Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Möjligheter och utmaningar i grupphandledning

Teori och verklighet
Skickas följande arbetsdag

Möjligheter och utmaningar i grupphandledning avser att belysa grundläggande aspekter av grupphandledning i ett brett perspektiv och omfattar områden som organisation, ledarskap och grupputveckling. Aspekter av grupphandledning är i fokus på utbildningar liksom inom verksamheter av skilda slag såsom ­psykiatri, socialtjänst, skola, barn- och äldreomsorg och företagshälsovård. Författarna har lång erfarenhet av både verksamhetsledning och handledning inom områden som grupp, organisation, ledar...

Möjligheter och utmaningar i grupphandledning avser att belysa grundläggande aspekter av grupphandledning i ett brett perspektiv och omfattar områden som organisation, ledarskap och grupputveckling. Aspekter av grupphandledning är i fokus på utbildningar liksom inom verksamheter av skilda slag såsom ­psykiatri, socialtjänst, skola, barn- och äldreomsorg och företagshälsovård. Författarna har lång erfarenhet av både verksamhetsledning och handledning inom områden som grupp, organisation, ledarskap och psykoterapi. Dessa erfarenheter har integrerats med såväl deras egen som andras forskning inom detta fält. Boken lyfter fram aspekter av grupphandledning som kan vara behjälpliga oavsett inom vilket verksamhetsområde och på vilken nivå grupphandledningen bedrivs. Denna bok riktar sig till utbildningsansvariga och chefer, handledare och handledda, pedagoger och andra, som yrkesmässigt och på olika nivåer arbetar med grupphandledning.

    • 7
      Förord
    • 9
      Författarpresentation
    • 11
      KAPITEL 1 Utgångspunkter
        • 12
          Generisk och kulturspecifik kunskap
    • 17
      KAPITEL 2 Gruppteori ur ett tillämpningsperspektiv
        • 18
          Tidig gruppforskning och fram till i dag
        • 23
          Modeller för beskrivning av grupputveckling
        • 30
          Avslutande reflektioner
    • 31
      KAPITEL 3 Organisatoriska ramar, kärninnehåll och samspelsprocesser
        • 32
          Ramar, kärninnehåll, samspel En modell
        • 35
          Betydelsen av organisatoriska ramar
        • 39
          Handledningens kärninnehåll
        • 41
          Samspelsprocesser
        • 43
          Avslutande reflektioner
    • 45
      KAPITEL 4 Samspelet mellan struktur och process
        • 46
          Samspelet skiftar karaktär över tid
        • 48
          Ledarskap som en viktig rambetingelse
        • 51
          Dynamik i små och stora grupper
        • 54
          Gruppsammansättning
        • 58
          Tid och rum i handledningen
        • 60
          Intergrupprelationer
        • 61
          Avslutande reflektioner
    • 63
      KAPITEL 5 Grupphandledning Framväxt och tillämpning
        • 63
          Handledningens funktion
        • 66
          Olika handledningsmodeller
        • 69
          Grupphandledning som metod etableras
        • 73
          Grupphandledning – berikande och utmanande
        • 74
          Handledningsgruppen
        • 78
          Olika arbetsätt i grupphandledning
        • 79
          Avslutande reflektioner
    • 81
      KAPITEL 6 Roll och interaktion i grupphandledning
        • 81
          Rollens tydlighet
        • 86
          Rollbalans i grupphandledning
        • 87
          Roll, makt och beroende
        • 88
          Kontrakt – styrfaktor för rollinteraktion
        • 90
          Roll och komplexitet i grupphandledning
        • 92
          Självutlämnande i yrkesrollen
        • 93
          Avslutande reflektioner
    • 95
      KAPITEL 7 Lärande och grupphandledning
        • 95
          Organisation och lärande
        • 98
          Olika typer av lärande
        • 100
          Grupphandledning och lärande
        • 101
          Gruppklimat – lärandeklimat
        • 110
          Avslutande reflektioner
    • 111
      KAPITEL 8 Etik och juridik med fokus på handledning i psykoterapi
        • Ulla Ek och Susanne Linder
        • 112
          Psykoterapi, psykologisk behandling och hälso- och sjukvård
        • 115
          Vem kan bedriva vård
        • 116
          Personligt yrkesansvar
        • 117
          Några exempel på ansvarsfördelning vid handledning
        • 121
          Information till patienten om handledning
        • 122
          Patientdatalagen och etisk reflektion
        • 122
          Detta ska finnas i journalen
        • 124
          Journalhandling och arbetsmaterial
        • 125
          Avslutande reflektioner
    • 127
      KAPITEL 9 Kulturspecifika faktorer i handledningen
        • 127
          Utbildningshandledning
        • 132
          Handledning inom olika verksamheter
        • 141
          Olika psykoterapiinriktningar
        • 145
          Presentation av material i handledning
        • 147
          Reflektioner om olika prestationsformer
        • 148
          Avslutande reflektioner
    • 149
      KAPITEL 10 Kvalitetsutveckling, dokumentation och forskning
        • 149
          Kvalitetsutveckling
        • 152
          Dokumentation
        • 154
          Tillämpad verksamhet och forskning
        • 156
          Ett tvärinstitutionellt forskningsprojekt
        • 158
          Avslutande reflektioner
    • 159
      Litteraturförteckning
    • 171
      Sakregister

En snabb och effektiv genomgång av gruppforskning och handledningsforskning, liksom av olika handledningsmodeller, visar på författarnas säkra förtrogenhet med hela fältet.

Information

Författare:
Siv Boalt Boëthius Marie-Louise Ögren
Kapitelförfattare:
Ulla Ek Susanne Linder
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144074467
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
35714-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
175

Författare

Siv Boalt Boëthius

Siv Boalt Boëthius är professor emerita vid Stockholms universitet. Först verksam som klinisk psykolog och psykoanalytiker, men övergick till arbet...

Marie-Louise Ögren

Marie-Louise Ögren (redaktör) är universitetslektor och docent i psykologi vid Psykologiska institutionen, Stockholms universitet. Ögren är leg. ps...

Ulla Ek

Ulla Ek, professor i specialpedagogik, leg. psykolog och leg. psykoterapeut. Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

Susanne Linder

Susanne Linder är advokat med särskild inriktning mot socialoch familjerätt. Hon undervisar blivande psykologer i socialkunskap och är flitigt efte...

 ;