Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Rasten

Möjligheternas mellanrum
Skickas följande arbetsdag

Rasten

Möjligheternas mellanrum

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? Vilken betydelse har...

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? Vilken betydelse har rasten för elevers identitetsskapande? Vad kan vi lära av rastens historia? Hur ser en skolgård ut som inspirerar eleverna till lek och lärande? Ska rasten fortsätta att organiseras på det sätt som alltid gjorts? Hur ser en samtida rastverksamhet ut? Hur behandlas och förebyggs de problem som enligt tradition uppstår under raster? Hur ser en rastmiljö ut som ger elever en positiv upplevelse? Antologin vänder sig till studenter i utbildning till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och andra lärarstuderande. Den är också tänkt att kunna fungera som en introduktion till området för yrkesverksam fritidshemspersonal, lärare, rektorer och skolutvecklare. Antologins författare har sin bakgrund i flera olika discipliner och bidrar också med olika ingångar i ämnet, de är forskare och praktiker med olika erfarenhet av rastverksamhet. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Boken tar upp hur en genomtänkt rastverksamhet kan bidra positivt till elevernas utveckling av social kompetens. Med en helhetssyn på skoldagen, som innefattar både lektioner och raster, kan man nå långt i arbetet att skapa trygghet i skolan. I boken får vi också förslag och exempel på en mängd material och miljöer som berikar rasterna.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Lars Berglund Olof Jonsson Eva Kane Anna Larsson Håkan Larsson Anna Lenninger Knut Løndal Maria Rönnlund Gustav Sundh
Översättare:
Nils-Martin Lundsgård
Illustratör:
Anna-Karin Fryxell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124049
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39833-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Lars Berglund

Lars Berglund är fritidspedagog och idrottslärare och har varit det sen 1988, alltså tre år innan Sovjetunionen föll! Han är fotbollstränare och ha...

Olof Jonsson

Olof Jonsson är den lärare i fritidshem som förmodligen mest är känd för att ha satt rastverksamheten på kartan i Sveriges skolor. Under de senaste...

Eva Kane

Eva Kane, fil.dr och MSSc Master of Social Science i Lifelong learning, arbetar som universitetslektor med utbildning av fritidslärare på Stockholm...

Anna Larsson

Anna Larsson (f. 1967) är professor vid Umeå universitet och leder forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Hennes forskni...

Håkan Larsson

Håkan Larsson är professor i idrott inriktning utbildningsvetenskap. Han är verksam vid GIH och Högskolan Dalarna och har ett brett intresse för på...

Anna Lenninger

Anna Lenninger är utbildad landskapsarkitekt. Hon har framför allt intresserat sig för hur barn använder utomhusmiljöer – och hur vuxnas föreställn...

Knut Løndal

Knut Løndal är filosofie doktor i idrottsvetenskap och arbetar som professor i kroppsøving vid Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, Oslo...

Maria Rönnlund

Maria Rönnlund är docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon har bedrivit forskning...

Gustav Sundh

Gustav Sundh är förstelärare i fritidshem, fritidspedagog och jobbar på Glömstaskolan i Huddinge. Han har arbetat som fritidspedagog i 15 år och ha...

 ;

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: • Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? • Vilken betydelse...

Rasten har funnits så länge utbildningsverksamhet har förekommit. Historiskt har rasten snarast setts som en tid för ”ickelärande”, ett kortare uppehåll då eleverna fick paus från lärandet. Den här antologin förespråkar i stället att rasten ses som ett möjligheternas mellanrum, ett rum för lek, kreativitet och rörelse som också ger rekreation och vila. Frågor som behandlas i antologin är följande: • Vilken betydelse har lek och rörelse på rasten och hur kan det uppmuntras? • Vilken betydelse har rasten för elevers identitetsskapande? • Vad kan vi lära av rastens historia? • Hur ser en skolgård ut som inspirerar eleverna till lek och lärande? • Ska rasten fortsätta att organiseras på det sätt som alltid gjorts? • Hur ser en samtida rastverksamhet ut? • Hur behandlas och förebyggs de problem som enligt tradition uppstår under raster? • Hur ser en rastmiljö ut som ger elever en positiv upplevelse? Antologin vänder sig till studenter i utbildning till grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och andra lärarstuderande. Den är också tänkt att kunna fungera som en introduktion till området för yrkesverksam fritidshemspersonal, lärare, rektorer och skolutvecklare. Antologins författare har sin bakgrund i flera olika discipliner och bidrar också med olika ingångar i ämnet, de är forskare och praktiker med olika erfarenhet av rastverksamhet. Varje kapitel ger förslag på vidare läsning inom det behandlade området samt frågor som hjälp för att diskutera kapitlet exempelvis under utbildning eller i arbetslaget.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Lars Berglund Olof Jonsson Eva Kane Anna Larsson Håkan Larsson Anna Lenninger Knut Løndal Maria Rönnlund Gustav Sundh
Översättare:
Nils-Martin Lundsgård
Illustratör:
Anna-Karin Fryxell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174198
Utgivningsår:
2019
Artikelnummer:
39833-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Lars Berglund

Lars Berglund är fritidspedagog och idrottslärare och har varit det sen 1988, alltså tre år innan Sovjetunionen föll! Han är fotbollstränare och ha...

Olof Jonsson

Olof Jonsson är den lärare i fritidshem som förmodligen mest är känd för att ha satt rastverksamheten på kartan i Sveriges skolor. Under de senaste...

Eva Kane

Eva Kane, fil.dr och MSSc Master of Social Science i Lifelong learning, arbetar som universitetslektor med utbildning av fritidslärare på Stockholm...

Anna Larsson

Anna Larsson (f. 1967) är professor vid Umeå universitet och leder forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Hennes forskni...

Håkan Larsson

Håkan Larsson är professor i idrott inriktning utbildningsvetenskap. Han är verksam vid GIH och Högskolan Dalarna och har ett brett intresse för på...

Anna Lenninger

Anna Lenninger är utbildad landskapsarkitekt. Hon har framför allt intresserat sig för hur barn använder utomhusmiljöer – och hur vuxnas föreställn...

Knut Løndal

Knut Løndal är filosofie doktor i idrottsvetenskap och arbetar som professor i kroppsøving vid Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, Oslo...

Maria Rönnlund

Maria Rönnlund är docent i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet. Hon har bedrivit forskning...

Gustav Sundh

Gustav Sundh är förstelärare i fritidshem, fritidspedagog och jobbar på Glömstaskolan i Huddinge. Han har arbetat som fritidspedagog i 15 år och ha...

 ;