Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr


Motiverande samtal med grupper
- 11Förord
- 13Bokens upplägg
- 15Författarpresentation
- 117Motiverande samtal – Introduktion
- 17MI-metodens bakgrund och evidens
- 18MI med grupper
- 19MI i relation till olika typer av grupper
- 19Terapigrupper
- 19Psykoedukativa grupper
- 20Samtalsgrupper – diskussionsgrupper – stödgrupper – självhjälpsgrupper
- 20Informationsgrupper
- 20Kombinationsgrupper
- 20Grupprocesser är inte en del av MI
- 21Att vara observant på interaktioner är en del av MI
- 22MI-grupper i kombination med andra metoder och behandlingar
- 22Förberedande MI-grupp
- 23MI-grupp integrerad med annan behandling
- 23Forskning om MI i grupp
- 24Vad är målen med en MI-baserad grupp?
- 26Samlade erfarenheter av MI i grupp
- 27Fördelar med MI i grupp – Deltagarna
- 29Fördelar med MI i grupp – Gruppledaren
- 30Teorier som har haft betydelse för utvecklingen av MI
- 32Att lära sig arbeta med MI som verktyg
- 233Motiverande samtal i grupp – En översikt
- 34Det grundläggande förhållningssättet
- 34Samarbete
- 36Acceptans
- 38Välvilja
- 40Framkallande
- 41De grundläggande kommunikationsfärdigheterna – Aktivt lyssnande
- 42Bekräftelse
- 43Öppna frågor
- 44Reflektioner
- 45Sammanfattningar
- 47Övergripande frågor om MI i grupp
- 47Vad är syftet med MI i grupp?
- 47Hur skapar man ett bra samarbetsklimat i gruppen?
- 48Vilka gruppregler bör gälla?
- 49Vilka färdigheter behöver man som gruppledare?
- 51Vilken betydelse har kroppsspråket och tonläget?
- 353Förändringsberedskap och de fyra processerna i grupper
- 53Förändringsberedskap
- 53Tre stadier på vägen mot förändring
- 57Olika sätt att bedöma förändringsberedskap
- 60MI-verktyg för att anpassa samtalet efter deltagarnas förändringsberedskap
- 65MI-samtalets fyra processer
- 66Att skapa engagemang
- 66Betydelsen av ett gott bemötande vid första träffen
- 67Att ta upp och prata om känsliga ämnen
- 69Att prata om värderingar för att skapa engagemang
- 71Att hitta fokus för vad gruppen ska prata om
- 71Att använda Meny & Agenda för att hitta fokus
- 76Att framkalla och förstärka motivation, förändringsprat och åtagande
- 76Status quo-prat och förändringsprat
- 76Olika sorters förändringsprat
- 79Att ta tillvara på förändringsprat
- 81Att framkalla förändringsprat
- 92Att planera för en förändring
- 92Att underlätta beslutsformulering och stärka åtagandet
- 94Att göra en handlings- eller förändringsplan
- 95Att stötta vidmakthållande och förebygga återfall i det gamla beteendet
- 497Att hantera motstånd i en grupp
- 98Status quo-prat
- 99Motståndsprat
- 100Att hantera status quo- och motståndsprat i gruppen
- 100Försök lösa eventuella konflikter
- 101Lyssna aktivt – BÖRS
- 103Använd verktyget Meny & Agenda
- 103Byt fokus
- 103Visa på att föränderlighet är naturligt
- 103Hejda rättningsreflexen och undvik argumentation
- 105Använd gruppen!
- 106Att ge information utan att framkalla motstånd
- 107Informera i dialog
- 111En modell i tre steg för att hantera motstånd
- 112Steg 1 Skapa dissonans
- 113Steg 2 Framkalla och förstärk förändringspratet
- 113Steg 3 Gör en handlingsplan
- 113Invitation till samarbete – ett verktyg vid starkt motstånd
- 114Invitera till samarbete – i tre steg
- 5115Att använda MI vid autism, adhd, andra kognitiva funktionsskillnader eller psykisk ohälsa i en grupp
- 115Att skapa samarbete och en trygg miljö
- 121Att integrera MI med KBT vid behandlingar i grupp
- 122Att låta ordet gå runt – ett sätt att skapa arbetsallians i gruppen
- 6127Vanliga frågor om MI och sammanfattande råd och tips
- 127Vanliga frågor om MI i grupp
- 127Måste man själv ha haft likartade problem som gruppdeltagarna har för att kunna vara gruppledare för en viss gruppbehandling?
- 127Hur viktigt är det att gruppledaren känner till allt om olika beroendetillstånd, kriminalitet eller något annat?
- 128Hur kan man komma vidare om man känner sig osäker som gruppledare?
- 129Hur mycket utrymme bör lämnas för diskussioner och utbyte av erfarenheter i gruppen?
- 130Hur kan man förhålla sig till gruppdeltagare med olika typer av svårigheter?
- 132Att möta och hantera deltagare som upplevs som besvärliga
- 133Exempel på hur besvärliga situationer kan hanteras
- 142Tips och kom ihåg – MI i ett nötskal
- 142Lyssna aktivt!
- 142Skapa trygghet!
- 143Sätt upp tydliga regler och ramar!
- 143Fördela ordet!
- 143Håll på sekretessen!
- 144Be om ursäkt!
- 144Få mandat!
- 144Hjälp dig själv!
- 144Upprätthåll en bra relation med din gruppledarkollega!
- 144Var varsam med kritik och undvik att argumentera!
- 145Visa entusiasm, engagemang och glädje!
- 7147MI-grupp i praktiken
- 148MI-grupp i praktiken
- 150Syfte med gruppen, målgrupp, fokus/målbeteende, kombination med annan metod
- 151Gruppsammansättning: Homogena eller icke-homogena grupper?
- 151Homogena grupper
- 151Icke-homogena/heterogena grupper
- 152Målbeteende – Homogenitet eller icke-homogenitet?
- 153Förändringsberedskap – Homogenitet eller icke-homogenitet?
- 154Förändringsberedskap – i kombination med andra variabler
- 155Manualbaserade eller icke- manualbaserade grupper?
- 155Manualbaserade grupper
- 155Icke-manualbaserade grupper
- 156Semi-manualbaserade grupper
- 156Tidsbestämda eller tidsobestämda grupper?
- 156Tidsbestämda grupper
- 157Tidsobestämda grupper
- 157Semi-tidsbestämda grupper
- 157Öppna eller slutna grupper
- 157Slutna grupper
- 157Öppna grupper
- 158Halvöppna grupper
- 158Gruppträffar
- 158Hur många?
- 158Vilket innehåll?
- 159Hur ofta?
- 159Hur långa?
- 160Antal gruppdeltagare?
- 160Vilka gruppdeltagare och vilken matchning?
- 160Är gruppen rätt för just den här personen?
- 161Är personen rätt för just den här gruppen?
- 162Avhopp
- 163Gruppledare
- 164Diskussionsformat i gruppen
- 164Gruppdiskussion
- 164Runda
- 165Smågruppsdiskussioner
- 165Individuellt arbete
- 165Praktiska detaljer
- 166Hemuppgifter
- 167Antagningsförfarande
- 168Information om grupper
- 169Individuell informationsträff
- 170Gruppregler
- 171Gruppstart
- 172Gruppavslutning
- 174Återträff
- 174Utvärdering
- 176Några exempel på utvärdering
- 177Återkoppling
- 8179Tankar bakom manualens upplägg
- 180Manualens upplägg och innehåll
- 180En flexibel manual
- 180Möjlighet att använda MI på tre nivåer
- 181MI-förhållningssättet
- 181MI-material/-manual
- 182MI-gruppupplägg
- 184Förändringsberedskap och de fyra processerna binds samman
- 186Förändringsberedskap – kort repetition
- 187De fyra processerna – kort repetition
- 188Sessioner
- 188Grupper
- 189Sessionernas upplägg
- 191Sessionernas flexibilitet
- 193Sessionernas syfte
- 9195Manual – översikt, förslag och exempel på motivationsgrupp
- 195Manualens 20 sessioner – innehåll
- 196Inte beredda – Engagera (Session A-F)
- 197Ambivalenta – Fokusera och framkalla (Session G-O)
- 198Beredda – Planera (Session P-T)
- 199MI-grupper – färdiga förslag
- 1200MI-grupper med MI-förhållningssätt, MI-material/-manual och MI-gruppupplägg
- 2203MI-grupper med MI-förhållningssätt och MI-material/-manual
- 3204MI-grupper med MI-förhållningssätt
- 205Manual: Motivationsgrupp – 8 gruppträffar
- 206Inför gruppstart
- 207MI-grupp i praktiken
- 209Inledande reflektioner
- 210Avslutande reflektioner
- 211Checklista inför gruppen
- 212Gruppregler, kort version
- 213Gruppregler, lång version
- 216Sessioner till motivationsgrupp – 8 gruppträffar
- 216Gruppträff 1
- 230Gruppträff 2
- 238Gruppträff 3
- 246Gruppträff 4
- 252Gruppträff 5
- 261Gruppträff 6
- 266Gruppträff 7
- 272Gruppträff 8
- 274Utvärdering I
- 275Utvärdering II
- 277Lär mer – i din egen takt
- 278Lirias Tack!
- 278Katarinas Tack!
- 281Litteraturtips och inspirationskällor till denna bok
- 285Bilagor
- 286Arbetsblad för ambivalensutforskning
- 287Arbetsblad för handlingsplan
- 288Den digitala bilagans innehåll
- 291Register
Information
- Författare:
- Liria Ortiz Katarina Ödman Fäldt
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144110998
- Utgivningsår:
- 2018
- Artikelnummer:
- 39125-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 296