Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Från lärandets loopar till lärande organisationer

Skickas följande arbetsdag

Från lärandets loopar till lärande organisationer

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean P...

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin beskrivs hur forskningen och teoribildningen om individuellt och kollektivt lärande i organisationer utvecklats. Historieskrivningen mynnar ut i de senaste rönen om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Här presenteras även den kritik som riktats mot föreställningen om den lärande organisationen. I denna kraftigt reviderade upplaga har ny teoribildning tillkommit. Den lärande organisationens pedagogiska grundidé diskuteras i relation till dagens sätt att styra och leda organisationer. Boken vänder sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsprogram och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.

Information

Författare:
Otto Granberg Jon Ohlsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140346
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
7359-05
Upplaga:
Femte
Sidantal:
168

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Jon Ohlsson

Jon Ohlsson, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar och undervisar om organisations...

 ;

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean P...

Det erfarenhetsbaserade lärandet beskrivs ofta som en process: jag är med om någonting, jag reflekterar över detta, jag skapar begrepp och generaliserar samt prövar dessa begrepp i nya situationer. Det nya testet inleder en ny process. Lärande sker alltså i ständigt pågående looprörelser. Från lärandets loopar till lärande organisationer ger en överblick över teorier och forskning om erfarenhetsbaserat lärande på individ-, grupp- och organisationsnivå. Med utgångspunkt i klassiker som Jean Piaget, John Dewey och Kurt Lewin beskrivs hur forskningen och teoribildningen om individuellt och kollektivt lärande i organisationer utvecklats. Historieskrivningen mynnar ut i de senaste rönen om lärande organisationer och organisatoriskt lärande. Här presenteras även den kritik som riktats mot föreställningen om den lärande organisationen. I denna kraftigt reviderade upplaga har ny teoribildning tillkommit. Den lärande organisationens pedagogiska grundidé diskuteras i relation till dagens sätt att styra och leda organisationer. Boken vänder sig till studenter inom pedagogik och personal- och arbetslivsprogram och kan med fördel användas för praktiskt utvecklingsarbete i organisationer.

Information

Författare:
Otto Granberg Jon Ohlsson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144183749
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2022
Artikelnummer:
7359-SB05
Upplaga:
Femte

Författare

Otto Granberg

Otto Granberg, fil.dr i pedagogik, disputerade i januari 1997 vid Stockholms universitet. Avhandlingen har titeln Lärande i organisationer, vilket ...

Jon Ohlsson

Jon Ohlsson, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskar och undervisar om organisations...

 ;