Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Tredjespråksinlärning

Skickas följande arbetsdag

Vad innebär det att lära sig ytterligare ett främmande språk efter t.ex. engelska som andraspråk? Blir det lättare att lära sig nya språk om man redan kan flera? Hur påverkar de tidigare inlärda språken – modersmålet och andra språk – inlärningen av ett nytt? Detta är frågor som författarna till den här boken söker svar på. Tredjespråksforskningen undersöker bland annat vad flerspråkighet innebär för den som lär sig språk, men ger också ökade kunskaper om hur undervisningen av ett tredjespråk...

Vad innebär det att lära sig ytterligare ett främmande språk efter t.ex. engelska som andraspråk? Blir det lättare att lära sig nya språk om man redan kan flera? Hur påverkar de tidigare inlärda språken – modersmålet och andra språk – inlärningen av ett nytt? Detta är frågor som författarna till den här boken söker svar på. Tredjespråksforskningen undersöker bland annat vad flerspråkighet innebär för den som lär sig språk, men ger också ökade kunskaper om hur undervisningen av ett tredjespråk bäst bör gå till. Det har nämligen visat sig att inlärningen skiljer sig på flera punkter från den vi ser i samband med ett andraspråk. Tredjespråksinlärning vänder sig främst till universitetsstuderande i ämnen som språkdidaktik, främmande språk, svenska som andraspråk och lingvistik samt till ämneslärare i moderna språk, engelska och svenska som andraspråk och forskare inom dessa områden.

För mig personligen är flera delar i antologin mycket intressanta och relevanta för mitt klassrum och de diskussioner jag har med elever, kollegor och vårdnadshavare.

Information

Redaktörer:
Camilla Bardel Ylva Falk Christina Lindqvist
Kapitelförfattare:
Tina Gunnarsson Björn Hammarberg Alastair Henry Marie Källkvist Laura Sánchez Perez Magdalena Wrembel Rakel Österberg
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144093185
Utgivningsår:
2016
Artikelnummer:
37780-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Camilla Bardel

Camilla Bardel, professor i moderna språk med didaktisk inriktning vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet. Huvudsakliga forskn...

Ylva Falk

Ylva Falk är fil.dr i lingvistik och universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för språkdidaktik, Stockholms universitet. Henne...

Christina Lindqvist

Christina Lindqvist är docent i romanska språk och lektor i franska vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsinriktning är språkinlärning, särsk...

Tina Gunnarsson

Tina Gunnarsson är legitimerad lärare i engelska och spanska. Hon arbetar som lärare på högstadiet och är forskarstuderande i engelska med didaktis...

Björn Hammarberg

Björn Hammarberg, professor emeritus i allmän språkvetenskap vid Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Han forskar om andraspråk oc...

Alastair Henry

Alastair Henry, fil.dr i ämnesdidaktik och verksam vid Högskolan Väst. Hans forskningsintresse är främst riktat mot språkinlärningsmotivation.

Marie Källkvist

Marie Källkvist, professor i engelska vid Mälardalens högskola. Hon forskar bland annat om flerspråkighet som en resurs i språk­undervisning, om lä...

Laura Sánchez Perez

Laura Sánchez, fil.dr i engelska, har disputerat vid universitetet i Barcelona och är universitetslektor i språkdidaktik vid Stockholms universitet...

Magdalena Wrembel

Magdalena Wrembel, fil.dr i engelska och assistant professor i engelska vid Adam Mickiewicz University i Poznań, Polen. Huvudsakliga forskningsområ...

Rakel Österberg

Rakel Österberg, fil.dr i spanska och universitetslektor vid Stockholms universitet. Rakel Österberg är i grunden gymnasielärare i spanska och fran...

 ;