Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD

i skola, vård och omsorg
Skickas följande arbetsdag

Neuroaffirmativa perspektiv på autism och ADHD

i skola, vård och omsorg

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnad...

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnader mellan olika perspektiv på autism och ADHD. Den följs av del två som beskriver neurodiversitetsperspektivet. Den här delen innehåller även konkreta strategier för att främja ett autistiskt eller ADHD-funktionssätt. Den tredje delen innehåller fallbeskrivningar där författarna använder sig av egen erfarenhet av autism eller ADHD i sin yrkesutövning som förskolepedagoger, lärare, socionomer och sjuksköterskor. Boken vänder sig i första hand till studenter och yrkesverksamma inom socialt arbete, skola samt hälso-och sjukvård. Emellertid utgör även boken en introduktion till alla som är intresserade av att få fördjupad kunskap om ett neurodiversitetsperspektiv på autism och ADHD.

Information

Redaktörer:
Hanna Bertilsdotter Rosqvist Lill Hultman
Kapitelförfattare:
Mika Hagerlid Åsa Hedlund Cecilia Ingard Linnéa Klingberg Anna Nygren Greta Sandberg Cecilia Stjernquist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144185903
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47523-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
174

Författare

Hanna Bertilsdotter Rosqvist

Hanna Bertilsdotter Rosqvist är sociolog och professor i socialt arbete vid Södertörns högskola. Hannas forskning kretsar kring autism och ADHD ur ...

Lill Hultman

Lill Hultman är socionom och docent i socialt arbete vid Södertörns högskola. Lills forskningsintressen rör kritiska funktionshinder och utveckling...

Mika Hagerlid

Mika Hagerlid är docent i kriminologi på Institutionen för kriminologi vid Malmö universitet, där hen forskar och undervisar om sårbarhet och utsat...

Åsa Hedlund

Åsa Hedlund är doktor i vårdvetenskap, legitimerad sjuksköterska med inriktningen distriktssköterska. I dag arbetar Åsa som universitetslektor i vå...

Cecilia Ingard

Cecilia Ingard är doktorand i socialt arbete vid Högskolan i Gävle; dessförinnan arbetade hon som samordnare inom funktionshinderområdet på Region ...

Linnéa Klingberg

Linnea Klingberg är legitimerad förskollärare och utbildad specialpedagog med har flera års erfarenhet som förskollärare där hon arbetat med försko...

Anna Nygren

Anna Nygren är lärare i litterär gestaltning vid Göteborgs universitet, doktorand i litteraturvetenskap vid Åbo Akademi, samt författare och dramat...

Greta Sandberg

Greta Sandberg är adjunkt och filosofie licentiat i socialt arbete vid Södertörns högskola, samt doktorand på Institutionen för psykologi och socia...

Cecilia Stjernquist

Cecilia Stjernquist är legitimerad förskollärare med inriktning mot specialpedagogik, utbildad Montessoripedagog 0-6 år, samt lärare i svenska för ...

 ;

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnad...

Utifrån ett neurodiversitetsperspektiv ses kognitiv mångfald som naturligt och därmed bör olika sätt att fungera kognitivt främjas. Detta antagande ligger till grund för ett neuroaffirmativt arbete med personer med autism och ADHD. Hur ett sådant arbete och förhållningssätt kan se ut beskrivs i boken utifrån en kombination av forskning på området och egna erfarenheter. Boken består av tre delar. I den inledande delen presenteras centrala begrepp och teoretiska modeller som synliggör skillnader mellan olika perspektiv på autism och ADHD. Den följs av del två som beskriver neurodiversitetsperspektivet. Den här delen innehåller även konkreta strategier för att främja ett autistiskt eller ADHD-funktionssätt. Den tredje delen innehåller fallbeskrivningar där författarna använder sig av egen erfarenhet av autism eller ADHD i sin yrkesutövning som förskolepedagoger, lärare, socionomer och sjuksköterskor. Boken vänder sig i första hand till studenter och yrkesverksamma inom socialt arbete, skola samt hälso-och sjukvård. Emellertid utgör även boken en introduktion till alla som är intresserade av att få fördjupad kunskap om ett neurodiversitetsperspektiv på autism och ADHD.

Information

Redaktörer:
Hanna Bertilsdotter Rosqvist Lill Hultman
Kapitelförfattare:
Mika Hagerlid Åsa Hedlund Cecilia Ingard Linnéa Klingberg Anna Nygren Greta Sandberg Cecilia Stjernquist
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144193731
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
47523-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Hanna Bertilsdotter Rosqvist

Hanna Bertilsdotter Rosqvist är sociolog och professor i socialt arbete vid Södertörns högskola. Hannas forskning kretsar kring autism och ADHD ur ...

Lill Hultman

Lill Hultman är socionom och docent i socialt arbete vid Södertörns högskola. Lills forskningsintressen rör kritiska funktionshinder och utveckling...

Mika Hagerlid

Mika Hagerlid är docent i kriminologi på Institutionen för kriminologi vid Malmö universitet, där hen forskar och undervisar om sårbarhet och utsat...

Åsa Hedlund

Åsa Hedlund är doktor i vårdvetenskap, legitimerad sjuksköterska med inriktningen distriktssköterska. I dag arbetar Åsa som universitetslektor i vå...

Cecilia Ingard

Cecilia Ingard är doktorand i socialt arbete vid Högskolan i Gävle; dessförinnan arbetade hon som samordnare inom funktionshinderområdet på Region ...

Linnéa Klingberg

Linnea Klingberg är legitimerad förskollärare och utbildad specialpedagog med har flera års erfarenhet som förskollärare där hon arbetat med försko...

Anna Nygren

Anna Nygren är lärare i litterär gestaltning vid Göteborgs universitet, doktorand i litteraturvetenskap vid Åbo Akademi, samt författare och dramat...

Greta Sandberg

Greta Sandberg är adjunkt och filosofie licentiat i socialt arbete vid Södertörns högskola, samt doktorand på Institutionen för psykologi och socia...

Cecilia Stjernquist

Cecilia Stjernquist är legitimerad förskollärare med inriktning mot specialpedagogik, utbildad Montessoripedagog 0-6 år, samt lärare i svenska för ...

 ;