Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förskolan som lärandemiljö

För barn i behov av särskilt stöd
Skickas följande arbetsdag

Förskolan som lärandemiljö

För barn i behov av särskilt stöd

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Den här boken handlar om förskolan som lärmiljö för alla barn och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är att belysa vikten av att upptäcka barn som behöver stöd tidigt, och hur olika insatser kan planeras och organiseras för att gynna delaktighet, engagemang och lärande för alla barn i förskolan. Den bygger på svensk och internationell forskning och fyller ett tomrum avseende kunskap kring barn i behov av särskilt stöd i förskolan och deras aktiva engagemang i förskolans var...

Den här boken handlar om förskolan som lärmiljö för alla barn och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är att belysa vikten av att upptäcka barn som behöver stöd tidigt, och hur olika insatser kan planeras och organiseras för att gynna delaktighet, engagemang och lärande för alla barn i förskolan. Den bygger på svensk och internationell forskning och fyller ett tomrum avseende kunskap kring barn i behov av särskilt stöd i förskolan och deras aktiva engagemang i förskolans vardag. Boken är indelad i tre delar: • Förutsättningar för barns delaktighet och engagemang i förskolan. • Att skapa en inkluderande lärmiljö i förskolan. • Tidig intervention och samverkan runt barn i behov av särskilt stöd. Förskollärare och annan personal i förskolan, specialpedagoger och andra som arbetar med tidigt stöd till barn i förskolan har nytta av boken i sitt arbete liksom lärare och studenter i förskollärarutbildningen. Den är också av intresse för skoladministratörer, politiker och andra som är intresserade av förskolan som lärmiljö för alla barn.

Information

Redaktörer:
Eva Björck Madeleine Sjöman
Kapitelförfattare:
Git Blomberg Eric Dearing Dale C. Farran Mats Granlund Berit M Gustafsson Robert Lecusay Johanna Lundqvist Donna Wittmer
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144132242
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
40344-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
272

Författare

Eva Björck

Eva Björck är psykolog och senior professor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hon är en av init...

Madeleine Sjöman

Madeleine Sjöman är lektor i specialpedagogik, grundskollärare år 1-7 och specialpedagog. Som specialpedagog arbetade Madeleine med skolutveckling,...

Git Blomberg

Git Blomberg har en filosofie licentiatexamen i pedagogik med inriktning specialpedagogik och hennes forskning handlar om specialpedagogik i försko...

Eric Dearing

Eric Dearing är professor i tillämpad utvecklingspsykologi och chef för Mary E. Walsh Center for Thriving Children vid Lynch School of Education an...

Dale C. Farran

Dale C. Farran är professor emerita vid Peabody College, Vanderbilt University, USA. Hon har varit involverad i forskning och intervention för barn...

Mats Granlund

Mats Granlund, psykolog och professor i psykologi och handikappvetenskap och leder forskningsmiljön CHILD. Hans forskning handlar om delaktighet i ...

Berit M Gustafsson

Berit M. Gustafsson, med.dr, är specialistsjuksköterska inom hälso- och sjukvård för barn och unga samt distriktssköterska. Hon är också psykoterap...

Robert Lecusay

Robert Lecusay är docent i pedagogik vid Södertörns högskola och projektforskare vid Malmö universitet. Han är också affilierad forskare på Jönköpi...

Johanna Lundqvist

Johanna Lundqvist är docent i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU) och har arbetat som specialpedagog. Hon undervisar blivande specia...

Donna Wittmer

Donna S. Wittmer, PhD, är professor emerita vid Early Childhood Education/Early Childhood Special Education vid University of Colorado, USA. Hon ha...

 ;

Den här boken handlar om förskolan som lärmiljö för alla barn och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är att belysa vikten av att upptäcka barn som behöver stöd tidigt, och hur olika insatser kan planeras och organiseras för att gynna delaktighet, engagemang och lärande för alla barn i förskolan. Den bygger på svensk och internationell forskning och fyller ett tomrum avseende kunskap kring barn i behov av särskilt stöd i förskolan och deras aktiva engagemang i förskolans var...

Den här boken handlar om förskolan som lärmiljö för alla barn och i synnerhet för barn i behov av särskilt stöd. Syftet är att belysa vikten av att upptäcka barn som behöver stöd tidigt, och hur olika insatser kan planeras och organiseras för att gynna delaktighet, engagemang och lärande för alla barn i förskolan. Den bygger på svensk och internationell forskning och fyller ett tomrum avseende kunskap kring barn i behov av särskilt stöd i förskolan och deras aktiva engagemang i förskolans vardag. Boken är indelad i tre delar: • Förutsättningar för barns delaktighet och engagemang i förskolan. • Att skapa en inkluderande lärmiljö i förskolan. • Tidig intervention och samverkan runt barn i behov av särskilt stöd. Förskollärare och annan personal i förskolan, specialpedagoger och andra som arbetar med tidigt stöd till barn i förskolan har nytta av boken i sitt arbete liksom lärare och studenter i förskollärarutbildningen. Den är också av intresse för skoladministratörer, politiker och andra som är intresserade av förskolan som lärmiljö för alla barn.

Information

Redaktörer:
Eva Björck Madeleine Sjöman
Kapitelförfattare:
Git Blomberg Eric Dearing Dale C. Farran Mats Granlund Berit M Gustafsson Robert Lecusay Johanna Lundqvist Donna Wittmer
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144181790
Utgivningsår:
2023
Artikelnummer:
40344-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Eva Björck

Eva Björck är psykolog och senior professor i specialpedagogik vid Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University. Hon är en av init...

Madeleine Sjöman

Madeleine Sjöman är lektor i specialpedagogik, grundskollärare år 1-7 och specialpedagog. Som specialpedagog arbetade Madeleine med skolutveckling,...

Git Blomberg

Git Blomberg har en filosofie licentiatexamen i pedagogik med inriktning specialpedagogik och hennes forskning handlar om specialpedagogik i försko...

Eric Dearing

Eric Dearing är professor i tillämpad utvecklingspsykologi och chef för Mary E. Walsh Center for Thriving Children vid Lynch School of Education an...

Dale C. Farran

Dale C. Farran är professor emerita vid Peabody College, Vanderbilt University, USA. Hon har varit involverad i forskning och intervention för barn...

Mats Granlund

Mats Granlund, psykolog och professor i psykologi och handikappvetenskap och leder forskningsmiljön CHILD. Hans forskning handlar om delaktighet i ...

Berit M Gustafsson

Berit M. Gustafsson, med.dr, är specialistsjuksköterska inom hälso- och sjukvård för barn och unga samt distriktssköterska. Hon är också psykoterap...

Robert Lecusay

Robert Lecusay är docent i pedagogik vid Södertörns högskola och projektforskare vid Malmö universitet. Han är också affilierad forskare på Jönköpi...

Johanna Lundqvist

Johanna Lundqvist är docent i specialpedagogik vid Mälardalens universitet (MDU) och har arbetat som specialpedagog. Hon undervisar blivande specia...

Donna Wittmer

Donna S. Wittmer, PhD, är professor emerita vid Early Childhood Education/Early Childhood Special Education vid University of Colorado, USA. Hon ha...

 ;