Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård

Skickas följande arbetsdag

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

I boken beskrivs tolv aktuella kvalitativa analysmetoder och deras tillämpning i konkreta forskningsprojekt inom hälso- och sjukvårdsområdet. Tyngdpunkten ligger på hantverket, hur man gör kvalitativa studier i praktiken – från idé till färdigt resultat. Kapitlen inleds med en beskrivning av det aktuella metodologiska perspektivet och analysmetodens kännetecken. Därefter presenteras författarens egen studie enligt forskningsprocessen. Här ingår studiens syfte, motivering till val av aktuellt ...

I boken beskrivs tolv aktuella kvalitativa analysmetoder och deras tillämpning i konkreta forskningsprojekt inom hälso- och sjukvårdsområdet. Tyngdpunkten ligger på hantverket, hur man gör kvalitativa studier i praktiken – från idé till färdigt resultat. Kapitlen inleds med en beskrivning av det aktuella metodologiska perspektivet och analysmetodens kännetecken. Därefter presenteras författarens egen studie enligt forskningsprocessen. Här ingår studiens syfte, motivering till val av aktuellt forskningsperspektiv samt metod, tillvägagångssätt vid urval och datainsamling, bearbetning samt analys av data, resultat, diskussion om studiens tillförlitlighet, trovärdighet och överförbarhet. Olika typer av refereringsteknik används. Författarna är representanter från flera av de professioner som möts i det dagliga vårdarbetet. Boken vänder sig till universitets- och högskolestuderande inom hälso- och vårdrelaterade utbildningar samt till yrkesverksamma som planerar att utföra utvecklings- och forskningsprojekt. Bokens tillämpade karaktär gör den användbar också inom andra områden.

    • 9
      Om författarna
    • 15
      Förord till tredje reviderade upplagan
    • 17
      Inledning
      • 1
        19
        Vetenskapsteori och vetenskapsfilosofi
        • Sören Augustinsson
        • 19
          Inledning
        • 21
          Antaganden och ansatser
        • 26
          Några tankegångar om ontologi och epistemologi
        • 28
          Två inriktningar
        • 30
          Avslutning
        • 31
          Referenser
      • 2
        33
        Aktionsforskning och fallstudier
        • Irena Dychawy Rosner
        • 33
          Aktionsforskning
        • 38
          Fallstudie
        • 41
          Vetenskapsmetodologiska aspekter
        • 47
          Metodologiska reflektioner
        • 49
          Referenser
      • 3
        51
        Critical incident
        • Gunilla Carlsson
        • 51
          Metodologiskt perspektiv
        • 52
          Metodologiska överväganden
        • 54
          Det empiriska exemplet
        • 58
          Sammanfattning av resultat
        • 59
          Metodreflektioner
        • 62
          Referenser
      • 4
        65
        Etnografi
        • Ewa Pilhammar & Maria Skyvell Nilsson
        • 65
          Metodologiskt perspektiv
        • 69
          Den etnografiska forskningsprocessen
        • 70
          Handledning av sjuksköterskestudenter
        • 75
          Resultat
        • 76
          Handledning av läkarstudenter
        • 77
          Forskningsfält, urval och datainsamling
        • 78
          Bearbetning och analys
        • 79
          Resultat
        • 79
          Metodreflektioner
        • 82
          Avslutning
        • 83
          Referenser
      • 5
        87
        Feministisk forskning
        • Annika Forssén & Gunilla Carlstedt
        • 87
          Teoretiskt perspektiv
        • 89
          Kvinnors arbete och hälsa – ett forskningsprojekt
        • 90
          Strategiskt urval
        • 97
          Diskussion
        • 102
          Avslutning
        • 103
          Referenser
      • 6
        107
        Fenomenografi
        • Monne Wihlborg
        • 107
          Metodologiskt perspektiv
        • 110
          Fenomenografi – en teori, en metodologi
        • 116
          Det empiriska exemplet
        • 122
          Metodreflektioner
        • 123
          Referenser
      • 7
        127
        Fenomenologi
        • Susanne Rosberg
        • 127
          Metodologiska perspektiv
        • 132
          Kropp, varande och mening i fysioterapi
        • 143
          Metodreflektioner
        • 149
          Implikationer och fortsatt forskning
        • 149
          Avslutning
        • 150
          Referenser
      • 8
        153
        Grounded theory
        • Anna-Lisa Thorén-Jönsson
        • 153
          Metodens utveckling och förändring över tid
        • 156
          Vad karaktäriserar grounded theory?
        • 162
          Adaptationsprocessen i dagliga aktiviteter hos personer som haft polio
        • 173
          Metodreflektioner
        • 176
          Referenser
      • 9
        179
        Hermeneutik
        • Maria Nyström
        • 179
          Djupa rötter och flera ansikten
        • 182
          Empirisk forskning
        • 186
          Ett empiriskt exempel
        • 193
          Kommentarer
        • 194
          Avslutning
        • 195
          Referenser
      • 10
        197
        Konstruktionism och diskursanalys
        • Mats Börjesson & Eva Palmblad
        • 199
          Diskurser och konstruktioner – några utgångspunkter
        • 203
          Studien: Folkhälsa enligt Folkhälsoinstitutet
        • 208
          Vilken är diskursen?
        • 210
          Referenser
      • 11
        211
        Kvalitativ innehållsanalys
        • Berit Lundman & Ulla Hällgren Graneheim
        • 211
          Bakgrund
        • 212
          Metodologiska aspekter
        • 219
          Exempel på kvalitativ innehållsanalys
        • 222
          Reflektioner över resultatens trovärdighet
        • 224
          Avslutning
        • 225
          Referenser
      • 12
        227
        Narrativ analys
        • Hans Jonsson, Anneli Nyman & Staffan Josephsson
        • 227
          Teoretisk och filosofisk grund för narrativ analys
        • 229
          Narrativ i datainsamling i dataanalys
        • 236
          Metodologiska reflektioner
        • 237
          Referenser
      • 13
        241
        Fenomenologisk hermeneutik
        • Astrid Norberg & Ingegerd Fagerberg
        • 242
          Förförståelse
        • 243
          Datainsamling
        • 246
          Tolkningsprocessen
        • 246
          Hermeneutiska bågen
        • 247
          Naiv tolkning
        • 248
          Strukturanalys
        • 250
          Tolkad helhet
        • 250
          Tillägnan
        • 251
          Trovärdighet
        • 251
          Referenser
    • 255
      Person- och sakregister

Författare

Birgitta Høglund Nielsen

Birgitta Höglund-Nielsen är leg. sjuksköterska och fil.dr i sociologi, i dag verksam som utbildningskonsulent i Region Sjælland, Danmark. Hennes sä...

Monica Granskär

Monica Granskär är leg. sjuksköterska med specialistutbildning inom psykiatri och fil.mag. i omvårdnad, idag främst verksam som adjunkt inom sjuksk...

Sören Augustinsson

Sören Augustinsson är docent i arbetsvetenskap och arbetar som biträdande professor i arbetsvetenskap vid Högskolan Kristianstad. Han forskar om sk...

Mats Börjesson

Mats Börjesson är sociolog och professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Han har två typer av forskningsinriktningar. Den ...

Gunilla Carlsson

Gunilla Carlsson är docent i arbetsterapi vid institutionen för hälsovetenskaper, Lunds universitet, och verksam inom forskningscentrat Centre for ...

Gunilla Carlstedt

Gunilla Carlstedt är läkare, med.dr och tidigare verksam som allmänläkare, samt inom psykiatri och socialmedicin. Sedan början av 1980-talet är hon...

Ing-Marie Chekol

Ing-Marie Chekol är leg. sjuksköterska, distriktssköterska och fil.dr i pedagogik, universitetslektor vid Lunds universitet, medicinska fakulteten,...

Irena Dychawy Rosner

Irena Dychawy Rosner är legitimerad arbetsterapeut och doktor i medicinsk vetenskap. Hon är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för s...

Ingegerd Fagerberg

Ingegerd Fagerberg är legitimerad sjuksköterska och professor emerita vid Ersta Sköndal Bräcke högskola (Institutionen för vårdvetenskap). Hon har ...

Annika Forssén

Annika Forssen är specialist i allmänmedicin och docent. Hon är verksam som universitetslektor i allmänmedicin på läkarutbildningen vid Umeå univer...

Birgit Heuchemer

Birgit Heuchemer är universitetsadjunkt med Master of Science i Occupational Therapy och leg. arbetsterapeut. Hon är verksam som lärare och forskni...

Ulla Hällgren Graneheim

Ulla Hällgren Graneheim är leg. sjuksköterska, docent i omvårdnad vid Umeå universitet och senior professor vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hon h...

Hans Jonsson

Hans Jonsson är professor, universitetslektor och leg. arbetsterapeut. Han är professor i arbetsterapi och aktivitetsvetenskap på Syddanskt Univers...

Staffan Josephsson

Staffan Josephsson, professor, universitetslektor, leg. arbetsterapeut, är verksam som lärare och forskare vid sektionen för arbetsterapi vid Karol...

Berit Lundman

Berit Lundman är leg. sjuksköterska, med.dr. och professor emerita vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hennes forskning har ett häls...

Maria Skyvell Nilsson

Maria Skyvell Nilsson är legitimerad sjuksköterska och docent vid Institutionen för hälsovetenskap, Högskolan Väst. Hennes forskning fokuserar på y...

Astrid Norberg

Astrid Norberg, professor emerita, Institutionen för omvårdnad, Umeå Universitet. Hennes forskning har främst haft en patientnära inriktning med ty...

Anneli Nyman

Anneli Nyman, fil.dr i arbetsterapi, universitetslektor och leg. arbetsterapeut är verksam som lärare och forskare vid Luleå tekniska universitet. ...

Maria Nyström

Maria Nyström är psykiatrisjuksköterska och seniorprofessor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås. I sitt avhandlingsarbete genomförde hon en herme...

Eva Palmblad

Ewa Pilhammar är leg. sjuksköterska och fil.dr i pedagogik, professor emerita i vårdpedagogik vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet. H...

Ewa Pilhammar

Ewa Pilhammar är leg. sjuksköterska och fil.dr i pedagogik, professor emerita i vårdpedagogik vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet....

Susanne Rosberg

Susanne Rosberg är leg. fysioterapeut och verksam som universitetslektor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Hon har i sin forskning v...

Anna-Lisa Thorén-Jönsson

Anna-Lisa Thorén-Jönsson är med.dr, leg. arbetsterapeut och har varit universitetslektor vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Sahlgr...

Monne Wihlborg

Monne Wihlborg är docent i pedagogik, master i filosofi, sjuksköterska och vårdlärare, verksam vid Medicinska fakulteten, Institutionen för hälsove...

 ;

I boken beskrivs tolv aktuella kvalitativa analysmetoder och deras tillämpning i konkreta forskningsprojekt inom hälso- och sjukvårdsområdet. Tyngdpunkten ligger på hantverket, hur man gör kvalitativa studier i praktiken - från idé till färdigt resultat. Kapitlen inleds med en beskrivning av det aktuella metodologiska perspektivet och analysmetodens kännetecken. Därefter presenteras författarens egen studie enligt forskningsprocessen. Här ingår studiens syfte, motivering till val av aktuellt ...

I boken beskrivs tolv aktuella kvalitativa analysmetoder och deras tillämpning i konkreta forskningsprojekt inom hälso- och sjukvårdsområdet. Tyngdpunkten ligger på hantverket, hur man gör kvalitativa studier i praktiken - från idé till färdigt resultat. Kapitlen inleds med en beskrivning av det aktuella metodologiska perspektivet och analysmetodens kännetecken. Därefter presenteras författarens egen studie enligt forskningsprocessen. Här ingår studiens syfte, motivering till val av aktuellt forskningsperspektiv samt metod, tillvägagångssätt vid urval och datainsamling, bearbetning samt analys av data, resultat, diskussion om studiens tillförlitlighet, trovärdighet och överförbarhet. Olika typer av refereringsteknik används. Författarna är representanter från flera av de professioner som möts i det dagliga vårdarbetet. Boken vänder sig till universitets- och högskolestuderande inom hälso- och vårdrelaterade utbildningar samt till yrkesverksamma som planerar att utföra utvecklings- och forskningsprojekt. Bokens tillämpade karaktär gör den användbar också inom andra områden.

Författare

Birgitta Høglund Nielsen

Birgitta Höglund-Nielsen är leg. sjuksköterska och fil.dr i sociologi, i dag verksam som utbildningskonsulent i Region Sjælland, Danmark. Hennes sä...

Monica Granskär

Monica Granskär är leg. sjuksköterska med specialistutbildning inom psykiatri och fil.mag. i omvårdnad, idag främst verksam som adjunkt inom sjuksk...

Sören Augustinsson

Sören Augustinsson är docent i arbetsvetenskap och arbetar som biträdande professor i arbetsvetenskap vid Högskolan Kristianstad. Han forskar om sk...

Mats Börjesson

Mats Börjesson är sociolog och professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Han har två typer av forskningsinriktningar. Den ...

Gunilla Carlsson

Gunilla Carlsson är docent i arbetsterapi vid institutionen för hälsovetenskaper, Lunds universitet, och verksam inom forskningscentrat Centre for ...

Gunilla Carlstedt

Gunilla Carlstedt är läkare, med.dr och tidigare verksam som allmänläkare, samt inom psykiatri och socialmedicin. Sedan början av 1980-talet är hon...

Ing-Marie Chekol

Ing-Marie Chekol är leg. sjuksköterska, distriktssköterska och fil.dr i pedagogik, universitetslektor vid Lunds universitet, medicinska fakulteten,...

Irena Dychawy Rosner

Irena Dychawy Rosner är legitimerad arbetsterapeut och doktor i medicinsk vetenskap. Hon är verksam som lärare och forskare vid Institutionen för s...

Ingegerd Fagerberg

Ingegerd Fagerberg är legitimerad sjuksköterska och professor emerita vid Ersta Sköndal Bräcke högskola (Institutionen för vårdvetenskap). Hon har ...

Annika Forssén

Annika Forssen är specialist i allmänmedicin och docent. Hon är verksam som universitetslektor i allmänmedicin på läkarutbildningen vid Umeå univer...

Birgit Heuchemer

Birgit Heuchemer är universitetsadjunkt med Master of Science i Occupational Therapy och leg. arbetsterapeut. Hon är verksam som lärare och forskni...

Ulla Hällgren Graneheim

Ulla Hällgren Graneheim är leg. sjuksköterska, docent i omvårdnad vid Umeå universitet och senior professor vid Högskolan Väst i Trollhättan. Hon h...

Hans Jonsson

Hans Jonsson är professor, universitetslektor och leg. arbetsterapeut. Han är professor i arbetsterapi och aktivitetsvetenskap på Syddanskt Univers...

Staffan Josephsson

Staffan Josephsson, professor, universitetslektor, leg. arbetsterapeut, är verksam som lärare och forskare vid sektionen för arbetsterapi vid Karol...

Berit Lundman

Berit Lundman är leg. sjuksköterska, med.dr. och professor emerita vid Institutionen för omvårdnad, Umeå universitet. Hennes forskning har ett häls...

Maria Skyvell Nilsson

Maria Skyvell Nilsson är legitimerad sjuksköterska och docent vid Institutionen för hälsovetenskap, Högskolan Väst. Hennes forskning fokuserar på y...

Astrid Norberg

Astrid Norberg, professor emerita, Institutionen för omvårdnad, Umeå Universitet. Hennes forskning har främst haft en patientnära inriktning med ty...

Anneli Nyman

Anneli Nyman, fil.dr i arbetsterapi, universitetslektor och leg. arbetsterapeut är verksam som lärare och forskare vid Luleå tekniska universitet. ...

Maria Nyström

Maria Nyström är psykiatrisjuksköterska och seniorprofessor i vårdvetenskap vid Högskolan i Borås. I sitt avhandlingsarbete genomförde hon en herme...

Eva Palmblad

Ewa Pilhammar är leg. sjuksköterska och fil.dr i pedagogik, professor emerita i vårdpedagogik vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet. H...

Ewa Pilhammar

Ewa Pilhammar är leg. sjuksköterska och fil.dr i pedagogik, professor emerita i vårdpedagogik vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet....

Susanne Rosberg

Susanne Rosberg är leg. fysioterapeut och verksam som universitetslektor vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. Hon har i sin forskning v...

Anna-Lisa Thorén-Jönsson

Anna-Lisa Thorén-Jönsson är med.dr, leg. arbetsterapeut och har varit universitetslektor vid institutionen för neurovetenskap och fysiologi, Sahlgr...

Monne Wihlborg

Monne Wihlborg är docent i pedagogik, master i filosofi, sjuksköterska och vårdlärare, verksam vid Medicinska fakulteten, Institutionen för hälsove...

 ;