Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker

Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker
Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.
På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.
Förord 11
Författarpresentation 13
Del I Pedagogiskt arbete – en introduktion och problematisering
1 Ämnet pedagogiskt arbete 21
Monika Vinterek
Bakgrund till ämnets framväxt 21
Ett etablerat ämne 23
En beskrivning av ämnet 24
Ämnets avtryck i och formering via avhandlingar 27
Ämnets utmaningar 32
Avslutande reflektioner 38
Litteraturförteckning 39
2 Pedagogiskt arbete 47
– kända vetenskapliga problem på ny arena?
Linda Reneland-Forsman
En önskan om närhet och nya normer 47
Att rita om spelplanen 49
Att förstå och omsätta ett vetenskapligt tänkande om och i en praktik 52
En forskarskola för närhet 55
Avslutande reflektioner 56
Litteraturförteckning 59
Del II Att forska om och med praktiken
3 Etiska utmaningar i praktiknära forskning 63
Anders Jönsson
Etiska överväganden 63
Forsknings- respektive forskaretik 65
Specifika utmaningar för praktiknära forskning 66
Avslutande reflektioner 71
Litteraturförteckning 73
4 Från kollega till forskare 75
– att forska med och om praktiken
Anna Henriksson och Kristina Lund
Från yrkesverksamma förskollärare till doktorander i pedagogiskt arbete 75
Att planera en studie inom pedagogiskt arbete 77
Professionsutveckling och verksamhetsutveckling 82
Avslutande reflektioner 88
Litteraturförteckning 88
5 Praktiknära skolforskning: möjligheter och utmaningar 91
Petra Magnusson
Historiska spår 91
Praktiknära skolforskning i Sverige 93
Olika syften, roller och typer av samverkan 94
Strävan efter det tredje rummet 95
Avslutande reflektioner 102
Litteraturförteckning 103
Del III Samhälleliga utmaningar – professioner i utveckling
6 Pedagogiskt arbete i en tid av samhälleliga utmaningar 107
Sven Persson
Allting flyter 107
Utbildningens potential att verka för social jämlikhet 109
Det pedagogiska arbetets politiska och etiska innebörder – att verka för social jämlikhet och likvärdiga förutsättningar i undervisning och utbildning av yngre barn 117
Avslutande reflektioner 122
Litteraturförteckning 123
7 Utmaningar i förändrad tid 127
Vuxen – pedagog – lärare: förskolans och fritidshemmets pedagogiska arbetare i förändring
Christian Andersson och Charlotte Tullgren
Professionerna i förskola och fritidshem – den gemensamma historien 127
Dokumenten och diskurserna 129
Det förändrade uppdraget – professionernas utveckling från ”vuxen” till ”undervisande lärare” 131
Uppdrag omsorg – vuxna i en social verksamhet 131
Uppdrag utbildningsomsorg – en del av lärarskapet? 134
Uppdrag utbildning – måluppfyllelse i fokus 137
Avslutande reflektioner 141
Litteraturförteckning 142
8 En lärarroll i förändring 145
– om att göra praktik till utbildning
Susanne Thulin och Ann Steen
”Praktik” blir ”verksamhetsförlagd utbildning” (VFU) 145
Sambandet mellan teori och praktik poängteras 146
Från praktik till verksamhetsförlagd utbildning 147
Metod och analys 149
Formuleringsarena: Tema yrke, ämne, forskning i samverkan 151
Transformeringsarena: Tema yrke, ämne, forskning i samverkan 152
Formuleringsarena: Tema VFU ett gemensamt ansvar 152
Transformeringsarena: Tema VFU ett gemensamt ansvar 153
Formuleringsarena: Tema pedagogiska strategier och riktlinjer 155
Transformeringsarena: Tema pedagogiska strategier och riktlinjer 157
Formuleringsarena: Tema handledar- och ämneskompetens 158
Transformeringsarena: Tema handledar- och ämneskompetens 159
Sammanfattande diskussion 160
Avslutande reflektioner 165
Litteraturförteckning 166
9 Internationalisering i förskollärarutbildning 167
Ingmarie Bengtsson och Carita Sjöberg Larsson
Varför internationalisering i högre utbildning? 167
Studiens syfte och frågeställningar 168
Internationella och interkulturella innehållsaspekter i utbildning 169
Internationalisering i högre utbildning 172
Internationaliseringsarbetet i förskollärarprogrammet HKR – en tillbakablick 173
Studiens resultat – studenternas reflektioner om insikter och kunskaper i internationella och interkulturella erfarenhetsutbyten 177
Avslutande reflektioner 182
Litteraturförteckning 183
Del IV Pedagogiskt arbete i praktiken
10 Barns tillhörighet i förskolan 187
– teoretiska och praktiska perspektiv i pedagogiskt arbete
Anette Emilson och Agneta Jonsson
Tillhörighet – en teoretisk tillnärmning 187
Barn som aktörer i tillhörighetsprocesser 190
Förskollärares ansvar för barns tillhörighet 194
Avslutande reflektioner 198
Litteraturförteckning 200
11 Litteracitet i förskola och förskoleklass 203
Camilla Forsberg
Tidig skrivundervisning 203
Tidig litteracitetsutveckling 205
Alla texter kan vara texter för barn 208
Både barn och lärare kan lära (sig) 214
Avslutande reflektioner 216
Litteraturförteckning 218
12 Förskollärares tankar om naturvetenskapsundervisning för att stärka barns samhörighet med naturen 221
Marie Fridberg och Thomas Beery
Varför det här kapitlet? 221
Samhörighet med naturen 222
Genomförandet av projektet 226
Förskollärarnas tankar om sin undervisning för att stärka barns samhörighet med naturen 227
Avslutande reflektioner 232
Litteraturförteckning 234
13 Undervisning av naturvetenskap i förskolan med hjälp av robotik 237
– erfarenheter från botSTEM-projektet
Marie Fridberg och Andreas Redfors
Inledning 237
Hur botSTEM-projektet uppstod och initierades 239
botSTEM – undervisningsstrategier 240
Vad vi menar med robotik 242
Aktiviteterna som valdes ur botSTEMs verktygslåda 243
Vad vi lärde oss om undervisning av naturvetenskap, teknik och matematik genom robotik 244
Utmaningen med digitala mötesplatser 251
Litteraturförteckning 252
14 Övergångar mellan olika skolformer 253
Ingela Friberg
Utvecklingsprojektets design 253
På väg mot en hållbar övergångspraxis 256
Avslutande reflektioner 260
Litteraturförteckning 262
Epilog 265
Susanne Thulin och Anette Emilson
Pedagogiskt arbete – ett ämne i konstruktion 265
Till sist 269
Litteraturförteckning 270
Sakregister 271
Information
- Redaktörer:
- Anette Emilson Susanne Thulin
- Kapitelförfattare:
- Christian Andersson Ingmarie Bengtsson Camilla Forsberg Ingela Friberg Marie Fridberg Anna Henriksson Agneta Jonsson Anders Jönsson Kristina Lund Petra Magnusson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144160023
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45376-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 273
Information
- Redaktörer:
- Anette Emilson Susanne Thulin
- Kapitelförfattare:
- Christian Andersson Ingmarie Bengtsson Camilla Forsberg Ingela Friberg Marie Fridberg Anna Henriksson Agneta Jonsson Anders Jönsson Kristina Lund Petra Magnusson
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144181868
- Utgivningsår:
- 2023
- Artikelnummer:
- 45376-SB01
- Upplaga:
- Första