Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

En bra början

- mottagande och introduktion av nyanlända elever
Skickas följande arbetsdag

En bra början

Mottagande och introduktion av nyanlända elever

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhets­perspektiv, där spr...

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhets­perspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. Under åren 2015 och 2016 skedde flera ändringar i förordningar och styrdokument som reglerar nyanlända elevers skolgång. Denna nya utgåva har därför uppdaterats med dessa ändringar och med flera aktuella erfarenheter och nya forskningsresultat. Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok, liksom förstås en intresserad allmänhet.

En vederhäftig och angelägen bok med ett viktigt kunskapsinnehåll.

Information

Redaktörer:
Gilda Kästen-Ebeling Tore Otterup
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Inger Bergendorff Laid Bouakaz Elisabeth Elmeroth Laila Lindberg Charlotte Melander Jan Mellgren Live Stretmo Rehan Taha Inger Unenge
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144123974
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
36455-02
Upplaga:
Andra
Sidantal:
195

Författare

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Inger Bergendorff

Inger Bergendorff är gymnasieadjunkt och arbetar som utvecklingsledare i Växjö kommun där hon precis startat Landningsbana Växjö för nyanlända fami...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

Laila Lindberg

Laila Lindberg, fil.kand. i pedagogik, har arbetat som specialpedagog och lekarbetspedagog. Hon har deltagit i utvecklingen av den lekarbetspedagog...

Charlotte Melander

Charlotte Melander är fil.dr i socialt arbete och lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes tidigare forskning ...

Jan Mellgren

Jan Mellgren leder arbetet vid Center för skolutveckling i Göteborgs stad, vilket bl.a. har som uppdrag att stödja arbetet med nyanlända barn i sta...

Live Stretmo

Live Stretmo är verksam som doktorand i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap och centrum för Europaforskning (CERGU) vid G...

Rehan Taha

Rehan Taha är fil.mag. i utbildningsvetenskap. Hon arbetar som lärare inom förskola och grundskolans tidigare år och är pedagogisk ansvarig på två ...

Inger Unenge

Inger Unenge är socionom och samtalsterapeut med utbildning från St. Lukas. Hon har många års erfarenhet av socialt arbete inom den idéburna sektor...

 ;

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhetsperspektiv, där sp...

Svenska skolor har tagit emot elever från många länder under flera decennier och har försökt att ordna mottagandet efter bästa förmåga. Numera finns emellertid mycket forskning som berör nyanlända elever och många användbara erfarenheter har under denna tid också gjorts i praktiken. I En bra början bidrar både teoretiker och praktiker med sina kunskaper och erfarenheter kring hur mottagande och introduktion av nyanlända elever kan göras på bästa sätt. Boken ger ett helhetsperspektiv, där språkliga, psykosociala, sociokulturella och hälsomässiga aspekter tas hänsyn till i mötet med eleverna. Skolan är den arena där alla dessa perspektiv möts och den bästa resursen för att göra nyanlända elevers start i det nya landet lyckosam. Under åren 2015 och 2016 skedde flera ändringar i förordningar och styrdokument som reglerar nyanlända elevers skolgång. Denna nya utgåva har därför uppdaterats med dessa ändringar och med flera aktuella erfarenheter och nya forskningsresultat. Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter, lärarutbildare, lärare och skolledare samt till politiker och beslutsfattare. Även andra personer som i sitt arbete kommer i kontakt med nyanlända elever kommer att kunna ha nytta av innehållet i denna bok, liksom förstås en intresserad allmänhet.

Information

Redaktörer:
Gilda Kästen-Ebeling Tore Otterup
Kapitelförfattare:
Henry Ascher Inger Bergendorff Laid Bouakaz Elisabeth Elmeroth Laila Lindberg Charlotte Melander Jan Mellgren Live Stretmo Rehan Taha Inger Unenge
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174556
Utgivningsår:
2014
Revisionsår:
2018
Artikelnummer:
36455-SB02
Upplaga:
Andra

Författare

Gilda Kästen-Ebeling

Gilda Kästen-Ebeling arbetar vid Göteborgs stads Center för skolutveckling med utveckling av mottagande och introduktion av nyanlända elever som up...

Tore Otterup

Tore Otterup är fil.dr och f.d. universitetslektor i svenska som andraspråk vid Institutionen för svenska språket vid Göteborgs universitet. Han ha...

Henry Ascher

Henry Ascher är professor i folkhälsovetenskap samt docent och överläkare i barnmedicin. Han arbetar vid Avdelningen för samhällsmedicin och folkhä...

Inger Bergendorff

Inger Bergendorff är gymnasieadjunkt och arbetar som utvecklingsledare i Växjö kommun där hon precis startat Landningsbana Växjö för nyanlända fami...

Laid Bouakaz

Laid Bouakaz är lektor och forskare i interkulturell pedagogik vid Malmö högskola. Som forskare, språklärare och f.d. rektor på en mångkulturell sk...

Elisabeth Elmeroth

Elisabeth Elmeroth är professor emerita i pedagogik vid Linnéuniversitetet. I sin forskning om etniska relationer i skola och samhälle har hon särs...

Laila Lindberg

Laila Lindberg, fil.kand. i pedagogik, har arbetat som specialpedagog och lekarbetspedagog. Hon har deltagit i utvecklingen av den lekarbetspedagog...

Charlotte Melander

Charlotte Melander är fil.dr i socialt arbete och lektor vid institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet. Hennes tidigare forskning ...

Jan Mellgren

Jan Mellgren leder arbetet vid Center för skolutveckling i Göteborgs stad, vilket bl.a. har som uppdrag att stödja arbetet med nyanlända barn i sta...

Live Stretmo

Live Stretmo är verksam som doktorand i sociologi vid Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap och centrum för Europaforskning (CERGU) vid G...

Rehan Taha

Rehan Taha är fil.mag. i utbildningsvetenskap. Hon arbetar som lärare inom förskola och grundskolans tidigare år och är pedagogisk ansvarig på två ...

Inger Unenge

Inger Unenge är socionom och samtalsterapeut med utbildning från St. Lukas. Hon har många års erfarenhet av socialt arbete inom den idéburna sektor...

 ;