Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Naturvetenskap som allmänbildning

- en kritisk ämnesdidaktik
Skickas följande arbetsdag

Vad är naturvetenskap? Och varför ska alla elever lära sig naturvetenskapliga ämnen, oavsett vad de tänker arbeta med i livet? I denna bok vänder författaren upp och ner på våra vanliga föreställningar. Han menar att naturvetenskapens idéer, världsbild och metoder hör till de mest centrala delarna av vårt kulturarv och att de därför är viktiga kulturämnen i skolan samt att naturvetenskap utgör grunden i ett demokratiskt samhälle.Författaren tar läsaren med på en bildningsresa i naturvetenskap...

Vad är naturvetenskap? Och varför ska alla elever lära sig naturvetenskapliga ämnen, oavsett vad de tänker arbeta med i livet? I denna bok vänder författaren upp och ner på våra vanliga föreställningar. Han menar att naturvetenskapens idéer, världsbild och metoder hör till de mest centrala delarna av vårt kulturarv och att de därför är viktiga kulturämnen i skolan samt att naturvetenskap utgör grunden i ett demokratiskt samhälle.Författaren tar läsaren med på en bildningsresa i naturvetenskapernas värld, både historiskt, filosofiskt, sociologiskt, etiskt, ekonomiskt och politiskt. På ett engagerande sätt presenterar han olika sätt att förstå och förhålla sig till naturvetenskap i dessa kontexter. Framställningen exemplifieras med ett stort antal intressanta exempel och historier.I denna tredje, starkt reviderade upplaga betonas det samhällsrelaterade perspektivet och ungdomars värderingar, erfarenheter och intressen både till skola, miljö och naturvetenskap. Den svenska utgåvan är bearbetad av Helge Strömdahl, professor i naturvetenskapernas didaktik vid Linköpings universitet. Boken är spännande, lättläst och en verklig utmaning för lärarstudenter, verksamma lärare och andra som är intresserade av att kritiskt reflektera över naturvetenskapens ställning i skolan och samhällsutvecklingen rent generellt. Den stimulerar till diskussioner och nya synsätt, fördjupade argument och ställningstaganden.

Information

Författare:
Svein Sjøberg
Översättare:
Sten Andersson
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144053493
Utgivningsår:
2000
Revisionsår:
2009
Artikelnummer:
6963-03
Upplaga:
Tredje
Sidantal:
443

Författare

Svein Sjøberg

Svein Sjøberg är professor i naturvetenskapens didaktik vid Oslo universitet och i Köpenhamn. Han är fysiker och pedagog och har deltagit i kurspla...

 ;