 349
Elisabet Malvebo & Andreas Nilsson
Inledning 350
Första salen: Ellenabben 350
Ellenabben – en accelerator för utveckling 351
Framtida arbete 354
Litteratur 355
Steg mot flexibla och studentaktiverande salar 357
Johani Karonen
Inledning 357
Behovsinventering 359
Lärdomar 360
Framtida arbete 361
Litteratur 362
Avslutning 363
Lärande om rummet – spatial kompetens i praktiken
Veronica Alfredsson, Noomi Asker, Christel Backman & Sara Uhnoo
Läraren i rummet 364
Studenten i rummet 367
Gruppen i rummet 369
Möbleringen och tekniken i rummet 370
Känslor och upplevelser i rummet 372
Typiska metoder och tekniker i rummet 373
Saknar du en studentaktiv sal? 376
Litteratur 378
Sakregister 379
Information
- Redaktörer:
- Sara Uhnoo Christel Backman Veronica Alfredsson Noomi Asker
- Kapitelförfattare:
- Andreas Nilsson Anja Malmberg Ann-Sofie Gustafsson Anna Olofsson Annika Svahn-Ekdahl Arne Wackenhut Bengt Malmros Christian Stöhr Christine Becker Christophe Demaziere
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144157795
- Utgivningsår:
- 2022
- Artikelnummer:
- 45098-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 384