Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter

Om ideologi, teori och praktik i dåtid, nutid och framtid
Skickas följande arbetsdag

Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter

Om ideologi, teori och praktik i dåtid, nutid och framtid

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Genom bokens diskussion av och perspektiv på kvalitet och innebörder i skolverksamheter, ges läsarna av Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter möjligheter att genom samlade slutsatser och reflexionsavsnitt i texten, tolka och diskutera skeenden på gymnasiet i nutid med samhällsutvecklingen som backspegel. Övergripande fokus gäller rättigheten, värdet och känslan av att uppleva sig tillhöra en gemenskap. Med hjälp av nutida och historiska nedslag i fors...

Genom bokens diskussion av och perspektiv på kvalitet och innebörder i skolverksamheter, ges läsarna av Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter möjligheter att genom samlade slutsatser och reflexionsavsnitt i texten, tolka och diskutera skeenden på gymnasiet i nutid med samhällsutvecklingen som backspegel. Övergripande fokus gäller rättigheten, värdet och känslan av att uppleva sig tillhöra en gemenskap. Med hjälp av nutida och historiska nedslag i forskning lotsas läsaren in i analyser av i skolsammanhang obearbetade tankebanor. Boken kan på så sätt fungera pedagogiskt och socialt idéskapande: Den stimulerar till diskussion, eftertanke och handling för framtida skolverksamheter. Härmed ges, framhåller författarna, både studerande och lärare förutsättningar att formulera goda argument och utvägar för att agera insiktsfullt i sin yrkesvardag. Boken vänder sig till blivande och verksamma specialpedagoger, pedagoger och skolledare samt forskare och lärare i specialpedagogik, pedagogik, psykologi, sociologi och utbildningshistoria. Även den samhällsintresserade allmänheten kan ha stort utbyte av boken.

Information

Redaktörer:
Rolf Helldin
Kapitelförfattare:
Désirée von Ahlefeld Nisser Inga-Lill Mattson Joacim Ramberg Jude Tah
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159294
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
45240-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
312

Författare

Rolf Helldin

Rolf Helldin är professor emeritus i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hans forskning koncentrerar sig på utbildningars sociala och orga...

Désirée von Ahlefeld Nisser

Désirée von Ahlefeld Nisser, fil.dr i specialpedagogik och docent i pedagogik, har varit verksam som lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna. År 2...

Inga-Lill Mattson

Inga-Lill Mattsson är fil.dr i specialpedagogik och lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintresse be...

Joacim Ramberg

Joacim Ramberg är docent i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forskningsintresse berör utbildningsfrågor på organisatio...

Jude Tah

Jude K. Tah är fil.dr i specialpedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forskningsintresse...

 ;

Genom bokens diskussion av och perspektiv på kvalitet och innebörder i skolverksamheter, ges läsarna av Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter möjligheter att genom samlade slutsatser och reflexionsavsnitt i texten, tolka och diskutera skeenden på gymnasiet i nutid med samhällsutvecklingen som backspegel. Övergripande fokus gäller rättigheten, värdet och känslan av att uppleva sig tillhöra en gemenskap. Med hjälp av nutida och historiska nedslag i fors...

Genom bokens diskussion av och perspektiv på kvalitet och innebörder i skolverksamheter, ges läsarna av Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter möjligheter att genom samlade slutsatser och reflexionsavsnitt i texten, tolka och diskutera skeenden på gymnasiet i nutid med samhällsutvecklingen som backspegel. Övergripande fokus gäller rättigheten, värdet och känslan av att uppleva sig tillhöra en gemenskap. Med hjälp av nutida och historiska nedslag i forskning lotsas läsaren in i analyser av i skolsammanhang obearbetade tankebanor. Boken kan på så sätt fungera pedagogiskt och socialt idéskapande: Den stimulerar till diskussion, eftertanke och handling för framtida skolverksamheter. Härmed ges, framhåller författarna, både studerande och lärare förutsättningar att formulera goda argument och utvägar för att agera insiktsfullt i sin yrkesvardag. Boken vänder sig till blivande och verksamma specialpedagoger, pedagoger och skolledare samt forskare och lärare i specialpedagogik, pedagogik, psykologi, sociologi och utbildningshistoria. Även den samhällsintresserade allmänheten kan ha stort utbyte av boken.

Information

Redaktörer:
Rolf Helldin
Kapitelförfattare:
Désirée von Ahlefeld Nisser Inga-Lill Mattson Joacim Ramberg Jude Tah
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178820
Utgivningsår:
2022
Artikelnummer:
45240-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Rolf Helldin

Rolf Helldin är professor emeritus i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hans forskning koncentrerar sig på utbildningars sociala och orga...

Désirée von Ahlefeld Nisser

Désirée von Ahlefeld Nisser, fil.dr i specialpedagogik och docent i pedagogik, har varit verksam som lektor i pedagogik vid Högskolan Dalarna. År 2...

Inga-Lill Mattson

Inga-Lill Mattsson är fil.dr i specialpedagogik och lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hennes huvudsakliga forskningsintresse be...

Joacim Ramberg

Joacim Ramberg är docent i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forskningsintresse berör utbildningsfrågor på organisatio...

Jude Tah

Jude K. Tah är fil.dr i specialpedagogik och universitetslektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hans huvudsakliga forskningsintresse...

 ;