Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Religionsdidaktik

- mångfald, livsfrågor och etik i skolan
Skickas följande arbetsdag

Religionsdidaktik

- mångfald, livsfrågor och etik i skolan

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska fr...

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska frågor ur olika perspektiv. Här diskuteras teman som religion och kön, tro och vetande, fundamentalism, livsfrågor och etik tillsammans med mer tydligt metodiska frågor som hur man som religionslärare kan hantera studiebesök och rollspel. Bokens syfte är att stimulera till reflektion över religion och undervisning. Den syftar också till att inspirera till nya val och metoder som kan göra undervisningen roligare och bättre både för lärare och elever. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare i religionskunskap men också till andra yrkesgrupper med intresse för religionsundervisning.

Information

Redaktörer:
Malin Löfstedt
Kapitelförfattare:
Jenny Berglund Olof Franck Sven Hartman Bodil Liljefors Persson Christina Osbeck Lena Roos Mikael Stenmark Jonas Svensson Johan Wickström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144057859
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33587-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
219

Författare

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Sven Hartman

Sven Hartman är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har tidigare också arbetat med lärarutbildning vid Linköpings univer...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Christina Osbeck

Christina Osbeck är lektor i religionsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon disputerade 2006 på avhandlingen Kränkningens livsförståelse – En re...

Lena Roos

Lena Roos är religionshistoriker och har framför allt forskat om kontakter mellan judar, kristna och muslimer under medeltiden. Under de senaste år...

Mikael Stenmark

Mikael Stenmark är professor i religionsfilosofi vid Uppsala universitet. Han har i sin forskning främst intresserat sig för frågor som rör relatio...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Johan Wickström

Johan Wickström är teologie doktor i religionshistoria, excellent lärare och universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Han har mångåri...

 ;

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska fr...

Religionskunskapen i skolan ska behandla de stora världsreligionerna, sekulära livsåskådningar, livsfrågor och etik. Det är ett brett fält som skapar många möjligheter och utmaningar för religionslärare. Religionsdidaktik handlar ytterst om de val vi lärare gör i samband med vår religionsundervisning: Vem/vilka är det jag undervisar? Vad ska jag ta upp och varför just detta stoff? Hur ska jag göra för att undervisningen ska bli så bra som möjligt? Denna antologi tar upp religionsdidaktiska frågor ur olika perspektiv. Här diskuteras teman som religion och kön, tro och vetande, fundamentalism, livsfrågor och etik tillsammans med mer tydligt metodiska frågor som hur man som religionslärare kan hantera studiebesök och rollspel. Bokens syfte är att stimulera till reflektion över religion och undervisning. Den syftar också till att inspirera till nya val och metoder som kan göra undervisningen roligare och bättre både för lärare och elever. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare i religionskunskap men också till andra yrkesgrupper med intresse för religionsundervisning.

Information

Redaktörer:
Malin Löfstedt
Kapitelförfattare:
Jenny Berglund Olof Franck Sven Hartman Bodil Liljefors Persson Christina Osbeck Lena Roos Mikael Stenmark Jonas Svensson Johan Wickström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144174396
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33587-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Malin Löfstedt

Malin Löfstedt, gymnasielärare, excellent lärare och lektor i religionsdidaktik, arbetar som forskare och lärare vid Uppsala universitet. I sin for...

Jenny Berglund

Jenny Berglund, professor i religionsvetenskap vid Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, Stockholms univers...

Olof Franck

Olof Franck är professor i ämnesdidaktik med inriktning mot samhällsorienterande ämnen, och docent i religionsfilosofi, vid Göteborgs universitet. ...

Sven Hartman

Sven Hartman är professor emeritus i pedagogik vid Stockholms universitet. Han har tidigare också arbetat med lärarutbildning vid Linköpings univer...

Bodil Liljefors Persson

Bodil Liljefors Persson är professor i religionshistoria vid Malmö universitet. Hennes forskning är inriktad på ursprungsfolkens religioner med fok...

Christina Osbeck

Christina Osbeck är lektor i religionsvetenskap vid Karlstads universitet. Hon disputerade 2006 på avhandlingen Kränkningens livsförståelse – En re...

Lena Roos

Lena Roos är religionshistoriker och har framför allt forskat om kontakter mellan judar, kristna och muslimer under medeltiden. Under de senaste år...

Mikael Stenmark

Mikael Stenmark är professor i religionsfilosofi vid Uppsala universitet. Han har i sin forskning främst intresserat sig för frågor som rör relatio...

Jonas Svensson

Jonas Svensson är docent i religionsvetenskap med islamologisk inriktning och lektor i religionsvetenskap vid Linnéuniversitetet och vid Högskolan ...

Johan Wickström

Johan Wickström är teologie doktor i religionshistoria, excellent lärare och universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet. Han har mångåri...

 ;