Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta Elevpaket - Digitalt + Tryckt

Skickas följande arbetsdag

Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta - Digital elevlicens 12 mån

Skickas inom 3 timmar

Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta - Digital elevlicens 12 mån 30 elever

Skickas inom 3 timmar
Valt format

Kompetens Företagsekonomi 2 fortsätter i samma omtyckta stil som i Kompetens Företagsekonomi 1. Även här är utvecklandet av färdigheter i form av kompetenser en röd tråd genom läromedlets alla delar. Här presenteras företagandet utifrån ett globalt perspektiv, med kopplingar till hållbarhetsfrågorna. Eleverna får arbeta vidare med att utveckla sina kompetenser i budgetering och kalkylering, organisationsteori, marknadsföring, bokföring och bokslut samt analys m.m. ELEVPAKETET – DIGITALT LÄR...

Kompetens Företagsekonomi 2 fortsätter i samma omtyckta stil som i Kompetens Företagsekonomi 1. Även här är utvecklandet av färdigheter i form av kompetenser en röd tråd genom läromedlets alla delar. Här presenteras företagandet utifrån ett globalt perspektiv, med kopplingar till hållbarhetsfrågorna. Eleverna får arbeta vidare med att utveckla sina kompetenser i budgetering och kalkylering, organisationsteori, marknadsföring, bokföring och bokslut samt analys m.m. ELEVPAKETET – DIGITALT LÄROMEDEL OCH TRYCKT BOK Elevpaketet består av en tryckt bok och ett digitalt läromedel. Att arbeta både med papper och digitalt – s.k. blended learning – underlättar och förstärker lärandet. Hela läromedlet genomsyras av en nära koppling till verkligheten och till praktiskt entreprenörskap – som stöd inför det framtida yrkeslivet, egna företagandet eller UF-företagande. Det mycket fylliga innehållet erbjuder bredd, fördjupning och repetition, vilket ger stora möjligheter att arbeta flexibelt med läromedlet. Varje kapitel inleds med en kort text där eleverna möter personer som funderar kring frågor som har med kapitelinnehållet att göra. Även mål med kapitlet, viktiga begrepp och vilka kompetenser som kapitlet berör presenteras. I faktabokens framställning finns dessutom korta reflektionsfrågor som får eleverna att stanna upp och tänka efter. DET DIGITALA LÄROMEDLET Den interaktiva faktaboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett värdefullt hjälpmedel, liksom för elever med andra modersmål än svenska. Interaktiva uppgifter, genomgångar som förklarar olika ekonomiska samband, en digital ämnesordlista som gör att eleverna enkelt kan få centrala begrepp förklarade varhelst de är i läromedlet, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar, konkretiserande filmer och intervjuer m.m. skapar stora möjligheter för eleverna att arbeta individuellt och självständigt. • Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning • Interaktiva uppgifter • Genomgångar • Digital ämnesordlista • Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar • Konkretiserande filmer och intervjuer • Minikurser i kontorsprogram • Case • Månadsvisa Kompetens-kryss Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och till stor del i mobil. I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut. Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta finns även som digital elevlicens och digital klasslicens. Till läromedlet finns också en övningsbok, Kompetens Företagsekonomi 2 Övningar, Kommentarer och lösningar och ett fylligt lärarmaterial som underlättar din planering och frigör tid.

Introduktion 9

Dags att fördjupa dig i ekonomi! 9

Möt fler ekonomer 10

Läromedlets upplägg 10

Sex olika block 10

Faktaboken 11

Övningsboken 11

De åtta kompetenserna 12

 

BLOCK 1: FÖRETAGETS ROLL – ATT GÖRA SCHYSTA AFFÄRER I SVERIGE OCH VÄRLDEN

1. Företaget och omvärlden 19

Varför behöver vi handla med andra länder? 20

Produktionsfaktorer – viktiga i alla verksamheter 21

Marknadens storlek påverkar 26

Fler skäl till internationell handel 29

Innebär också utmaningar 30

Protektionism eller frihandel? 31

Fri handel och fri konkurrens – i EU/EES 32

Svensk export och import 35

Också tjänster 36

Snabbt ökande global handel 37

Kapitlet i ett nötskal 41

2. Ett hållbart företagande 43

Hållbar utveckling – för en bättre framtid 45

CSR – när företagen tar ett samhällsansvar 45

Politiska beslut – påverkar både företag och konsumenter 46

FN:s globala mål 48

För ekonomisk hållbarhet 48

För miljömässig hållbarhet 50

För social hållbarhet 51

Mål 17 – genomförande och samarbete 54

Nya spelregler för företagen 54

Parisavtalet 54

EU:s klimatmål 55

Cirkulär ekonomi – kretslopp som ökar hållbarheten 56

Kapitlet i ett nötskal 57

 

BLOCK 2: STARTA OCH DRIVA FÖRETAG – AFFÄRSPLAN OCH PRODUKTUTVECKLING

3. Analys av marknaden – och företaget 61

Koll på läget 63

Med hjälp av nulägesanalys 64

Intern analys 64

Extern analys 64

Med hjälp av STEEPLE – en heltäckande omvärldsanalys 65

Sociala faktorer 66

Teknologiska faktorer 67

Ekonomiska faktorer 67

Miljöfaktorer 67

Politiska faktorer 68

Legala faktorer 69

Etiska faktorer 69

Ta med det viktigaste 69

Med hjälp av SWOT – som sammanfattar hela analysen 70

Hur gå vidare? 71

Kapitlet i ett nötskal 73

4. Affärsplanen – en samlad plan för start och förändring 75

Affärsplanen – planen för framtiden 76

Vad ska affärsplanen innehålla? 77

Den perfekta affärsplanen existerar inte 82

Vision och affärsidé – grunden för allt 84

Visionen – visar färdriktningen 84

Affärsidén – anger riktning och värderingar 84

Värderingarna – bildar värdegrunden 87

Affärsmodellen – kompletterar affärsidén 90

Intäktsmodeller 91

Leveransmodeller 92

Produktionsmodeller 93

Ett annat sätt att bygga upp en affärsmodell 93

Kapitlet i ett nötskal 95

5. Produktutveckling – hela erbjudandet till kunden 97

Vad är egentligen produkten? 98

Kärnprodukt, kringprodukt och metaprodukt 98

Viktigt att ha koll på produktlivscykeln 100

Produktutvecklingsstadiet 100

Introduktionsstadiet 100

Tillväxtstadiet 101

Mognadsstadiet 101

Nedgångsstadiet 102

Krav på ständig utveckling 103

Konsten att utveckla nya produkter 104

Design och användarupplevelse 106

Hållbar produktutveckling i en cirkulär ekonomi 107

Vår fina produktidé – går den att skydda? 108

Patentskydd 108

Mönsterskydd 109

Upphovsrätt 110

Varumärke 112

Kapitlet i ett nötskal 113

6. Inköp och lagerhållning 115

Vad behöver köpas? 116

Att hitta och välja leverantörer 117

Köpprocessen – från behov till utvärdering 119

Dokument i köpprocessen 119

Allt hänger ihop i en distributionskedja 125

Valet av distributionskanaler 126

Baksidan av handel och transporter 127

Att hålla lager – för att kunna leverera 128

Just-in-time 128

Lagerdiagram – visar hur lagret ändras 129

Kapitalbindning i varulager 130

Kapital kostar pengar 130

Omsättningshastighet – antalet gånger om året som lagret byts ut 131

Beställningspunkt – när det är dags att beställa nytt 132

Kapitlet i ett nötskal 133

 

BLOCK 3: KALKYLER – EN VIKTIG DEL I FÖRETAGETS PLANERING

7. Produktkalkylering – olika metoder för prissättning 137

Rätt pris? Produktkalkylen kan ge svaret! 138

Genomsnittskalkyl 140

Påläggskalkyl 141

Marginal – andel av hela försäljningspriset 143

Påläggskalkyler – i större verksamheter 144

Indirekta kostnader – måste fördelas 144

Och hamna på rätt kostnadsställe 145

Tre steg fram till försäljningspriset 146

Kapitlet i ett nötskal 148

8. Räkna med bidrag – vad är mest lönsamt? 151

Bidragskalkyler – när man inte räknar med alla kostnader 152

Totalt täckningsbidrag 153

Ledig kapacitet 154

I andra sammanhang 156

Bidragsredovisning – hur lönsam är en avdelning? 157

Åtgärder för att förbättra lönsamheten 158

Kapitlet i ett nötskal 159

9. Investeringskalkyler – för lönsamhet på längre sikt 161

Investeringar för framtiden 162

Pay-off-metoden 164

Nuvärdemetoden 166

ROI – visar avkastningen i procent 168

Kapitlet i ett nötskal 171

10. Budgetar – mer om att planera ekonomin 173

Ett av företagets viktigaste hjälpmedel 174

Skillnader mellan resultat- och likviditetsbudgeten 175

Resultatbudget 176

Likviditetsbudget 176

Budgeterad balansräkning 177

Kapitlet i ett nötskal 179

 

BLOCK 4: MARKNADSFÖRING – ATT KONKURRERA OM OCH SAMARBETA MED KUNDERNA

11. Marknadsföring – för en lönsam framtid 183

Kommunikationen med målgrupperna 184

Och även med personalen 185

Intern marknadsföring – skapar delaktighet och motivation 186

Extern marknadsföring – stärker varumärket och kundrelationerna 188

Marknadsplanen – ger en helhetsbild 188

Nulägesanalys 190

Mål och syfte 193

Målgrupp 194

Aktiviteter och kanaler 196

Tidplan och budget 197

Uppföljning/utvärdering 198

Vad skiljer marknadsföring av varor och av tjänster? 199

Vad är produkten, egentligen? 199

Tänk som kunden – med hjälp av EFI 202

Marknadsorientering i stället för enbart produktorientering 203

Nu är kunden i fokus 203

Tidigare låg fokus på produkten 204

Kapitlet i ett nötskal 206

12. Marknadsundersökningar – för att skapa större värde 209

Vad tycker kunderna? 211

Marknadsundersökningar kan ge svar 212

Olika typer av marknadsundersökningar 214

Primärdata och sekundärdata? 214

Fältundersökningar 215

Skrivbordsundersökningar 215

Enkäter 217

Intervjuer 218

Tester och observationer 219

Viktigt med urvalet 219

Bekvämlighetsurval 221

Sannolikhetsurval 222

Kvantitativa eller kvalitativa marknadsundersökningar? 224

Så utformar du en enkät 226

Tänk efter före 226

En fråga i taget 228

Jämnt antal svarsalternativ 228

Ett tydligt språk 229

Undvik att styra 229

Kapitlet i ett nötskal 231

13. Marknadsmix – för att positionera sig på marknaden 233

Vilken konkurrensstrategi är bäst? 234

Differentiering 235

Kostnadsledarskap – när priset avgör 235

Nisch/fokusering 236

En mix av P:n 237

Produkt 238

Pris 240

Plats 240

Påverkan 242

Personal 243

Process 244

Påtaglighet/fysiska bevis 245

Företagets position – i förhållande till konkurrenterna 246

Digital marknadsföring 247

Det gäller att skapa stor räckvidd 248

Algoritmer styr placeringen i nyhetsflödet 248

Annat som påverkar 249

Hur man skapar innehåll 249

Kapitlet i ett nötskal 251

14. Marknadsföring på internationella marknader 253

En allt mer global marknad 254

Marknadsföring i olika kulturer 255

Behöver också affärsidén utvecklas? 258

Försäljning och förhandling i olika affärskulturer 260

Några exempel på skillnader 260

Kapitlet i ett nötskal 263

15. Lagar och regler som påverkar marknadsföringen 265

Marknadsrätten – för fri konkurrens och schysta metoder 267

Marknadsföringslagen – grunden som styr marknadsföringen 268

Reklamombudsmannen 270

Diskriminerande reklam 274

Även Konsumentombudsmannen granskar marknadsföring 274

Svarta listan 276

Prisinformationslagen 277

Varumärkesskyddet gör produkten starkare 279

Ordmärken 279

Figurmärken/logotyper 279

Även ljud och melodier kan skyddas 280

Skydda varumärket – registrera det 280

Kapitlet i ett nötskal 281

 

BLOCK 5: BYGGA ETT LAG – MED ORGANISATION, SAMARBETE OCH LEDARSKAP

16. Konsten att styra och organisera ett företag 285

Styrning av det lilla företaget 287

Styrning i det växande företaget 287

Verktygslådan för att styra 288

Olika verktyg 289

Styrningen omfattar olika områden 289

Hög produktivitet – ett viktigt syfte med styrningen 290

Organisatorisk styrning 291

Vilken organisationsform passar bäst? 291

En byråkratisk organisation 291

Linjeorganisation 292

Funktionsorganisation 292

Divisionsorganisation 293

Matrisorganisation 293

Resultatstyrning 294

Målstyrning 295

Kritik mot målstyrning 296

Hur kan man göra i stället? 297

Ekonomistyrning 297

Problem med ekonomistyrning 299

Kulturell styrning 300

Kapitlet i ett nötskal 303

17. Spelregler för chefer och anställda – kort om arbetsrätt 305

Lagar och avtal på arbetsplatsen – mycket att hålla ordning på 307

Parterna på arbetsmarknaden – att komma överens i grupp 307

Fackförbund – för de anställda 309

Arbetsgivarorganisationer – för arbetsgivarna 310

Kollektivavtal 310

Anställningen – vad gäller? 311

Anställningsavtalet 311

Arbetsdomstolen – särskild domstol för tvister mellan arbetsgivare och anställda 313

Arbetsmiljö och säkerhet 314

Också de anställda har ett ansvar 315

Skyddsombud håller koll på arbetsmiljön 315

Diskriminering förbjuden 315

Kapitlet i ett nötskal 317

Jämställdhet i Sverige 318

18. Människorna gör skillnad 321

Det viktiga samspelet med andra 322

Att höra till 323

Vänskap 323

Arbetskamrater 324

Skillnader mellan vänner och arbetskamrater 324

Så skapas en grupp – FIRO-modellen 326

Tillhörandefasen 327

Rollsökningsfasen 327

Samhörighetsfasen 327

Från grupp till team 328

Lite trevande i början 328

Sedan högre grad av målmedvetenhet 328

Hur skapa motivation? 330

Yttre och inre motivationsfaktorer 330

Kapitlet i ett nötskal 333

19. Ledarskap i olika situationer 335

Konsten att leda andra 337

Olika ledarskapsstilar 338

Att leda i förändring, konflikt och kris 341

Förändringsledarskap 341

Konflikter och konfliktlösning 343

Leda i kris 346

Kapitlet i ett nötskal 349

 

BLOCK 6: KOLL PÅ EKONOMIN – BOKFÖRING, BOKSLUT OCH ANALYS

20. Lagar och god redovisningssed – repetition och lite fördjupning 353

Vad säger bokföringslagen? 355

Många vill veta hur det går för företaget 355

Alla affärshändelser ska registreras 356

I kronologisk och systematisk ordning 356

Verifikationer eller bokföringsorder 357

Företagets räkenskapsår 359

Måste avslutas med ett årsbokslut – eller årsredovisning 360

God redovisningssed 360

Fyra K-klasser 361

När krävs en revisor? 362

Ett företags kontoplan 364

Fyra typer av konton 364

Balanskonton – visar tillgångar, eget kapital och skulder 364

Resultatkonton – visar inkomster/intäkter och utgifter/kostnader 366

BAS-kontoplanens uppbyggnad 367

Kapitlet i ett nötskal 369

21. De vanligaste affärshändelserna – en repetition 371

Bokföringens grundregler 373

Dubbel italiensk bokföring 373

Med hjälp av konteringsrutor 374

Eget kapital 375

Skulder 376

Inköp och försäljning – utan moms 376

Inköp 376

Försäljning 377

Moms 377

Utgående och ingående moms 377

Olika redovisningsperioder 378

Inköp och försäljning – med moms 381

Inköp och försäljning – på kredit 382

Kundreskontra och leverantörsreskontra – ett sätt att hålla ordning på fordringar och skulder 384

Kundreskontra 384

Leverantörsreskontra 386

Inköp av varor och tjänster – som inte ska säljas vidare 386

Inköp av anläggningstillgångar 387

Personalkostnader 388

Inhyrd personal 388

Lön och andra kostnader för anställd personal 388

Skatteavdrag 388

Lagstadgad arbetsgivaravgift 391

Arbetsgivardeklaration 391

Avtalsenliga arbetsgivaravgifter 392

Semesterersättning 392

Andra personalkostnader 393

F-skatt 393

Redovisning av skatter och avgifter 395

Utskrifter med hjälp av bokföringsprogrammet 397

Verifikationslista 397

Huvudbokslista 398

Resultatrapport 400

Balansrapport 401

Rapporter/koder som underlättar deklarationen 402

Om du gör bokföringen manuellt 402

Kapitlet i ett nötskal 404

22. Fler affärshändelser – vid problem med kunder och leverantörer samt handel med utlandet 407

Kreditfaktura – när något blivit fel 409

Sena betalningar – dröjsmålsränta 410

Kassarabatter – ett sätt att få kunden att betala snabbare 412

Factoring – för att frigöra kapital 413

Om betalningen uteblir 416

Handel utanför Sveriges gränser 418

Inköp från annat EU-land 419

Försäljning till annat EU-land 420

Inköp från land utanför EU 420

Varorna ska förtullas 420

Försäljning till land utanför EU 422

Köp och försäljning i utländsk valuta 422

Kapitlet i ett nötskal 425

23. Värderingen av tillgångar och skulder påverkar resultatet 427

En rättvisande bild 428

Värdering av varulager 429

Vad är företagets lager värt? 429

Två regler 429

FIFO – First In First Out 430

LVP – lägsta värdets princip 431

Årets varukostnad 431

Hur ska kundfordringar värderas vid bokslutet? 432

Hur ska anläggningstillgångarna värderas? 435

Interimsskulder och interimsfordringar 438

Räntor 438

Semesterlöner 439

Hyra betalas alltid i förskott 439

Leverans med försenad fakturering 440

Kapitlet i ett nötskal 441

24. Hur ska räkenskapsåret avslutas? 443

Bokslutet – avslutar räkenskapsåret 445

Olika uppställningsformer 445

Årsredovisningen – mer omfattande 447

Resultaträkning, balansräkning och noter 447

Dessutom en förvaltningsberättelse 447

Samt kassaflödesanalys och hållbarhetsrapport – i större företag 447

Revisionsberättelse 449

Årsbokslut – för mindre företag 452

Förenklat årsbokslut 452

Bokslut i en enskild firma 452

Bokslut i handelsbolag 453

Bokslut i aktiebolag 453

Manuellt bokslut – i en bokslutstablå 454

Bokslut med bokföringsprogram 456

Kapitlet i ett nötskal 457

25. Nyckeltal – ett sätt att ta pulsen på företaget 459

Bokslutet – utgångspunkt för nyckeltalsberäkningar 460

Som en hälsokontroll 461

Olika typer av nyckeltal 461

Kapital 463

Soliditet 463

Kassalikviditet 467

Balanslikviditet 468

Avkastning 469

Räntabilitet 469

Resultat 471

Marginal 471

Vinstmarginal 472

Intäkter och kostnader 473

Personalkostnader 473

Omsättning per anställd 474

Lageromsättningshastighet 475

Tillgångarnas omsättningshastighet477

Utveckling 478

Kapitlet i ett nötskal 479

 

Register 480

 

Räntetabeller 

 

I det digitala läromedlet finns bland annat en interaktiv version av boken, inläst med textföljning, interaktiva uppgifter och test, kapitelsammanfattningar, filmer och intervjuer.

Information

Författare:
Jenny Rundgren MacRae Maria Fridefors Magnus Eriksson Gunvor Sonnby-Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144130088
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40222-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
492

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  36 mån

Författare

Maria Fridefors

Maria Fridefors är leg. lärare i bland annat Företagsekonomi och Juridik och verksam som gymnasielärare på Malmö Borgarskola. Hon har även lång erf...

 ;

Kompetens Företagsekonomi 2 fortsätter i samma omtyckta stil som i Kompetens Företagsekonomi 1. Även här är utvecklandet av färdigheter i form av kompetenser en röd tråd genom läromedlets alla delar. Här presenteras företagandet utifrån ett globalt perspektiv, med kopplingar till hållbarhetsfrågorna. Eleverna får arbeta vidare med att utveckla sina kompetenser i budgetering och kalkylering, organisationsteori, marknadsföring, bokföring och bokslut samt analys m.m. Hela läromedlet genomsyras...

Kompetens Företagsekonomi 2 fortsätter i samma omtyckta stil som i Kompetens Företagsekonomi 1. Även här är utvecklandet av färdigheter i form av kompetenser en röd tråd genom läromedlets alla delar. Här presenteras företagandet utifrån ett globalt perspektiv, med kopplingar till hållbarhetsfrågorna. Eleverna får arbeta vidare med att utveckla sina kompetenser i budgetering och kalkylering, organisationsteori, marknadsföring, bokföring och bokslut samt analys m.m. Hela läromedlet genomsyras av en nära koppling till verkligheten och till praktiskt entreprenörskap – som stöd inför det framtida yrkeslivet, egna företagandet eller UF-företagande. Det mycket fylliga innehållet erbjuder bredd, fördjupning och repetition, vilket ger stora möjligheter att arbeta flexibelt med läromedlet. Varje kapitel inleds med en kort text där eleverna möter personer som funderar kring frågor som har med kapitelinnehållet att göra. Även mål med kapitlet, viktiga begrepp och vilka kompetenser som kapitlet berör presenteras. I faktabokens framställning finns dessutom korta reflektionsfrågor som får eleverna att stanna upp och tänka efter. DIGITAL ELEVLICENS Den interaktiva faktaboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett värdefullt hjälpmedel, liksom för elever med andra modersmål än svenska. Interaktiva uppgifter, genomgångar som förklarar olika ekonomiska samband, en digital ämnesordlista som gör att eleverna enkelt kan få centrala begrepp förklarade varhelst de är i läromedlet, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar, konkretiserande filmer och intervjuer m.m. skapar stora möjligheter för eleverna att arbeta individuellt och självständigt. • Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning • Interaktiva uppgifter • Genomgångar • Digital ämnesordlista • Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar • Konkretiserande filmer och intervjuer • Minikurser i kontorsprogram • Case • Månadsvisa Kompetens-kryss Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och till stor del i mobil. I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut. Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta Elevlicens Digitalt säljs som enanvändarlicens och är giltig ett år från aktiveringsdatum. Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta finns även som Klasslicens Digitalt och Elevpaket – Digitalt + Tryckt. Till läromedlet hör en separat övningsbok, Kompetens Företagsekonomi 2 Övningar, Kommentarer och lösningar samt ett fylligt lärarmaterial som underlättar din planering och frigör tid.

Information

Författare:
Jenny Rundgren MacRae Maria Fridefors Magnus Eriksson Gunvor Sonnby-Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144139159
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
40222-WB01
Upplaga:
Första
Sidantal:
336

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  12 mån

Författare

Maria Fridefors

Maria Fridefors är leg. lärare i bland annat Företagsekonomi och Juridik och verksam som gymnasielärare på Malmö Borgarskola. Hon har även lång erf...

 ;

Kompetens Företagsekonomi 2 fortsätter i samma omtyckta stil som i Kompetens Företagsekonomi 1. Även här är utvecklandet av färdigheter i form av kompetenser en röd tråd genom läromedlets alla delar. Här presenteras företagandet utifrån ett globalt perspektiv, med kopplingar till hållbarhetsfrågorna. Eleverna får arbeta vidare med att utveckla sina kompetenser i budgetering och kalkylering, organisationsteori, marknadsföring, bokföring och bokslut samt analys m.m. Hela läromedlet genomsyras...

Kompetens Företagsekonomi 2 fortsätter i samma omtyckta stil som i Kompetens Företagsekonomi 1. Även här är utvecklandet av färdigheter i form av kompetenser en röd tråd genom läromedlets alla delar. Här presenteras företagandet utifrån ett globalt perspektiv, med kopplingar till hållbarhetsfrågorna. Eleverna får arbeta vidare med att utveckla sina kompetenser i budgetering och kalkylering, organisationsteori, marknadsföring, bokföring och bokslut samt analys m.m. Hela läromedlet genomsyras av en nära koppling till verkligheten och till praktiskt entreprenörskap – som stöd inför det framtida yrkeslivet, egna företagandet eller UF-företagande. Det mycket fylliga innehållet erbjuder bredd, fördjupning och repetition, vilket ger stora möjligheter att arbeta flexibelt med läromedlet. Varje kapitel inleds med en kort text där eleverna möter personer som funderar kring frågor som har med kapitelinnehållet att göra. Även mål med kapitlet, viktiga begrepp och vilka kompetenser som kapitlet berör presenteras. I faktabokens framställning finns dessutom korta reflektionsfrågor som får eleverna att stanna upp och tänka efter. DIGITAL ELEVLICENS Den interaktiva faktaboken är inläst med autentiskt tal och textföljning. För elever med läs- och skrivsvårigheter är detta ett värdefullt hjälpmedel, liksom för elever med andra modersmål än svenska. Interaktiva uppgifter, genomgångar som förklarar olika ekonomiska samband, en digital ämnesordlista som gör att eleverna enkelt kan få centrala begrepp förklarade varhelst de är i läromedlet, kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar, konkretiserande filmer och intervjuer m.m. skapar stora möjligheter för eleverna att arbeta individuellt och självständigt. • Interaktiv version av boken, inläst med autentiskt tal och textföljning • Interaktiva uppgifter • Genomgångar • Digital ämnesordlista • Kapitelsammanfattningar som miniföreläsningar • Konkretiserande filmer och intervjuer • Minikurser i kontorsprogram • Case • Månadsvisa Kompetens-kryss Det digitala läromedlet kan användas på dator, surfplatta och till stor del i mobil. I det digitala läromedlet kan eleverna söka i innehållet. De kan också göra egna anteckningar och markera viktiga stycken i texten. Anteckningarna sparas automatiskt och kan enkelt samlas ihop och skrivas ut. Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta Klasslicens Digitalt (upp till 30 användare) är giltig ett år från aktiveringsdatum. Kompetens Företagsekonomi 2 Fakta finns även som Elevlicens Digitalt och Elevpaket – Digitalt + Tryckt. Till läromedlet hör en separat övningsbok, Kompetens Företagsekonomi 2 Övningar, Kommentarer och lösningar samt ett fylligt lärarmaterial som underlättar din planering och frigör tid.

Information

Författare:
Jenny Rundgren MacRae Maria Fridefors Magnus Eriksson Gunvor Sonnby-Lindgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144133188
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
40222-WK01
Upplaga:
Första

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  12 mån

Författare

Maria Fridefors

Maria Fridefors är leg. lärare i bland annat Företagsekonomi och Juridik och verksam som gymnasielärare på Malmö Borgarskola. Hon har även lång erf...

 ;