Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att bli sjuksköterska

en introduktion till yrke och ämne
Skickas följande arbetsdag

Att bli sjuksköterska

en introduktion till yrke och ämne

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Syftet med denna bok är att introducera yrket och det vetenskapliga ämnet för studenter som just påbörjat sin sjuksköterskeutbildning. Läsaren får en beskrivning av yrkets historik, dess etiska och ämnes- mässiga grund samt samhällets krav på sjuksköterskan. Utöver detta presenteras några av sjuksköterskans viktigaste kompetensområden. Boken är tänkt att användas tidigt i utbildningen för att ge en helhetsförståelse av vad yrket innebär. Samtliga författare är sjuksköterskor, lärare och aktiv...

Syftet med denna bok är att introducera yrket och det vetenskapliga ämnet för studenter som just påbörjat sin sjuksköterskeutbildning. Läsaren får en beskrivning av yrkets historik, dess etiska och ämnes- mässiga grund samt samhällets krav på sjuksköterskan. Utöver detta presenteras några av sjuksköterskans viktigaste kompetensområden. Boken är tänkt att användas tidigt i utbildningen för att ge en helhetsförståelse av vad yrket innebär. Samtliga författare är sjuksköterskor, lärare och aktiva forskare vid olika sjuksköterskeutbildningar i Sverige. Författarna vill förtydliga att sjuksköterskeyrket är en profession som kräver en kombination av omfattande teoretisk och praktisk kunskap. Sjuksköterskeyrket är ett spännande och mångfasetterat yrke med en kunskapspotential som ger möjlighet att påverka och förbättra vården – ett yrke att vara stolt över. Boken kan även användas av andra yrkeskategorier inom vård och omsorg, för att få en bild av sjuksköterskans formella kompetens.

    • 11
      Författarpresentation
    • 15
      Inledning
  • DEL I ATT BLI SJUKSKÖTERSKA
        • KAPITEL ETT
        • Sjuksköterskan, vem är det?
        • Elisabeth Dahlborg
        • 25
          Ungdomars yrkesval
        • 27
          Föreställningar om yrkets innehåll och utövande
        • 32
          Mötet med vårdkulturen
        • 39
          Sammanfattning
        • 40
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL TVÅ
        • I backspegeln – en historisk återblick
        • Elisabeth Dahlborg
        • 45
          Vårdandet och vården
        • 50
          Sjuksköterskeyrkets framväxt
        • 53
          Sjuksköterska – yrkets väg till en profession
        • 60
          Sjuksköterskeutbildning i Sverige
        • 66
          Sammanfattning
        • 67
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL TRE
        • Den professionella sjuksköterskan i dagens vård
        • Berit Finnström
        • 73
          Sjuksköterskeprofessionen
        • 80
          Hur stämmer dagens utbildning med samhällets och verksamhetens krav?
        • 82
          Hälso- och sjukvårdens organisation
        • 86
          Sjuksköterskors arbetsfält
        • 91
          Ohälsa och vård, i dag och i morgon
        • 94
          Framtidsperspektiv för sjuksköterskor och omvårdnadsområdet
        • 95
          Sammanfattning
        • 96
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL FYRA
        • Det vetenskapliga ämnet
        • Gullvi Flensner
        • 103
          Vägen till ett vetenskapligt ämne
        • 114
          Utvecklingen av ämnet i Sverige
        • 119
          En vetenskaplig disciplin
        • 122
          Några centrala begrepp
        • 127
          Sammanfattning
        • 128
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL FEM
        • Vem är patienten?
        • Gullvi Flensner
        • 133
          Att förstå patienters upplevelse
        • 134
          Livsvärldsperspektiv
        • 141
          Lidande
        • 146
          Sammanfattning
        • 146
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL SEX
        • Vårdandets etik
        • Ingela Berggren
        • 152
          Etik, moral och metaetik
        • 154
          Etiska teorier
        • 159
          Etiskt dilemma och etiskt beslutsfattande
        • 160
          Sjuksköterskornas etiska kod
        • 163
          Etiska begrepp
        • 169
          Sammanfattning
        • 170
          Litteraturförteckning
  • DEL II CENTRALA OMRÅDEN I ARBETET SOM SJUKSKÖTERSKA
        • KAPITEL SJU
        • Sjuksköterskans ansvar för vårdrelationen med patienten
        • Linda Berg
        • 177
          Sjuksköterskans ansvar i mötet med patienten
        • 179
          Sjuksköterskans förståelse för patientens vårdbehov
        • 182
          Utveckling av en vårdrelation
        • 183
          Reglering av sjuksköterskans yrke
        • 185
          Vårdrelationen i teoretiska och empiriska studier
        • 187
          Vårdrelationen som grund för sjuksköterskans omvårdnad
        • 191
          Sammanfattning
        • 192
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL ÅTTA
        • Den patientundervisande uppgiften – att möjliggöra lärande
        • Febe Friberg
        • 201
          Den lärande personen
        • 205
          Patientundervisning – olika begrepp
        • 207
          Att utveckla pedagogisk förbereddhet
        • 209
          Sammanfattning
        • 210
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL NIO
        • Att vårda på evidensbaserad grund
        • Berit Lindahl
        • 220
          Betydelsen i begreppet evidens
        • 220
          Evidensbegreppet ur ett mediciniskt perspektiv
        • 223
          Evidensbegreppet ur ett vårdvetenskapligt perspektiv
        • 228
          Etik och evidens
        • 232
          Olika institutioner som arbetar med evidensbaserad forskning
        • 234
          Att som sjuksköterska evidensbasera vårdandet/vårdhandlingar
        • 236
          Arbetsprocessen
        • 238
          Hinder för att som sjuksköterska arbeta evidensbaserat
        • 241
          Sammanfattning
        • 242
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL TIO
        • Leda patientnära omvårdnadsarbete
        • Inga Larsson
        • 248
          En tillbakablick
        • 250
          Chef respektive ledare
        • 251
          Teorier om ledarskap
        • 258
          Förväntningar på sjuksköterskan som ledare
        • 259
          Att leda personcentrerad nära omvårdnad
        • 262
          Leda utvecklings- och förbättringsarbete
        • 266
          Faktorer som kan påverka sjuksköterskans möjligheter att leda patientnära omvårdnad
        • 268
          Modeller för organisering av det patientnära omvårdnadsarbetet
        • 274
          Sammanfattning
        • 275
          Litteraturförteckning
        • KAPITEL ELVA
        • Teamarbete att samordna patientens övergångsprocesser mellan olika vårdformer tillsammans med personal i olika organisationer
        • Eva Lidén & Helene Berglund
        • 283
          Berättelsen om Frida
        • 284
          Komplexa vårdbehov och komplexa hälso- och sjukvårdssystem
        • 290
          Samverkan mellan vårdverksamheter
        • 294
          Samverkan mellan olika yrkesgrupper och sjuksköterskans ansvar
        • 297
          Kommunikationens betydelse för att samordna och planera vård i hemmet
        • 299
          Sammanfattning
        • 300
          Litteraturförteckning
    • 305
      Register

Information

Redaktörer:
Elisabeth Dahlborg
Kapitelförfattare:
Linda Berg Ingela Berggren Helene Berglund Berit Finnström Gullvi Flensner Febe Friberg Inga Larsson Eva Lidén Berit Lindahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144125350
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
33296-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
310

Författare

Elisabeth Dahlborg

Elisabeth Dahlborg har en evig kärlek till Hisingen, är sjuksköterska och också professor i vårdvetenskap. Klassfrågor är de frågor som hon ser som...

Linda Berg

Linda Berg är leg. sjuksköterska med vårdlärarutbildning, godkänd omvårdnadshandledare, filosofie magister i omvårdnad, filosofie doktor i vårdvete...

Ingela Berggren

Ingela Berggren är legitimerad sjuksköterska med specialistutbildningar i kirurgisk och medicinsk vård samt i intensivvård. Hon har disputerat vid ...

Berit Finnström

Berit Finnström är barnsjuksköterska, distriktssköterska, smärtsjuksköterska och senior universitetsadjunkt vid Högskolan Väst i Trollhättan. Sedan...

Gullvi Flensner

Gullvi Flensner är legitimerad sjuksköterska med specialisering inom medicinsk och kirurgisk vård, vårdlärare, doktor i medicinsk vetenskap särskil...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Inga Larsson

Inga Larsson är sjuksköterska sedan 1975 med specialistutbildning i kirurgisk och medicinsk vård och hon har arbetat som sjuksköterska inom infekti...

Eva Lidén

Eva Lidén är distriktssköterska och docent i vårdvetenskap och knuten till Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Hennes forskning omfattar f...

Berit Lindahl

Berit Lindahl leg. sjuksköterska, med.dr, docent vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet och lektor vid Högskolan Borås. Hennes forskning r...

 ;

Syftet med denna bok är att introducera yrket och det vetenskapliga ämnet för studenter som just påbörjat sin sjuksköterskeutbildning. Läsaren får en beskrivning av yrkets historik, dess etiska och ämnesmässiga grund samt samhällets krav på sjuksköterskan. Utöver detta presenteras några av sjuksköterskans viktigaste kompetensområden. Boken är tänkt att användas tidigt i utbildningen för att ge en helhetsförståelse av vad yrket innebär. Samtliga författare är sjuksköterskor, lärare och aktiva...

Syftet med denna bok är att introducera yrket och det vetenskapliga ämnet för studenter som just påbörjat sin sjuksköterskeutbildning. Läsaren får en beskrivning av yrkets historik, dess etiska och ämnesmässiga grund samt samhällets krav på sjuksköterskan. Utöver detta presenteras några av sjuksköterskans viktigaste kompetensområden. Boken är tänkt att användas tidigt i utbildningen för att ge en helhetsförståelse av vad yrket innebär. Samtliga författare är sjuksköterskor, lärare och aktiva forskare vid olika sjuksköterskeutbildningar i Sverige. Författarna vill förtydliga att sjuksköterskeyrket är en profession som kräver en kombination av omfattande teoretisk och praktisk kunskap. Sjuksköterskeyrket är ett spännande och mångfasetterat yrke med en kunskapspotential som ger möjlighet att påverka och förbättra vården - ett yrke att vara stolt över. Boken kan även användas av andra yrkeskategorier inom vård och omsorg, för att få en bild av sjuksköterskans formella kompetens.

Information

Redaktörer:
Elisabeth Dahlborg
Kapitelförfattare:
Linda Berg Ingela Berggren Helene Berglund Berit Finnström Gullvi Flensner Febe Friberg Inga Larsson Eva Lidén Berit Lindahl
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144162690
Utgivningsår:
2010
Revisionsår:
2019
Artikelnummer:
33296-SB03
Upplaga:
Tredje

Författare

Elisabeth Dahlborg

Elisabeth Dahlborg har en evig kärlek till Hisingen, är sjuksköterska och också professor i vårdvetenskap. Klassfrågor är de frågor som hon ser som...

Linda Berg

Linda Berg är leg. sjuksköterska med vårdlärarutbildning, godkänd omvårdnadshandledare, filosofie magister i omvårdnad, filosofie doktor i vårdvete...

Ingela Berggren

Ingela Berggren är legitimerad sjuksköterska med specialistutbildningar i kirurgisk och medicinsk vård samt i intensivvård. Hon har disputerat vid ...

Berit Finnström

Berit Finnström är barnsjuksköterska, distriktssköterska, smärtsjuksköterska och senior universitetsadjunkt vid Högskolan Väst i Trollhättan. Sedan...

Gullvi Flensner

Gullvi Flensner är legitimerad sjuksköterska med specialisering inom medicinsk och kirurgisk vård, vårdlärare, doktor i medicinsk vetenskap särskil...

Febe Friberg

Febe Friberg är leg. sjuksköterska, professor emerita i sykepleievitenskap, Helsevitenskapelig fakultet, Universitetet i Stavanger, Norge. Hennes f...

Inga Larsson

Inga Larsson är sjuksköterska sedan 1975 med specialistutbildning i kirurgisk och medicinsk vård och hon har arbetat som sjuksköterska inom infekti...

Eva Lidén

Eva Lidén är distriktssköterska och docent i vårdvetenskap och knuten till Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Hennes forskning omfattar f...

Berit Lindahl

Berit Lindahl leg. sjuksköterska, med.dr, docent vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet och lektor vid Högskolan Borås. Hennes forskning r...

 ;