Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker

Skickas följande arbetsdag

Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifi...

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifiering och huvudfrågor. Inom det andra temat tar författarna upp etiska och metodologiska perspektiv samt dilemman inom den praktiknära forskningen. Det tredje temat rör pedagogiskt arbete utifrån samhälleliga utmaningar förr och nu, bland annat barns rätt till en likvärdig utbildning. Inom det fjärde temat står praktisk pedagogisk handling i fokus, exempelvis konkreta undervisningssituationer och systematiskt kvalitetsarbete. Författarna är en grupp forskare, doktorander och lärarutbildare, som tillsammans ger en bred bild av ämnet och forskningsområdet pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. I boken väcks frågor i relation till den utbildningspraktik som studeras och som bör beaktas av såväl verksamma lärare, lärarutbildare som forskare. Boken vänder sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, doktorander, forskare och verksamma lärare med inriktning yngre barn.

Förord 11

Författarpresentation 13

Del I Pedagogiskt arbete –en introduktion och problematisering

1 Ämnet pedagogiskt arbete 21

Monika Vinterek

Bakgrund till ämnets framväxt 21

Ett etablerat ämne 23

En beskrivning av ämnet  24

Ämnets avtryck i och formering via avhandlingar 27

Ämnets utmaningar  32

Avslutande reflektioner  38

Litteraturförteckning 39

2 Pedagogiskt arbete  47

– kända vetenskapliga problem på ny arena?

Linda Reneland-Forsman

En önskan om närhet och nya normer 47

Att rita om spelplanen  49

Att förstå och omsätta ett vetenskapligt tänkande om och i en praktik 52

En forskarskola för närhet 55

Avslutande reflektioner  56

Litteraturförteckning 59

Del II Att forska om och med praktiken

3 Etiska utmaningar i praktiknära forskning 63

Anders Jönsson

Etiska överväganden 63

Forsknings- respektive forskaretik 65

Specifika utmaningar för praktiknära forskning 66

Avslutande reflektioner 71

Litteraturförteckning 73

4 Från kollega till forskare 75

– att forska med och om praktiken

Anna Henriksson och Kristina Lund

Från yrkesverksamma förskollärare till doktorander i pedagogiskt arbete  75

Att planera en studie inom pedagogiskt arbete 77

Professionsutveckling och verksamhetsutveckling 82

Avslutande reflektioner 88

Litteraturförteckning 88

5 Praktiknära skolforskning: möjligheter och utmaningar 91

Petra Magnusson

Historiska spår 91

Praktiknära skolforskning i Sverige  93

Olika syften, roller och typer av samverkan  94

Strävan efter det tredje rummet  95

Avslutande reflektioner  102

Litteraturförteckning 103

Del III Samhälleliga utmaningar – professioner i utveckling

6 Pedagogiskt arbete i en tid av samhälleliga utmaningar 107

Sven Persson

Allting flyter 107

Utbildningens potential att verka för social jämlikhet 109

Det pedagogiska arbetets politiska och etiska innebörder – att verka för social jämlikhet och likvärdiga förutsättningar i undervisning och utbildning av yngre barn 117

Avslutande reflektioner 122

Litteraturförteckning  123

7 Utmaningar i förändrad tid  127

Vuxen – pedagog – lärare: förskolans och fritidshemmets pedagogiska arbetare i förändring 

Christian Andersson och Charlotte Tullgren

Professionerna i förskola och fritidshem – den gemensamma historien  127

Dokumenten och diskurserna 129

Det förändrade uppdraget – professionernas utveckling från ”vuxen” till ”undervisande lärare” 131

Uppdrag omsorg – vuxna i en social verksamhet 131

Uppdrag utbildningsomsorg – en del av lärarskapet? 134

Uppdrag utbildning – måluppfyllelse i fokus 137

Avslutande reflektioner  141

Litteraturförteckning 142

8 En lärarroll i förändring  145

– om att göra praktik till utbildning

Susanne Thulin och Ann Steen

”Praktik” blir ”verksamhetsförlagd utbildning” (VFU)  145

Sambandet mellan teori och praktik poängteras 146

Från praktik till verksamhetsförlagd utbildning 147

Metod och analys 149

Formuleringsarena: Tema yrke, ämne, forskning i samverkan 151

Transformeringsarena: Tema yrke, ämne, forskning i samverkan 152

Formuleringsarena: Tema VFU ett gemensamt ansvar 152

Transformeringsarena: Tema VFU ett gemensamt ansvar 153

Formuleringsarena: Tema pedagogiska strategier och riktlinjer 155

Transformeringsarena: Tema pedagogiska strategier och riktlinjer 157

Formuleringsarena: Tema handledar- och ämneskompetens 158

Transformeringsarena: Tema handledar- och ämneskompetens 159

Sammanfattande diskussion 160

Avslutande reflektioner 165

Litteraturförteckning 166

9 Internationalisering i förskollärarutbildning 167

Ingmarie Bengtsson och Carita Sjöberg Larsson

Varför internationalisering i högre utbildning? 167

Studiens syfte och frågeställningar 168

Internationella och interkulturella innehållsaspekter i utbildning 169

Internationalisering i högre utbildning  172

Internationaliseringsarbetet i förskollärarprogrammet HKR – en tillbakablick 173

Studiens resultat – studenternas reflektioner om insikter och kunskaper i internationella och interkulturella erfarenhetsutbyten 177

Avslutande reflektioner  182

Litteraturförteckning 183

Del IV Pedagogiskt arbete i praktiken

10 Barns tillhörighet i förskolan  187

– teoretiska och praktiska perspektiv i pedagogiskt arbete

Anette Emilson och Agneta Jonsson

Tillhörighet – en teoretisk tillnärmning  187

Barn som aktörer i tillhörighetsprocesser  190

Förskollärares ansvar för barns tillhörighet 194

Avslutande reflektioner 198

Litteraturförteckning  200

11 Litteracitet i förskola och förskoleklass 203

Camilla Forsberg

Tidig skrivundervisning 203

Tidig litteracitetsutveckling 205

Alla texter kan vara texter för barn 208

Både barn och lärare kan lära (sig) 214

Avslutande reflektioner 216

Litteraturförteckning 218

12 Förskollärares tankar om naturvetenskapsundervisning för att stärka barns samhörighet med naturen 221

Marie Fridberg och Thomas Beery

Varför det här kapitlet? 221

Samhörighet med naturen 222

Genomförandet av projektet 226

Förskollärarnas tankar om sin undervisning för att stärka barns samhörighet med naturen 227

Avslutande reflektioner  232

Litteraturförteckning 234

13 Undervisning av naturvetenskap i förskolan med hjälp av robotik  237

– erfarenheter från botSTEM-projektet

Marie Fridberg och Andreas Redfors

Inledning 237

Hur botSTEM-projektet uppstod och initierades 239

botSTEM – undervisningsstrategier 240

Vad vi menar med robotik 242

Aktiviteterna som valdes ur botSTEMs verktygslåda 243

Vad vi lärde oss om undervisning av naturvetenskap, teknik och matematik genom robotik  244

Utmaningen med digitala mötesplatser  251

Litteraturförteckning 252

14 Övergångar mellan olika skolformer 253

Ingela Friberg

Utvecklingsprojektets design 253

På väg mot en hållbar övergångspraxis 256

Avslutande reflektioner 260

Litteraturförteckning 262

Epilog 265

Susanne Thulin och Anette Emilson

Pedagogiskt arbete – ett ämne i konstruktion 265

Till sist 269

Litteraturförteckning 270

Sakregister 271

Författare

Anette Emilson

Anette Emilson är professor i utbildningsvetenskap och filosofie doktor i pedagogik på avdelningen för förskollärarutbildningen på Högskolan Kristi...

Susanne Thulin

Susanne Thulin är biträdande professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som förskollärare och hennes forskning är inrikt...

Christian Andersson

Christian Andersson har tidigare arbetat som förskollärare och lärare i fritidshem och är numera universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap med inr...

Ingmarie Bengtsson

Ingmarie Bengtsson är förskollärare och specialpedagog. Hon är anställd som adjunkt i pedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar främst på...

Camilla Forsberg

Camilla Forsberg är lektor i pedagogik. Hennes forskning behandlar i huvudsak skrivande. Camilla är i grunden ämneslärare i svenska och har lång er...

Ingela Friberg

Ingela Friberg är anställd som adjunkt i pedagogik och verksam vid förskollärarutbildning samt uppdragsutbildning vid Högskolan Kristianstad. Ingel...

Marie Fridberg

Marie Fridberg arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon är förskollärare i grunden och under...

Anna Henriksson

Anna Henriksson är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Anna är antagen till den n...

Agneta Jonsson

Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Kristina Lund

Kristina Lund är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Hon är antagen till den nati...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Andreas Redfors

Andreas Redfors är docent och professor i fysik med inriktning fysikdidaktik. Han undervisar i fysik, astronomi och naturvetenskapernas didaktik, f...

Linda Reneland-Forsman

Linda Reneland-Forsman är docent i pedagogik och leder arbetet vid Linnéuniversitetets högskolepedagogiska sektion. Hennes forskning som inlednings...

Ann Steen

Ann Fifi Steen har varit anställd som adjunkt i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Ann har arbetat som VFU-koordinator för förskollärarprogrammet...

Carita Sjöberg Larsson

Carita Sjöberg Larsson är leg. förskollärare och fil.mag. i utbildningsvetenskap. Carita arbetar som universitetsadjunkt i didaktik vid Högskolan K...

Charlotte Tullgren

Charlotte Tullgren är fil.dr och lektor i pedagogik. Hon har en bakgrund som förskollärare och har lång erfarenhet av lärarutbildning som både lära...

Monika Vinterek

Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier ...

 ;

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifi...

Pedagogiskt arbete har under 2000-talet vuxit fram som ett ämne och forskningsområde. Det är lärares ”eget” forskarutbildningsämne inom vilket forskarutbildade lärare själva kan bidra till kunskapsutveckling med relevans för läraryrket. Det är den här bokens huvudsyfte att bidra till ämnets formering och utveckling - med utgångspunkt i de yngre årens pedagogiska praktiker, det vill säga förskola, förskoleklass och fritidshem. Innehållet är indelat i fyra teman. Det första rör ämnets identifiering och huvudfrågor. Inom det andra temat tar författarna upp etiska och metodologiska perspektiv samt dilemman inom den praktiknära forskningen. Det tredje temat rör pedagogiskt arbete utifrån samhälleliga utmaningar förr och nu, bland annat barns rätt till en likvärdig utbildning. Inom det fjärde temat står praktisk pedagogisk handling i fokus, exempelvis konkreta undervisningssituationer och systematiskt kvalitetsarbete. Författarna är en grupp forskare, doktorander och lärarutbildare, som tillsammans ger en bred bild av ämnet och forskningsområdet pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. I boken väcks frågor i relation till den utbildningspraktik som studeras och som bör beaktas av såväl verksamma lärare, lärarutbildare som forskare. Boken vänder sig främst till lärarstudenter, lärarutbildare, doktorander, forskare och verksamma lärare med inriktning yngre barn.

Författare

Anette Emilson

Anette Emilson är professor i utbildningsvetenskap och filosofie doktor i pedagogik på avdelningen för förskollärarutbildningen på Högskolan Kristi...

Susanne Thulin

Susanne Thulin är biträdande professor i pedagogik vid Högskolan Kristianstad. Hon har en bakgrund som förskollärare och hennes forskning är inrikt...

Christian Andersson

Christian Andersson har tidigare arbetat som förskollärare och lärare i fritidshem och är numera universitetsadjunkt i utbildningsvetenskap med inr...

Ingmarie Bengtsson

Ingmarie Bengtsson är förskollärare och specialpedagog. Hon är anställd som adjunkt i pedagogik vid Högskolan Kristianstad och undervisar främst på...

Camilla Forsberg

Camilla Forsberg är lektor i pedagogik. Hennes forskning behandlar i huvudsak skrivande. Camilla är i grunden ämneslärare i svenska och har lång er...

Ingela Friberg

Ingela Friberg är anställd som adjunkt i pedagogik och verksam vid förskollärarutbildning samt uppdragsutbildning vid Högskolan Kristianstad. Ingel...

Marie Fridberg

Marie Fridberg arbetar som biträdande professor i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan Kristianstad. Hon är förskollärare i grunden och under...

Anna Henriksson

Anna Henriksson är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Anna är antagen till den n...

Agneta Jonsson

Agneta Jonsson, biträdande professor i barn- och ungdomsvetenskap, Högskolan Kristianstad

Anders Jönsson

Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Han leder forskningsplattformen ”Lärande i samverkan”, som på olika sätt stödjer...

Kristina Lund

Kristina Lund är legitimerad förskollärare och anställd som doktorand i pedagogiskt arbete vid Högskolan Kristianstad. Hon är antagen till den nati...

Petra Magnusson

Petra Magnusson är lektor i svenska med didaktisk inriktning vid Högskolan Kristianstad. Hon har en mångårig bakgrund som lärare i svenska och SO-ä...

Sven Persson

Sven Persson är senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Han har skrivit flera forskningsöversikter om förskolan, dess likvärdighet och ...

Andreas Redfors

Andreas Redfors är docent och professor i fysik med inriktning fysikdidaktik. Han undervisar i fysik, astronomi och naturvetenskapernas didaktik, f...

Linda Reneland-Forsman

Linda Reneland-Forsman är docent i pedagogik och leder arbetet vid Linnéuniversitetets högskolepedagogiska sektion. Hennes forskning som inlednings...

Ann Steen

Ann Fifi Steen har varit anställd som adjunkt i didaktik vid Högskolan Kristianstad. Ann har arbetat som VFU-koordinator för förskollärarprogrammet...

Carita Sjöberg Larsson

Carita Sjöberg Larsson är leg. förskollärare och fil.mag. i utbildningsvetenskap. Carita arbetar som universitetsadjunkt i didaktik vid Högskolan K...

Charlotte Tullgren

Charlotte Tullgren är fil.dr och lektor i pedagogik. Hon har en bakgrund som förskollärare och har lång erfarenhet av lärarutbildning som både lära...

Monika Vinterek

Monika Vinterek är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna (HDa). Hon är utbildad lärare och har arbetat på grundskolans alla stadier ...

 ;