Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik

Skickas följande arbetsdag

Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisnings­uppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom bo...

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisnings­uppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och natur­vetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En ande­mening i boken är att dessa två lärande­former inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans ­mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer. I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.

    • 7
      Författarpresentation
      • 11
        Inledning
      • Per Dahlbeck & Karin Nilsson
        • 12
          Vilka är vi?
        • 13
          Historik
        • 14
          Varför undersöker vi?
        • 15
          Faran med en naiv syn på barnet och pedagogiken
        • 15
          … eller en orealistisk syn
        • 16
          Förskolans uppdrag
        • 17
          Två lärandelogiker
        • 18
          Känt – okänt
        • 19
          Var står naturvetenskapen?
        • 21
          Pedagogens betydelse
        • 23
          Pedagogens två möjliga roller
        • 25
          Pedagogernas berättelser
      • 1
        29
        Titta, en Pica pica!
      • Sara Persson
        • 30
          Den dagliga naturvetenskapen
        • 32
          Fåglar och fjärilar
        • 34
          Miljörådet
        • 36
          Naturvetenskap och teknik som temaarbete
        • 36
          Ett vattenhjul
        • 37
          Mer vattenexperiment
        • 38
          Kallt och varmt
        • 40
          Ett annorlunda papper
        • 41
          Ett båtbygge
        • 41
          Samspel
      • 2
        43
        Låt allt ta sin tid
      • Anette Freij
        • 43
          Två mål med temat fordon
        • 44
          Barnen gör egna bilar
        • 45
          Dokumentationens dubbla roll
        • 45
          Exempel på frågor som ledde till fordonstemat
        • 46
          Ett annat projekt – kajan
        • 47
          Fågelräkning
        • 49
          Förskolemiljöns betydelse
        • 49
          Exempel på miljöer på vår förskola
        • 49
          Myshörna
        • 50
          Djur- och naturhörnan
        • 50
          Fordonshörnan
        • 51
          Rollekshörnan
        • 51
          Bygg- och teknikhörnan
      • 3
        53
        Passionen som drivkraft
      • Anneli Olsson Lindström
        • 55
          Att åka berg-och-dalbana för första gången
        • 56
          När det tänder till – vattenlek
        • 57
          Göra materialet känt
        • 58
          Ett avbrott
        • 60
          Reflektion och analys
        • 64
          Min berättelse
      • 4
        65
        Vi sågar naturvetenskap och teknik
      • Kristina Ivert & Annica Nettrup
        • 67
          Projekt Holken
        • 68
          Bygget drar igång
        • 71
          Holken börjar bli klar
        • 74
          Ännu en holk
        • 75
          Holkarna blir bebodda
        • 77
          Naturvetenskap och teknik i projektet
      • 5
        81
        Från vykort till naturvetenskapliga fenomen
      • Marie Eklöv & Yvette Ohlsson
        • 82
          Vykort
        • 84
          Projektvägg
        • 86
          Förflyttning, rörelse och förändring
        • 88
          Hur hänger allt ihop här i världen?
        • 90
          Månens olika faser
        • 91
          Jag tror att det är solen som gör att det blir en regnbåge
        • 94
          Väderlek
        • 96
          Slutreflektion
      • 6
        99
        Att arbeta med naturvetenskap och teknik ur ett organisationsperspektiv
      • Birgitta Larsson & Victoria Syrén
        • 99
          Två exempel
        • 100
          En organisation som stödjer lärandet
        • 101
          En organisation växer fram
        • 101
          Kunskap som sprids
        • 102
          Cirklar om naturvetenskapligt arbete
        • 102
          Lust som sprids
        • 103
          Att ta vara på barns lust
        • 104
          Exemplet katapult
        • 105
          Ett lärande för framtiden
      • 7
        107
        Gränsöverskridande möten mellan naturvetenskap och fantasi
      • Anna Edvardsson & Marina Karlsson
        • 107
          Förutsättningar eller motsatser?
        • 109
          Reflektion
        • 110
          Isägget
        • 112
          Tillägg i form av dinosaurier
        • 115
          Hajarna
        • 119
          Att överskrida gränser
    • 123
      Litteratur

I huvudsak är skribenterna aktiva förskollärare och i sina beskrivningar av praktiken på förskolorna ger de en djup och insiktsfull beskrivning av idé, genomförande och resultat. Framför allt är pedagogernas skattningar och reflektioner i processerna av stort värde. Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik är en utmärkt bok att ta till sig i arbetslaget men också ett mycket bra inspel till den blivande pedagogen.
Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Per Dahlbeck, en av författarna.

Information

Redaktörer:
Per Dahlbeck Karin Nilsson
Kapitelförfattare:
Anna Edvardsson Marie Eklöv Anette Freij Kristina Ivert Marina Karlsson Birgitta Larsson Annica Nettrup Yvette Ohlsson Anneli Olsson Lindström Sara Persson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114958
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39382-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
128

Författare

Per Dahlbeck

Per Dahlbeck arbetar som universitetsadjunkt på fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet och som utvecklingspedagog inom förskolefö...

Karin Nilsson

Karin Nilsson arbetar som universitetsadjunkt på Malmö universitet. Hon håller framför allt i kurser inom naturvetenskap för blivande förskollärare...

Anna Edvardsson

Anna Edvardsson är legitimerad förskollärare och arbetar som pedagogista på Lindängehus förskola, Almviksgårdens förskola och Operans förskola. I u...

Marie Eklöv

Marie Eklöv är förskollärare och arbetar sedan 1995 på förskolan Djingis Khan i Lund. Hon vill att den pedagogiska verksamheten ska utgå från barns...

Anette Freij

Anette Freij arbetar som förskollärare i Malmö stad, främst med barn i åldern 1–3 år. Hon har funnit att den pedagogiska miljön är en av de viktiga...

Kristina Ivert

Kristina Ivert är förskollärare/lärare upp till årskurs 6. Sedan 2016 arbetar hon som förste förskollärare i Malmö stad. Kristina är engagerad i fr...

Marina Karlsson

Marina Karlsson är för närvarande doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet men arbetar vanligtvis som rektor i Malmö. Utöver mångår...

Birgitta Larsson

Birgitta Larsson arbetar som biträdande rektor sedan 2016. Hon har lång erfarenhet som barnskötare och förskollärare i Malmö stad. Larsson är utbil...

Annica Nettrup

Annica Nettrup är förskollärare och arbetar sedan 2016 som biträdande förskolechef i Malmö stad. Hon har arbetat i många år med naturen i fokus för...

Yvette Ohlsson

Yvette Ohlsson är förskollärare i Lunds kommun. För Yvette är det viktigt att arbeta med barns meningsskapande genom att med pedagogisk dokumentati...

Anneli Olsson Lindström

Anneli Olsson Lindström är förskollärare och för henne har det alltid varit viktigt att våga förändras och utvecklas. Hon ser likheter med barns sj...

Sara Persson

Sara Persson arbetar som förskollärare i Lund. Hon har en bakgrund som samhällsvetare med en examen inom mänskliga rättigheter och en lärarexamen i...

Victoria Syrén

Victoria Syrén, arbetar tillsammans med Birgitta Larsson, bland annat som nt-utvecklare i Malmö stad. Det gemensamma arbetet började redan 2005 med...

 ;

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisningsuppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom bo...

Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till. Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisningsuppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och naturvetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En andemening i boken är att dessa två lärandeformer inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer. I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare. Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.

Vill du veta mer?

Läs vår intervju med Per Dahlbeck, en av författarna.

Information

Redaktörer:
Per Dahlbeck Karin Nilsson
Kapitelförfattare:
Anna Edvardsson Marie Eklöv Anette Freij Kristina Ivert Marina Karlsson Birgitta Larsson Annica Nettrup Yvette Ohlsson Anneli Olsson Lindström Sara Persson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144173146
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39382-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Per Dahlbeck

Per Dahlbeck arbetar som universitetsadjunkt på fakulteten för lärande och samhälle på Malmö universitet och som utvecklingspedagog inom förskolefö...

Karin Nilsson

Karin Nilsson arbetar som universitetsadjunkt på Malmö universitet. Hon håller framför allt i kurser inom naturvetenskap för blivande förskollärare...

Anna Edvardsson

Anna Edvardsson är legitimerad förskollärare och arbetar som pedagogista på Lindängehus förskola, Almviksgårdens förskola och Operans förskola. I u...

Marie Eklöv

Marie Eklöv är förskollärare och arbetar sedan 1995 på förskolan Djingis Khan i Lund. Hon vill att den pedagogiska verksamheten ska utgå från barns...

Anette Freij

Anette Freij arbetar som förskollärare i Malmö stad, främst med barn i åldern 1–3 år. Hon har funnit att den pedagogiska miljön är en av de viktiga...

Kristina Ivert

Kristina Ivert är förskollärare/lärare upp till årskurs 6. Sedan 2016 arbetar hon som förste förskollärare i Malmö stad. Kristina är engagerad i fr...

Marina Karlsson

Marina Karlsson är för närvarande doktorand i pedagogiskt arbete vid Göteborgs universitet men arbetar vanligtvis som rektor i Malmö. Utöver mångår...

Birgitta Larsson

Birgitta Larsson arbetar som biträdande rektor sedan 2016. Hon har lång erfarenhet som barnskötare och förskollärare i Malmö stad. Larsson är utbil...

Annica Nettrup

Annica Nettrup är förskollärare och arbetar sedan 2016 som biträdande förskolechef i Malmö stad. Hon har arbetat i många år med naturen i fokus för...

Yvette Ohlsson

Yvette Ohlsson är förskollärare i Lunds kommun. För Yvette är det viktigt att arbeta med barns meningsskapande genom att med pedagogisk dokumentati...

Anneli Olsson Lindström

Anneli Olsson Lindström är förskollärare och för henne har det alltid varit viktigt att våga förändras och utvecklas. Hon ser likheter med barns sj...

Sara Persson

Sara Persson arbetar som förskollärare i Lund. Hon har en bakgrund som samhällsvetare med en examen inom mänskliga rättigheter och en lärarexamen i...

Victoria Syrén

Victoria Syrén, arbetar tillsammans med Birgitta Larsson, bland annat som nt-utvecklare i Malmö stad. Det gemensamma arbetet började redan 2005 med...

 ;