
Barns livsvillkor
I mötet med skola och fritidshem
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 9Förord
- Anders Fjällhed och Mikael Jensen
- 11Författarpresentation
- 15KAPITEL 1 Barns livsvillkor – en introduktion
- Mikael Jensen och Anders Fjällhed
- 15Livsvillkor och levnadsförhållanden
- 16Socioekonomisk bakgrund
- 19Föräldrar och kompisar
- 20Att må bra
- 21Skola och fritid
- 24Bokens kapitel
- 26Avslutande kommentar
- 27Litteratur
- 29KAPITEL 2 Barns och ungas uppväxtvillkor
- Thomas Johansson
- 31Familjeliv i förändring
- 34Skolan
- 36Medier, kropp och individkult
- 37Psykisk hälsa
- 39Uppväxtvillkor – nya tider
- 40Sammanfattning
- 40Litteratur
- 43KAPITEL 3 Livsstil och identitet
- Mikael Jensen
- 45Identiteter
- 47Typiska aspekter av livsstil
- 47Generationers livsstilar
- 48Samhällsklass som livsstil
- 50Konsumtion som livsstil
- 51Genusrelaterade livsstilar
- 53Hälsorelaterade livsstilar
- 55Subkulturer och kamratkulturer som livsstil
- 55Mode och design som livsstil
- 56Identiteter och livsstilar tar form
- 57Avslutande reflektion
- 58Litteratur
- 61KAPITEL 4 Sociala världar, socialisation och identitetsskapande
- Anna-Liisa Närvänen
- 62Sociala världar och identiteter
- 64Om likhet och skillnad, vi och dem
- 68Sociala världar och socialisation
- 72Avslutande reflektioner
- 74Litteratur
- 77KAPITEL 5 Fritidshem som en arena för barndomens kulturella styrning
- Maria Hjalmarsson och Annica Löfdahl
- 79Teoretisk inramning
- 81Intervjuer med fritidspedagoger
- 81Försök att bidra till en värdig barndom
- 82Ge utrymme för barnen att bearbeta sina upplevelser – en aspekt av kvalitet
- 84Uppmuntra och begränsa barnens lekar och lekmiljöer
- 85Fritids och fritidshemsbarnet – en del av samhället
- 86Avslutande diskussion
- 87Litteratur
- 89KAPITEL 6 Man känner om man är välkommen
- Marianne Dahl
- 89Bakgrund
- 90Barns samspel med kamrater
- 91Lilla kudden
- 93Verkstaden
- 94Gungorna
- 96Samtal med barn
- 101Avslutande diskussion
- 104Litteratur
- 105KAPITEL 7 Den villkorade delaktigheten
- Helene Elvstrand
- 106Barns delaktighet – en rättighet
- 107Begreppet delaktighet
- 108Fritidshemmet och skolans demokratiska uppdrag
- 108Fritidshemmets särställning
- 109Hinder och möjliggörande för barns delaktighet
- 109Delaktighet är något som ständigt görs
- 110Att inflytandeförhandla
- 111Förhandling kräver vissa färdigheter
- 112Delaktigheten är villkorad
- 113Alla är inte med
- 114Ramar och strukturer
- 115Vuxna bestämmer för de är vuxna
- 116Barns syn på sig själva som beslutande aktörer
- 117Avslutande diskussion
- 118Litteratur
- 121KAPITEL 8 Du är värd att investeras i
- Rosie Jacobsson
- 123Konventionen om barnets rättigheter
- 124Vad är hälsa
- 125KASAM och den salutogena idén
- 127Stödjande miljöer och arenaperspektiv
- 128Skyddsfaktorer och riskfaktorer
- 128Hälsofrämjande skolutveckling
- 129Skola och fritidshem – uppdrag och lärande i samverkan
- 131Barns hälsa och livsvillkor – en investering
- 131Sambandet mellan lärande och hälsa
- 132Hur skapas goda lärandemiljöer?
- 132Salutogent ledarskap och värdepedagogik i ett multimodalt lärande
- 135Avslutande reflektion
- 136Litteratur
- 139KAPITEL 9 Finna möjligheter – flyktingbarn i skola och fritidshem
- Anders Fjällhed
- 141Flyktingbarns möte med skolan och fritidshemmet
- 142Barns förmågor och kraft
- 147Inkludering eller exkludering
- 149De colombianska flyktingbarnens röster
- 150Maria – flyktingbarn i Sverige
- 154Avslutande reflektion
- 155Litteratur
- 157KAPITEL 10 Barn och det mångreligiösa samhället
- Marie Fahln
- 158En icke-konfessionell undervisning
- 159En mångreligiös skola
- 164Skolavslutningen – en omdiskuterad fråga
- 166Sammanfattande och avslutande diskussion
- 169Litteratur
- 173KAPITEL 11 Barn, konflikter och konflikthantering
- Mikael Jensen
- 174Vad är en konflikt?
- 176En färdväg
- 176Oförenliga mål
- 177Resursmål
- 178Processmål
- 179Relationsmål
- 180Värdighetsmål
- 182Instrumentella mål
- 182Multipla mål
- 183Öppen och latent konflikt
- 183Strategier för konflikthantering
- 183Upplevelser
- 184Frågor
- 185Kommunikationsstilar eller konfliktlösningsstrategier
- 187Konflikter i vardagen
- 188I skolan
- 189På fritids
- 190Avslutande reflektioner
- 191Litteratur
- 193KAPITEL 12 Om mobbning och språkliga kränkningar i flickors samspel
- Ann-Carita Evaldsson
- 194Andra perspektiv på skolmobbning
- 196Videoetnografi av flickors samspel i kamratgrupper
- 198Att peka ut en angivare
- 199Att ta avstånd från och förneka mobbning
- 200Att konfrontera den som är skyldig
- 202Att förstärka ett dåligt rykte
- 204Mobbning och kränkande handlingar som normerande praktiker
- 205Avslutande reflektion
- 206Litteratur
- 207Transkriptionsnyckel
- 209Bilaga
- 209Flyktingbarns introduktion – En pedagogs ofullständiga checklista
- 213Sakregister
Information
- Redaktörer:
- Mikael Jensen Anders Fjällhed
- Kapitelförfattare:
- Marianne Dahl Helene Elvstrand Ann-Carita Evaldsson Marie Fahlén Maria Hjalmarsson Rosie Jacobsson Thomas Johansson Annica Löfdahl Hultman Anna-Liisa Närvänen
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144090924
- Utgivningsår:
- 2013
- Artikelnummer:
- 37379-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 216