Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Visuell kunskap för multimodalt lärande

Skickas följande arbetsdag

Vårt moderna samhälle är i allt högre grad multimodalt och olika uttrycksformer som bild, text, ljud och musik kombineras för kommunikation av skilda slag. Visuella representationer genomsyrar i stort sett alla delar av vår globaliserade vardag, och bildanalys är ofta avgörande för en kritisk granskning av människors uppfattningar och förförståelse av historiska och politiska skeenden. I utbildningssammanhang har visuella uttryck därför stor potential som didaktiska verktyg långt utanför ämne...

Vårt moderna samhälle är i allt högre grad multimodalt och olika uttrycksformer som bild, text, ljud och musik kombineras för kommunikation av skilda slag. Visuella representationer genomsyrar i stort sett alla delar av vår globaliserade vardag, och bildanalys är ofta avgörande för en kritisk granskning av människors uppfattningar och förförståelse av historiska och politiska skeenden. I utbildningssammanhang har visuella uttryck därför stor potential som didaktiska verktyg långt utanför ämnet bild. Författarna diskuterar en mängd olika möjligheter för en multimodal undervisning i skolans olika ämnen. Fokus är på bilddidaktiska undervisningsmetoder med särskild tonvikt på undersökande och problemlösande arbetsmetoder. Kreativitet och estetik ses som vägar att gestalta kunskaper och erfarenheter på ett sätt som fördjupar elevernas lärande och ökar deras engagemang alldeles oavsett vilket ämne som står på schemat. Visuell kunskap för multimodalt lärande vänder sig till lärarstudenter och verksamma lärare i grundskola och gymnasium.

      • 1
        9
        Visuella uttryck som didaktiska verktyg
      • Margaretha Häggström & Hans Örtegren
        • 10
          Didaktisk medvetenhet
        • 11
          Bilddidaktik som allmändidaktiskt verktyg
        • 11
          Bilden och dess semiotiska system
        • 12
          Bild, minne och urskiljningsförmåga
        • 13
          Bild och förståelse i skolkontexten
        • 14
          Multimodalt perspektiv
        • 16
          Teori om estetisk undervisning och lärande
        • 17
          Presentation av bokens kapitel
        • 20
          Referenser
      • 2
        23
        Visuell kultur som mål och medel i olika skolämnen
        • Hans Örtegren
        • 23
          Visuell kultur inom bildmediet
        • 25
          Bildämnet
        • 25
          Mediespecifikt
        • 26
          Ämnesspecifikt
        • 30
          Redskap för bildframställning
        • 31
          Bildframställning
        • 32
          Matematik med bildens hjälp
        • 33
          Huvudsakligen medieneutralt
        • 35
          Svenska – ämnesövergripande arbete
        • 35
          Medieneutralt eller mediespecifikt?
        • 37
          Idrott och hälsa
        • 37
          Medieneutralt
        • 39
          Referenser
      • 3
        41
        Gemensamma berättande målningar
      • Margaretha Häggström
        • 42
          Måleri som bygger på gemenskap
        • 42
          Tillvägagångssätt
        • 45
          Exemplet från klass 6A
        • 47
          Varför arbeta så här?
        • 48
          Teoretiska utgångpunkter
        • 49
          Lärande genom utforskande
        • 50
          Stöttningsteori
        • 51
          Stöttning
        • 53
          Medierande verktyg
        • 54
          Stöttning genom estetiska processer
        • 55
          Lära ||om|| bild samtidigt som att lära ||genom|| bild
        • 56
          Kritisk reflektion
        • 56
          Diskussionsfrågor
        • 57
          Referenser
      • 4
        59
        Kunskapsbildning genom visuella och geografiska markörer i bild- och geografiundervisning
      • Tarja Karlsson Häikiö & Kerstin Ericson
        • 59
          Teoretiska perspektiv på bild och geografi
        • 61
          Det geografiska rummet och dess representationer
        • 63
          Visuellt lärande i sociala och relationella rum
        • 64
          Lärande med digitala och multimodala redskap
        • 65
          Bild som visuell kultur
        • 66
          Att navigera genom rumslighet, språk och visualitet
        • 67
          Att skapa förståelse för var vi befinner oss
        • 68
          Situerat lärande – didaktisk användning rum och plats
        • 68
          Geografiundervisning och användandet av digitala kartprogram
        • 72
          Att arbeta med platser och visuella metoder i skolans tidiga åldrar
        • 74
          Bildsamtal med barn i geografiundervisning
        • 76
          Exempel på bild som didaktiskt läromedel i geografi
        • 77
          Bild och geografi – interdisciplinära vetenskapsområden
        • 78
          Skolämnet bild
        • 80
          Avslutande reflektioner
        • 82
          Referenser
      • 5
        89
        Blogg i bildundervisningen
      • Helena Danielsson & Kerstin Ahlberg
        • 91
          Lärande i ett digitalt och multimodalt samhälle
        • 92
          Medie- och informationskunnighet kopplat till literacy
        • 93
          Bildskapa och blogga
        • 94
          Vilken typ av återkoppling har förekommit?
        • 99
          Involvera elever i respons och bildsamtal
        • 100
          Hur skulle arbetet med att ge feedback kunna utvecklas?
        • 100
          Bildblogg som utställningsplats
        • 101
          Bildbloggen – möjligheternas rum
        • 102
          Plattform för samarbete med andra ämnen
        • 103
          Bildblogg som formativ bedömning
        • 104
          Aspekter av den audiovisuella tekniken
        • 105
          Diskussion
        • 106
          Stöd för lärande, utveckling och bedömning
        • 107
          Yttrandefrihetsaspekter kontra strukturella hinder
        • 108
          Att planera för lärande samt strategier för interaktion
        • 109
          Tankar om blogg, begrepp och pedagogiska modeller
        • 110
          Etiska frågor och ödmjuk hållning
        • 111
          Multikulturellt utbyte
        • 112
          Referenser
      • 6
        115
        Selfies, performativitet och lärande
      • Margaretha Häggström
        • 116
          Bakgrund till selfiekulturen
        • 117
          Selfiens funktion
        • 117
          Selfie och identitet
        • 118
          Selfie som kommunikation och umgänge
        • 119
          Performativitet – konsten att iscensätta sig själv
        • 120
          Stoneface och duckface
        • 122
          Workshop med selfie och performativitet
        • 122
          Lärandepotentialen i nedanstående övningar
        • 124
          Diskursanalys av selfies
        • 127
          Kritisk reflektion och diskussionsfrågor
        • 128
          Diskussionsfrågor
        • 128
          Referenser
      • 7
        131
        Tecknade serier som multimodalt medium för interkulturellt lärande
      • Margareta Wallin Wictorin
        • 132
          Mediet tecknade serier
        • 133
          Tecknade serier i skolan
        • 134
          Interkulturell pedagogik
        • 135
          Tecknade serier som medium för interkulturellt lärande
        • 136
          Lärande ||med|| tecknade serier
        • 138
          Lärande ||med||, ||i|| och ||om|| tecknade serier
        • 146
          Reflektion och diskussionsfrågor
        • 147
          Diskussionsfrågor
        • 148
          Referenser
      • 8
        149
        Posterredovisning som inhämtning och presentation av kunskap
      • Anneli Martin & Margaretha Häggström
        • 149
          Vad är en poster?
        • 150
          Posterarbetets tre olika modaliteter: bild, text och tal
        • 151
          Posterns bilder och dess funktioner
        • 152
          Posterns texter och dess funktioner
        • 153
          Posterns disposition
        • 153
          Posterns visuella retorik
        • 157
          Verbal presentation av postern
        • 157
          Olika former av posters
        • 158
          Informationsposter
        • 158
          Reklamposter
        • 159
          Konstposter
        • 160
          Propagandaposter
        • 160
          Bild och text i samverkan – grafisk formgivning
        • 161
          Bedömning av poster
        • 163
          Modaliteter är inte utbytbara
        • 164
          Lärande om, i, med och genom poster
        • 164
          Kritisk reflektion
        • 165
          Diskussionsfrågor
        • 165
          Referenser
      • 9
        167
        Visuell litteracitet som medierande verktyg
      • Malena Wallin
        • 168
          Visuell litteracitet – en teoretisk utgångspunkt
        • 169
          Modell för att beskriva visuell litteracitet
        • 171
          En praktisk övning i visuell litteracitet
        • 171
          Lektionens genomförande
        • 174
          Elevernas tankar kring redovisningen
        • 175
          Varför arbeta såhär?
        • 176
          Hur förhålla sig till teori och praktik i bildämnet?
        • 178
          Kritisk reflektion
        • 180
          Diskussionsfrågor
        • 180
          Referenser
      • 10
        183
        Skissprocessen – en del av lärandet
      • Anneli Martin
        • 184
          Vad är en skiss?
        • 184
          Skissprocessen som del av lärandet
        • 186
          Skisser av olika slag
        • 186
          Idéskisser inför ett slöjdarbete
        • 187
          Konstruktionsskissen
        • 188
          Skisser för dokumentation
        • 188
          Analoga eller digitala skisser?
        • 189
          Kompetenser för att undervisa i rit- och skissmetoder
        • 190
          Bedömning av skisser
        • 190
          Reflekterande i handling
        • 191
          Några enkla skissövningar med penna
        • 192
          Kritisk reflektion och skissandets plats i skolan
        • 192
          Diskussionsfrågor
        • 193
          Referenser
      • 11
        195
        Konst och bilddidaktik
      • Feiwel Kupferberg
        • 196
          Bild som yrke
        • 196
          Jaget och maskerna
        • 198
          Olika slag av yttranden
        • 199
          Elevernas identitetsarbete i centrum
        • 200
          Bildpedagogik är dialogisk
        • 201
          Bildestetik
        • 201
          Konceptkonst
        • 203
          Estetiska fokus
        • 204
          Bildämnets kunskapsinnehåll
        • 205
          Estetisk kritik
        • 206
          Handens lätthet
        • 207
          Komplext problemlösande
        • 209
          Konklusion
        • 210
          Referenser
    • 213
      Författarpresentationer
    • 215
      Person- och sakregister

Jag tyckte boken var intressant och lärorik och var perfekt läsning inför min kommande VFU-period där jag ska planera egna lektioner. Jag ska diskutera olika upplägg med min LLU och hoppas jag kan få testa på olika upplägg kopplade till boken. Denna bok fungerar verkligen för alla typer av lärare och borde användas mer på lärarutbildningar.

Det är en engagerande bok som känns modern och som breddar bildens betydelse och sätter in den i ett samhälleligt sammanhang där eleverna får möjlighet att fördjupa och reflektera över sitt lärande.

Information

Redaktörer:
Margaretha Häggström Hans Örtegren
Kapitelförfattare:
Kerstin Ahlberg Helena Danielsson Kerstin Ericson Tarja Karlsson Häikiö Feiwel Kupferberg Anneli Martin Malena Wallin Margareta Wallin-Wictorin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144114699
Utgivningsår:
2017
Artikelnummer:
39339-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
217

Författare

Margaretha Häggström

Margaretha Häggström, filosofie doktor i pedagogiskt arbete och universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska och bild, och arbetar...

Hans Örtegren

Hans Örtegren är docent vid estetiska ämnen i Umeå Universitet och har bakgrund som bildlärare och konstvetare. Ett forskningsområde är konstpedago...

Kerstin Ahlberg

Kerstin Ahlberg är utbildad bildlärare med många års erfarenhet från undervisning i grundskolan, gymnasiet och inom lärarutbildningen. Sedan hösten...

Helena Danielsson

Helena Danielsson är docent i bild- och mediepedagogik. Hon har bland annat varit verksam som lärarutbildare och forskare vid Högskolan Dalarna. He...

Kerstin Ericson

Kerstin Ericson är fil.dr i naturgeografi och utbildningsledare för lärarutbild-ningen vid Jönköping University. Hennes forskning behandlar landfor...

Tarja Karlsson Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är professor i visuell och materiell kultur. Hon är verksam som forskare och lärarutbildare på HDK-Valand vid Göteborgs unive...

Feiwel Kupferberg

Feiwel Kupferberg är professor i pedagogik vid institutionen Kultur, språk, medier på Fakulteten för lärande och samhälle på Malmö högskola och var...

Anneli Martin

Anneli Martin är lektor i bild och formgivning vid Högskolan väst, Trollhättan. Hon arbetar som lärarutbildare inom bild, media och animation. Unde...

Malena Wallin

Malena Wallin är universitetsadjunkt och undervisar i bilddidaktik och i VFU-kurser vid Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg och på lä...

Margareta Wallin-Wictorin

Margareta Wallin Wictorin är docent i konst- och bildvetenskap och arbetar som lektor i kulturstudier på Karlstads universitet. Hon är också medlem...

 ;