Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Hållbart och meningsfullt lärande

Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Skickas följande arbetsdag

Hållbart och meningsfullt lärande

Undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • pe...

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • pedagogiska relationer • etik i undervisningen • elevengagemang • socialt nätverksarbete • samverkan mellan olika aktörer • sensomotorisk utveckling • kooperativt lärande • repetition och motivation • flera läroplaner i samma klassrum • alternativ och kompletterande kommunikation • hållbar bedömning. Varje kapitel följs upp av ett antal reflektionsfrågor som kan användas för fortbildning och underlag för det kollegiala lärandet. Boken vänder sig till alla de professioner som arbetar med elever med IF.

Hållbart och meningsfullt lärande är skriven av både forskare och verksamma lärare och ger fördjupande insikter i hur en undervisningspraktik kan skapas för elever med intellektuell funktionsnedsättning. […] Boken, som är mycket välkommen och kan rekommenderas varmt, är mycket inspirerande och fyller en "lucka" inom kunskapsområdet

Författare

Jonny Wåger

Jonny Wåger är doktorand i pedagogik inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han har sedan tidigare en lärarexamen, en fil.kand. i medi...

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Helena Andersson

Helena Andersson är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hon disputerade 2017 med en avhandling om engagerande lärmiljöer för alla e...

Lotta Anderson

Lotta Anderson är speciallärare och lektor i specialpedagogik vid fakulteten för Lärande och samhälle, Institutionen för skolutveckling och ledarsk...

Anette Bagger

Anette Bagger är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Anette har en bakgrund som specialpedagog och synrådgivare på Specialpedagog...

Linda Davidsson

Linda Davidsson har en lärarexamen samt en speciallärarexamen, inriktning intellektuell funktionsnedsättning vid Stockholms universitet. Hon arbeta...

Jessica Eriksson

Jessica Eriksson arbetar sedan femton år tillbaka som kommunikationspedagog på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Hon är föreläsare inom ämnet A...

Kennet Fröjd

Kennet Fröjd har under mer än 30 år arbetat med och haft fokus på inkludering med hjälp av evidensbaserade lärstrategier. Han har sin främsta speci...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson har en fritidsledarexamen och har studerat specialpedagogik och psykologi. Hon arbetar som resurs på Vallastadens skola i Linköp...

Nina Klang

Nina Klang är fil.dr i handikappvetenskap och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Hon medverkar i undervisning inom speciallärarprogrammet ...

Kamilla Klefbeck

Kamilla Klefbeck är biträdande lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen Att få tillträde till lä...

Johanna Lüddeckens

Johanna Lüddeckens är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hennes licentiatavhandling handlar om inkludering och individer med au...

Marie Nilsson Nordfors

Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på en gymnasiesärskola i Sollentuna. Hon har en fil.mag. i pedagogik med inriktn...

Linda Plantin-Ewe

Linda Plantin Ewe är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid forskarskolan SET vid Malmö Universitet. Sedan 2014 är hon anställd ...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

 ;

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • peda...

Författarna har länge upplevt att det saknas litteratur som inriktar sig på undervisning och lärande för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Den här boken är skriven av både skolpersonal och forskare, och förväntas bidra med en fördjupad bild av hur undervisningspraktiken kan utformas med stöd av såväl erfarenhets- som forskningsbaserad kunskap. Antologin är indelad i tolv kapitel som tar upp frågor om undervisning för elever med IF utifrån: • pedagogiska övergångar • pedagogiska relationer • etik i undervisningen • elevengagemang • socialt nätverksarbete • samverkan mellan olika aktörer • sensomotorisk utveckling • kooperativt lärande • repetition och motivation • flera läroplaner i samma klassrum • alternativ och kompletterande kommunikation • hållbar bedömning. Varje kapitel följs upp av ett antal reflektionsfrågor som kan användas för fortbildning och underlag för det kollegiala lärandet. Boken vänder sig till alla de professioner som arbetar med elever med IF.

Information

Redaktörer:
Jonny Wåger Daniel Östlund
Kapitelförfattare:
Anna-Lena Andersson Helena Andersson Lotta Anderson Anette Bagger Linda Davidsson Jessica Eriksson Kennet Fröjd Susanne Gustavsson Nina Klang Kamilla Klefbeck
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178462
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
40862-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Jonny Wåger

Jonny Wåger är doktorand i pedagogik inriktning specialpedagogik vid Örebro universitet. Han har sedan tidigare en lärarexamen, en fil.kand. i medi...

Daniel Östlund

Daniel Östlund är professor i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid Högskolan Kristianstad. Han disputerade 2012 med en avhandling om delta...

Anna-Lena Andersson

Anna-Lena Andersson är fil.dr. i didaktik och lektor i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU). Hon medverkar i undervisningen inom spec...

Helena Andersson

Helena Andersson är lektor i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hon disputerade 2017 med en avhandling om engagerande lärmiljöer för alla e...

Lotta Anderson

Lotta Anderson är speciallärare och lektor i specialpedagogik vid fakulteten för Lärande och samhälle, Institutionen för skolutveckling och ledarsk...

Anette Bagger

Anette Bagger är professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna. Anette har en bakgrund som specialpedagog och synrådgivare på Specialpedagog...

Linda Davidsson

Linda Davidsson har en lärarexamen samt en speciallärarexamen, inriktning intellektuell funktionsnedsättning vid Stockholms universitet. Hon arbeta...

Jessica Eriksson

Jessica Eriksson arbetar sedan femton år tillbaka som kommunikationspedagog på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad. Hon är föreläsare inom ämnet A...

Kennet Fröjd

Kennet Fröjd har under mer än 30 år arbetat med och haft fokus på inkludering med hjälp av evidensbaserade lärstrategier. Han har sin främsta speci...

Susanne Gustavsson

Susanne Gustavsson har en fritidsledarexamen och har studerat specialpedagogik och psykologi. Hon arbetar som resurs på Vallastadens skola i Linköp...

Nina Klang

Nina Klang är fil.dr i handikappvetenskap och docent i pedagogik vid Uppsala universitet. Hon medverkar i undervisning inom speciallärarprogrammet ...

Kamilla Klefbeck

Kamilla Klefbeck är biträdande lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen Att få tillträde till lä...

Johanna Lüddeckens

Johanna Lüddeckens är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik. Hennes licentiatavhandling handlar om inkludering och individer med au...

Marie Nilsson Nordfors

Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på en gymnasiesärskola i Sollentuna. Hon har en fil.mag. i pedagogik med inriktn...

Linda Plantin-Ewe

Linda Plantin Ewe är doktorand i pedagogik med inriktning specialpedagogik vid forskarskolan SET vid Malmö Universitet. Sedan 2014 är hon anställd ...

Jenny Wilder

Jenny Wilder är professor i specialpedagogik och studierektor för forskarutbildningen i specialpedagogik vid specialpedagogiska institutionen, Stoc...

 ;