Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Fritidshemmet

- fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan
Skickas följande arbetsdag

Fritidshemmet

- fritidslärares uppdrag på fritidshemmet och i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan ­omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. ­Områden som behandlas är: demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och u...

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan ­omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. ­Områden som behandlas är: demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns ­möjligheter till egna initiativ hur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområden hur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändning hur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i sam­verkan med skolan. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet. Andra upplagan

Denna upplaga har uppdaterats för att också omfatta nya reformer och det tillägg som gjordes i styrdokumenten, där utbildningsuppdraget för fritidshemmet stärks med syfte och centralt innehåll. Fritidsläraren har idag en större roll i elevernas lärprocesser vilket lyfts fram och diskuteras i denna bok som ger värde åt fritidshemmets viktiga uppdrag.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Karin Aronsson Hans Fröman Anneli Hippinen Ahlgren Lena Holmberg Rosie Jacobsson Per-Olof Johansson Eva Kane Stuart Lester Lars Lindström Malin Rohlin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144121963
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
33954-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
336

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Karin Aronsson

Karin Aronsson är professor vid Institutionen för Barn- och Ungdomsvetenskap, Stockholms universitet. Hon forskar kring barns och ungdomars sociala...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Anneli Hippinen Ahlgren

Anneli Hippinen Algren, fil.mag., är fritidspedagogutbildad i Stockholm, där hon arbetat som fritidspedagog i åtta år och under denna tid även skri...

Lena Holmberg

Lena Holmberg har en mångårig erfarenhet som rektor för skolans samtliga stadier, fritidshems- och förskoleverksamhet. Hon är utbildad hushållslära...

Rosie Jacobsson

Rosie Jacobsson är fritidspedagog, hälsopedagog och adjunkt i fritidshemmets didaktik med inriktning: hälsa, ledarskap och gruppdynamik i ett multi...

Per-Olof Johansson

Per Olof Johansson har sin bakgrund som lärare i grundskolan. Han är fil.kand. med pedagogik som huvudämne och har haft tjänst som forskningsassist...

Eva Kane

Eva Kane, fil.dr och MSSc Master of Social Science i Lifelong learning, arbetar som universitetslektor med utbildning av fritidslärare på Stockholm...

Stuart Lester

Stuart Lester har varit Senior Lecturer i Play and Playwork vid University of Gloucestershire, England, och utbildare och rådgivare för Independent...

Lars Lindström

Lars Lindström är professor emeritus i pedagogik vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, CeHum, Stockholms universitet. Han undervisade 1...

Malin Rohlin

Malin Rohlin, fil.dr, är grundutbildad fritidspedagog. Hon har varit fackligt och skolpolitiskt aktiv. Sedan 2001 är hon fil.dr i pedagogik och und...

Gudrun Schön Johansson

Gudrun Schön-Johansson, fil.mag., är universitetsadjunkt, utbildad rytmiklärare vid Dalcrozeseminariet i Stockholm och undervisar framför allt frit...

Anneli Vossman Strömberg

Anneli Vossman Strömberg är sedan 2007 rektor på Freinetskolan Mimer i Norrtälje, där hon tidigare var lärare och arbetslagsledare sedan starten 19...

 ;

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. Områden som behandlas är: • demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen • barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt ...

Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Den reviderade upplagan omfattar de reformer och styrdokument som tillkommit under senare år. Områden som behandlas är: • demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagen • barns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns möjligheter till egna initiativ • hur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområden • hur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändning • hur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i samverkan med skolan. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet.

Information

Redaktörer:
Ann S Pihlgren
Kapitelförfattare:
Karin Aronsson Hans Fröman Anneli Hippinen Ahlgren Lena Holmberg Rosie Jacobsson Per-Olof Johansson Eva Kane Stuart Lester Lars Lindström Malin Rohlin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174402
Utgivningsår:
2011
Revisionsår:
2017
Artikelnummer:
33954-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Ann S Pihlgren

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och eleve...

Karin Aronsson

Karin Aronsson är professor vid Institutionen för Barn- och Ungdomsvetenskap, Stockholms universitet. Hon forskar kring barns och ungdomars sociala...

Hans Fröman

Hans Fröman är socionom med mångårig erfarenhet av konsultativt och handledande arbete med skola/förskola som dominerande arbetsområde. Han handled...

Anneli Hippinen Ahlgren

Anneli Hippinen Algren, fil.mag., är fritidspedagogutbildad i Stockholm, där hon arbetat som fritidspedagog i åtta år och under denna tid även skri...

Lena Holmberg

Lena Holmberg har en mångårig erfarenhet som rektor för skolans samtliga stadier, fritidshems- och förskoleverksamhet. Hon är utbildad hushållslära...

Rosie Jacobsson

Rosie Jacobsson är fritidspedagog, hälsopedagog och adjunkt i fritidshemmets didaktik med inriktning: hälsa, ledarskap och gruppdynamik i ett multi...

Per-Olof Johansson

Per Olof Johansson har sin bakgrund som lärare i grundskolan. Han är fil.kand. med pedagogik som huvudämne och har haft tjänst som forskningsassist...

Eva Kane

Eva Kane, fil.dr och MSSc Master of Social Science i Lifelong learning, arbetar som universitetslektor med utbildning av fritidslärare på Stockholm...

Stuart Lester

Stuart Lester har varit Senior Lecturer i Play and Playwork vid University of Gloucestershire, England, och utbildare och rådgivare för Independent...

Lars Lindström

Lars Lindström är professor emeritus i pedagogik vid Centrum för de humanistiska ämnenas didaktik, CeHum, Stockholms universitet. Han undervisade 1...

Malin Rohlin

Malin Rohlin, fil.dr, är grundutbildad fritidspedagog. Hon har varit fackligt och skolpolitiskt aktiv. Sedan 2001 är hon fil.dr i pedagogik och und...

Gudrun Schön Johansson

Gudrun Schön-Johansson, fil.mag., är universitetsadjunkt, utbildad rytmiklärare vid Dalcrozeseminariet i Stockholm och undervisar framför allt frit...

Anneli Vossman Strömberg

Anneli Vossman Strömberg är sedan 2007 rektor på Freinetskolan Mimer i Norrtälje, där hon tidigare var lärare och arbetslagsledare sedan starten 19...

 ;