

Grundläggande aritmetik
Matematikdidaktik för lärare
Skickas följande arbetsdag
Hitta produkten hos våra återförsäljare som levererar utanför Sverige
- 115Skolan och matematiken
- 1.115Måluppfyllelsen i svensk skola
- 1.218Kursplanen i matematik
- 1.319Centrala matematikkunskaper
- 1.421Lärares professionskunskaper
- 1.523Lärarkunskaper
- 225Kunskapsdiagnoser
- 2.125Matematiska begrepp och elevers uppfattningar
- 2.230Formativ bedömning
- 2.333Kunskapsstrukturer
- 2.437Om kunskapsuppföljning
- 339De naturliga talen
- 3.140Vad menas med en grundläggande taluppfattning?
- 3.241Subitizing
- 3.342Antal och talens ordning
- 3.445Barns uppfattning av tal och antal
- 3.546Talens uppbyggnad och namn
- 3.651Användningen av tal
- 3.753Talsystem ur ett historiskt perspektiv
- 3.856Positionssystem med andra baser än 10
- 3.960Några egenskaper hos de naturliga talen
- 3.1064Kunskapsuppföljning
- 3.1166Termer som förekommer i kapitlet
- 469Grundläggande addition och subtraktion
- 4.170En lektion i årskurs 4
- 4.271Vad innebär det att behärska subtraktion?
- 4.372Grundläggande additionsstrategier
- 4.476Addition i talområdet 0–9
- 4.581Tals uppdelning i termer
- 4.682Hur går man vidare med grundläggande addition?
- 4.786Addition med tiotalsövergång
- 4.889Grundläggande subtraktionsstrategier
- 4.994Subtraktioner inom talområdet 0–9
- 4.1097Hur man går vidare med grundläggande subtraktion
- 4.11100Subtraktion med tiotalsövergång
- 4.12102Hur arbetade man tidigare med grundläggande räkneoperationer?
- 4.13105Kunskapsuppföljning
- 4.14108Termer som förekommer i kapitlet
- 5111Addition och subtraktion som huvudräkning
- 5.1111Vad menas med huvudräkning?
- 5.2112Hur fungerar huvudräkning?
- 5.3114Att undervisa om huvudräkning
- 5.4116Addition i huvudet
- 5.5120Subtraktion i huvudet
- 5.6123Lite historia
- 5.7125Kunskapsuppföljning
- 5.8126Termer som förekommer i kapitlet
- 6129Skriftlig addition och subtraktion
- 6.1129Varför ska man lära sig skriftlig räkning?
- 6.2130Matematik och algoritmer
- 6.3134Additionsalgoritmer
- 6.4138Sekvensering av undervisningen
- 6.5140Subtraktion i dagens skola
- 6.6142Subtraktionsalgoritmer
- 6.7147Konkretisering av subtraktionsalgoritmen
- 6.8148Språket i undervisningen
- 6.9151Subtraktionsalgoritmers uppbyggnad
- 6.10153Att addera på en abacus
- 6.11156Subtraktion på ett räknebord
- 6.12160Kunskapsuppföljning
- 6.13162Termer som förekommer i kapitlet
- 7165Grundläggande multiplikation och division
- 7.1165Grundläggande multiplikation
- 7.2167Multiplikation, räknelagar och räkneregler
- 7.3171Multiplikationstabellen
- 7.4175Tals uppdelning i faktorer
- 7.5178Multiplikationstabellens historia
- 7.6179Grundläggande division
- 7.7181Divisionstabellen
- 7.8182Språket i multiplikation och division
- 7.9184Delbarhet
- 7.10186Primtal
- 7.11188Kunskapsuppföljning
- 7.12191Termer som förekommer i kapitlet
- 8193Multiplikation och division som huvudräkning
- 8.1194Multiplikation, skriftligt och i huvudet
- 8.2195Multiplikation i huvudet
- 8.3198Konjugatregeln
- 8.4200Första kvadreringsregeln
- 8.5202Division i huvudet
- 8.6204Kunskapsuppföljning
- 8.7205Termer som förekommer i kapitlet
- 9207Skriftlig multiplikation och division
- 9.1207Den vanligaste algoritmen för multiplikation
- 9.2210Konkretisering av multiplikationsalgoritmen
- 9.3213Multiplikationsmatrisen
- 9.4215Multiplikationsalgoritmens historia
- 9.5221Division
- 9.6221En analys av den korta algoritmen
- 9.7223Konsekvensen av att byta algoritmer
- 9.8224Konkretisering av algoritmen
- 9.9226Divisionsmatrisen
- 9.10227Divisionsalgoritmens historia
- 9.11228Euklides algoritm
- 9.12230Kunskapsuppföljning
- 9.13231Termer som förekommer i kapitlet
- 10233Tal i bråkform
- 10.1233Elevers bråkkunskaper
- 10.2236I vilka situationer förekommer tal i bråkform?
- 10.3240Taluppfattning
- 10.4242Addition, subtraktion och jämförelse
- 10.5244Multiplikation av tal i bråkform
- 10.6247Division med ett naturligt tal
- 10.7248Division med ett tal i bråkform
- 10.8249Kunskapsuppföljning
- 10.9250Termer som förekommer i kapitlet
- 11253Tal i decimalform
- 11.1253En lektion och diagnos
- 11.2255Vad menas med tal i decimalform?
- 11.3257Addition, subtraktion och jämförelse
- 11.4261Multiplikation med tal i decimalform
- 11.5262Division med tal i decimalform
- 11.6265Kunskapsuppföljning
- 11.7266Termer som förekommer i kapitlet
- 12267Procent
- 12.1267En lektion om procent
- 12.2269Procent som andel
- 12.3270Strategier för procenträkning
- 12.4276Att undervisa om procent
- 12.5279Kunskapsuppföljning
- 12.6281Termer som förekommer i kapitlet
- 13283Algebra
- 13.1283Några enkla mönster
- 13.2288Ekvationer
- 13.3293Delbarhet
- 13.4295Kunskapsuppföljning
- 13.5295Termer som förekommer i kapitlet
- 97Några matematikhistoriskt intressanta personer som nämns i boken
- 101Referenser
- 105Sakregister
Information
- Författare:
- Madeleine Löwing
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144091181
- Utgivningsår:
- 2008
- Revisionsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 32561-02
- Upplaga:
- Andra
- Sidantal:
- 308
Digital produkt
Giltighetstid från aktivering: 24 mån