Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Utbildningshistoria

- en introduktion
Skickas följande arbetsdag

Utbildningshistoria

- en introduktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildning...

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. I boken medverkar ett tjugotal författare, varav de flesta är ledande specialister inom de ämnen de skriver om. Denna fjärde upplaga är uppdaterad med bland annat beskrivningar av sexualundervisningens historia. Utbildningshistoria – en introduktion vänder sig till blivande lärare samt studenter och forskare i till exempel historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.

Förord till fjärde upplagan 15

Utbildnings­historia 17

Esbjörn Larsson & Johannes Westberg

En lärobok i utbildningens historia 18

Bokens disposition 19

Litteratur 20

1. Sveriges historia 21

Fredrik Thisner, Henrik Edgren & Samuel Edquist

Gustav Vasas regentperiod 21

Från stormakt till småstat 22

Framväxten av en nationalstat 30

Välfärdsstatens uppgång och fall 35

Samhälle och utbildning 39

Litteratur 39

Del I Utbildnings­systemens förhistoria

2. Den lärda skolan 43

Stefan Rimm

Antiken 44

Medeltiden 47

Renässansen 51

Reformationen 52

1600-talets vetenskapliga revolutioner 55

Upplysningens 1700-tal 57

Den lärda skolan inför 1800-talet 59

Litteratur 61

3. Folkundervisning och läskunnighet 63

Daniel Lindmark

Den lärda skolan och folkundervisningen 64

Skolundervisning för samerna 65

Hemundervisningen och kyrkan 66

Läsning och kristendomskunskap 68

Debatten om utanläsningen 72

Debatten om folkundervisningen 74

Sockenskolor och skrivkunnighet 75

Läsundervisning före folkskolan 77

Litteratur 78

4. Privatundervisning 79

Ola Winberg

Studier av privatundervisningen 80

Privatundervisningens omfattning 81

Adeln och privatundervisningen 83

Lärarinformation och elevinformation 86

Privatundervisningens återkomst? 88

Litteratur 89

Del II Skolformernas historia

5. Förskolans historia 93

Johannes Westberg

Förskolans historiska ursprung 93

Från undervisning till förskolepedagogik 96

Kommunens och statens förändrade roll 101

Förskolans närmande till skolan 108

Nytt och gammalt i förskolans historia 112

Litteratur 113

6. Folkskolan och grundskolan 115

Henrik Edgren

Tillkomsten av 1842 års folkskolestadga 116

Folkskolans långsamma etablering 119

Liberala och socialdemokratiska reformer 123

Folkskola, demokrati och grundskola 125

Nya läroplaner, decentralisering och friskolor 129

Disciplinering, demokratisering och individualisering 134

Litteratur 135

7. Läroverk och gymnasieskola 137

Esbjörn Larsson & Johan Prytz

Läroverkens omvandling 138

Reallinjen – latinväldets utmanare 148

Kamratuppfostran och elevaktivitet 153

Gymnasieskolan 156

Från elit- till massutbildning 161

Litteratur 162

8. Yrkesutbildning 163

Sandra Hellstrand & Fay Lundh Nilsson

Vad är yrkesutbildning? 164

Traditionell yrkesutbildning i Sverige 167

Det nya industrisamhället 170

Från fabriksgolvet till skolsalen 176

På väg mot en tysk modell? 180

Litteratur 182

9. Universitetets historia 183

Carl Frängsmyr

Det självständiga universitetet 184

Akademiska lärartjänster 187

Kvinnors tillträde till högre studier 191

Vetenskaplig forskning och undervisning 195

Efterkrigstidens utbildningsexplosion 197

Gamla universitet i ny skepnad 200

Litteratur 201

10. Lärarutbildning 203

Emil Bertilsson

Lärarutbildningens rötter 203

Åtskilda lärarutbildningar 205

En allt enhetligare lärarutbildning? 213

Kvinnors väg till läraryrket 218

Lärarstudenterna i historisk belysning 220

Lärarutbildning och samhällsförändring 223

Litteratur 224

11. Folkbildning 227

Anne Berg & Samuel Edquist

Den tidiga folkbildningen 228

Folkbildningens genombrott 234

Folkhemmets folkbildning 238

Senkapitalismens folkbildning 242

Folkbildning i kontinuitet och förändring 245

Litteratur 246

Del III Skolämnenas historia

12. Religionskunskap 251

Niclas Lindström & Daniel Lindmark

En kyrkligt konfessionell undervisning 252

Demokratisering och medborgarfostran 256

Religionsundervisningens sekularisering 258

Mångfald i religionsundervisningen 260

Religionsundervisningens framtid 263

Litteratur 264

13. Svenska 267

Henrik Román & Jörgen Mattlar

Modersmålsundervisningen före 1900 267

Modersmålsämnet under tidigt 1900-tal 270

Svenska i grund- och gymnasieskolan 274

Svenskundervisning för invandrare 279

Svenskämnet inför framtiden 283

Litteratur 284

14. Klassiska och moderna språk 287

Peter Bernhardsson

Språkundervisning före 1800-talet 287

De moderna språken blir skolämne 293

Metoder i språkundervisningen 294

1900-talet – engelskan på frammarsch 297

Förändringar och traditioner 299

Litteratur 300

15. Matematik 303

Johan Prytz

Räkning och geometri i folkskolan 304

Matematik i läroverket 305

Matematik i grundskolan 308

Matematik i gymnasieskolan 311

Skolmatematikens övergripande syfte 313

Litteratur 315

16. Naturvetenskap 317

Magnus Hultén

Naturvetenskapens etablering 317

Naturvetenskapen i utbildningssystemet 318

Naturvetenskapens stärkta ställning 322

Big science, folkhem, tekniska framsteg 325

Miljömedvetenhet och hållbar utveckling 329

Naturvetenskap i förändring 331

Litteratur 332

17. Historia 333

Janne Holmén

Historieundervisningen före 1800-talet 333

1800-talets nationella historieskrivning 335

1900-talets demokratiska historieämne 339

Historieämnets framtid 343

Litteratur 344

18. Samhällskunskap 347

Anna Larsson

Medborgarfostran före andra världskriget 347

Samhällskunskap som skolämne 349

Förändrat ämnesinnehåll och fler perspektiv 351

Samhällskunskapslärarnas utbildning 353

Metoder och arbetssätt 354

Ämnet i perspektiv 356

Litteratur 357

19. Musik 359

Jonas Gustafsson

Musikundervisning efter reformationen 359

Musiken i läroverken 360

Folkskolans sångundervisning 361

Jazz eller Kungl. Majt:s stamsånger? 365

Grundskolans pedagogiska reformer 367

Musikundervisning efter 1970-talet 368

Musikskolor 370

Varför musik? 371

Litteratur 373

20. Idrott och hälsa 375

Björn Sandahl

Skolidrott under formering 376

Linggymnastiken 378

Striden om idrottsämnet 382

Den fysiologiska skolidrotten 385

Avreglering och decentralisering  387

Från nationalism till folkhälsa 388

Litteratur 390

Del IV Perspektiv på utbildningens historia

21. Utbildning och social klass 393

Esbjörn Larsson

Klass, status och kapital 395

1800-talets segregerade skola 399

Ett delat utbildningssystem 406

Parallellskolesystemets avskaffande 410

Mot ett klasslöst utbildningssystem? 414

Litteratur 416

22. Utbildning och genus 419

Sara Backman Prytz

Perspektiv på manligt och kvinnligt 420

Hemundervisning 421

Pensioner och internat 424

Pojkar och flickor i folkskolan 425

Flickskolorna 427

Högre läroverk och studentexamen 434

Sexualundervisning och genus 439

Jämställd utbildning? 441

Litteratur 443

23. Utbildning och minoriteter 445

Thom Axelsson, Lotta Brantefors & Lars Elenius

Skolan och de inhemska minoriteterna 446

Skolväsendet och de inflyttade 454

Skolan och dess specialklasser 462

Skolan och ”de andra” 468

Litteratur 469

24. Utbildning och ekonomi 473

Fay Lundh Nilsson & Johannes Westberg

Humankapitalteorin och utbildningens avkastning 474

Humankapital och samhällsekonomi 476

Mellan stat, kommun och marknad 482

Utbildning som kostnad och investering 489

Litteratur 491

25. Utbildningspolitik och läroplanshistoria 493

Pia Skott

En läroplansteoretisk utgångspunkt 494

Mellan stat och kommun 496

Tre historiska skeden 498

Ett fjärde skede? 505

Vår brokiga samtid 511

Litteratur 511

26. Skolans lärarkårer 513

Johanna Ringarp

Professionella och fackliga strategier 514

Folkskollärarnas organisering 516

Läroverkslärarna 519

Lärarna och enhetsskolan 520

Förskollärarna 524

Kommunaliseringen av skolan 527

Lärarkåren och ett förändrat skolväsende 530

Litteratur 530

27. Utbildning som fostran 533

Joakim Landahl

Ljudnivå och skoldisciplin 535

Hjordinstinkt eller mobbning? 538

Upptäckten av mobbning 539

Rörliga och stillasittande elever 542

Familjen och nöjesindustrin 546

Ett historiskt perspektiv på fostran 548

Litteratur 548

28. Betyg och bedömning 551

Christian Lundahl

Bedömning i läroverk och folkskola 552

De centrala provens 1900-tal 560

Kunskapsbedömning inför framtiden 566

Litteratur 567

Författar­presentation 569

Litteratur 579

Register 619

Det är både kunskapsbärande och pedagogiskt upplagt, vilket gör det mycket användbart i utbildning och forskning. Rekommenderas varmt till lärarstudenter, forskare och alla som vill förstå skolans roll i samhällets utveckling.

Författare

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Thom Axelsson

Thom Axelsson (f. 1971), docent i utbildningsvetenskap och verksam som universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. Axelsson fo...

Sara Backman Prytz

Sara Backman Prytz (f. 1981), fil.dr i utbildningssociologi och universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Uppsala universitet. Backman Pr...

Anne Berg

Anne Berg (f. 1981), docent i historia och universitetslektor i historia vid Göteborgs universitet. Berg disputerade 2011 på en avhandling om den s...

Peter Bernhardsson

Peter Bernhardsson (f. 1982), fil.dr i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. I sin avhandling från 2016 undersökte Bernhardsson den offentl...

Emil Bertilsson

Emil Bertilsson (f. 1979), docent och universitetslektor i utbildningssociologi vid Uppsala universitet och verksam inom forskningsgruppen för utbi...

Lotta Brantefors

Lotta Brantefors (f. 1952), fil.dr och tidigare universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Brantefors disputerade 2011 vid Uppsala univ...

Henrik Edgren

Henrik Edgren (f. 1972), fil.dr i historia, docent i historia och utbildningssociologi samt universitetslektor i utbildningshistoria vid Uppsala un...

Samuel Edquist

Samuel Edquist är professor i historia vid Mittuniversitetet sedan 2019. I sin forskning har han bland annat forskat om nationalism, historiebruk o...

Lars Elenius

Lars Elenius (f. 1952), professor emeritus i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Luleå tekniska universitet. Elenius fokuserar i si...

Carl Frängsmyr

Carl Frängsmyr (f. 1971), docent i idé- och lärdomshistoria. Frängsmyr leder projektet ”Uppsala universitet 1793–2000” och utgav 2010 två band om p...

Jonas Gustafsson

Jonas Gustafsson (f. 1955), fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han disputerade 2000 vid ...

Sandra Hellstrand

Sandra Hellstrand (f. 1983), fil.dr i ekonomisk historia. Hon disputerade 2020 vid Stockholms universitet. Hennes avhandling är inriktad på den pol...

Janne Holmén

Janne Holmén (f. 1977), docent i historia och universitetslektor i utbildningshistoria. Holmén disputerade 2006 vid Uppsala universitet på en avhan...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Joakim Landahl

Joakim Landahl (f. 1974) är professor i pedagogik med inriktning mot utbildningshistoria vid Stockholms universitet. Efter disputationen 2006 vid S...

Anna Larsson

Anna Larsson (f. 1967) är professor vid Umeå universitet och leder forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Hennes forskni...

Daniel Lindmark

Daniel Lindmark (f. 1960), professor i kyrkohistoria (50 procent) och historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (50 procent) vid Umeå univers...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i e...

Fay Lundh Nilsson

Fay Lundh Nilsson (f. 1952), fil.dr och universitetslektor i ekonomisk historia vid Lunds universitet. Lundh Nilsson har sedan hon disputerade 2007...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Johan Prytz

Johan Prytz (f. 1975), fil.dr i matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik, docent i didaktik samt universitetslektor i matema...

Stefan Rimm

Stefan Rimm (f. 1974), fil.dr i pedagogik och lektor i retorik vid Södertörns högskola. Han disputerade 2011 vid Örebro universitet på en avhandlin...

Johanna Ringarp

Johanna Ringarp (f. 1974), docent i historia och pedagogik, verksam vid Stockholm universitet och Uppsala universitet. Ringarp disputerade 2011 vid...

Henrik Román

Henrik Román (f. 1965), fil.dr i pedagogik och universitetslektor i pedagogik vid Uppsala universitet. Román disputerade 2006 på en avhandling om s...

Björn Sandahl

Björn Sandahl (f. 1975), fil.dr i historia. Sandahl disputerade 2005 vid Stockholms universitet på avhandlingen Ett ämne för alla? som behandlade s...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

Fredrik Thisner

Fredrik Thisner (f. 1973), docent i historia och lektor i historia, särskilt militärhistoria vid Försvarshögskolan. Thisner disputerade 2007 vid Up...

Olof Winberg

Ola Winberg (f. 1971), fil.dr i historia och universitetlektor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Winberg disputerade våren 2018 på avh...

 ;

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildning...

Den här boken ger en lättillgänglig presentation av det svenska utbildnings­systemets historia. Utbildningsreformer för förskolan, grundskolan, folk­bildning och universitet beskrivs och introduktioner till skolämnenas historia presenteras, däribland svenska, historia och samhällskunskap. Övergripande och tvärgående perspektiv på utbildningshistorien anläggs för frågor som rör utbildningens ekonomiska historia, lärarkårens utveckling, sociala förhållandens betydelse för utbildning, utbildningspolitik samt betyg och bedömning. I boken medverkar ett tjugotal författare, varav de flesta är ledande specialister inom de ämnen de skriver om. Denna fjärde upplaga är uppdaterad med bland annat beskrivningar av sexualundervisningens historia. Utbildningshistoria – en introduktion vänder sig till blivande lärare samt studenter och forskare i till exempel historia och pedagogik som behöver kunna placera skolans situation i ett vidare sammanhang och i ett längre tidsperspektiv.

Författare

Esbjörn Larsson

Esbjörn Larsson (f. 1968), professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet. Larsson disputerade 2005 vid Uppsala univ...

Johannes Westberg

Johannes Westberg (f. 1978), docent i historia och professor i utbildningens filosofi och historia vid universitetet i Groningen, Nederländerna. We...

Thom Axelsson

Thom Axelsson (f. 1971), docent i utbildningsvetenskap och verksam som universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Malmö universitet. Axelsson fo...

Sara Backman Prytz

Sara Backman Prytz (f. 1981), fil.dr i utbildningssociologi och universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Uppsala universitet. Backman Pr...

Anne Berg

Anne Berg (f. 1981), docent i historia och universitetslektor i historia vid Göteborgs universitet. Berg disputerade 2011 på en avhandling om den s...

Peter Bernhardsson

Peter Bernhardsson (f. 1982), fil.dr i utbildningssociologi vid Uppsala universitet. I sin avhandling från 2016 undersökte Bernhardsson den offentl...

Emil Bertilsson

Emil Bertilsson (f. 1979), docent och universitetslektor i utbildningssociologi vid Uppsala universitet och verksam inom forskningsgruppen för utbi...

Lotta Brantefors

Lotta Brantefors (f. 1952), fil.dr och tidigare universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Brantefors disputerade 2011 vid Uppsala univ...

Henrik Edgren

Henrik Edgren (f. 1972), fil.dr i historia, docent i historia och utbildningssociologi samt universitetslektor i utbildningshistoria vid Uppsala un...

Samuel Edquist

Samuel Edquist är professor i historia vid Mittuniversitetet sedan 2019. I sin forskning har han bland annat forskat om nationalism, historiebruk o...

Lars Elenius

Lars Elenius (f. 1952), professor emeritus i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Luleå tekniska universitet. Elenius fokuserar i si...

Carl Frängsmyr

Carl Frängsmyr (f. 1971), docent i idé- och lärdomshistoria. Frängsmyr leder projektet ”Uppsala universitet 1793–2000” och utgav 2010 två band om p...

Jonas Gustafsson

Jonas Gustafsson (f. 1955), fil.dr i pedagogik och verksam som universitetslektor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han disputerade 2000 vid ...

Sandra Hellstrand

Sandra Hellstrand (f. 1983), fil.dr i ekonomisk historia. Hon disputerade 2020 vid Stockholms universitet. Hennes avhandling är inriktad på den pol...

Janne Holmén

Janne Holmén (f. 1977), docent i historia och universitetslektor i utbildningshistoria. Holmén disputerade 2006 vid Uppsala universitet på en avhan...

Magnus Hultén

Magnus Hultén (f. 1970), professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Han disputerade 2008 vid Stockholms universitet på en...

Joakim Landahl

Joakim Landahl (f. 1974) är professor i pedagogik med inriktning mot utbildningshistoria vid Stockholms universitet. Efter disputationen 2006 vid S...

Anna Larsson

Anna Larsson (f. 1967) är professor vid Umeå universitet och leder forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Hennes forskni...

Daniel Lindmark

Daniel Lindmark (f. 1960), professor i kyrkohistoria (50 procent) och historia med utbildningsvetenskaplig inriktning (50 procent) vid Umeå univers...

Niclas Lindström

Niclas Lindström (f. 1974), docent och universitetslektor med inriktning mot etik och religionsdidaktik vid Umeå universitet. Lindström disputerade...

Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet, där han bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i e...

Fay Lundh Nilsson

Fay Lundh Nilsson (f. 1952), fil.dr och universitetslektor i ekonomisk historia vid Lunds universitet. Lundh Nilsson har sedan hon disputerade 2007...

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar (f. 1966) är fil.dr i didaktik och verksam som universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har en bakgrund som gymnasielärare i ...

Johan Prytz

Johan Prytz (f. 1975), fil.dr i matematik med inriktning mot matematikens historia och didaktik, docent i didaktik samt universitetslektor i matema...

Stefan Rimm

Stefan Rimm (f. 1974), fil.dr i pedagogik och lektor i retorik vid Södertörns högskola. Han disputerade 2011 vid Örebro universitet på en avhandlin...

Johanna Ringarp

Johanna Ringarp (f. 1974), docent i historia och pedagogik, verksam vid Stockholm universitet och Uppsala universitet. Ringarp disputerade 2011 vid...

Henrik Román

Henrik Román (f. 1965), fil.dr i pedagogik och universitetslektor i pedagogik vid Uppsala universitet. Román disputerade 2006 på en avhandling om s...

Björn Sandahl

Björn Sandahl (f. 1975), fil.dr i historia. Sandahl disputerade 2005 vid Stockholms universitet på avhandlingen Ett ämne för alla? som behandlade s...

Pia Skott

Pia Skott (f. 1967), är docent i pedagogik vid Stockholms universitet. Skott disputerade 2009 vid Uppsala universitet på en avhandling om det svens...

Fredrik Thisner

Fredrik Thisner (f. 1973), docent i historia och lektor i historia, särskilt militärhistoria vid Försvarshögskolan. Thisner disputerade 2007 vid Up...

Olof Winberg

Ola Winberg (f. 1971), fil.dr i historia och universitetlektor i utbildningshistoria vid Uppsala universitet. Winberg disputerade våren 2018 på avh...

 ;