

Kontext Svenska som andraspråk 2-3 Elevpaket - Tryckt + Dig. elevlicens 36 mån

Kontext Svenska som andraspråk 2-3 - Digital elevlicens 12 mån
Du som undervisar kan beställa ett kostnadsfritt digitalt provexemplar av den här produkten.
Ett digitalt provexemplar ger dig tillgång till det digitala läromedlet där den digitala boken ingår under tre månader. Observera att erbjudandet endast gäller relevanta produkter för din undervisning (nivå och ämne) och dig som är verksam i Sverige. Du kan naturligtvis alltid kontakta vår kundservice om du önskar ytterligare information eller har frågor om produkten.
Den här produkten kan beställas av lärare på gymnasium och vuxenutbildning eller dig som arbetar på ett utbildningsföretag.
- 9Välkommen till Svenska som andraspråk 2–3!
- 10Studieliv – strategier för att läsa, skriva, tala och lyssna
- 10Läsa
- 11Läsa på olika sätt
- 13Kolla källan
- 13Skriva
- 14Använd cirkelmodellen
- 16Kolla texten
- 16Respons – skriva
- 17Tala
- 19Råd till talaren
- 20Råd till lyssnaren
- 21Respons på ett föredrag
- 22Lyssna
- 23Ordinlärning
- 125Språk i kontext
- 26Vad är kommunikation?
- 26Sändare och mottagare
- 27Social situation
- 27Sändare, mottagare och social situation
- 28Kommunikation
- 29» Vad betyder språket?
- 36Några ovanliga drag i svenska språket
- 37» Svenskan är ett mycket litet språk
- 40» Flytande flerspråkighet
- 2
- 49– syfte, mottagare och situation
- 50Syfte, mottagare och situation
- 51Formellt och informellt språk
- 52» Tre brev
- 57Basgenrer
- 58Olika genrer
- 61Genrearbete
- 61Skapa olika texttyper
- 62» Boken jag ska tvinga mina barn att läsa
- 65Språkarbete – ordbildning
- 65Sammansättning
- 65Avledning
- 3
- 69uppsats/pm
- 70Vad är en utredande eller förklarande text?
- 71Referat och referens till källa
- 71Referatmarkörer
- 72Arbetsgång referatskrivning
- 72Genre – referat
- 73» Talanger med olika öden
- 78Utredande och förklarande text
- 78Andra typer av disposition
- 79Språk och stil i utredande text/pm
- 79 Arbetsgång utredande text/pm
- 80Exempeltext utredning
- 82Referera till källor i texten
- 82Harvardmodellen
- 82Oxfordmodellen
- 82Källförteckning
- 84Genre – utredning/pm
- 489Lusten att läsa
- 90Konsten att läsa
- 91Sagt om böcker och läsning
- 92» Julklappsboken
- 100Varför behöver vi skönlitteratur?
- 101» Pojkar läser bara om män också läser
- 106Behovet att läsa
- 106» Ur Gustavs grabb
- 110En litterär kanon?
- 111Böckernas 10-i-topp
- 112Läslogg
- 114Möt en författare
- 118» Godnattsagor för barn som dricker
- 5
- 123och argumentera
- 124Den retoriska arbetsprocessen
- 125Informera och presentera
- 125Informerande tal
- 126Skapa samband i anförandet
- 127Utredande tal
- 127Samtala och diskutera
- 128Kulturskillnader
- 129Argumentera i en debatt
- 131» Äta hundar?
- 136PROJEKT – Olika kulturers maträtter
- 136Argumenterande tal
- 138» Satsa på kollektivtrafik och nolltaxa!
- 141Genretypiska drag – argumentation
- 6145IRL – nedslag i vardagen
- 146Arbete
- 146» Ur Skitliv
- 152PROJEKT – Yrken
- 155Hem och familj
- 155» Lycka
- 157Husets hjärta – köket
- 157» Ett fullutrustat kök
- 163» En skön gemenskap
- 167Individen och samhället
- 168» 26 oktober
- 172En vanlig svensk?
- 172» Körlektionen
- 180Se framåt
- 180» GAMLA TANKAR, NYTT HOPP?
- 185PROJEKT – Ideell organisation
- 7189Konsten att berätta
- 190Några litterära nedslag
- 190Möt gudinnan Inanna
- 190» Jag är Inanna
- 192Skapelseberättelser
- 192» Asken Yggdrasil
- 198PROJEKT – Skapelsemyter
- 198Lyrik
- 198Strof
- 199Rytm
- 199Bilder
- 199Får själ
- 199Motsatser
- 199Genre – lyrik
- 200Läs en dikt – några råd
- 200Jag älskar dig! – Tre dikter om kärlek
- 202» Gudars like
- 203Kärlek i modern tid
- 204» Du vet att jag gråter
- 208August Strindberg
- 208» Vid avenue de Neuilly
- 211Berättarteknik
- 211Läsa mellan raderna
- 212Berättartekniska grepp
- 214Textanalys
- 214» Ur Godnattsagor för barn som dricker
- 215Hjälp för att analysera en text
- 219Resetema
- 220» Ur Utvandrarna
- 223Vilken resa
- 223» Spansk förtvivlan i den svenska sommarnatten
- 8231Sveriges olika språk
- 232Vad är ett nationalspråk?
- 232Minoritetsspråk i Sverige
- 234» Populärmusik från Vittula
- 240» Under all romani döljer sig sanskrit
- 245PROJEKT – Bok om minoritetsspråkgrupp
- 246Teckenspråk
- 247» Jag saknar Amerika
- 250PROJEKT – Minoritetsspråk och teckenspråk
- 251Regionala dialekter
- 252» Den ursvenska osvenskan – dialekten
- 256PROJEKT – Dialekter
- 256Man talar även andra språk i Sverige
- 257PROJEKT – Språklektion
- 258Så många språk och så många släktingar
- 259PROJEKT – Språkfamilj
- 9263Språk är makt
- 264» Gott & blandat
- 268Språklig variation och identitet
- 269» Kalla det vad fan du vill
- 275Kronolekt
- 275» Mila & Andrej
- 277» Cristina & Gabriela
- 278Attityder till språk
- 278Språk och makt
- 281Språk och kön
- 282PROJEKT – Män och kvinnor i media
- 10285Retorik
- 286Historik
- 286Retorik i dag
- 287Kända talare
- 287Kända tal
- 288» Minnestal över Anna Lindh
- 292Retoriska grepp – stilfigurer
- 294den 4 november 2008
- 302Kritisk granskning av tal
- 302Värderingar eller fakta
- 302Värdeladdade ord
- 303Eufemismer
- 305Nationella provet – muntlig framställning
- 11
- 309hjälpmedel
- 310Fånga publiken
- 310Musik, film, konstverk, foto etc
- 310Powerpoint-presentation
- 312Whiteboard och blädderblock
- 312Mikrofon
- 12
- 315– skriva
- 316Skriv ett pm
- 316Instruktion
- 317Betydelsen av språkliga strategier
- 317» ”Våga fråga
- 320Identitet och hemspråkets ställning
- 320» Den åsidosatta finskan
- 322» Bra men inte tillräckligt
- 325Råd inför det nationella provet – skriva
- 13327Vetenskapligt skrivande
- 328Introduktion
- 328Vad är ett vetenskapligt arbete?
- 329Arbetsgång
- 330Detta behöver du kunna för att skriva arbetet
- 330Rapportens olika delar
- 333Exempeltext
- 338Opposition
- 339Arbetsgång
- 14
- 341från olika kulturer
- 342» Magikern
- 347» Minnen
- 351» Möta en kines
- 353» Rosies brudgum och hans spruckna, skära läppar
- 356» Villkorslös kärlek
- 15
- 361Om språkliga begrepp
- 362Stor bokstav
- 362Punkt
- 362Komma
- 363Frågetecken
- 363Utropstecken
- 363Styckeindelning
- 364Förkortningar
- 365Dialog
- 366Särskrivning
- 366Prefix och suffix
- 367Grammatik
- 367Substantiv
- 368Adjektiv och substantiv
- 369Verb
- 369Tempus
- 370Ordföljd
- 372Partikelverb
- 372Pronomen
- 372Sambandsord
Läs mer om serien Kontext
Information
- Avsedd för:
- Gymnasium
- Författare:
- Eva Hedencrona Karin Smed-Gerdin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144167190
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 38719-BT01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 376
Digital produkt
Läs mer om serien Kontext
Information
- Avsedd för:
- Gymnasium
- Författare:
- Eva Hedencrona Karin Smed-Gerdin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144106434
- Utgivningsår:
- 2015
- Artikelnummer:
- 38719-WB01
- Upplaga:
- Första