Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Normkritiska perspektiv

- i skolans likabehandlingsarbete
Skickas följande arbetsdag

Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk. I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar. Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intr...

Den grundläggande principen för gemenskap i skola och samhälle uttrycks ofta med frasen ”människors lika värde”. Men principer och verklighet talar inte alltid samma språk. I syfte att bejaka likavärdesprincipen har diskriminerings-lagen reviderats och kommit att utgöra grunden för likabehandlingsplaner i skolan. Men det räcker inte med planer för att ändra på verkligheten. Vi måste också i grunden förstå hur diskriminering drabbar. Den här boken är ett steg på vägen för lärare och andra intresserade som vill få syn på hur normkritiska perspektiv kan ge värdefull kunskap. Med ett normkritiskt perspektiv kan vi ifrågasätta de dominerande tankemönster som leder till att individer konstrueras som avvikare från det som uppfattas som normalt. Det är först när normen blir synlig och ifrågasatt som vi kan skapa den skola för allas lika värde som styrdokumenten beskriver. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och ledare i grund- och gymnasieskola samt till skolhälsovårdspersonal.

Information

Redaktörer:
Elisabeth Elmeroth
Kapitelförfattare:
Peter Karlsudd Liselotte Eek-Karlsson Maria Hedlin Mattias Lundin Ann-Christin Torpsten Berit Willén Lundgren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144079455
Utgivningsår:
2012
Artikelnummer:
36054-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
192

Författare

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

Peter Karlsudd

Peter Karlsudd är professor och filosofie doktor i pedagogik samt filosofie doktor i informatik vid Linneuniversitet. Hans forskning behandlar främ...

Liselotte Eek-Karlsson

Lotta Eek-Karlsson är universitetsadjunkt i pedagogik och har varit projektledare i försöksverksamheten med utbildning utan timplan och fortbildare...

Maria Hedlin

Maria Hedlin är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet i Kalmar. Hon har skrivit kurslitteratur om genus och skolans jämställdhetsmål. Hennes...

Mattias Lundin

Mattias Lundin är disputerad i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet (FontD) och arbetar som lektor i pedagogik vid Linnéuniversi...

Ann-Christin Torpsten

Ann-Christin Torpsten är fil.dr och docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet. Hon är forskare och lärarutbildare med inriktning mot lärande, utbil...

 ;