Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Digitalisering av högre utbildning

Skickas följande arbetsdag

Alla lärosäten vill bli mer digitala. Strategier och visioner lyfter fram digitalisering som en framtidsfråga för högre utbildning. Universitetslärare förväntas att använda såväl fysiska som digitala lärandemiljöer för att främja studenters lärande. Men, hur kan egentligen kurser inom högre utbildning digitaliseras? Syftet med denna bok är att dela goda exempel på hur digitala verktyg kan användas inom högre utbildning. Boken är skriven av och för lärare, med en grund i forskning och evidens...

Alla lärosäten vill bli mer digitala. Strategier och visioner lyfter fram digitalisering som en framtidsfråga för högre utbildning. Universitetslärare förväntas att använda såväl fysiska som digitala lärandemiljöer för att främja studenters lärande. Men, hur kan egentligen kurser inom högre utbildning digitaliseras? Syftet med denna bok är att dela goda exempel på hur digitala verktyg kan användas inom högre utbildning. Boken är skriven av och för lärare, med en grund i forskning och evidens. I boken finns många konkreta exempel på kurser där lärare aktivt använder digitala verktyg i sin undervisning. Exemplen är organiserade i olika teman där en bakgrund ges baserat på vad vi vet från forskningen. Boken kan läsas från början till slut för att ta del av samtliga teman och exempel på hur högre utbildning kan digitaliseras. Den kan även användas som handbok, där du som läsare kan välja att läsa om de teman eller kurser som känns mest inspirerande för dig.

    • 13
      Inledning
  • Del I Forum
      • 1
        19
        Introduktion: Forum
      • 2
        23
        Seminarier i litteraturhistoria
        • Katherina Dodou & Fredrik Land
        • 23
          Bakgrund
        • 24
          Evidens
        • 25
          Digitalisering
        • 26
          Resultat
        • 27
          Lärdomar
        • 28
          Litteratur
      • 3
        29
        Diskussionsforum i kultur och litteratur
        • Carolina León Vegas
        • 29
          Bakgrund
        • 29
          Evidens
        • 30
          Digitalisering
        • 31
          Resultat
        • 32
          Lärdomar
        • 33
          Litteratur
      • 4
        35
        Audiovisuellt diskussionsforum i spansk grammatik
        • Linda Flores Ohlson
        • 35
          Bakgrund
        • 36
          Evidens
        • 36
          Digitalisering
        • 37
          Resultat
        • 38
          Lärdomar
        • 39
          Litteratur
      • 5
        41
        Gemensam digital anslagstavla i idéhistoria
        • Jenny Eklöf
        • 41
          Bakgrund
        • 42
          Evidens
        • 42
          Digitalisering
        • 43
          Resultat
        • 44
          Lärdomar
        • 44
          Litteratur
  • Del II Sociala medier
      • 6
        47
        Introduktion: Sociala medier
      • 7
        49
        Twitter i en kommunikationskurs
        • Jonas Moll & Pernilla Josefsson
        • 49
          Bakgrund
        • 50
          Evidens
        • 50
          Digitalisering
        • 51
          Resultat
        • 52
          Lärdomar
        • 53
          Litteratur
      • 8
        55
        Facebook i en visualiseringskurs
        • Mario Romero & Pernilla Josefsson
        • 55
          Bakgrund
        • 56
          Evidens
        • 56
          Digitalisering
        • 57
          Resultat
        • 58
          Lärdomar
        • 58
          Litteratur
  • Del III Poddar
      • 9
        63
        Introduktion: Poddar
      • 10
        65
        Lärarpoddar i kriminologi
        • Christel Backman, Sara Uhnoo & Mattias Wahlström
        • 65
          Bakgrund
        • 66
          Evidens
        • 66
          Digitalisering
        • 68
          Resultat
        • 69
          Lärdomar
        • 69
          Litteratur
      • 11
        71
        Studentpoddar i nutrition
        • Frode Slinde
        • 71
          Bakgrund
        • 72
          Evidens
        • 72
          Digitalisering
        • 73
          Resultat
        • 74
          Lärdomar
        • 74
          Litteratur
  • Del IV Video
      • 12
        77
        Introduktion: Video
      • 13
        81
        Instruktionsfilmer i redovisning
        • Josefin Andersson Sols, Kristina Jonäll & Svetlana Sabelfeld
        • 81
          Bakgrund
        • 81
          Evidens
        • 82
          Digitalisering
        • 83
          Resultat
        • 84
          Lärdomar
        • 84
          Litteratur
      • 14
        85
        Visningsseminarier på tandläkarprogrammet
        • Lisbeth Dahlström & Thomas Kvist
        • 85
          Bakgrund
        • 86
          Evidens
        • 86
          Digitalisering
        • 87
          Resultat
        • 88
          Lärdomar
        • 89
          Litteratur
      • 15
        91
        Videovägledning i pedagogik
        • Monica Liljeström
        • 91
          Bakgrund
        • 92
          Evidens
        • 92
          Digitalisering
        • 93
          Resultat
        • 93
          Lärdomar
        • 94
          Litteratur
      • 16
        95
        Studentpresentationer i pedagogik
        • Elinor Adenling & Monica Liljeström
        • 95
          Bakgrund
        • 96
          Evidens
        • 96
          Digitalisering
        • 97
          Resultat
        • 98
          Lärdomar
        • 98
          Litteratur
      • 17
        99
        Digitalt berättande i hantverksprocessen
        • Kerstin Lind & Anna Söderström
        • 99
          Bakgrund
        • 100
          Evidens
        • 100
          Digitalisering
        • 102
          Resultat
        • 103
          Lärdomar
        • 104
          Litteratur
  • Del V Bedömning
      • 18
        107
        Introduktion: Bedömning
      • 19
        111
        Digitala kunskapstest i hälsovetenskap
        • Anna Andersson
        • 111
          Bakgrund
        • 112
          Evidens
        • 113
          Digitalisering
        • 114
          Resultat
        • 115
          Lärdomar
        • 116
          Litteratur
      • 20
        117
        Webbinarier för bedömning i vårdpedagogik
        • Lena Stangvik-Urbn
        • 117
          Bakgrund
        • 118
          Evidens
        • 118
          Digitalisering
        • 120
          Resultat
        • 120
          Lärdomar
        • 121
          Litteratur
      • 21
        123
        Formativ bedömning med loopar i lärarutbildningen
        • Ann-Marie von Otter
        • 123
          Bakgrund
        • 124
          Evidens
        • 125
          Digitalisering
        • 126
          Resultat
        • 126
          Lärdomar
        • 127
          Litteratur
  • Del VI Omvänt klassrum
      • 22
        131
        Introduktion: Omvänt klassrum
      • 23
        135
        Omvänt klassrum i fransk fonetik
        • Hugues Engel
        • 135
          Bakgrund
        • 136
          Evidens
        • 137
          Digitalisering
        • 138
          Resultat
        • 139
          Lärdomar
        • 140
          Litteratur
      • 24
        141
        Introduktion till pedagogik i ett omvänt klassrum
        • Robert Holmgren & Tomas Holmgren
        • 141
          Bakgrund
        • 142
          Evidens
        • 143
          Digitalisering
        • 144
          Resultat
        • 145
          Lärdomar
        • 146
          Litteratur
      • 25
        147
        Vetenskaplig teori och metod i ett omvänt klassrum
        • Malin Berghammer & Åsa Rejnö
        • 147
          Bakgrund
        • 148
          Evidens
        • 149
          Digitalisering
        • 150
          Resultat
        • 151
          Lärdomar
        • 152
          Litteratur
      • 26
        153
        Omvänt klassrum i en statistikkurs
        • Maria Karlsson
        • 153
          Bakgrund
        • 154
          Evidens
        • 154
          Digitalisering
        • 155
          Resultat
        • 156
          Lärdomar
        • 156
          Litteratur
      • 27
        157
        Sensorfusion i ett omvänt klassrum
        • Lars Hammarstrand & Lennart Svensson
        • 157
          Bakgrund
        • 158
          Evidens
        • 158
          Digitalisering
        • 160
          Resultat
        • 162
          Lärdomar
        • 162
          Litteratur
      • 28
        163
        Engelskdidaktik i ett omvänt klassrum
        • Katarina Lindahl
        • 163
          Bakgrund
        • 164
          Evidens
        • 165
          Digitalisering
        • 166
          Resultat
        • 166
          Lärdomar
        • 167
          Litteratur
      • 29
        169
        Omvänt klassrum på distans i kärnreaktormodellering
        • Christophe Demazière, Elisabeth Saalman, Christian Stöhr & Tom Adawi
        • 169
          Bakgrund
        • 170
          Evidens
        • 170
          Digitalisering
        • 171
          Resultat
        • 172
          Lärdomar
        • 173
          Litteratur
  • Del VII Nätbaserade distanskurser
      • 30
        177
        Introduktion: Nätbaserade distanskurser
      • 31
        181
        Akademisk engelska på distans
        • Rebecca Hincks
        • 181
          Bakgrund
        • 182
          Evidens
        • 182
          Digitalisering
        • 183
          Resultat
        • 184
          Lärdomar
      • 32
        185
        Fransk litteratur på distans
        • Maren Eckart & André Leblanc
        • 185
          Bakgrund
        • 186
          Evidens
        • 187
          Digitalisering
        • 188
          Resultat
        • 189
          Lärdomar
        • 190
          Litteratur
      • 33
        191
        En distanskurs i historia
        • Lars Edgren & Kenneth Johansson
        • 191
          Bakgrund
        • 192
          Evidens
        • 192
          Digitalisering
        • 193
          Resultat
        • 195
          Lärdomar
        • 195
          Litteratur
      • 34
        197
        Självständigt arbete genom digitala verktyg
        • Jimmy Jaldemark
        • 197
          Bakgrund
        • 198
          Evidens
        • 198
          Digitalisering
        • 200
          Resultat
        • 201
          Lärdomar
        • 202
          Litteratur
      • 35
        203
        Kompletterande pedagogisk kurs för lärarstudenter
        • Björn Kjellgren
        • 203
          Bakgrund
        • 204
          Evidens
        • 204
          Digitalisering
        • 205
          Resultat
        • 206
          Lärdomar
        • 207
          Litteratur
      • 36
        209
        Kollaborativ systemutveckling på distans
        • Erik Öberg
        • 209
          Bakgrund
        • 210
          Evidens
        • 210
          Digitalisering
        • 211
          Resultat
        • 212
          Lärdomar
        • 213
          Litteratur
      • 37
        215
        Diskret matematik på distans
        • Pia Heidtmann & Jimmy Jaldemark
        • 215
          Bakgrund
        • 216
          Evidens
        • 216
          Digitalisering
        • 218
          Resultat
        • 218
          Lärdomar
        • 219
          Litteratur
      • 38
        221
        Digitalt matematikverktyg på distans
        • Cecilia Kilhamn & Thomas Lingefjärd
        • 221
          Bakgrund
        • 222
          Evidens
        • 222
          Digitalisering
        • 223
          Resultat
        • 224
          Lärdomar
        • 225
          Litteratur
    • 227
      Slutord
    • 231
      Digitala verktyg
    • 235
      Bokens författare

Väldisponerat upplägg och instruktiva, informativa, koncisa och aktuella beskrivningar gör det synnerligen lätt att förstå kursutformningarna, deras förutsättningar, konkreta design, fördelar, nackdelar och utfall. Mångfalden ämnesområden bidrar till att göra boken påfallande användbar.

Författare

Stefan Hrastinski

Stefan Hrastinski är professor vid Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm, där han leder en forskargrupp som undersöker hur digital teknik kan anv...

Tom Adawi

Tom Adawi är biträdande professor i ingenjörsutbildningsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Elinor Adenling

Elinor Adenling är lektor i pedagogik vid Umeå universitet.

Anna Andersson

Anna Andersson är adjunkt vid avdelningen Omvårdnad, Högskolan Väst.

Josefin Andersson Sols

Josefin Andersson Sols är doktorand i externredovisning vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Christel Backman

Christel Backman arbetar som universitetslektor i sociologi vid Göteborgs universitet och har ett stort intresse för högskolepedagogik och kursutve...

Malin Berghammer

Malin Berghammer, barnsjuksköterska, lektor och docent i vårdvetenskap vid Högskolan Väst, Trollhättan och vid Drottning Silvias barnsjukhus/Sahlgr...

Lisbeth Dahlström

Lisbeth Dahlström är övertandläkare på Specialistkliniken för endodonti, Folktandvården, Västra Götaland.

Christophe Demaziere

Christophe Demazière är professor i kärnreaktorfysik vid Chalmers tekniska högskola.

Katherina Dodou

Katherina Dodou är lektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning vid Högskolan Dalarna.

Maren Eckart

Maren Eckart är docent i tyska vid Högskolan Dalarna.

Lars Edgren

Lars Edgren är professor i historia vid Lunds universitet.

Jenny Eklöf

Jenny Eklöf är lektor i idéhistoria vid Umeå universitet.

Hugues Engel

Hugues Engel är lektor i franska vid Stockholms universitet.

Linda Flores Ohlson

Linda Flores Ohlson är lektor i spanska vid Göteborgs universitet.

Lars Hammarstrand

Lars Hammarstrand är forskarassistent i signalbehandling vid Chalmers tekniska högskola.

Pia Heidtmann

Pia Heidtmann är adjunkt i matematik vid Mittuniversitetet.

Rebecca Hincks

Rebecca Hincks är lektor i engelska vid Kungliga Tekniska högskolan.

Robert Holmgren

Robert Holmgren är lektor i pedagogik vid Umeå universitet.

Tomas Holmgren

Tomas Holmgren är adjunkt i pedagogik vid Umeå universitet.

Jimmy Jaldemark

Jimmy Jaldemark är universitetslektor i pedagogik vid Mittuniversitetet. Han forskningsintresse berör förutsättningar för deltagande i nätbaserad u...

Kenneth Johansson

Kenneth Johansson är adjunkt i historia vid Lunds universitet.

Kristina Jonäll

Kristina Jonäll är lektor i redovisning. Hon är verksam vid Handelshögskolan i Göteborg och har lång erfarenhet av undervisning och forskning i red...

Pernilla Falkenberg Josefsson

Pernilla Falkenberg Josefsson är lektor i medieteknik vid Södertörns högskola. Josefssons forskning kretsar kring digitalisering, e-lärande och soc...

Maria Karlsson

Maria Karlsson är lektor i statistik vid Handelshögskolan, Umeå universitet.

Cecilia Kilhamn

Cecilia Kilhamn har en bakgrund som lärare i grundskolan och många års erfarenhet av att undervisa i matematik och matematikdidaktik inom lärarutbi...

Björn Kjellgren

Björn Kjellgren har bott och arbetat i Kina under flera år och är idag verksam som lärare och forskare vid Stockholms universitet.

Thomas Kvist

Thomas Kvist är docent vid Avdelningen för endodonti vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet.

Fredrik Land

Fredrik Land är adjunkt i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning vid Högskolan Dalarna.

André Leblanc

André Leblanc är lektor i franska vid Högskolan Dalarna.

Carolina León Vegas

Carolina León Vegas är lektor i spanska vid Högskolan Dalarna.

Monica Liljeström

Monica Liljeström är verksam vid Pedagogiska institutionen, Umeå universitet. Hon har bland annat forskat om hur man kan skapa djup och kvalitet i ...

Kerstin Lind

Kerstin Lind är adjunkt och doktorand i konstvetenskap och visuell kommunikation vid Linköpings universitet.

Katarina Lindahl

Katarina Lindahl är universitetsadjunkt i engelska med didaktisk inriktning vid Högskolan Dalarna och fil lic. i ämnesdidaktik.

Thomas Lingefjärd

Thomas Lingefjärd has retired from the position as associate professor in mathematics education at the University of Gothenburg, but he is active a...

Jonas Moll

Jonas Moll är postdoktor i människa-datorinteraktion vid Uppsala universitet.

Åsa Rejnö

Åsa Rejnö är docent i omvårdnad vid Högskolan Väst och sjuksköterska vid strokeenheten på Skaraborgs sjukhus, Skövde. Hon är nationell samordnare f...

Mario Romero Vega

Mario Romero är lektor i datavetenskap vid Kungliga Tekniska högskolan.

Elisabeth Saalman

Elisabeth Saalman är tekn.dr i kemi, har magisterexamen i folkhälsovetenskap samt magisterutbildning i IT-stödd distansutbildning. Hon är verksam v...

Svetlana Sabelfeld

Svetlana Sabelfeld är biträdande lektor i redovisning vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Frode Slinde

Frode Slinde, legitimerad dietist, universitetslektor och docent i klinisk nutrition, avdelningen för invärtesmedicin och klinisk nutrition, Sahlgr...

Lena Stangvik Urbán

Lena Stangvik-Urbán är adjunkt i vårdpedagogik och pedagogisk utvecklare vid Mälardalens högskola.

Christian Stöhr

Christian Stöhr är lektor i ingenjörsutbildningsvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Lennart Svensson

Lennart Svensson är biträdande professor i signalbehandling vid Chalmers tekniska högskola.

Anna Söderström

Anna Söderström är IKT-pedagog vid Linköpings universitet.

Sara Uhnoo

Sara Uhnoo är lektor i sociologi vid institutionen för sociologi och arbets­vetenskap vid Göteborgs universitet. Hon undervisar i kriminologi och h...

Mattias Wahlström

Mattias Wahlström är docent i sociologi och viceprefekt vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, Göteborgs universitet. Han forskar om ...

Ann-Marie von Otter

Ann-Marie von Otter är universitetsadjunkt i ämnesdidaktik med inriktning mot teknik, idrott och hälsa. Hon har en bakgrund som både grundskolelära...

Erik Öberg

Erik Öberg är adjunkt i informatik vid Mittuniversitetet.

 ;