Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Varför språkvetenskap?

Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter
Skickas följande arbetsdag

Vad vill språkvetenskaplig forskning ge kunskap om? Vad vill den åstadkomma? Och var går egentligen språkvetenskapens gränser? När språkvetares forskningsintresse rör sig i allt vidare cirklar och inbegriper kultur, lärande och samhällsfenomen av olika slag, blir sådana frågor mer aktuella än någonsin. I denna antologi ger forskare från olika språkvetenskapliga fält sina svar. Författarna anlägger olika perspektiv på vad språk är, varför språk är intressant att studera och vilken typ av kuns...

Vad vill språkvetenskaplig forskning ge kunskap om? Vad vill den åstadkomma? Och var går egentligen språkvetenskapens gränser? När språkvetares forskningsintresse rör sig i allt vidare cirklar och inbegriper kultur, lärande och samhällsfenomen av olika slag, blir sådana frågor mer aktuella än någonsin. I denna antologi ger forskare från olika språkvetenskapliga fält sina svar. Författarna anlägger olika perspektiv på vad språk är, varför språk är intressant att studera och vilken typ av kunskap som språkvetenskaplig forskning kan nå. I stället för att presentera och definiera olika språkvetenskapliga deldiscipliner vill antologin lyfta fram språkvetenskapens bredd vad gäller kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter. Tanken är att texterna ska stimulera läsaren till fortsatt metateoretisk reflektion om vad språkvetenskap är och kan vara. Varför språkvetenskap? är framförallt tänkt att användas på kurser i teori och metod på högre nivåer i alla språkvetenskapliga ämnen, men kan också läsas av verksamma forskare.

    • 9
      Författare
      • 1
        13
        Språkvetenskapen i ett sammanhang
        • David Håkansson & Anna-Malin Karlsson
        • 13
          Varför språkvetenskap?
        • 14
          Kunskapsintressen
        • 15
          Ett fält i förändring
        • 16
          Bokens kapitel
        • 17
          Avslutning
        • 17
          Litteratur
      • 2
        19
        Nordistiken som vetenskap – 30 år senare
        • Jan Svensson
        • 21
          Utgångspunkten
        • 22
          Det tekniska kunskapsintresset parat med det emancipatoriska
        • 22
          Läsbarhetsforskning
        • 23
          Didaktisk forskning
        • 24
          Skrivforskning
        • 25
          Svenska som andraspråk
        • 25
          Det emancipatoriska kunskapsintresset parat med det praktiska
        • 26
          Språksociologin
        • 28
          Textforskning
        • 30
          Det tekniska kunskapsintresset parat med det praktiska
        • 31
          Grammatik
        • 32
          Språkhistoria
        • 33
          Den förändrade bilden
        • 36
          Litteratur
      • 3
        39
        Språkvetenskapen och teorierna
        • David Håkansson
        • 41
          Teorianknytning – några olika perspektiv
        • 43
          Studieobjektet
        • 47
          Kunskapsintresset
        • 50
          Diversifieringen
        • 52
          Sammanfattning
        • 53
          Litteratur
      • 4
        57
        Från korrelation till konstruktion
        • Om språkvetarna och det sociala, från variationslingvistik till diskursanalys
        • Lars-Erik Johansson & Anna-Malin Karlsson
        • 58
          Språket som en spegling av social struktur
        • 58
          Variationslingvistikens rötter
        • 60
          Varför variationslingvistik?
        • 62
          Arbetssätt: teori och metod
        • 64
          Variationslingvistikens språksyn och positionering
        • 65
          Språket som ett verktyg för socialt aktörskap
        • 65
          Vetenskapshistoriska rötter
        • 67
          Varför diskursanalys?
        • 68
          Arbetssätt: teorier och metoder
        • 69
          Diskursanalysens språksyn och positionering
        • 69
          Kärna och periferi inom sociolingvistiken
        • 70
          Varför ett socialt perspektiv på språk?
        • 72
          Litteratur
      • 5
        75
        Från sats och mening till form och färg
        • Språkvetenskaplig textforskning och dess samtida utmaningar
        • Per Ledin & Catharina Nyström Höög
        • 75
          Historisk och internationell utblick
        • 76
          Teoretiska och metodologiska förskjutningar
        • 79
          Kunskapsintressen
        • 81
          En praktik i förändring: myndigheters texter
        • 82
          Exempelanalys 1: skriftspråk i boxar
        • 85
          Exempelanalys 2: när skriftspråket förlorar huvudrollen
        • 87
          Diskussion
        • 89
          Litteratur
      • 6
        91
        Språkvetenskap och interaktionsforskning
        • Leelo Keevallik & Jan Lindström
        • 93
          Kultur i samtal
        • 97
          Språkhandlingar i samtalskontext
        • 101
          Interaktion, kroppar och artefakter
        • 104
          Samhället i samtal
        • 107
          Slutord
        • 108
          Material
        • 109
          Transkriptionsnyckel
        • 110
          Litteratur
      • 7
        111
        Språkhistorien och den mänskliga språkförmågan
        • Ida Larsson & Erik Magnusson Petzell
        • 112
          Bakgrund och något om den grammatiska språkhistorikerns problem
        • 117
          Varför språkhistoria
        • 118
          Språkförändring ger insikter om språkförmågan
        • 124
          Rekonstruktion av förändring för att förklara nutida variation
        • 126
          Sammanfattning
        • 127
          Litteratur
      • 8
        129
        Forskning om språksystemet – olika traditioner med olika syften
        • Benjamin Lyngfelt, Erik Magnusson Petzell & Camilla Wide
        • 132
          Systemforskning i minimalistisk mening
        • 138
          Interaktionell lingvistik
        • 143
          Jämförande perspektiv
        • 143
          Generativ grammatik – modulär eller integrerad
        • 146
          Bruksbaserad grammatik – dynamisk och multigranulär
        • 147
          Några jämförelsepunkter
        • 150
          Litteratur
      • 9
        153
        Forholdet mellom allmenn lingvistisk forskning og forskning på individuelle språk
        • Terje Lohndal
        • 154
          En delvis konstruert motsetning
        • 156
          Vekselvirkning mellom teori og empiri
        • 164
          Den menneskelige språkkompetansen
        • 170
          Oppsummering
        • 170
          Litteratur
      • 10
        171
        Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
        • Per Holmberg
        • 172
          Bernsteins utbildningssociologi: discipliner och praktikfält
        • 174
          Tidigare metastudier och avgränsningar
        • 176
          ’Svenska med didaktisk inriktning’ – i praktikfält och discipliner
        • 179
          ’Svenska med didaktisk inriktning’ – forskning om språkliga färdigheter
        • 182
          ’Svenska med didaktisk inriktning’ – språk- och utbildningsvetenskap?
        • 183
          ’Svenska med didaktisk inriktning’ – några tankar om vad som ännu saknas
        • 185
          Litteratur
      • 11
        187
        När språkvetarens studieobjekt inte är språk: Sopor som texter i ett globalt perspektiv
        • Anders Björkvall
        • 192
          ”Upcycling” ur ett textvetenskapligt och semiotiskt perspektiv
        • 193
          ”Upcycling” som multimodalt betydelseskapande
        • 195
          ”Upcycling”-artefakter som varumärkesbärare
        • 197
          Social praktik och värdets dynamik
        • 200
          Avslutning
        • 202
          Litteratur
      • 12
        205
        Filologi är kärleken till ordet: om litteraturforskning och språkvetenskap
        • Paula Henrikson & Ingela Nilsson
    • 205
      Från filologi till språkvetenskap respektive litteraturvetenskap
        • 208
          Återvändandet till filologin
        • 211
          Integration av språkligt och litterärt studium
        • 216
          Litteratur
      • 13
        219
        Finns det någon gräns för språkvetenskapen?
        • Anna W Gustafsson & Victoria Johansson
        • 221
          Bakgrund – ett forskningsfält i rörelse
        • 223
          Hur förstår språkvetare sitt fält?
        • 224
          Ämnesområden
        • 226
          Syften och forskningsfrågor
        • 227
          Nyttan, betydelsen och gränserna
        • 229
          Den dynamiska gränsen
        • 232
          Avslutande diskussion
        • 235
          Litteratur
      • 14
        237
        Gränsdragningar som språkideologisk praktik
        • David Karlander, Tommaso M Milani & Rickard Jonsson
        • 238
          Språkideologi
        • 241
          Språkliga gränsers sociala existens
        • 242
          Icke-standardens betydelser
        • 244
          När språkliga gränser blir föremål för strid
        • 247
          Kampen om språkliga gränser fortsätter – motstånd och acceptans i skolvardagen
        • 251
          Avslutande kommentarer
        • 252
          Litteratur
      • 15
        255
        Språkvetenskaplig kompetens i praktiken
        • Fanny Forsberg Lundell & Lina Nyroos
        • 256
          Språkvetenskapen – ett otypiskt humanistiskt kunskapsfält?
        • 258
          Generiska och specifika kompetenser inom högre utbildning
        • 259
          Språkvetares egen bild av sina kompetenser
        • 261
          Vilken kunskap och kompetens formuleras?
        • 262
          Generiska kompetenser
        • 264
          Ämnesspecifika kompetenser
        • 266
          Att artikulera sin kompetens
        • 267
          Litteratur
      • 16
        269
        Aktivistisk språkvetenskap
        • Lann Hornscheidt & Daniel Wojahn
        • 271
          En konstruktivistisk språksyn
        • 273
          Aktivistisk språkvetenskap – premisser och konsekvenser
        • 275
          Att positionera sig som forskare
        • 279
          Att ställa forskningsfrågor
        • 281
          Att välja analysmaterial och analysmetod
        • 283
          Mot en aktivistisk språkforskning
        • 287
          Litteratur
    • 291
      Person- och sakregister

Boken är tänkt att användas som kursbok på högre nivåer i alla språkvetenskapliga ämnen men den är också intressant läsning för alla som ägnar sig åt språkvetenskap i någon form. Själv fick jag många insikter under läsningen och konstaterar att boken är, just det, nyttig.

Författare

David Håkansson

David Håkansson är docent i nordiska språk vid Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet och forskare vid Kungl. Vitterhetsakademien. H...

Anna-Malin Karlsson

Anna-Malin Karlsson är professor i svenska språket med inriktning mot sociolingvistik vid Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. Ho...

Anders Björkvall

Anders Björkvall är professor i svenska vid Örebro universitet och har lång erfarenhet av att forska och undervisa om texter, genrer och diskurser ...

Fanny Forsberg Lundell

Fanny Forsberg Lundell är docent i franska vid Stockholms universitet. Hon är specialiserad inom andraspråksinlärning och intresserar sig främst fö...

Anna Vallberg Gustafsson

Anna W Gustafsson är docent i svenska språket vid Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet. Hon har ett brett intresse för språkbruk i samhä...

Paula Henrikson

Paula Henrikson är professor i litteraturvetenskap vid Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet. Hon har främst forskat om ämnen ...

Per Holmberg

Per Holmberg är professor i svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning vid Göteborgs universitet. Hans forskningsintressen spänner från...

Lann Hornscheidt

Lann Hornscheidt är professor i genusvetenskap och språkanalys vid Humboldtuniversitetet i Berlin, och har i sin forskning bland annat intresserat ...

Lars-Erik Johansson

Lars-Erik Johansson är licentiat i nordiska språk och har varit universitetslektor i samma ämne vid Göteborgs universitet. Han har tidigt ägnat sig...

Victoria Johansson

Victoria Johansson, fil.dr. i allmän språkvetenskap, forskar om skrivutveckling, kognitiva aspekter av språkproduktion i allmänhet och skriftspråk ...

Rickard Jonsson

Rickard Jonsson är professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Hans forskningsintresse rör maskulinitet, sexualitet, etnicit...

David Karlander

David Karlander är lingvist. Han disputerade vid Stockholms universitet 2017 och har därefter arbetat som forskare och lärare vid universiteten i H...

Leelo Keevallik

Leelo Keevallik är professor i språk och kultur vid Linköpings universi­tet. Hennes forskning handlar om relationen mellan grammatik och kroppen sa...

Ida Larsson

Ida Larsson är professor i nordiska språk vid Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo. Hon har i sin forskning främst ...

Per Ledin

Per Ledin är professor i svenska språket vid Humanistiska institutionen vid Örebro universitet. Ledins textforskning spänner över flera fält, såsom...

Jan Lindström

Jan Lindström är professor i nordiska språk vid Helsingfors universitet. Hans huvudsakliga forskningsintressen rör interaktionslingvistik, sam­tals...

Terje Lohndal

Terje Lohndal är professor i engelsk språkvetenskap vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim (NTNU) och Professor II vid Norg...

Benjamin Lyngfelt

Benjamin Lyngfelt är professor i svenska vid Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet. Han forskar huvudsakligen om grammatik, med ...

Erik Magnusson Petzell

Erik Magnusson Petzell är docent i nordiska språk och akademiforskare vid Institutet för språk och folkminnen, Göteborg. Han har i sin forskning fr...

Tommaso Milani

Tommaso M. Milani är professor i flerspråkighet vid Göteborgs universi- tet och gästprofessor vid University of the Witwatersrand, Sydafrika. I sin...

Ingela Nilsson

Ingela Nilsson är professor i antik och bysantinsk grekiska vid Institutionen för lingvistik och filologi, Uppsala universitet. Hon arbetar framför...

Lina Nyroos

Lina Nyroos är doktor i nordiska språk vid Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet. Hon arbetar med samtalsanalys och intresserar sig...

Catharina Nyström Höög

Catharina Nyström Höög är professor i svenska vid Stockholms universitet. Hon har arbetat länge med frågor om begriplighet och tillgänglighet i myn...

Jan Svensson

Jan Svensson är professor i svenska språket och verksam vid Institutionen för nordiska språk vid Lunds universitet. Hans forskning har framför allt...

Camilla Wide

Camilla Wide är professor i nordiska språk vid Institutionen för språk- och översättningsvetenskap, Åbo universitet. I sin forskning har hon särski...

Daniel Wojahn

Daniel Wojahn är fil.dr. i nordiska språk och lektor i svenska vid Södertörns högskola. I sin forskning intresserar han sig för sambandet mellan sp...

 ;