Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Det komplexa uppdraget

Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem
Skickas följande arbetsdag

Det komplexa uppdraget

Kulturanalytiska perspektiv på skola, förskola och fritidshem

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkr...

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkreta, vardagliga arbetet och introducerar de kulturanalytiska verktygen perspektivering, kontrastering och dramatisering i relation till skolkontexten. På så sätt bidrar boken till att bredda blivande och verksamma lärares förståelse för skolpraktiken. Dessutom erbjuder den läsaren redskap för att se, reflektera över och utveckla det egna handlandet, något som i förlängningen kan bidra till förändring av praktiken.

Information

Redaktörer:
Maria Zackariasson David Gunnarsson Elisabeth Wollin
Kapitelförfattare:
Daniel Bodén Sara Helmersson Sara Högdin Beatriz Lindqvist Ann Runfors Maria Vallström Julia Wester
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144159805
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45344-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
204

Författare

Maria Zackariasson

Maria Zackariasson är professor i etnologi vid Södertörns högskola. Hon har stor erfarenhet av undervisning och handledning på olika nivåer, inom b...

David Gunnarsson

David Gunnarsson är lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier samt Lärarutbildningen....

Elisabeth Wollin

Elisabeth Wollin är fil.dr. och lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier. Hennes for...

Daniel Bodén

Daniel Bodén är lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Forskningen handlar om skärningspunkt...

Sara Helmersson

Sara Helmersson är socionom och filosofie doktor i socialt arbete, verksam som lektor vid Högskolan i Halmstad. Hennes forskningsintresse rör våld ...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Beatriz Lindqvist

Beatriz Lindqvist är professor emerita i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon inledd...

Ann Runfors

Ann Runfors är docent i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon har studerat frågor rör...

Maria Vallström

Maria Vallström är docent i etnologi och arbetar som lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola o...

Julia Wester

Julia Wester är doktorand i etnologi på Södertörns högskola inom forskar­skolan ”Utbildning, lärande och globalisering” och knuten till Institution...

 ;

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkr...

Skolans uppdrag är brett. Förutom att förmedla kunskap ska utbildning bygga på beprövad vetenskap, förmedla en värdegrund och fostra samhällsmedborgare. Som lärarstudent och som framtida lärare är detta viktigt att förhålla sig till. Boken anlägger ett etnografiskt och forskningsanalytiskt perspektiv på skolans, förskolans och fritidshemmets verksamheter, med fokus på tre centrala aspekter: • Demokratiuppdraget • Interkulturalitet • Hållbarhet Det komplexa uppdraget utgår från det konkreta, vardagliga arbetet och introducerar de kulturanalytiska verktygen perspektivering, kontrastering och dramatisering i relation till skolkontexten. På så sätt bidrar boken till att bredda blivande och verksamma lärares förståelse för skolpraktiken. Dessutom erbjuder den läsaren redskap för att se, reflektera över och utveckla det egna handlandet, något som i förlängningen kan bidra till förändring av praktiken.

Information

Redaktörer:
Maria Zackariasson David Gunnarsson Elisabeth Wollin
Kapitelförfattare:
Daniel Bodén Sara Helmersson Sara Högdin Beatriz Lindqvist Ann Runfors Maria Vallström Julia Wester
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181998
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45344-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Maria Zackariasson

Maria Zackariasson är professor i etnologi vid Södertörns högskola. Hon har stor erfarenhet av undervisning och handledning på olika nivåer, inom b...

David Gunnarsson

David Gunnarsson är lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier samt Lärarutbildningen....

Elisabeth Wollin

Elisabeth Wollin är fil.dr. och lektor i etnologi vid Södertörns högskola och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier. Hennes for...

Daniel Bodén

Daniel Bodén är lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Forskningen handlar om skärningspunkt...

Sara Helmersson

Sara Helmersson är socionom och filosofie doktor i socialt arbete, verksam som lektor vid Högskolan i Halmstad. Hennes forskningsintresse rör våld ...

Sara Högdin

Sara Högdin är socionom och professor i socialt arbete vid Högskolan i Halmstad. Hennes huvudsakliga forskningsområden innefattar studier av social...

Beatriz Lindqvist

Beatriz Lindqvist är professor emerita i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon inledd...

Ann Runfors

Ann Runfors är docent i etnologi och knuten till Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola. Hon har studerat frågor rör...

Maria Vallström

Maria Vallström är docent i etnologi och arbetar som lektor och forskare på Institutionen för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola o...

Julia Wester

Julia Wester är doktorand i etnologi på Södertörns högskola inom forskar­skolan ”Utbildning, lärande och globalisering” och knuten till Institution...

 ;