Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Använd rummet

Högskolepedagogiska metoder för aktiva lärsalar
Skickas följande arbetsdag

Lärare har blivit allt mer medvetna om rummets pedagogiska betydelse och många svenska lärosäten har byggt salar som ger goda förutsättningar för studentaktivitet. Använd rummet är den första högskolepedagogiska boken på svenska om undervisning i Active Learning Classrooms (ALC), hybridsalar, flexsalar och laborativa salar. När lärare använder studentcentrerad och studentaktiv pedagogik i salarna får det positiva effekter på studenters aktivitetsgrad och prestationer. Använd rummet tar upp ...

Lärare har blivit allt mer medvetna om rummets pedagogiska betydelse och många svenska lärosäten har byggt salar som ger goda förutsättningar för studentaktivitet. Använd rummet är den första högskolepedagogiska boken på svenska om undervisning i Active Learning Classrooms (ALC), hybridsalar, flexsalar och laborativa salar. När lärare använder studentcentrerad och studentaktiv pedagogik i salarna får det positiva effekter på studenters aktivitetsgrad och prestationer. Använd rummet tar upp typiska metoder som kan användas och ger illustrativa och konkreta exempel på läraktiviteter med fokus på vad studenterna gör och varför. Boken presenterar också pedagogiska lärdomar om aktiva lärosalars betydelse för lärare, studenter och lärande, med en stor bredd av lärarerfarenheter från olika lärosäten, undervisningsnivåer och ämnen. Boken ger inspiration och tips till universitetslärare som är nyfikna på att börja använda aktiva lärosalar och till erfarna pedagoger som vill utveckla sin rumsliga kompetens.

Författarpresentation 19

Inledning 29

Studentaktiva salar – en (r)evolution för högskolepedagoger?

Veronica Alfredsson, Noomi Asker, Christel Backman & Sara Uhnoo

Bokens syfte     29

Använd rummet – rummets betydelse för undervisning     30

Pedagogiska teorier bakom studentaktiva salar     32

Vad säger forskningen om resultaten av studentaktiva lärosalar?      34

Bokens disposition     36

Litteratur     38

 

Del 1

Steget in

Novis i ALC – att våga testa ger mersmak!     43

Pia Köhlmyr

Mål med ALC-aktiviteten     44

ALC-aktiviteten     44

Hur gick det?     49

Lärdomar     50

Varianter av aktiviteten     52

Litteratur     53

Ny infrastruktur för beprövad pedagogik     55

Arne F. Wackenhut & Erik Andersson

Mål med ALC-aktiviteten     56

ALC-aktiviteten     57

Hur gick det?     59

Lärdomar      60

Varianter av aktiviteten      61

Litteratur      62

Kursintroduktion – reflektion, gemenskap och entusiasm     63

Christel Backman & Sara Uhnoo

Mål med ALC-aktiviteten      64

ALC-aktiviteten     64

Hur gick det?     68

Lärdomar      69

Varianter av aktiviteten      70

Litteratur      71

En hybrid miljö – interaktion, lärarstöd och fördjupat lärande     73

Christophe Demazière, Tom Adawi & Christian Stöhr

Mål med ALC-aktiviteten     74

ALC-aktiviteten     74

Hur gick det?      78

Lärdomar     79

Varianter av aktiviteten      80

Litteratur     80

Textworkshop i traditionell och studentaktiv sal – en jämförelse     81

Anja Malmberg

Mål med ALC-aktiviteten      82

ALC-aktiviteten     82

Hur gick det?     86

Lärdomar     86

Varianter av aktiviteten      87

Litteratur     88

Studentaktivt matematiklärande i den laborativa lärosalen     89

Pia Eriksson

Mål med ALC-aktiviteten      90

ALC-aktiviteten      90

Hur gick det?      93

Lärdomar     94

Varianter av aktiviteten      95

Litteratur     95

 

Del 2

Generiska kompetenser

Planering och flexibilitet ger fördjupad diskussion     99

Veronica Alfredsson

Mål med ALC-aktiviteten      100

ALC-aktiviteten      100

Hur gick det?      103

Lärdomar     104

Varianter av aktiviteten      105

Litteratur     105

Att synliggöra och följa en ämnesspecifik skrivtradition     107

Maria Axinge

Mål med ALC-aktiviteten     108

ALC-aktiviteten     108

Hur gick det?      112

Lärdomar     113

Varianter av aktiviteten      114

Litteratur     114

Akademisk informationskompetens i praktiken     117

Marie-Louise Eriksson & Linda Borg

Mål med ALC-aktiviteten      118

ALC-aktiviteten      119

Hur gick det?     121

Lärdomar      123

Varianter av aktiviteten      124

Litteratur      125

Lära tillsammans genom digitala medier     127

Sara Ekström

Mål med ALC-aktiviteten      128

ALC-aktiviteten      128

Hur gick det?     131

Lärdomar      133

Varianter av aktiviteten      134

Litteratur     135

Att skapa närhet – aktivitetsbaserat lärande om intervjumetodik     137

Marcia Håkansson Lindqvist

Mål med ALC-aktiviteten     138

ALC-aktiviteten      138

Hur gick det?      139

Lärdomar     140

Varianter av aktiviteten      141

Litteratur     141

Medskapande, forskning och artikelskrivande     143

Sara Uhnoo & Christel Backman

Mål med ALC-aktiviteten      144

ALC-aktiviteten      144

Hur gick det?     147

Lärdomar      148

Varianter av aktiviteten      149

Litteratur      149

 

Del 3

Läragenom visualisering

Låt studenterna visualisera sina kunskaper     153

Noomi Asker

Mål med ALC-aktiviteten     154

ALC-aktiviteten      154

Hur gick det?      156

Lärdomar     158

Varianter av aktiviteten      158

Litteratur     159

Att få syn på förståelse – studentaktivitet i flexibla lärmiljöer     161

Åse Tieva, Bengt Malmros & Lisbeth Lundahl

Mål med ALC-aktiviteten      162

ALC-aktiviteten      162

Hur gick det?     164

Lärdomar     166

Varianter av aktiviteten      167

Litteratur     167

Whiteboardvandring – att visualisera och dela kunskap     169

Eva Berg

Mål med ALC-aktiviteten      170

ALC-aktiviteten      170

Hur gick det?     173

Lärdomar      174

Varianter av aktiviteten      174

Litteratur      175

Studentaktiva undervisningsformer för stora studentgrupper     177

Åse Tieva, Per Andersson & Bengt Malmros

Mål med ALC-aktiviteten      178

ALC-aktiviteten      178

Hur gick det?     180

Lärdomar      181

Varianter av aktiviteten      182

Litteratur      182

 

Del 4

Fallstudier och rollspel

Fångarna av det runda bordet – spelteori i ALC     185

Arne F. Wackenhut & Johan Karlsson Schaffer

Mål med ALC-aktiviteten     186

ALC-aktiviteten     186

Hur gick det?     190

Lärdomar     191

Varianter av aktiviteten     192

Litteratur     193

Stegvis konfliktanalys – gruppsamtal och egenreflektion i dynamik     195

Anna Olofsson

Mål med ALC-aktiviteten     196

ALC-aktiviteten      196

Hur gick det?      199

Lärdomar     200

Varianter av aktiviteten      201

Litteratur     202

Förhållningssätt i konflikter – från teori till upplevelse     203

Rikard Hedlund

Mål med ALC-aktiviteten      204

ALC-aktiviteten      204

Hur gick det?     208

Lärdomar      209

Varianter av aktiviteten      210

Litteratur      211

Kliniskt resonerande – att främja samskapande     213

Eva Holmgren, Annika Svahn Ekdahl

Mål med ALC-aktiviteten      214

ALC-aktiviteten      214

Hur gick det?     217

Lärdomar      217

Varianter av aktiviteten      218

Litteratur      218

 

Del 5

Grupprocesser och gruppdiskussioner

Basgrupp och roller bidrar till aktivitet och trygghet i grupp     221

Elisabet Malvebo, Andreas Nilsson & Petter Svensson

Mål med ALC-aktiviteten      222

ALC-aktiviteten      222

Hur gick det?      225

Lärdomar     227

Varianter av aktiviteten      228

Litteratur     229

Aktiverande lärandekedja med diskussionsgrupper i rörelse     231

Ann Sofie Gustafsson & Claes Holm

Mål med ALC-aktiviteten      232

ALC-aktiviteten      232

Hur gick det?     236

Lärdomar      236

Varianter av aktiviteten      238

Litteratur      239

Gemensamt lärande genom jämförelse och fördjupning     241

Helena Francke & Stefan Ekman

Mål med ALC-aktiviteten     242

ALC-aktiviteten     242

Hur gick det?      246

Lärdomar     247

Varianter av aktiviteten      248

Litteratur     249

Kugghjulsmodellen – studenter som experter     251

Karin C. Hårding

Mål med ALC-aktiviteten     252

ALC-aktiviteten      253

Hur gick det?      256

Lärdomar     256

Varianter av aktiviteten      256

Litteratur     257

Studentaktivt lärande i högskolepedagogik     259

Lena Dafgård

Mål med ALC-aktiviteten      260

ALC-aktiviteten      261

Hur gick det?     263

Lärdomar     264

Varianter av aktiviteten      265

Litteratur      265

Effektivt grupparbete – en pedagogisk ateljé för universitetslärare     267

Christophe Premat

Mål med ALC-aktiviteten      268

ALC-aktiviteten      268

Hur gick det?      270

Lärdomar     271

Varianter av aktiviteten      272

Litteratur     273

Studentaktiverande gruppdiskussioner för fördjupat lärande     275

Jenny Hagenblad & Lars Westerberg

Mål med ALC-aktiviteten      276

ALC-aktiviteten      276

Hur gick det?      278

Lärdomar     279

Varianter av aktiviteten      281

Litteratur     281

Kollaborativ problemlösning i seminarier inom retorik     283

Claire Milne Hogarth

Mål med ALC-aktiviteten      284

ALC-aktiviteten      284

Hur gick det?     287

Lärdomar      289

Varianter av aktiviteten      291

Litteratur     291

 

Del 6

Skapa motivation och stötta studenters ansvar

Språkundervisning för autentisk interaktion och ökat ansvar för eget lärande     295

Christine Becker

Mål med ALC-aktiviteten      296

ALC-aktiviteten      296

Hur gick det?     299

Lärdomar      300

Varianter av aktiviteten      300

Litteratur      301

Vägar in i en profession – ämneslärarprogrammet i svenska     303

Stellan Petersson, Maia Andréasson & Anja Malmberg

Mål med ALC-aktiviteten      304

ALC-aktiviteten      304

Hur gick det?     307

Lärdomar      308

Varianter av aktiviteten      309

Litteratur      310

Gör studenten till experten i rummet     311

Åsa Mårtensson

Mål med ALC-aktiviteten     312

ALC-aktiviteten     312

Hur gick det?     315

Lärdomar     316

Varianter av aktiviteten     316

Litteratur     317

Interaktiv, engagerande och rättssäker examination     319

Linda Åhlström & Christopher Holmberg

Mål med ALC-aktiviteten     320

ALC-aktiviteten     320

Hur gick det?     323

Lärdomar     324

Varianter av aktiviteten     326

Litteratur     327

Aktivitetsbaserat lärande i hälsoekonomi och vårdens prioriteringar     329

Harshida Patel & Hanna Gyllensten

Mål med ALC-aktiviteten     330

ALC-aktiviteten     330

Hur gick det?     333

Lärdomar     334

Varianter av aktiviteten     335

Litteratur     336

 

Del 7

Lärosätens utveckling

Strategiskt arbete med ALC på fakultetsnivå     341

Sylva Frisk

Inledning     341

Långsiktigt strategiskt arbete     342

Byggprojektet     344

Erfarenheter efter ett år     344

Lärdomar     346

Litteratur     347

ALC som accelerator för pedagogisk utveckling     349

Elisabet Malvebo & Andreas Nilsson

Inledning     350

Första salen: Ellenabben     350

Ellenabben – en accelerator för utveckling     351

Framtida arbete     354

Litteratur     355

Steg mot flexibla och studentaktiverande salar     357

Johani Karonen

Inledning     357

Behovsinventering     359

Lärdomar     360

Framtida arbete     361

Litteratur     362

 

Avslutning 363

Lärande om rummet – spatial kompetens i praktiken

Veronica Alfredsson, Noomi Asker, Christel Backman & Sara Uhnoo

Läraren i rummet     364

Studenten i rummet     367

Gruppen i rummet     369

Möbleringen och tekniken i rummet     370

Känslor och upplevelser i rummet     372

Typiska metoder och tekniker i rummet     373

Saknar du en studentaktiv sal?     376

Litteratur     378

Sakregister 379

 

Författare

Sara Uhnoo

Sara Uhnoo är lektor i sociologi vid institutionen för sociologi och arbets­vetenskap vid Göteborgs universitet. Hon undervisar i kriminologi och h...

Christel Backman

Christel Backman arbetar som universitetslektor i sociologi vid Göteborgs universitet och har ett stort intresse för högskolepedagogik och kursutve...

Veronica Alfredsson

Veronica Alfredsson är undervisande bibliotekarie och pedagogisk utvecklare på Biomedicinska biblioteket vid Göteborgs universitet. Hon har drivit ...

Noomi Asker

Noomi Asker är docent i ekotoxikologi och arbetar på Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet, där hon bland annat un...

Anja Malmberg

Anja Malmberg är lektor i svenska med didaktisk inriktning på Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi vid Göteborgs universite...

Ann-Sofie Gustafsson

Ann-Sofie Gustafsson är socionom med mångårig erfarenhet från det sociala arbetets praktik. Hon arbetar i dag som teamledare inom Individ- och fami...

Annika Svahn-Ekdahl

Annika Svahn Ekdahl är medicine magister och doktorand i fysioterapi och arbetar på Institutionen för neurovetenskap och fysiologi vid Göteborgs un...

Arne Wackenhut

Arne F. Wackenhut är universitetslektor i globala studier på Institutionen för globala studier vid Göteborgs universitet. Han undervisar främst ino...

Bengt Malmros

Bengt Malmros har varit verksam som lärarutbildare och pedagogisk utvecklare vid Umeå universitet. Han har särskilt fördjupat sig i samspelet mella...

Christian Stöhr

Christian Stöhr är lektor i ingenjörsutbildningsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Christine Becker

Christine Becker är universitetslektor i tyska vid Stockholms universitet. Hennes forskningsintressen är kulturellt lärande och lärpotentialen av d...

Christophe Demaziere

Christophe Demazière är professor i kärnreaktorfysik vid Chalmers tekniska högskola.

Christophe Premat

Christophe Premat är docent i franska och arbetar på Romanska institutionen vid Stockholms universitet. Han är 2021 års pristagare av Årets lärare ...

Christopher Holmberg

Christopher Holmberg är docent i vårdvetenskap och legitimerad sjuksköterska och arbetar på Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs...

Claes Holm

Claes Holm är magister i socialt arbete och arbetar på Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete vid Örebro universitet. Han undervis...

Claire Hogarth

Claire Milne Hogarth är excellent lärare och lektor i engelska och arbetar på Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap vid Ö...

Elisabet Malvebo

Elisabet Malvebo är pedagogisk utvecklare i Försvarsmakten på Sjöstridsskolan i Karlskrona. Hon har bakgrund som språklärare med en filosofie licen...

Erik Andersson

Erik Andersson är verksam vid Padrigu, institutionen för freds- och utvecklingsforskning vid Göteborgs universitet.

Eva Berg

Eva Berg är universitetsadjunkt i vårdvetenskap, leg. sjuksköterska och vårdlärare. Hon arbetar på Institutionen för vårdvetenskap vid Högskolan i ...

Eva Holmgren

Eva Holmgren har klinisk erfarenhet som fysioterapeut och arbetar som universitetslektor på Institutionen för neurovetenskap och fysiologi, sektion...

Hanna Gyllensten

Hanna Gyllensten är universitetslektor och docent i vårdvetenskap. Hon arbetar på Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs universit...

Harshida Patel

Harshida Patel är sjuksköterska, docent och lektor på Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs universitet. Hennes undervisningsområ...

Helena Francke

Helena Francke är docent i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås. Hon arbetar som bibliotekarie med fokus på undervisning och...

Jenny Hagenblad

Jenny Hagenblad är biträdande professor i genetik och arbetar på Institutionen för fysik, kemi och biologi vid Linköpings universitet. Hon undervis...

Johani Karonen

Johani Karonen är systemadministratör och IKT-pedagog vid Högskolan i Skövde, avdelningen för service, IT och säkerhet. Hans främsta intresse är lä...

Karin C. Harding

Karin C. Hårding är professor i zoologisk ekologi på Institutionen för biologi och miljövetenskaper på Göteborgs universitet. Hon undervisar om pop...

Lars Westerberg

Lars Westerberg är universitetslektor, avdelningschef och docent på Institutionen för fysik, kemi och biologi vid Linköpings universitet. Han under...

Lena Dafgård

Lena Dafgård är filosofie doktor i tillämpad informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap. I sin avhandling undersökte hon distans...

Linda Borg

Linda Borg arbetar som bibliotekarie på Karlstads universitetsbibliotek. En stor del av hennes arbete består av undervisning av studenter på både g...

Linda Åhlström

Linda Åhlström är lektor på Institutionen för vårdvetenskap och hälsa vid Göteborgs universitet, med en kombinationsanställning vid Sahlgrenska uni...

Lisbeth Lundahl

Lisbeth Lundahl är professor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Hennes forskning har särskilt behandlat frågor om utbildningspolitik och sk...

Maia Andréasson

Maia Andréasson är docent i nordiska språk vid Göteborgs universitet och har i sin forskning huvudsakligen fokuserat på ledföljdens relation till s...

Marcia Håkansson Lindqvist

Marcia Håkansson Lindqvist är docent i pedagogik vid Institutionen för utbildningsvetenskap, Mittuniversitetet. Hon är verksam inom rektorsprogramm...

Maria Axinge

Maria Axinge är skrivhandledare på Akademiskt skrivcentrum vid Örebro universitetsbibliotek. Hon arbetar med att vägleda studenter i deras akademis...

Marie-Louise Eriksson

Marie-Louise Eriksson arbetar som bibliotekarie vid universitetsbiblioteket, Karlstads universitet. Förutom huvudansvar för bibliotekets kommunikat...

Per Andersson

Per Andersson är excellent lärare och pedagogisk utvecklare/IT-pedagog vid Polisutbildningen och Universitetspedagogik och lärandestöd vid Umeå uni...

Petter Svensson

Petter Svensson är specialistofficer i Försvarsmakten och arbetar som utbildningsförvaltare på Sjöstridsskolan i Karlskrona. Han har en bakgrund so...

Pia Eriksson

Pia Eriksson är universitetsadjunkt och filosofie magister i didaktik. Hon arbetar på Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier ...

Rikard Hedlund

Rikard Hedlund är adjunkt i psykologi på Högskolan Väst, avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi. Han undervisar i ämnen som samtalsmeto...

Sara Ekström

Sara Ekström är doktorand i informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande vid Högskolan Väst. Hon är anställd på avdelningen för medier oc...

Stefan Ekman

Stefan Ekman, fil.dr. i engelsk litteraturvetenskap, forskar om fantasy och science fiction-litteratur, med inriktning mot miljöbeskrivningar och v...

Stellan Petersson

Stellan Petersson är filosofie doktor och universitetslektor i svenska språket på Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi vid ...

Sylva Frisk

Sylva Frisk är universitetslektor och excellent lärare i socialantropologi. Hon arbetar på Institutionen för globala studier vid Göteborgs universi...

Tom Adawi

Tom Adawi är biträdande professor i ingenjörsutbildningsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Åsa Mårtensson

Åsa Mårtensson är doktorand, med en filosofie licentiatexamen i pedagogik, samt universitetsadjunkt vid avdelningen för pedagogik och vuxnas lärand...

Åse Tieva

Åse Tieva är lektor i högskolepedagogik samt pedagogisk utvecklare på enheten för universitetspedagogik och lärandestöd vid Umeå universitet. Hon h...

 ;