Varukorg
Varukorgen är tom!
Varukorgen inkl. moms 0 kr
Elektronisk distribution
Frakt inkl. moms 0 kr
Varav moms (6 %) 0 kr
Varav moms (25 %) 0 kr
Öresutjämning 0 kr
Att betala inkl. moms 0 kr

Visuell kunskap för multimodalt lärande
- 19Visuella uttryck som didaktiska verktyg
- Margaretha Häggström & Hans Örtegren
- 10Didaktisk medvetenhet
- 11Bilddidaktik som allmändidaktiskt verktyg
- 11Bilden och dess semiotiska system
- 12Bild, minne och urskiljningsförmåga
- 13Bild och förståelse i skolkontexten
- 14Multimodalt perspektiv
- 16Teori om estetisk undervisning och lärande
- 17Presentation av bokens kapitel
- 20Referenser
- 223Visuell kultur som mål och medel i olika skolämnen
- Hans Örtegren
- 23Visuell kultur inom bildmediet
- 25Bildämnet
- 25Mediespecifikt
- 26Ämnesspecifikt
- 30Redskap för bildframställning
- 31Bildframställning
- 32Matematik med bildens hjälp
- 33Huvudsakligen medieneutralt
- 35Svenska – ämnesövergripande arbete
- 35Medieneutralt eller mediespecifikt?
- 37Idrott och hälsa
- 37Medieneutralt
- 39Referenser
- 341Gemensamma berättande målningar
- Margaretha Häggström
- 42Måleri som bygger på gemenskap
- 42Tillvägagångssätt
- 45Exemplet från klass 6A
- 47Varför arbeta så här?
- 48Teoretiska utgångpunkter
- 49Lärande genom utforskande
- 50Stöttningsteori
- 51Stöttning
- 53Medierande verktyg
- 54Stöttning genom estetiska processer
- 55Lära ||om|| bild samtidigt som att lära ||genom|| bild
- 56Kritisk reflektion
- 56Diskussionsfrågor
- 57Referenser
- 459Kunskapsbildning genom visuella och geografiska markörer i bild- och geografiundervisning
- Tarja Karlsson Häikiö & Kerstin Ericson
- 59Teoretiska perspektiv på bild och geografi
- 61Det geografiska rummet och dess representationer
- 63Visuellt lärande i sociala och relationella rum
- 64Lärande med digitala och multimodala redskap
- 65Bild som visuell kultur
- 66Att navigera genom rumslighet, språk och visualitet
- 67Att skapa förståelse för var vi befinner oss
- 68Situerat lärande – didaktisk användning rum och plats
- 68Geografiundervisning och användandet av digitala kartprogram
- 72Att arbeta med platser och visuella metoder i skolans tidiga åldrar
- 74Bildsamtal med barn i geografiundervisning
- 76Exempel på bild som didaktiskt läromedel i geografi
- 77Bild och geografi – interdisciplinära vetenskapsområden
- 78Skolämnet bild
- 80Avslutande reflektioner
- 82Referenser
- 589Blogg i bildundervisningen
- Helena Danielsson & Kerstin Ahlberg
- 91Lärande i ett digitalt och multimodalt samhälle
- 92Medie- och informationskunnighet kopplat till literacy
- 93Bildskapa och blogga
- 94Vilken typ av återkoppling har förekommit?
- 99Involvera elever i respons och bildsamtal
- 100Hur skulle arbetet med att ge feedback kunna utvecklas?
- 100Bildblogg som utställningsplats
- 101Bildbloggen – möjligheternas rum
- 102Plattform för samarbete med andra ämnen
- 103Bildblogg som formativ bedömning
- 104Aspekter av den audiovisuella tekniken
- 105Diskussion
- 106Stöd för lärande, utveckling och bedömning
- 107Yttrandefrihetsaspekter kontra strukturella hinder
- 108Att planera för lärande samt strategier för interaktion
- 109Tankar om blogg, begrepp och pedagogiska modeller
- 110Etiska frågor och ödmjuk hållning
- 111Multikulturellt utbyte
- 112Referenser
- 6115Selfies, performativitet och lärande
- Margaretha Häggström
- 116Bakgrund till selfiekulturen
- 117Selfiens funktion
- 117Selfie och identitet
- 118Selfie som kommunikation och umgänge
- 119Performativitet – konsten att iscensätta sig själv
- 120Stoneface och duckface
- 122Workshop med selfie och performativitet
- 122Lärandepotentialen i nedanstående övningar
- 124Diskursanalys av selfies
- 127Kritisk reflektion och diskussionsfrågor
- 128Diskussionsfrågor
- 128Referenser
- 7131Tecknade serier som multimodalt medium för interkulturellt lärande
- Margareta Wallin Wictorin
- 132Mediet tecknade serier
- 133Tecknade serier i skolan
- 134Interkulturell pedagogik
- 135Tecknade serier som medium för interkulturellt lärande
- 136Lärande ||med|| tecknade serier
- 138Lärande ||med||, ||i|| och ||om|| tecknade serier
- 146Reflektion och diskussionsfrågor
- 147Diskussionsfrågor
- 148Referenser
- 8149Posterredovisning som inhämtning och presentation av kunskap
- Anneli Martin & Margaretha Häggström
- 149Vad är en poster?
- 150Posterarbetets tre olika modaliteter: bild, text och tal
- 151Posterns bilder och dess funktioner
- 152Posterns texter och dess funktioner
- 153Posterns disposition
- 153Posterns visuella retorik
- 157Verbal presentation av postern
- 157Olika former av posters
- 158Informationsposter
- 158Reklamposter
- 159Konstposter
- 160Propagandaposter
- 160Bild och text i samverkan – grafisk formgivning
- 161Bedömning av poster
- 163Modaliteter är inte utbytbara
- 164Lärande om, i, med och genom poster
- 164Kritisk reflektion
- 165Diskussionsfrågor
- 165Referenser
- 9167Visuell litteracitet som medierande verktyg
- Malena Wallin
- 168Visuell litteracitet – en teoretisk utgångspunkt
- 169Modell för att beskriva visuell litteracitet
- 171En praktisk övning i visuell litteracitet
- 171Lektionens genomförande
- 174Elevernas tankar kring redovisningen
- 175Varför arbeta såhär?
- 176Hur förhålla sig till teori och praktik i bildämnet?
- 178Kritisk reflektion
- 180Diskussionsfrågor
- 180Referenser
- 10183Skissprocessen – en del av lärandet
- Anneli Martin
- 184Vad är en skiss?
- 184Skissprocessen som del av lärandet
- 186Skisser av olika slag
- 186Idéskisser inför ett slöjdarbete
- 187Konstruktionsskissen
- 188Skisser för dokumentation
- 188Analoga eller digitala skisser?
- 189Kompetenser för att undervisa i rit- och skissmetoder
- 190Bedömning av skisser
- 190Reflekterande i handling
- 191Några enkla skissövningar med penna
- 192Kritisk reflektion och skissandets plats i skolan
- 192Diskussionsfrågor
- 193Referenser
- 11195Konst och bilddidaktik
- Feiwel Kupferberg
- 196Bild som yrke
- 196Jaget och maskerna
- 198Olika slag av yttranden
- 199Elevernas identitetsarbete i centrum
- 200Bildpedagogik är dialogisk
- 201Bildestetik
- 201Konceptkonst
- 203Estetiska fokus
- 204Bildämnets kunskapsinnehåll
- 205Estetisk kritik
- 206Handens lätthet
- 207Komplext problemlösande
- 209Konklusion
- 210Referenser
- 213Författarpresentationer
- 215Person- och sakregister
Jag tyckte boken var intressant och lärorik och var perfekt läsning inför min kommande VFU-period där jag ska planera egna lektioner. Jag ska diskutera olika upplägg med min LLU och hoppas jag kan få testa på olika upplägg kopplade till boken. Denna bok fungerar verkligen för alla typer av lärare och borde användas mer på lärarutbildningar.
Det är en engagerande bok som känns modern och som breddar bildens betydelse och sätter in den i ett samhälleligt sammanhang där eleverna får möjlighet att fördjupa och reflektera över sitt lärande.
Information
- Redaktörer:
- Margaretha Häggström Hans Örtegren
- Kapitelförfattare:
- Kerstin Ahlberg Helena Danielsson Kerstin Ericson Tarja Karlsson Häikiö Feiwel Kupferberg Anneli Martin Malena Wallin Margareta Wallin-Wictorin
- Språk:
- Svenska
- ISBN:
- 9789144114699
- Utgivningsår:
- 2017
- Artikelnummer:
- 39339-01
- Upplaga:
- Första
- Sidantal:
- 217