Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Motiverande samtal med grupper

Skickas följande arbetsdag

Äntligen en bok om att använda Motiverande samtal, MI, med grupper! I Motiverande samtal med grupper finns konkreta beskrivningar, praktiska tips och många exempel kring hur du som gruppledare kan använda MI i arbete med grupper. I denna bok lyfts MI-metodens kärna fram, det vill säga interaktionen mellan gruppledaren och gruppdeltagarna i syfte att framkalla och förstärka prat om förändring. Grundläggande begrepp inom MI – såsom förhållningssätt, kommunikationsfärdigheter, motstånd, förändri...

Äntligen en bok om att använda Motiverande samtal, MI, med grupper! I Motiverande samtal med grupper finns konkreta beskrivningar, praktiska tips och många exempel kring hur du som gruppledare kan använda MI i arbete med grupper. I denna bok lyfts MI-metodens kärna fram, det vill säga interaktionen mellan gruppledaren och gruppdeltagarna i syfte att framkalla och förstärka prat om förändring. Grundläggande begrepp inom MI – såsom förhållningssätt, kommunikationsfärdigheter, motstånd, förändringsberedskap och de fyra processerna – diskuteras utifrån hur du som gruppledare kan förhålla dig till dessa. Hur kan du i grupp framkalla förändringsprat och öka motivationen till förändring hos gruppdeltagarna? I boken finns även en manual med ett utvalt förslag på en motivationsgrupp för 8 tillfällen. Boken riktar sig till alla som arbetar med eller vill lära sig att arbeta med MI i grupper, oavsett inriktning eller problemområde. Till boken Motiverande samtal med grupper hör en digital bilaga med en omfattande manual på 20 sessioner samt material och arbetsblad du som gruppledare kan använda dig av i ditt praktiska arbete.

    • 11
      Förord
    • 13
      Bokens upplägg
    • 15
      Författarpresentation
      • 1
        17
        Motiverande samtal – Introduktion
        • 17
          MI-metodens bakgrund och evidens
        • 18
          MI med grupper
        • 19
          MI i relation till olika typer av grupper
        • 19
          Terapigrupper
        • 19
          Psykoedukativa grupper
        • 20
          Samtalsgrupper – diskussionsgrupper – stödgrupper – självhjälpsgrupper
        • 20
          Informationsgrupper
        • 20
          Kombinationsgrupper
        • 20
          Grupprocesser är inte en del av MI
        • 21
          Att vara observant på interaktioner är en del av MI
        • 22
          MI-grupper i kombination med andra metoder och behandlingar
        • 22
          Förberedande MI-grupp
        • 23
          MI-grupp integrerad med annan behandling
        • 23
          Forskning om MI i grupp
        • 24
          Vad är målen med en MI-baserad grupp?
        • 26
          Samlade erfarenheter av MI i grupp
        • 27
          Fördelar med MI i grupp – Deltagarna
        • 29
          Fördelar med MI i grupp – Gruppledaren
        • 30
          Teorier som har haft betydelse för utvecklingen av MI
        • 32
          Att lära sig arbeta med MI som verktyg
      • 2
        33
        Motiverande samtal i grupp – En översikt
        • 34
          Det grundläggande förhållningssättet
        • 34
          Samarbete
        • 36
          Acceptans
        • 38
          Välvilja
        • 40
          Framkallande
        • 41
          De grundläggande kommunikations­färdigheterna – Aktivt lyssnande
        • 42
          Bekräftelse
        • 43
          Öppna frågor
        • 44
          Reflektioner
        • 45
          Sammanfattningar
        • 47
          Övergripande frågor om MI i grupp
        • 47
          Vad är syftet med MI i grupp?
        • 47
          Hur skapar man ett bra samarbetsklimat i gruppen?
        • 48
          Vilka gruppregler bör gälla?
        • 49
          Vilka färdigheter behöver man som gruppledare?
        • 51
          Vilken betydelse har kroppsspråket och tonläget?
      • 3
        53
        Förändringsberedskap och de fyra processerna i grupper
        • 53
          Förändringsberedskap
        • 53
          Tre stadier på vägen mot förändring
        • 57
          Olika sätt att bedöma förändringsberedskap
        • 60
          MI-verktyg för att anpassa samtalet efter deltagarnas förändringsberedskap
        • 65
          MI-samtalets fyra processer
        • 66
          Att skapa engagemang
        • 66
          Betydelsen av ett gott bemötande vid första träffen
        • 67
          Att ta upp och prata om känsliga ämnen
        • 69
          Att prata om värderingar för att skapa engagemang
        • 71
          Att hitta fokus för vad gruppen ska prata om
        • 71
          Att använda Meny & Agenda för att hitta fokus
        • 76
          Att framkalla och förstärka motivation, förändringsprat och åtagande
        • 76
          Status quo-prat och förändringsprat
        • 76
          Olika sorters förändringsprat
        • 79
          Att ta tillvara på förändringsprat
        • 81
          Att framkalla förändringsprat
        • 92
          Att planera för en förändring
        • 92
          Att underlätta beslutsformulering och stärka åtagandet
        • 94
          Att göra en handlings- eller förändringsplan
        • 95
          Att stötta vidmakthållande och förebygga återfall i det gamla beteendet
      • 4
        97
        Att hantera motstånd i en grupp
        • 98
          Status quo-prat
        • 99
          Motståndsprat
        • 100
          Att hantera status quo- och motståndsprat i gruppen
        • 100
          Försök lösa eventuella konflikter
        • 101
          Lyssna aktivt – BÖRS
        • 103
          Använd verktyget Meny & Agenda
        • 103
          Byt fokus
        • 103
          Visa på att föränderlighet är naturligt
        • 103
          Hejda rättningsreflexen och undvik argumentation
        • 105
          Använd gruppen!
        • 106
          Att ge information utan att framkalla motstånd
        • 107
          Informera i dialog
        • 111
          En modell i tre steg för att hantera motstånd
        • 112
          Steg 1 Skapa dissonans
        • 113
          Steg 2 Framkalla och förstärk förändringspratet
        • 113
          Steg 3 Gör en handlingsplan
        • 113
          Invitation till samarbete – ett verktyg vid starkt motstånd
        • 114
          Invitera till samarbete – i tre steg
      • 5
        115
        Att använda MI vid autism, adhd, andra kognitiva funktionsskillnader eller psykisk ohälsa i en grupp
        • 115
          Att skapa samarbete och en trygg miljö
        • 121
          Att integrera MI med KBT vid behandlingar i grupp
        • 122
          Att låta ordet gå runt – ett sätt att skapa arbetsallians i gruppen
      • 6
        127
        Vanliga frågor om MI och sammanfattande råd och tips
        • 127
          Vanliga frågor om MI i grupp
        • 127
          Måste man själv ha haft likartade problem som gruppdeltagarna har för att kunna vara gruppledare för en viss gruppbehandling?
        • 127
          Hur viktigt är det att gruppledaren känner till allt om olika beroendetillstånd, kriminalitet eller något annat?
        • 128
          Hur kan man komma vidare om man känner sig osäker som gruppledare?
        • 129
          Hur mycket utrymme bör lämnas för diskussioner och utbyte av erfarenheter i gruppen?
        • 130
          Hur kan man förhålla sig till gruppdeltagare med olika typer av svårigheter?
        • 132
          Att möta och hantera deltagare som upplevs som besvärliga
        • 133
          Exempel på hur besvärliga situationer kan hanteras
        • 142
          Tips och kom ihåg – MI i ett nötskal
        • 142
          Lyssna aktivt!
        • 142
          Skapa trygghet!
        • 143
          Sätt upp tydliga regler och ramar!
        • 143
          Fördela ordet!
        • 143
          Håll på sekretessen!
        • 144
          Be om ursäkt!
        • 144
          Få mandat!
        • 144
          Hjälp dig själv!
        • 144
          Upprätthåll en bra relation med din gruppledarkollega!
        • 144
          Var varsam med kritik och undvik att argumentera!
        • 145
          Visa entusiasm, engagemang och glädje!
      • 7
        147
        MI-grupp i praktiken
        • 148
          MI-grupp i praktiken
        • 150
          Syfte med gruppen, målgrupp, fokus/målbeteende, kombination med annan metod
        • 151
          Gruppsammansättning: Homogena eller icke-homogena grupper?
        • 151
          Homogena grupper
        • 151
          Icke-homogena/heterogena grupper
        • 152
          Målbeteende – Homogenitet eller icke-homogenitet?
        • 153
          Förändringsberedskap – Homogenitet eller icke-homogenitet?
        • 154
          Förändringsberedskap – i kombination med andra variabler
        • 155
          Manualbaserade eller icke- manualbaserade grupper?
        • 155
          Manualbaserade grupper
        • 155
          Icke-manualbaserade grupper
        • 156
          Semi-manualbaserade grupper
        • 156
          Tidsbestämda eller tidsobestämda grupper?
        • 156
          Tidsbestämda grupper
        • 157
          Tidsobestämda grupper
        • 157
          Semi-tidsbestämda grupper
        • 157
          Öppna eller slutna grupper
        • 157
          Slutna grupper
        • 157
          Öppna grupper
        • 158
          Halvöppna grupper
        • 158
          Gruppträffar
        • 158
          Hur många?
        • 158
          Vilket innehåll?
        • 159
          Hur ofta?
        • 159
          Hur långa?
        • 160
          Antal gruppdeltagare?
        • 160
          Vilka gruppdeltagare och vilken matchning?
        • 160
          Är gruppen rätt för just den här personen?
        • 161
          Är personen rätt för just den här gruppen?
        • 162
          Avhopp
        • 163
          Gruppledare
        • 164
          Diskussionsformat i gruppen
        • 164
          Gruppdiskussion
        • 164
          Runda
        • 165
          Smågruppsdiskussioner
        • 165
          Individuellt arbete
        • 165
          Praktiska detaljer
        • 166
          Hemuppgifter
        • 167
          Antagningsförfarande
        • 168
          Information om grupper
        • 169
          Individuell informationsträff
        • 170
          Gruppregler
        • 171
          Gruppstart
        • 172
          Gruppavslutning
        • 174
          Återträff
        • 174
          Utvärdering
        • 176
          Några exempel på utvärdering
        • 177
          Återkoppling
      • 8
        179
        Tankar bakom manualens upplägg
        • 180
          Manualens upplägg och innehåll
        • 180
          En flexibel manual
        • 180
          Möjlighet att använda MI på tre nivåer
        • 181
          MI-förhållningssättet
        • 181
          MI-material/-manual
        • 182
          MI-gruppupplägg
        • 184
          Förändringsberedskap och de fyra processerna binds samman
        • 186
          Förändringsberedskap – kort repetition
        • 187
          De fyra processerna – kort repetition
        • 188
          Sessioner
        • 188
          Grupper
        • 189
          Sessionernas upplägg
        • 191
          Sessionernas flexibilitet
        • 193
          Sessionernas syfte
      • 9
        195
        Manual – översikt, förslag och exempel på motivationsgrupp
        • 195
          Manualens 20 sessioner – innehåll
        • 196
          Inte beredda – Engagera (Session A-F)
        • 197
          Ambivalenta – Fokusera och framkalla (Session G-O)
        • 198
          Beredda – Planera (Session P-T)
        • 199
          MI-grupper – färdiga förslag
        • 1
          200
          MI-grupper med MI-förhållningssätt, 
MI-material/-manual och MI-gruppupplägg
        • 2
          203
          MI-grupper med MI-förhållningssätt och MI-material/-manual
        • 3
          204
          MI-grupper med MI-förhållningssätt
        • 205
          Manual: Motivationsgrupp – 8 gruppträffar
        • 206
          Inför gruppstart
        • 207
          MI-grupp i praktiken
        • 209
          Inledande reflektioner
        • 210
          Avslutande reflektioner
        • 211
          Checklista inför gruppen
        • 212
          Gruppregler, kort version
        • 213
          Gruppregler, lång version
        • 216
          Sessioner till motivationsgrupp – 8 gruppträffar
        • 216
          Gruppträff 1
        • 230
          Gruppträff 2
        • 238
          Gruppträff 3
        • 246
          Gruppträff 4
        • 252
          Gruppträff 5
        • 261
          Gruppträff 6
        • 266
          Gruppträff 7
        • 272
          Gruppträff 8
        • 274
          Utvärdering I
        • 275
          Utvärdering II
    • 277
      Lär mer – i din egen takt
        • 278
          Lirias Tack!
        • 278
          Katarinas Tack!
    • 281
      Litteraturtips och inspirationskällor till denna bok
    • 285
      Bilagor
        • 286
          Arbetsblad för ambivalensutforskning
        • 287
          Arbetsblad för handlingsplan
        • 288
          Den digitala bilagans innehåll
    • 291
      Register

Information

Författare:
Liria Ortiz Katarina Ödman Fäldt
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144110998
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39125-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
296

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  24 mån

Författare

Liria Ortiz

Liria Ortiz är leg. psykolog, leg. psykoterapeut och handledare, utbildningskonsult, föreläsare och författare. Hon utbildar och handleder i MI och...

Katarina Ödman Fäldt

Katarina Ödman Fäldt är beteendevetare/kriminolog. Hon har också genomgått en basutbildning i psykoterapeutisk metod med inriktning KBT (kognitiv b...

 ;