Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Varför språkvetenskap?
- 9Författare
- 113Språkvetenskapen i ett sammanhang
- David Håkansson & Anna-Malin Karlsson
- 13Varför språkvetenskap?
- 14Kunskapsintressen
- 15Ett fält i förändring
- 16Bokens kapitel
- 17Avslutning
- 17Litteratur
- 219Nordistiken som vetenskap – 30 år senare
- Jan Svensson
- 21Utgångspunkten
- 22Det tekniska kunskapsintresset parat med det emancipatoriska
- 22Läsbarhetsforskning
- 23Didaktisk forskning
- 24Skrivforskning
- 25Svenska som andraspråk
- 25Det emancipatoriska kunskapsintresset parat med det praktiska
- 26Språksociologin
- 28Textforskning
- 30Det tekniska kunskapsintresset parat med det praktiska
- 31Grammatik
- 32Språkhistoria
- 33Den förändrade bilden
- 36Litteratur
- 339Språkvetenskapen och teorierna
- David Håkansson
- 41Teorianknytning – några olika perspektiv
- 43Studieobjektet
- 47Kunskapsintresset
- 50Diversifieringen
- 52Sammanfattning
- 53Litteratur
- 457Från korrelation till konstruktion
- Om språkvetarna och det sociala, från variationslingvistik till diskursanalys
- Lars-Erik Johansson & Anna-Malin Karlsson
- 58Språket som en spegling av social struktur
- 58Variationslingvistikens rötter
- 60Varför variationslingvistik?
- 62Arbetssätt: teori och metod
- 64Variationslingvistikens språksyn och positionering
- 65Språket som ett verktyg för socialt aktörskap
- 65Vetenskapshistoriska rötter
- 67Varför diskursanalys?
- 68Arbetssätt: teorier och metoder
- 69Diskursanalysens språksyn och positionering
- 69Kärna och periferi inom sociolingvistiken
- 70Varför ett socialt perspektiv på språk?
- 72Litteratur
- 575Från sats och mening till form och färg
- Språkvetenskaplig textforskning och dess samtida utmaningar
- Per Ledin & Catharina Nyström Höög
- 75Historisk och internationell utblick
- 76Teoretiska och metodologiska förskjutningar
- 79Kunskapsintressen
- 81En praktik i förändring: myndigheters texter
- 82Exempelanalys 1: skriftspråk i boxar
- 85Exempelanalys 2: när skriftspråket förlorar huvudrollen
- 87Diskussion
- 89Litteratur
- 691Språkvetenskap och interaktionsforskning
- Leelo Keevallik & Jan Lindström
- 93Kultur i samtal
- 97Språkhandlingar i samtalskontext
- 101Interaktion, kroppar och artefakter
- 104Samhället i samtal
- 107Slutord
- 108Material
- 109Transkriptionsnyckel
- 110Litteratur
- 7111Språkhistorien och den mänskliga språkförmågan
- Ida Larsson & Erik Magnusson Petzell
- 112Bakgrund och något om den grammatiska språkhistorikerns problem
- 117Varför språkhistoria
- 118Språkförändring ger insikter om språkförmågan
- 124Rekonstruktion av förändring för att förklara nutida variation
- 126Sammanfattning
- 127Litteratur
- 8129Forskning om språksystemet – olika traditioner med olika syften
- Benjamin Lyngfelt, Erik Magnusson Petzell & Camilla Wide
- 132Systemforskning i minimalistisk mening
- 138Interaktionell lingvistik
- 143Jämförande perspektiv
- 143Generativ grammatik – modulär eller integrerad
- 146Bruksbaserad grammatik – dynamisk och multigranulär
- 147Några jämförelsepunkter
- 150Litteratur
- 9153Forholdet mellom allmenn lingvistisk forskning og forskning på individuelle språk
- Terje Lohndal
- 154En delvis konstruert motsetning
- 156Vekselvirkning mellom teori og empiri
- 164Den menneskelige språkkompetansen
- 170Oppsummering
- 170Litteratur
- 10171Språkvetenskap och utbildningsvetenskap
- Per Holmberg
- 172Bernsteins utbildningssociologi: discipliner och praktikfält
- 174Tidigare metastudier och avgränsningar
- 176’Svenska med didaktisk inriktning’ – i praktikfält och discipliner
- 179’Svenska med didaktisk inriktning’ – forskning om språkliga färdigheter
- 182’Svenska med didaktisk inriktning’ – språk- och utbildningsvetenskap?
- 183’Svenska med didaktisk inriktning’ – några tankar om vad som ännu saknas
- 185Litteratur
- 11187När språkvetarens studieobjekt inte är språk: Sopor som texter i ett globalt perspektiv
- Anders Björkvall
- 192”Upcycling” ur ett textvetenskapligt och semiotiskt perspektiv
- 193”Upcycling” som multimodalt betydelseskapande
- 195”Upcycling”-artefakter som varumärkesbärare
- 197Social praktik och värdets dynamik
- 200Avslutning
- 202Litteratur
- 12205Filologi är kärleken till ordet: om litteraturforskning och språkvetenskap
- Paula Henrikson & Ingela Nilsson
- 205Från filologi till språkvetenskap respektive litteraturvetenskap
- 208Återvändandet till filologin
- 211Integration av språkligt och litterärt studium
- 216Litteratur
- 13219Finns det någon gräns för språkvetenskapen?
- Anna W Gustafsson & Victoria Johansson
- 221Bakgrund – ett forskningsfält i rörelse
- 223Hur förstår språkvetare sitt fält?
- 224Ämnesområden
- 226Syften och forskningsfrågor
- 227Nyttan, betydelsen och gränserna
- 229Den dynamiska gränsen
- 232Avslutande diskussion
- 235Litteratur
- 14237Gränsdragningar som språkideologisk praktik
- David Karlander, Tommaso M Milani & Rickard Jonsson
- 238Språkideologi
- 241Språkliga gränsers sociala existens
- 242Icke-standardens betydelser
- 244När språkliga gränser blir föremål för strid
- 247Kampen om språkliga gränser fortsätter – motstånd och acceptans i skolvardagen
- 251Avslutande kommentarer
- 252Litteratur
- 15255Språkvetenskaplig kompetens i praktiken
- Fanny Forsberg Lundell & Lina Nyroos
- 256Språkvetenskapen – ett otypiskt humanistiskt kunskapsfält?
- 258Generiska och specifika kompetenser inom högre utbildning
- 259Språkvetares egen bild av sina kompetenser
- 261Vilken kunskap och kompetens formuleras?
- 262Generiska kompetenser
- 264Ämnesspecifika kompetenser
- 266Att artikulera sin kompetens
- 267Litteratur
- 16269Aktivistisk språkvetenskap
- Lann Hornscheidt & Daniel Wojahn
- 271En konstruktivistisk språksyn
- 273Aktivistisk språkvetenskap – premisser och konsekvenser
- 275Att positionera sig som forskare
- 279Att ställa forskningsfrågor
- 281Att välja analysmaterial och analysmetod
- 283Mot en aktivistisk språkforskning
- 287Litteratur
- 291Person- och sakregister
Boken är tänkt att användas som kursbok på högre nivåer i alla språkvetenskapliga ämnen men den är också intressant läsning för alla som ägnar sig åt språkvetenskap i någon form. Själv fick jag många insikter under läsningen och konstaterar att boken är, just det, nyttig.
Information
- Redaktörer:
- David Håkansson Anna-Malin Karlsson
- Kapitelförfattare:
- Anders Björkvall Fanny Forsberg Lundell Anna Vallberg Gustafsson Paula Henrikson Per Holmberg Lann Hornscheidt Lars-Erik Johansson Victoria Johansson Rickard Jonsson David Karlander
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144108902
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39030-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 292