Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Möjligheter och utmaningar för förskola

I en tid av mångfald och rörlighet
Skickas följande arbetsdag

Möjligheter och utmaningar för förskola

I en tid av mångfald och rörlighet

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta ...

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta sig uttryck genom förändrad praktik och med hjälp av riktade och medvetna insatser. En av de frågor som diskuteras i boken är hur möjligheter för barns lärande och delaktighet i miljöer med språklig mångfald kan skapas, och vilka villkoren för detta är. Andra ämnen som tas upp är lärande i utemiljön samt möjligheter och utmaningar för ledningen att stötta utvecklingsarbete som syftar till förändring av pedagogiska praktiker. I boken förs också en diskussion om hur förskolan kan öppnas upp mot vårdnadshavare och samhällets övriga aktörer, som ett sätt att skapa nya möjligheter. Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen och verksamma i förskola samt till alla som är intresserade av frågor kopplade till utveckling av förskolans praktik.

Information

Redaktörer:
Åsa Delblanc Anne Harju Annika Åkerblom
Kapitelförfattare:
Sara Andersson Helen Avery Kristina Gidner Nina Larsson Birgitta Nordén Emma Ribbing Nasrin Salimi-Amlashi Ingegerd Tallberg Broman Karin Wiknertz
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144124773
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
39876-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
152

Författare

Åsa Delblanc

Åsa Delblanc är doktor i pedagogik och lektor på Institutionen för barndom, utbildning och samhälle vid Malmö universitet.  Hennes forskningsintres...

Anne Harju

Anne Harju, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet

Annika Åkerblom

Annika Åkerblom, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik, Göteborgs universitet

Sara Andersson

Sara Andersson är förskollärare med lång erfarenhet av att arbeta med nyanlända barn och vårdnadshavare. Hon har stort intresse av frågor som rör f...

Helen Avery

Helen Avery är forskare vid Centrum för avancerade mellanösternstudier vid Lunds universitet och lektor i arabiska vid Linnéuniversitetet. Hennes f...

Kristina Gidner

Kristina Gidner är förskollärare och arbetar på Lunds universitetssjukhus som lekterapeut. Hon har tidigare arbetat på öppna förskolan Hera för nya...

Nina Larsson

Nina Larsson har en kandidatexamen i Internationell migration och etniska relationer från Malmö universitet. Kandidatuppsatsen och Ninas intresseom...

Birgitta Nordén

Birgitta Nordén är lektor i pedagogik och naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet. Hon forskar främst på lärande och tillämpning av de g...

Emma Ribbing

Emma Ribbing är konstnärlig ledare och koreograf på in-discourse samt pedagog på Kreativt lärcentrum. Emma är i grunden dansare och har arbetat med...

Nasrin Salimi-Amlashi

Nasrin Salimi Amlashi är specialpedagog i Specialpedagog- och psykologteamet (SPOP) i Malmö stad. Hennes intresse är språk, identitet, lärande samt...

Ingegerd Tallberg Broman

Ingegerd Tallberg Broman är psykolog och senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon har erfarenhet som lärarutbildare och deltagande i...

Karin Wiknertz

Karin Wiknertz är rörelsepedagog och förskollärare. Hon jobbar på Kreativt lärcentrum med att utveckla dans och fysisk gestaltning för Malmös kommu...

 ;

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta ...

Förskolan befinner sig i dynamisk förändring i en tid av mångfald och rörelse, men vad innebär detta för vad förskolan är och kan vara just nu? I denna antologi diskuteras frågor om hur utmaningar i förskolan kan omsättas till möjligheter i pedagogisk praktik. Kapitlen är skrivna av verksamma pedagoger i förskolan, eller med koppling till den, tillsammans med forskare, och utgår från genomförda utvecklingsprojekt. I de olika kapitlen behandlas hur tänkta eller potentiella möjligheter kan ta sig uttryck genom förändrad praktik och med hjälp av riktade och medvetna insatser. En av de frågor som diskuteras i boken är hur möjligheter för barns lärande och delaktighet i miljöer med språklig mångfald kan skapas, och vilka villkoren för detta är. Andra ämnen som tas upp är lärande i utemiljön samt möjligheter och utmaningar för ledningen att stötta utvecklingsarbete som syftar till förändring av pedagogiska praktiker. I boken förs också en diskussion om hur förskolan kan öppnas upp mot vårdnadshavare och samhällets övriga aktörer, som ett sätt att skapa nya möjligheter. Boken vänder sig till studenter på förskollärarutbildningen och verksamma i förskola samt till alla som är intresserade av frågor kopplade till utveckling av förskolans praktik.

Information

Redaktörer:
Åsa Delblanc Anne Harju Annika Åkerblom
Kapitelförfattare:
Sara Andersson Helen Avery Kristina Gidner Nina Larsson Birgitta Nordén Emma Ribbing Nasrin Salimi-Amlashi Ingegerd Tallberg Broman Karin Wiknertz
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144178394
Utgivningsår:
2021
Artikelnummer:
39876-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Åsa Delblanc

Åsa Delblanc är doktor i pedagogik och lektor på Institutionen för barndom, utbildning och samhälle vid Malmö universitet.  Hennes forskningsintres...

Anne Harju

Anne Harju, lektor och docent i barn- och ungdomsvetenskap, Malmö universitet

Annika Åkerblom

Annika Åkerblom, lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot förskolepedagogik, Göteborgs universitet

Sara Andersson

Sara Andersson är förskollärare med lång erfarenhet av att arbeta med nyanlända barn och vårdnadshavare. Hon har stort intresse av frågor som rör f...

Helen Avery

Helen Avery är forskare vid Centrum för avancerade mellanösternstudier vid Lunds universitet och lektor i arabiska vid Linnéuniversitetet. Hennes f...

Kristina Gidner

Kristina Gidner är förskollärare och arbetar på Lunds universitetssjukhus som lekterapeut. Hon har tidigare arbetat på öppna förskolan Hera för nya...

Nina Larsson

Nina Larsson har en kandidatexamen i Internationell migration och etniska relationer från Malmö universitet. Kandidatuppsatsen och Ninas intresseom...

Birgitta Nordén

Birgitta Nordén är lektor i pedagogik och naturvetenskapernas didaktik vid Malmö universitet. Hon forskar främst på lärande och tillämpning av de g...

Emma Ribbing

Emma Ribbing är konstnärlig ledare och koreograf på in-discourse samt pedagog på Kreativt lärcentrum. Emma är i grunden dansare och har arbetat med...

Nasrin Salimi-Amlashi

Nasrin Salimi Amlashi är specialpedagog i Specialpedagog- och psykologteamet (SPOP) i Malmö stad. Hennes intresse är språk, identitet, lärande samt...

Ingegerd Tallberg Broman

Ingegerd Tallberg Broman är psykolog och senior professor i pedagogik vid Malmö universitet. Hon har erfarenhet som lärarutbildare och deltagande i...

Karin Wiknertz

Karin Wiknertz är rörelsepedagog och förskollärare. Hon jobbar på Kreativt lärcentrum med att utveckla dans och fysisk gestaltning för Malmös kommu...

 ;