Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Fritidshemmets didaktik

Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmets didaktik

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Skollagen slår fast att fritidshemmet ska bedriva undervisning, vilket har inneburit nya uppdrag för fritidsläraren med krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från elevens intressen och elevgruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker finns? Den reviderade upp...

Skollagen slår fast att fritidshemmet ska bedriva undervisning, vilket har inneburit nya uppdrag för fritidsläraren med krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från elevens intressen och elevgruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker finns? Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. Boken behandlar bland annat följande: Lärande och utveckling på fritidshem i teori och praktik. Hur begrep-pet utbildning ska tolkas i fritidshemsverksamhet, vad fritidshemmets didaktik bör omfatta samt likheter och skillnader jämfört med skolans utbildning. Fritidslärarrollen och dess kompetensmässiga utmaningar i de nya uppdragen, på fritidshemmet och under praktiska och estetiska lektioner. Planering, utvärdering, bedömning och kvalitetsutveckling i fritidshemmet – av lek, tematiskt arbete, skapande aktiviteter och av miljö samt hur perspektivförskjutningar till barnens intresseområden, som lek och datorspelande, påverkar verksamheten och lärandet. Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, främst med inriktning mot arbete i fritidshem; den kan användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap om fritidshemmets didaktik. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor som kan användas för att diskutera innehållet, samt med läsanvisningar för vidare utveckling.

      • 7
        Prolog
      • Kjell Pihlgren
      • []
        11
        Inledning
      • Ann S. Pihlgren
        • 13
          Fritidshemmets didaktik
        • 19
          Bokens innehåll
        • 22
          Bokens författare
      • 1
        27
        Fritidspedagogisk didaktik – att vara lärare i fritidshem
      • Monica Hansen Orwehag
        • 29
          Undervisande lärare i fritidshem?
        • 33
          Premisser för verksamhet, undervisning och lärande i fritidshemmet
        • 40
          Att vara lärare i fritidshemmet
        • 54
          Avslutande reflektioner
      • 2
        59
        Lärandets hur, vem, när och var
      • Mikael Jensen
        • 60
          Lärandets hur
        • 66
          Lärandets vem
        • 69
          Lärandets när
        • 71
          Lärandets var
        • 72
          Avslutande reflektioner
      • 3
        77
        Om barns perspektiv och miljöer i fritidshemmets pedagogik
      • Birgitta Qvarsell
        • 77
          Om perspektiv som begrepp och redskap i arbetet med barn
        • 78
          Pedagogik, barnkultur och perspektiv
        • 83
          Fritidshemmet som miljö för barn och barns kultur
        • 87
          Hur barns och vuxnas perspektiv kan peka åt olika håll
        • 93
          Problematisering
        • 94
          Avslutande reflektioner
      • 4
        99
        Miljön som didaktiskt verktyg
      • Anneli Hippinen Ahlgren
        • 99
          Barnsynens påverkan på miljön
        • 103
          Miljön på fritidshemmet
        • 108
          Didaktik och lärande på fritidshemmet
        • 112
          Fritidshemsmiljön som didaktiskt verktyg
        • 116
          Avslutande reflektioner
      • 5
        119
        Fritidsläraren planerar
      • Ann S. Pihlgren
        • 120
          Planering för lärande
        • 122
          Fritidshemmets didaktiska traditioner
        • 124
          Olika didaktiska förhållningssätt
        • 127
          Tematisk planering
        • 129
          Tema Legotown
        • 136
          Avslutande reflektioner
      • 6
        139
        Bedömningar i fritidshem?
      • Birgit Andersson
        • 140
          Bedömning inom utbildningssektorn
        • 142
          Bedömning av verksamhet
        • 152
          Bedömning av barns lärande och utveckling i fritidshem
        • 162
          Avslutande reflektioner
      • 7
        167
        Att ge leken utrymme
      • Eva Kane
        • 168
          Hur kan man förstå lek?
        • 169
          Didaktik – något ska läras
        • 172
          Hur kan vi förstå de didaktiska positionerna i relation till lek?
        • 177
          Systematiskt kvalitetsarbete för lek
        • 184
          Avslutande reflektioner
      • 8
        189
        Datorspel och socialt samspel
      • Björn Sjöblom och Karin Aronsson
        • 191
          Spel och lärande
        • 193
          Spelkultur och praktikgemenskaper
        • 196
          Spel och lärlingskap
        • 199
          Spelarnas egna kritiska reflektioner
        • 202
          Spelande som ömsesidigt beroende och risktagande
        • 206
          Avslutande reflektioner
      • 9
        211
        Bildundervisning under luppen
      • Lars Lindström
        • 212
          Innehållsrelaterad pedagogisk praktik
        • 224
          Evidensbaserad pedagogisk praktik
        • 231
          Avslutande reflektioner
      • 10
        237
        En filosof för reflekterande pedagoger – om John Dewey
      • Sven Hartman
        • 239
          Liv är utveckling
        • 241
          Demokrati och utbildning
        • 243
          Något om fritidspedagogikens historiska rottrådar
        • 247
          Grundläggande värden i Deweys tänkande
    • 251
      Person- och sakregister

Läs den här boken om du är skolledare och tycker att du kan mycket om fritidshemsverksamhet eller om du tycker att du kan lite om den. Detta är också en utmärkt bok att plocka kapitel för kollegialt lärande kring ett ämne. Varje kapitel avslutas nämligen med en diskussionsfråga, så fortbildningsupplägget är liksom klart.

En bok fylld med teorier, forskningsbaserad fakta och även en del konkreta tips som även lämpar sig till vidareutbildning av redan verksam fritidshemspersonal.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Birgit Andersson Karin Aronsson Sven Hartman Anneli Hippinen Ahlgren Mikael Jensen Eva Kane Lars Lindström Monica Orwehag Kjell Pihlgren Birgitta Qvarsell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121925
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
35861-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
256

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Birgit Andersson

Birgit Andersson tjänstgör sedan 1990-talet som universitetsadjunkt och för närvarande också som doktorand i pedagogiskt arbete vid institutionen f...

Karin Aronsson

Karin Aronsson är professor vid Institutionen för Barn- och Ungdomsvetenskap, Stockholms universitet. Hon forskar kring barns och ungdomars sociala...

Sven Hartman

Sven Hartman är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har tidigare också arbetat med lärarutbildning vid Linköpings univer...

Anneli Hippinen Ahlgren

Anneli Hippinen Algren, fil.mag., är fritidspedagogutbildad i Stockholm, där hon arbetat som fritidspedagog i åtta år och under denna tid även skri...

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Eva Kane

Eva Kane, fil.dr och MSSc Master of Social Science i Lifelong learning, arbetar som universitetslektor med utbildning av fritidslärare på Stockholm...

Lars Lindström

Lars Lindström är professor emeritus i pedagogik vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, CeHum, Stockholms universitet. Han undervisade 1...

Monica Orwehag

Monica Hansen Orwehag är fil.dr i pedagogik, tidigare lärare och fritidspedagog, och arbetar som forskare och lärarutbildare vid Högskolan Väst. He...

Kjell Pihlgren

Kjell Pihlgren har arbetat som lärare och skolledare under hela sitt yrkesliv. Han har varit aktiv kommunpolitiker med ett särskilt intresse för ba...

Birgitta Qvarsell

Birgitta Qvarsell är professor emerita i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hennes forskning ligger in...

Björn Sjöblom

Björn Sjöblom är forskare vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Hans forskning rör barns och ungdomars användni...

 ;

Skollagen slår fast att fritidshemmet ska bedriva undervisning, vilket har inneburit nya uppdrag för fritidsläraren med krav på systematik, planering och uppföljning - med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från elevens intressen och elevgruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker finns? Den reviderade upp...

Skollagen slår fast att fritidshemmet ska bedriva undervisning, vilket har inneburit nya uppdrag för fritidsläraren med krav på systematik, planering och uppföljning - med andra ord på en didaktik för fritidshem. Av tradition har lärande på fritidshemmet utgått från elevens intressen och elevgruppens samspel, och lärandet har fångats i flykten i den mer informella lärandemiljön. Hur kan sådana förhållningssätt förenas med och berika skolans undervisning? Vilka risker finns? Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. Boken behandlar bland annat följande: Lärande och utveckling på fritidshem i teori och praktik. Hur begreppet utbildning ska tolkas i fritidshemsverksamhet, vad fritidshemmets didaktik bör omfatta samt likheter och skillnader jämfört med skolans utbildning. Fritidslärarrollen och dess kompetensmässiga utmaningar i de nya uppdragen, på fritidshemmet och under praktiska och estetiska lektioner. Planering, utvärdering, bedömning och kvalitetsutveckling i fritidshemmet - av lek, tematiskt arbete, skapande aktiviteter och av miljö samt hur perspektivförskjutningar till barnens intresseområden, som lek och datorspelande, påverkar verksamheten och lärandet. Boken vänder sig till studenter i grundlärarutbildning, främst med inriktning mot arbete i fritidshem; den kan användas i kompetensutveckling för redan yrkesaktiva arbetslag och för skolledare och andra som vill fördjupa sin kunskap om fritidshemmets didaktik. Varje kapitel avslutas med diskussionsfrågor som kan användas för att diskutera innehållet, samt med läsanvisningar för vidare utveckling.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Birgit Andersson Karin Aronsson Sven Hartman Anneli Hippinen Ahlgren Mikael Jensen Eva Kane Lars Lindström Monica Orwehag Kjell Pihlgren Birgitta Qvarsell
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174501
Utgivningsår:
2013
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
35861-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Birgit Andersson

Birgit Andersson tjänstgör sedan 1990-talet som universitetsadjunkt och för närvarande också som doktorand i pedagogiskt arbete vid institutionen f...

Karin Aronsson

Karin Aronsson är professor vid Institutionen för Barn- och Ungdomsvetenskap, Stockholms universitet. Hon forskar kring barns och ungdomars sociala...

Sven Hartman

Sven Hartman är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har tidigare också arbetat med lärarutbildning vid Linköpings univer...

Anneli Hippinen Ahlgren

Anneli Hippinen Algren, fil.mag., är fritidspedagogutbildad i Stockholm, där hon arbetat som fritidspedagog i åtta år och under denna tid även skri...

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Eva Kane

Eva Kane, fil.dr och MSSc Master of Social Science i Lifelong learning, arbetar som universitetslektor med utbildning av fritidslärare på Stockholm...

Lars Lindström

Lars Lindström är professor emeritus i pedagogik vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, CeHum, Stockholms universitet. Han undervisade 1...

Monica Orwehag

Monica Hansen Orwehag är fil.dr i pedagogik, tidigare lärare och fritidspedagog, och arbetar som forskare och lärarutbildare vid Högskolan Väst. He...

Kjell Pihlgren

Kjell Pihlgren har arbetat som lärare och skolledare under hela sitt yrkesliv. Han har varit aktiv kommunpolitiker med ett särskilt intresse för ba...

Birgitta Qvarsell

Birgitta Qvarsell är professor emerita i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. Hennes forskning ligger in...

Björn Sjöblom

Björn Sjöblom är forskare vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet. Hans forskning rör barns och ungdomars användni...

 ;