Tecknad karaktär
Innehållsförteckning
Information
- Författare:
- Lars Vipsjö Kevin Bergsten
- ISBN:
- 9789144084824
- Utgivningsår:
- 2014
- Artikelnummer:
- 36451-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 115
Det verkar som att du besöker studentlitteratur.se via en enhet utanför Sverige. Vi erbjuder inte leveranser utanför Sverige. För att kunna slutföra ett köp måste leveransadressen vara i Sverige. Läs mer
Just nu har vi problem med Google Pay och Apple Pay, vänligen välj annat betalningsalternativ.
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna
Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura
Tecknad karaktär – anatomi, fysionomi och psykologi skissar en historisk bakgrund till den nutida tecknade karaktären genom tre spår. Det första spåret, om anatomi i konst och vetenskap, beskriver hur normer och kroppsideal uppstått genom historien och hur de lever vidare än i dag. Spår två, om fysionomikens historia, berättar om fördomar och stereotyper. Författarna granskar i denna del den pseudovetenskapliga fysionomiken och dess fördomsfulla karaktärsläsande. Det tredje och sista spåret behandlar psykologi i personlighetsgestaltning och skildrar hur den emotionella människan studerats och gestaltats inom både konst och vetenskap. Vad är det som gör att tecknade karaktärer framstår som emotionella och levande individer? Och hur formges en figur för att väcka intresse och engagemang hos betraktaren? Författarna förespråkar ett problematiserande förhållningssätt vid analys av tecknade karaktärer – såväl gamla som nya. Det övergripande syftet med boken är att etablera en grund för fortsatta studier, och att utgöra en utgångspunkt för en fortsatt diskussion. Boken vänder sig främst till studerande inom dataspelsutveckling, bildpedagogik, konst- och bildvetenskap och informationsdesign. Tecknad karaktär – anatomi, fysionomi och psykologi omfattar också ett digitalt material som bland annat tar upp arbetet med bokens illustrationer i digital 3D-grafik. Här finner du också steg-för-stegexempel på remediering och design av karaktärer samt förslag på arbetsuppgifter och teckningsövningar. Instruktioner för hur du kommer åt det digitala materialet finns på omslagets insida.
Lars Vipsjö är fil.dr i Konst- och bildvetenskap och lektor i Medier, estetik och berättande vid Högskolan i Skövde. Fokus för hans forskningsintre...
Kevin Bergsten är fil.kand. i Medier, estetik och berättande med inriktning mot dataspelsutveckling. Hans intresse och specialisering ligger inom g...
För att kunna använda vår hemsida krävs en uppdaterad webbläsare. En uppdaterad webbläsare är säkrare för dig som användare och kan leverera en snabbare och bättre användarupplevelse.