Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård

Skickas följande arbetsdag

Lärande inom medicin och vård erbjuder ständiga utmaningar att förstå hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt hos studenter, lärare, handledare och personal växer fram, utvecklas och påverkar kvaliteten i vården. Viktiga aktörer som inte alltid framhålls när det gäller utbildning är pedagogiska ledare och inte minst patienterna själva. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård belyser, utifrån svenska förhållanden, samtliga aktörers betydelse för utveckling av vården. Centrala te...

Lärande inom medicin och vård erbjuder ständiga utmaningar att förstå hur kunskaper, färdigheter och förhållningssätt hos studenter, lärare, handledare och personal växer fram, utvecklas och påverkar kvaliteten i vården. Viktiga aktörer som inte alltid framhålls när det gäller utbildning är pedagogiska ledare och inte minst patienterna själva. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård belyser, utifrån svenska förhållanden, samtliga aktörers betydelse för utveckling av vården. Centrala teman i boken är att förstå drivkrafter i lärande, hur man når förståelse, hur kunnande kan bedömas och hur utbildning kan organiseras och utvecklas. Dessa teman behandlas både utifrån den som lär och den som har en undervisande eller ledande funktion. Några områden som särskilt beskrivs är samspelet mellan teoretiska och praktiska kunskaper, självstyrt lärande, verksamhetsförlagd utbildning, interprofessionell utbildning samt hur teknik och e-lärande kan användas i utbildningen. Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård erbjuder ett bra underlag för att förstå och resonera om lärande och utbildning inom medicin- och vårdområdet samtidigt som den utmanar etablerade synsätt för att föra verksamheten framåt. Boken vänder sig till studenter, lärare och kliniska handledare såväl som vårdutvecklare och pedagogiska ledare i medicin- och vårdområdet.

Information

Redaktörer:
Charlotte Silén Klara Bolander Laksov
Kapitelförfattare:
Lena Engqvist Boman Klas Karlgren Birgitta Klang Söderkvist Åsa Kneck Cormac McGrath Ester Mogensen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144071015
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
34248-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
324

Författare

Charlotte Silén

Charlotte Silén är docent och lektor i medicinsk pedagogik vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, S...

Klara Bolander Laksov

Klara Bolander Laksov, PhD, är enhetschef för enheten för Medicinsk Pedagogik vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karol...

Lena Engqvist Boman

Lena Engqvist Boman, är leg. sjuksköterska, med.lic. och pedagogisk utvecklare vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karo...

Klas Karlgren

Klas Karlgren är fil.dr i ämnet människa-maskininteraktion och arbetar med designvetenskaplig forskning inom området teknik och lärande. Han är for...

Birgitta Klang Söderkvist

Birgitta Klang Söderkvist är leg. sjuksköterska, med.dr och docent i omvårdnad vid Karolinska Institutet, Stockholm. Hennes forskning är främst inr...

Åsa Kneck

Åsa Kneck är leg. sjuksköterska, med.dr vid Karolinska Institutet, och har arbetat som diabetessjuksköterska i slutenvården i många år. Hon är seda...

Cormac McGrath

Cormac McGrath är pedagogisk utvecklare vid Institutionen för Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, Stockholm. Han har s...

Ester Mogensen

Ester Mogensen, är leg. sjuksköterska, fil.dr i pedagogik och lektor emeritus vid Institutionen för Lärande, informatik, management och etik, Karol...

 ;