Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Kommunikation

En introduktion
Skickas följande arbetsdag

Kommunikation

En introduktion

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunika...

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunikationsteoretiska traditioner som har format och fortsätter forma forskares sätt att närma sig området: den retoriska, den fenomenologiska, den semiotiska, den socialpsykologiska, den kritiska, den cyber­netiska och den socio­kulturella traditionen. Kommunikation. En introduktion vänder sig till alla som är intresserade av vetenskapliga perspektiv på kommunikation men lämpar sig särskilt väl inom humanistiska och samhällsvetenskapliga grund­utbildningar på svenska högskolor och universitet.

Information

Redaktörer:
Johan Lindell Eva Kingsepp
Kapitelförfattare:
Magnus Fredriksson Peter Jakobsson André Jansson Fredrik Stiernstedt Orla Vigsø
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144161891
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45727-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
202

Författare

Johan Lindell

Johan Lindell är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning, som präglas av kultursociologiska angreppssät...

Eva Kingsepp

Eva Kingsepp är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hennes forskning, som är tvärvetenskapligt präglad, handlar ...

Magnus Fredriksson

Magnus Fredriksson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universit...

Peter Jakobsson

Peter Jakobsson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning berör bland annat frågor om mediekritik och ...

André Jansson

André Jansson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hans forskning handlar framför allt om mediers betydelse...

Fredrik Stiernstedt

Fredrik Stiernstedt är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hans forskning berör bland annat medieindustrin och ...

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

 ;

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunika...

Kommunikation är en förutsättning för att ett samhälle eller en kultur överhuvudtaget ska kunna existera. Detta gäller inte minst i en tid då tillvaron genomsyras av digitala medier och ett överflöd av kommunikation. Men vad är kommunikation? Vilka frågor är viktiga att studera? På vilka sätt och med vilka begrepp? Kommunikation förstås på olika sätt beroende på vilken tradition frågorna ställs ifrån och boken tar fasta på denna begreppsmässiga mångfald. Här kartläggs sju centrala kommunikationsteoretiska traditioner som har format och fortsätter forma forskares sätt att närma sig området: den retoriska, den fenomenologiska, den semiotiska, den socialpsykologiska, den kritiska, den cybernetiska och den sociokulturella traditionen. Kommunikation – en introduktion vänder sig till alla som är intresserade av vetenskapliga perspektiv på kommunikation men lämpar sig särskilt väl inom humanistiska och samhällsvetenskapliga grundutbildningar på svenska högskolor och universitet.

Information

Redaktörer:
Johan Lindell Eva Kingsepp
Kapitelförfattare:
Magnus Fredriksson Peter Jakobsson André Jansson Fredrik Stiernstedt Orla Vigsø
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181240
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
45727-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Johan Lindell

Johan Lindell är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning, som präglas av kultursociologiska angreppssät...

Eva Kingsepp

Eva Kingsepp är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hennes forskning, som är tvärvetenskapligt präglad, handlar ...

Magnus Fredriksson

Magnus Fredriksson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universit...

Peter Jakobsson

Peter Jakobsson är docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala universitet. Hans forskning berör bland annat frågor om mediekritik och ...

André Jansson

André Jansson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet. Hans forskning handlar framför allt om mediers betydelse...

Fredrik Stiernstedt

Fredrik Stiernstedt är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola. Hans forskning berör bland annat medieindustrin och ...

Orla Vigsø

Orla Vigsø är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet. H...

 ;