Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Grundläggande geometri

Matematikdidaktik för lärare
Skickas följande arbetsdag

Den här boken beskriver geometrins didaktik och presenterar undervisning som kan ge elever möjligheter att lära sig geometriska begrepp och få kontinuitet i inlärningen, från förskola till årskurs 9. Lektionsstudier av undervisning i geometri visar att många elever idag saknar såväl grundläggande begrepp som termer för att beskriva dessa. Boken har därför fokus på hur lärare kan hjälpa elever att bygga upp och successivt utveckla geometrins begrepp och funktionella verktyg för problemlösning ...

Den här boken beskriver geometrins didaktik och presenterar undervisning som kan ge elever möjligheter att lära sig geometriska begrepp och få kontinuitet i inlärningen, från förskola till årskurs 9. Lektionsstudier av undervisning i geometri visar att många elever idag saknar såväl grundläggande begrepp som termer för att beskriva dessa. Boken har därför fokus på hur lärare kan hjälpa elever att bygga upp och successivt utveckla geometrins begrepp och funktionella verktyg för problemlösning i skola och vardag. Detta ger elever möjligheter att arbeta med geometri på ett kreativt sätt för att förstå geometriska formler och deras uppbyggnad. I boken lyfter författaren fram teorier för hur grundläggande geometriundervisning kan byggas upp. Innehållet bygger på såväl ämnesdidaktisk teori för geometriundervisning som erfarenheter av många års utbildning och kompetensutveckling av lärare. De kunskapsområden som lyfts fram i boken bygger på utvärderingar av svenska elevers geometrikunskaper och erfarenheter från skolprojekt om mätning och geometri. Författaren presenterar dessutom förslag på hur elever i olika åldrar kan tillägna sig goda geometrikunskaper. Till boken hör en webbsida, där kan läsaren ta del av kompletterande material. Aktiveringskoden som finns i boken är en förutsättning för tillgång till webbsidan. Boken är avsedd för utbildning och kompetensutveckling av lärare som undervisar i matematik på grundskolan, men kan även med behållning läsas av föräldrar och andra som är intresserade av den grundläggande geometrin.

    • 7
      Förord
    • 9
      Inledning
    • 1
      15
      Vad är geometri
        • 1.1
          15
          Att mäta jordens omkrets
        • 1.2
          16
          Att tänka geometriskt
        • 1.3
          18
          Möbius band
    • 2
      21
      Barns möte med geometri
        • 2.1
          21
          Geometrin i förskolan
        • 2.2
          24
          Lek och geometri
        • 2.3
          27
          Rumsuppfattning
        • 2.4
          27
          Sortera och klassificera
        • 2.5
          28
          Konservation av area och volym
        • 2.6
          30
          Kunskapsuppföljning
    • 3
      33
      Avbildningsgeometri
        • 3.1
          34
          Symmetri och spegling
        • 3.2
          37
          Några viktiga termer och definitioner
        • 3.3
          41
          Spegling i två parallella linjer
        • 3.4
          43
          Spegling i två skärande linjer
        • 3.5
          47
          Sträckning och likformighet
        • 3.6
          49
          Negativ sträckning
        • 3.7
          50
          Kunskapsuppföljning
    • 4
      53
      Fyrhörningar och trianglar
        • 4.1
          54
          Några egenskaper hos de geometriska figurerna
        • 4.2
          54
          Fyrhörningen
        • 4.3
          58
          Triangeln
        • 4.4
          59
          Fler egenskaper hos triangeln
        • 4.5
          62
          Att dela en sträcka i två lika stora delar
        • 4.6
          63
          Att dela en sträcka i tre eller fem lika stora delar
        • 4.7
          64
          Konstruktioner med passare och linjal
        • 4.8
          67
          Det fjärde kongruensfallet
        • 4.9
          69
          Triangeln och rektangeln i vardag och teknik
        • 4.10
          70
          Verktyg för att transportera vinklar och parallella linjer
        • 4.11
          70
          Triangulering
        • 4.12
          72
          Kunskapsuppföljning
    • 5
      75
      Cirkeln och mätning av vinklar
        • 5.1
          75
          Cirkeln
        • 5.2
          77
          Cirkelns tangent
        • 5.3
          78
          Kordasatsen
        • 5.4
          80
          Jordytans krökning
        • 5.5
          82
          Mätning av vinklar
        • 5.6
          84
          Satser om vinklar
        • 5.7
          87
          Vinklar i en cirkel
        • 5.8
          90
          Kunskapsuppföljning
    • 6
      91
      Kroppar
        • 6.1
          91
          Rätblockets form och egenskaper
        • 6.2
          94
          Kroppars namn
        • 6.3
          96
          Fler kroppar och deras namn
        • 6.4
          98
          Kunskapsuppföljning
    • 7
      101
      Längdmätning och likformighet
        • 7.1
          101
          Direkt och indirekt jämförelse
        • 7.2
          102
          Jämförelse med standardiserade enheter
        • 7.3
          104
          Indirekt mätning
        • 7.4
          106
          Omkretsen av vissa figurer
        • 7.5
          107
          Fem- och sexhörningar
        • 7.6
          109
          Cirkelns omkrets
        • 7.7
          111
          Längdskala, areaskala och volymskala
        • 7.8
          113
          Likformighet
        • 7.9
          117
          Äldre längdmått och metersystemet
        • 7.10
          119
          Kunskapsuppföljning
    • 8
      123
      Mätning av area
        • 8.1
          123
          Sammansatta och roterade figurer
        • 8.2
          124
          Vad menas med area
        • 8.3
          128
          Parallellogrammens area
        • 8.4
          132
          Trianglars area
        • 8.5
          134
          Pythagoras sats
        • 8.6
          137
          Cirkelområdets area
        • 8.7
          140
          Talet
        • 8.8
          141
          En alternativ formel för cirkelns area
        • 8.9
          144
          Cirkelsektorns area
        • 8.10
          145
          Areamätning ur ett historiskt perspektiv
        • 8.11
          146
          Areamätning och laborationer
        • 8.12
          148
          Kunskapsuppföljning
    • 9
      151
      Mätning av volym
        • 9.1
          151
          Volymen hos en oregelbunden kropp
        • 9.2
          153
          Parallellepipedens volym
        • 9.3
          156
          Volymen av ett prisma
        • 9.4
          159
          Volymen av en pyramid och en kon
        • 9.5
          162
          Volymen av några regelbundna kroppar
        • 9.6
          164
          Klotets volym och begränsningsarea
        • 9.7
          166
          Volym i praktiken
        • 9.8
          167
          Äldre mått för volym
        • 9.9
          168
          Kunskapsuppföljning
    • 10
      171
      Geometrins didaktik
        • 10.1
          172
          van Hiele-nivåerna
        • 10.2
          176
          Analys av van Hiele-nivåerna
        • 10.3
          177
          En alternativ didaktisk uppfattning
        • 10.4
          180
          Euklides Elementa
        • 10.5
          183
          Parallellaxiomet
        • 10.6
          185
          Analytisk geometri
    • 187
      Termer och begrepp som förekommer i boken
    • 197
      Några historiska matematiker som nämns i boken
    • 202
      Litteratur om matematikhistoria
    • 203
      Referenser
    • 205
      Person- och sakregister

Information

Författare:
Madeleine Löwing
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144072838
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
35616-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
208

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  24 mån

Författare

Madeleine Löwing

Madeleine Löwing är filosofie doktor i matematikämnets didaktik och har mångårig erfarenhet av lärarutbildning och kompetensutveckling av lärare. H...

 ;