Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Specialpedagogisk verksamhet

- för ALLA barn i förskolan
Skickas följande arbetsdag

Specialpedagogisk verksamhet

- för ALLA barn i förskolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet. I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån ve...

Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet. I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet får läsaren ta del av exempel på vad särskilt stöd och positiva lärmiljöer kan innebära i arbetet med barns utveckling och lärande. Betydelsen av samverkan i förskolan och samverkan med vårdnadshavare belyses och i exemplet Förskolan Villekulla beskrivs det närmare hur förskoleverksamheten arbetar inkluderande för att möta alla barn. Boken tar även upp den inkluderande förskolan i ett internationellt perspektiv med en europeisk jämförelse. Specialpedagogisk verksamhet - för ALLA barn i förskolan riktar sig till personal i förskolan, olika lärarutbildningar och andra närliggande verksamheter samt vårdnadshavare och till alla andra som har intresse av att lära sig mer om hur förskolan kan möta barns varierande behov.

Författarpresentation 11

Inledning 15

Bokens indelning 16

Litteratur  18

 

1 Introduktion till förskolan – en specialpedagogisk lärmiljö 19

Ann-Katrin Swärd

Fysisk lärmiljö 21

Social lärmiljö 22

Att skapa en social lärmiljö 23

Tidsanpassad lärmiljö 24

Möjligheter och hinder i lärmiljön utifrån barns olika stödbehov 25

Möjligheter 26

Hinder 27

Sammanfattning 28

Litteratur  29

 

2 Specialpedagogiskt förhållningssätt 31

Ann-Katrin Swärd och Gunilla Westman Andersson

Specialpedagogik och allmän pedagogik 31

Allmän pedagogik 33

Specialpedagogik 34

Alla barn har rätt att få stöd 35

Varierande behov 36

När behövs specialpedagogiskt stöd – några exempel 37

Gemensamma drag oavsett diagnos 40

Vad kan ett ”problem” innebära 41

Intersektionalitet 43

Sammanfattning 44

Litteratur 45

 

3 Kompetens att möta alla barn –utgångspunkt i kvalitetsarbetet  47

Ann-Charlotte Lindgren och Cecilia Johansson

Systematiskt kvalitetsarbete och dokumentation i förskolan  47

Alla ska med i en inkluderande verksamhet  49

Behövs särskild dokumentation för barn i behov av särskilt stöd?  50

Förskollärarens ledarskap 53

Att leda barngruppen och undervisningen i förskolan 55

Att leda kollegor i målstyrda processer och utvecklandet av en gemensam pedagogisk idé 57

Gemensam barn- och kunskapssyn  59

Specialpedagogens roll i förskolan  61

Målorienterad undervisning som ger varje barn förutsättning till delaktighet och lärande  63

Värdegrunden som utgångspunkt och prioriterat område för kvalitetsarbetet 63

Språkutveckling som utgångspunkt och prioriterat område för utvecklingsarbetet  64

Lek och social kompetens som utgångspunkt och prioriterat område för kvalitetsarbetet  70

Diagnosens betydelse för konstruktionen av barnet och förskolans verksamhet 73

Hur diagnosen styr blicken 74

Vem kan ge relevant stöd? 75

Sammanfattning 77

Litteratur 78

 

4 Samverkan med vårdnadshavare och andra professioner 81

Gunilla Westman Andersson och Ann-Katrin Swärd

Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori 82

Betydelsen av samverkan i förskolans verksamhet 82

Samverkan mellan förskola och vårdnadshavare 84

Att vara vårdnadshavare 85

Vårdnadshavare i samverkan med andra aktörer 86

Svåra samtal 87

Förskolan i samverkan med övriga aktörer  88

Handledning 90

Rektorns roll vid samverkan 91

Sammanfattning 91

Litteratur 92

 

5 Förskolan Villekullas lärmiljöer – ett arbetssätt som passar alla barn 95

Hanna GrännöJohansson, VeronicaIngesson, Josefina Nyberg, Karin Olsson och Ann-CharlotteSvärd

Förhållningssätt och bemötande 97

Reflektion och dokumentation  98

Rummets utformning och dess material  100

Undervisning  103

Rutinsituationer  104

Tydliggörande pedagogik  104

Barns olikheter berikar 105

Stationer 106

Utemiljö  113

Sammanfattning 113

Litteratur 114

 

6 Inkluderande matematikdidaktik i förskolan 115

Ann-Charlotte Lindgren och Maria Alkhede

Att utveckla god rums- och taluppfattning 116

Vad innefattar rumsuppfattning 118

Barnets egen rörelse och förflyttning viktigt för spatial förståelse 121

Vad innefattar taluppfattning  122

Barns lärande i förskolan – en pågående process utan avgränsade ämnen eller tid 127

Att arbeta proaktivt 129

Att omsätta barns behov till eninkluderande didaktik 130

Matematik och språk 133

Sammanfattning 136

Litteratur 137

 

7 Språkutveckling och kommunikation – grunden till allt lärande 141

Ann-Katrin Swärd och Kia Kimhag

Språkutvecklingen börjar tidigt och ökar snabbt i förskoleåldrarna  141

Kommunikationens betydelse för den språkliga utvecklingen 143

När språkutvecklingen tar en annan väg 146

Språkets och kommunikationens betydelse för det livslånga lärandet 148

Förskolan som flerspråkig miljö 149

Interkulturellt förhållningssätt 152

Vårdnadshavare 154

Sammanfattning 155

Litteratur 155

 

8 Olika bakgrund och upplevelser ska mötas i förskolans verksamhet 159

Kia Kimhag

Erfarenhet och lärdom från olika internationella projekt 160

Normaliseringens betydelse 162

Betydelsen av utbildningsinsatser i projekten  163

Ny kontext, dess normer och värderingar 164

Samverkan har betydelse 165

Identitet, attityder och synsätt 166

Förskolans stöd till barn med upplevda traumatiska händelser  168

Leken som stöd vid läkning av trauma 171

Vårdnadshavare, stöd och förståelse i projektet PARENTable 173

Sammanfattning 174

Litteratur 175

 

9 En inkluderande förskola – i ett internationellt perspektiv 177

Ann-Katrin Swärd och Kia Kimhag

Samverkan med andra lärosäten ger vinster 177

Förskolan i internationellt samarbete i EU-projekt 181

EU:s rapport om förskolor – en jämförande rapport 184

En jämförande studie med barnens röster 185

Vad vet vi om inkludering och särskilt stöd i förskolan? 186

Inkludering väcker olika känslor och frågor 188

Särskilt stöd i Europa kan se olika ut 188

En översiktsstudie om interventioner iinkluderande verksamhet 189

Sammanfattning 190

Litteratur 191

 

10 Mobbning och kränkningar iförskolan – ett etiskt problem 193

Ann-Katrin Swärd och Kia Kimhag

Kunskap finns om mobbning och kränkningar 193

Vilka mobbar och vilka blir mobbade  195

Förskollärarens och övrig personals betydelse 195

Hur vanligt är mobbning i förskolan 196

När vuxna i förskolan kränker barn 197

Sammanfattning 199

Litteratur 200

Sakegister 203

 

Information

Redaktörer:
Gunilla Westman Andersson Ann-Katrin Swärd
Kapitelförfattare:
Maria Alkhede Hanna Grännö Johansson Veronica Ingesson Cecilia Johansson Kia Sundberg Kimhag Ann-Charlotte Lindgren Josefina Nyberg Karin Olsson Ann-Charlotte Svärd
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144151830
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44160-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Författare

Gunilla Westman Andersson

Gunilla Westman Andersson är doktor i medicinsk vetenskap och har en masterexamen i specialpedagogik. Hon arbetar som lektor i specialpedagogik vid...

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd är doktor i specialpedagogik och senior lektor vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare undervisat vid andra lärosäten, främst ...

Maria Alkhede

Maria Alkhede är fil.lic. i pedagogik och arbetar som universitetsadjunkt vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare under många år arbetat som lä...

Hanna Grännö Johansson

Hanna Grännö Johansson öppnade tillsammans med fyra förskollärare en privat förskola 2015. Hon tog sin lärarexamen 2007 och från 2007 till 2015 arb...

Veronica Ingesson

Veronica Ingesson är förskollärare på en privat förskola som hon startade tillsammans med fyra kollegor 2015. Veronica tog sin lärarexamen 1991 då ...

Cecilia Johansson

Cecilia Johansson är fil.mag. i specialpedagogik och arbetar som specialpedagog och adjunkt i lärar- samt specialpedagogutbildning vid Göteborgs un...

Kia Sundberg Kimhag

Kia Kimhag är förskollärare och fil.mag. i pedagogik. Hon arbetar som universitetsadjunkt inom förskollärarutbildningen vid Högskolan i Gävle. Hon ...

Ann-Charlotte Lindgren

Ann-Charlotte Lindgren är fil.lic. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs unive...

Josefina Nyberg

Josefina Nyberg driver tillsammans med fyra kollegor en privat förskola där hon mestadels drivit projekt och undervisat de äldsta barnen. De senast...

Karin Olsson

Karin Olsson arbetar som förskollärare på förskolan Villekulla. Hon har arbetat som förskollärare sedan ht 87. Hon har arbetat med både yngre och ä...

Ann-Charlotte Svärd

Ann-Charlotte Svärd är förskollärare på en privat förskola som hon startade tillsammans med fyra kollegor 2015. Hon har tidigare arbetat som lärare...

 ;

Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet. I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån ve...

Specialpedagogik i förskolan är ett område som ännu inte har fått lika mycket fokus i litteraturen som specialpedagogik i skolan, men som här får en helt egen bok. Det är framför allt i förskolan som tidigt stöd kan sättas in för att förebygga senare lärandesvårigheter och skapa förutsättningar för en bra start i det livslånga lärandet. I den inkluderande förskolan blir specialpedagogisk kompetens och systematiskt kvalitetsarbete viktigt och boken lyfter detta ur olika perspektiv. Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet får läsaren ta del av exempel på vad särskilt stöd och positiva lärmiljöer kan innebära i arbetet med barns utveckling och lärande. Betydelsen av samverkan i förskolan och samverkan med vårdnadshavare belyses och i exemplet Förskolan Villekulla beskrivs det närmare hur förskoleverksamheten arbetar inkluderande för att möta alla barn. Boken tar även upp den inkluderande förskolan i ett internationellt perspektiv med en europeisk jämförelse. Specialpedagogisk verksamhet – för alla barn i förskolan riktar sig till personal i förskolan, olika lärarutbildningar och andra närliggande verksamheter samt vårdnadshavare och till alla andra som har intresse av att lära sig mer om hur förskolan kan möta barns varierande behov.

Information

Redaktörer:
Gunilla Westman Andersson Ann-Katrin Swärd
Kapitelförfattare:
Maria Alkhede Hanna Grännö Johansson Veronica Ingesson Cecilia Johansson Kia Sundberg Kimhag Ann-Charlotte Lindgren Josefina Nyberg Karin Olsson Ann-Charlotte Svärd
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178677
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
44160-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Gunilla Westman Andersson

Gunilla Westman Andersson är doktor i medicinsk vetenskap och har en masterexamen i specialpedagogik. Hon arbetar som lektor i specialpedagogik vid...

Ann-Katrin Swärd

Ann-Katrin Swärd är doktor i specialpedagogik och senior lektor vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare undervisat vid andra lärosäten, främst ...

Maria Alkhede

Maria Alkhede är fil.lic. i pedagogik och arbetar som universitetsadjunkt vid Göteborgs universitet. Hon har tidigare under många år arbetat som lä...

Hanna Grännö Johansson

Hanna Grännö Johansson öppnade tillsammans med fyra förskollärare en privat förskola 2015. Hon tog sin lärarexamen 2007 och från 2007 till 2015 arb...

Veronica Ingesson

Veronica Ingesson är förskollärare på en privat förskola som hon startade tillsammans med fyra kollegor 2015. Veronica tog sin lärarexamen 1991 då ...

Cecilia Johansson

Cecilia Johansson är fil.mag. i specialpedagogik och arbetar som specialpedagog och adjunkt i lärar- samt specialpedagogutbildning vid Göteborgs un...

Kia Sundberg Kimhag

Kia Kimhag är förskollärare och fil.mag. i pedagogik. Hon arbetar som universitetsadjunkt inom förskollärarutbildningen vid Högskolan i Gävle. Hon ...

Ann-Charlotte Lindgren

Ann-Charlotte Lindgren är fil.lic. i specialpedagogik och universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs unive...

Josefina Nyberg

Josefina Nyberg driver tillsammans med fyra kollegor en privat förskola där hon mestadels drivit projekt och undervisat de äldsta barnen. De senast...

Karin Olsson

Karin Olsson arbetar som förskollärare på förskolan Villekulla. Hon har arbetat som förskollärare sedan ht 87. Hon har arbetat med både yngre och ä...

Ann-Charlotte Svärd

Ann-Charlotte Svärd är förskollärare på en privat förskola som hon startade tillsammans med fyra kollegor 2015. Hon har tidigare arbetat som lärare...

 ;