Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Barns livsvillkor

I mötet med skola och fritidshem
Skickas följande arbetsdag

Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir. De aspekter som särski...

Hur är det att leva och växa upp som barn i början på 2000-talet? Den frågan är central i boken Barns livsvillkor – i mötet med skola och fritidshem. Svenska forskare och universitetslärare har valt att beskriva olika aspekter av barns livsvillkor i relation till skola, fritidshem, familj, kamrater och fritid. En gemensam nämnare är att det inte alltid är så lätt att vara barn i dagens samhälle och att det finns en rad faktorer som påverkar hur livet och uppväxten blir. De aspekter som särskilt behandlas i boken är: Familjen och socioekonomisk bakgrund Uppväxtvillkor och framtidstro Skola och fritidshem Kompisar och kamratgrupper Media och fritid Fysisk och psykisk hälsa Livsstil, identitet och socialisation Barns möjligheter att påverka och bidra under demokratiska former Religion, interkulturalitet och flyktingbarn Konflikter och mobbning Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma grundlärare i förskoleklass, årskurs ett till sex och i fritidshem. Det är huvudsakligen barn i åldrarna sex till tolv år som diskuteras men en hel del är giltigt för barn i alla åldrar. Föräldrar, lärare och andra yrkesverksamma som vill lära sig mer om barns livsvillkor i vår tid får behållning av denna bok.

      • 9
        Förord
        • Anders Fjällhed och Mikael Jensen
      • 11
        Författarpresentation
      • 15
        KAPITEL 1 Barns livsvillkor – en introduktion
        • Mikael Jensen och Anders Fjällhed
        • 15
          Livsvillkor och levnadsförhållanden
        • 16
          Socioekonomisk bakgrund
        • 19
          Föräldrar och kompisar
        • 20
          Att må bra
        • 21
          Skola och fritid
        • 24
          Bokens kapitel
        • 26
          Avslutande kommentar
        • 27
          Litteratur
      • 29
        KAPITEL 2 Barns och ungas uppväxtvillkor
        • Thomas Johansson
        • 31
          Familjeliv i förändring
        • 34
          Skolan
        • 36
          Medier, kropp och individkult
        • 37
          Psykisk hälsa
        • 39
          Uppväxtvillkor – nya tider
        • 40
          Sammanfattning
        • 40
          Litteratur
      • 43
        KAPITEL 3 Livsstil och identitet
        • Mikael Jensen
        • 45
          Identiteter
        • 47
          Typiska aspekter av livsstil
        • 47
          Generationers livsstilar
        • 48
          Samhällsklass som livsstil
        • 50
          Konsumtion som livsstil
        • 51
          Genusrelaterade livsstilar
        • 53
          Hälsorelaterade livsstilar
        • 55
          Subkulturer och kamratkulturer som livsstil
        • 55
          Mode och design som livsstil
        • 56
          Identiteter och livsstilar tar form
        • 57
          Avslutande reflektion
        • 58
          Litteratur
      • 61
        KAPITEL 4 Sociala världar, socialisation och identitetsskapande
        • Anna-Liisa Närvänen
        • 62
          Sociala världar och identiteter
        • 64
          Om likhet och skillnad, vi och dem
        • 68
          Sociala världar och socialisation
        • 72
          Avslutande reflektioner
        • 74
          Litteratur
      • 77
        KAPITEL 5 Fritidshem som en arena för barndomens kulturella styrning
        • Maria Hjalmarsson och Annica Löfdahl
        • 79
          Teoretisk inramning
        • 81
          Intervjuer med fritidspedagoger
        • 81
          Försök att bidra till en värdig barndom
        • 82
          Ge utrymme för barnen att bearbeta sina upplevelser – en aspekt av kvalitet
        • 84
          Uppmuntra och begränsa barnens lekar och lekmiljöer
        • 85
          Fritids och fritidshemsbarnet – en del av samhället
        • 86
          Avslutande diskussion
        • 87
          Litteratur
      • 89
        KAPITEL 6 Man känner om man är välkommen
        • Marianne Dahl
        • 89
          Bakgrund
        • 90
          Barns samspel med kamrater
        • 91
          Lilla kudden
        • 93
          Verkstaden
        • 94
          Gungorna
        • 96
          Samtal med barn
        • 101
          Avslutande diskussion
        • 104
          Litteratur
      • 105
        KAPITEL 7 Den villkorade delaktigheten
        • Helene Elvstrand
        • 106
          Barns delaktighet – en rättighet
        • 107
          Begreppet delaktighet
        • 108
          Fritidshemmet och skolans demokratiska uppdrag
        • 108
          Fritidshemmets särställning
        • 109
          Hinder och möjliggörande för barns delaktighet
        • 109
          Delaktighet är något som ständigt görs
        • 110
          Att inflytandeförhandla
        • 111
          Förhandling kräver vissa färdigheter
        • 112
          Delaktigheten är villkorad
        • 113
          Alla är inte med
        • 114
          Ramar och strukturer
        • 115
          Vuxna bestämmer för de är vuxna
        • 116
          Barns syn på sig själva som beslutande aktörer
        • 117
          Avslutande diskussion
        • 118
          Litteratur
      • 121
        KAPITEL 8 Du är värd att investeras i
        • Rosie Jacobsson
        • 123
          Konventionen om barnets rättigheter
        • 124
          Vad är hälsa
        • 125
          KASAM och den salutogena idén
        • 127
          Stödjande miljöer och arenaperspektiv
        • 128
          Skyddsfaktorer och riskfaktorer
        • 128
          Hälsofrämjande skolutveckling
        • 129
          Skola och fritidshem – uppdrag och lärande i samverkan
        • 131
          Barns hälsa och livsvillkor – en investering
        • 131
          Sambandet mellan lärande och hälsa
        • 132
          Hur skapas goda lärandemiljöer?
        • 132
          Salutogent ledarskap och värdepedagogik i ett multimodalt lärande
        • 135
          Avslutande reflektion
        • 136
          Litteratur
      • 139
        KAPITEL 9 Finna möjligheter – flyktingbarn i skola och fritidshem
        • Anders Fjällhed
        • 141
          Flyktingbarns möte med skolan och fritidshemmet
        • 142
          Barns förmågor och kraft
        • 147
          Inkludering eller exkludering
        • 149
          De colombianska flyktingbarnens röster
        • 150
          Maria – flyktingbarn i Sverige
        • 154
          Avslutande reflektion
        • 155
          Litteratur
      • 157
        KAPITEL 10 Barn och det mångreligiösa samhället
        • Marie Fahln
        • 158
          En icke-konfessionell undervisning
        • 159
          En mångreligiös skola
        • 164
          Skolavslutningen – en omdiskuterad fråga
        • 166
          Sammanfattande och avslutande diskussion
        • 169
          Litteratur
      • 173
        KAPITEL 11 Barn, konflikter och konflikthantering
        • Mikael Jensen
        • 174
          Vad är en konflikt?
        • 176
          En färdväg
        • 176
          Oförenliga mål
        • 177
          Resursmål
        • 178
          Processmål
        • 179
          Relationsmål
        • 180
          Värdighetsmål
        • 182
          Instrumentella mål
        • 182
          Multipla mål
        • 183
          Öppen och latent konflikt
        • 183
          Strategier för konflikthantering
        • 183
          Upplevelser
        • 184
          Frågor
        • 185
          Kommunikationsstilar eller konfliktlösningsstrategier
        • 187
          Konflikter i vardagen
        • 188
          I skolan
        • 189
          På fritids
        • 190
          Avslutande reflektioner
        • 191
          Litteratur
      • 193
        KAPITEL 12 Om mobbning och språkliga kränkningar i flickors samspel
        • Ann-Carita Evaldsson
        • 194
          Andra perspektiv på skolmobbning
        • 196
          Videoetnografi av flickors samspel i kamratgrupper
        • 198
          Att peka ut en angivare
        • 199
          Att ta avstånd från och förneka mobbning
        • 200
          Att konfrontera den som är skyldig
        • 202
          Att förstärka ett dåligt rykte
        • 204
          Mobbning och kränkande handlingar som normerande praktiker
        • 205
          Avslutande reflektion
        • 206
          Litteratur
        • 207
          Transkriptionsnyckel
      • 209
        Bilaga
        • 209
          Flyktingbarns introduktion – En pedagogs ofullständiga checklista
      • 213
        Sakregister

Information

Redaktörer:
Mikael Jensen Anders Fjällhed
Kapitelförfattare:
Marianne Dahl Helene Elvstrand Ann-Carita Evaldsson Marie Fahlén Maria Hjalmarsson Rosie Jacobsson Thomas Johansson Annica Löfdahl Hultman Anna-Liisa Närvänen
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144090924
Utgivningsår:
2013
Artikelnummer:
37379-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
216

Författare

Mikael Jensen

Mikael Jensen är filosofie doktor i utbildningsvetenskap med fokus på kognition och kommunikation. Han är anställd som universitetslektor vid Högsk...

Anders Fjällhed

Anders Fjällhed är fritidspedagog, psykolog och filosofie doktor i pedagogik. Han har erfarenhet av både arbetande barn- och flyktingprojekt i Syda...

Marianne Dahl

Marianne Dahl är fil.lic. i pedagogik och doktorerar och undervisar i lärarutbildningen vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Mariannes forskningsintres...

Helene Elvstrand

Helene Elvstrand är filosofie doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot fritidshem. Hon arbetar som lektor vid Linköpings universitet, Campus ...

Ann-Carita Evaldsson

Ann-Carita Evaldsson är professor i pedagogik vid Uppsala universitet med en tvärvetenskaplig bakgrund i kommunikation. Hennes expert¬områden är vi...

Marie Fahlén

Marie Fahlén, FD i religionsvetenskap och verksam som lärare vid Institutionen för pedagogik och lärande, Högskolan i Borås. Hon disputerade 2010 v...

Maria Hjalmarsson

Maria Hjalmarsson är lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen för pedagogiska studier vid Karlstads universitet. Hon forskar främst om hur fri...

Rosie Jacobsson

Rosie Jacobsson är fritidspedagog, hälsopedagog och adjunkt i fritidshemmets didaktik med inriktning: hälsa, ledarskap och gruppdynamik i ett multi...

Thomas Johansson

Thomas Johansson är professor i pedagogik med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap. Han är verksam vid Institutionen för Pedagogik, kommunikat...

Annica Löfdahl Hultman

Annica Löfdahl är professor i pedagogiskt arbete och vetenskaplig ledare för centrumbildningen Utbildningsvetenskapliga studier av Barn och Barndom...

Anna-Liisa Närvänen

Anna-Liisa Närvänen, docent i samhälls- och kulturanalys, Linnéuniversitetet. Forskningsintressen: barn och barndomssociologi, ålder och livslopp, ...

 ;