Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Mångfald i tidiga åldrar

Interkulturellt lärande
Skickas följande arbetsdag

Mångfald i tidiga åldrar

Interkulturellt lärande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimat­förändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör et...

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimat­förändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör ett komplement till de projekt och initiativ inom förskolan och de tidiga skolåren som ger stöd åt arbetet med yngre barn med olika kulturella och språkliga bakgrunder och deras familjer. Bokens kapitel rör sig mellan olika kontexter för att ge läsarna fler perspektiv och en bredare bild av vad mångfaldsarbete innebär. Boken redogör för internationella forskningssamarbeten och olika aspekter av internationellt arbete, och innehåller såväl teoretiska diskussioner som praktiska tillämpningar. I varje kapitel finns också diskussionsfrågor som kan skapa grund för kritisk reflektion över det som diskuterats i de olika kapitlen. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande vänder sig främst till studenter inom förskollärar- och lärarutbildning, och kan bidra till att skapa större medvetenhet inom bland annat kulturella, språkliga och utbildningsmässiga frågor.

Boken tar upp angelägna ämnen och vänder sig främst till studerande inom förskollärarutbildningen, en utbildning som författarna vill berika med ett större inslag av internationalisering.

Information

Redaktörer:
Ann Farrell Ingrid Pramling Samuelsson
Författare:
Amanda Bateman Mónica Berger González Anna Kirova Anne Kultti Linda Mitchell Niklas Pramling Dion Sommer
Översättare:
Anna Holmqvist
Språk:
Engelska
ISBN:
9789144120393
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39651-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
200

Författare

Ann Farrell

Ann Farrell är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande och rektor för School of Early Childhood inom den pedagogiska fakult...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Amanda Bateman

Amanda Bateman är lektor i de tidiga årens lärande vid Te Hononga School of Curriculum and Pedagogy, University of Waikato i Nya Zeeland. Hon börja...

Mónica Berger González

Mónica Berger González är postdoc-forskare vid Natural and Social Sci-ence Interface och prefekt för Department of Environmental Systems Sci-ence v...

Anna Kirova

Anna Kirova är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande vid Institutionen för grundskoleutbildning vid University of Al-bert...

Anne Kultti

Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet

Linda Mitchell

Linda Mitchell är docent vid Institutionen för professionsstudier inom utbildning och rektor för Early Years Research Centre vid University of Waik...

Niklas Pramling

Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Dion Sommer

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för psykologi och beteendevetenskap inom den företagsekonomiska och samhällsveten...

 ;

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimatförändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör ett...

Nya globala kontexter innebär såväl utmaningar som möjligheter för yngre barn och människorna runt omkring dem. Klimatförändringar, väpnade konflikter och fattigdom tecknar i kombination med ständigt framflyttade gränser inom forskning och teknik en paradoxal bild av både de hot och de möjligheter som världens barn står inför. Många nya frågor aktualiseras därmed, om de förutsättningar som yngre barn behöver för att lära och må bra. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande utgör ett komplement till de projekt och initiativ inom förskolan och de tidiga skolåren som ger stöd åt arbetet med yngre barn med olika kulturella och språkliga bakgrunder och deras familjer. Bokens kapitel rör sig mellan olika kontexter för att ge läsarna fler perspektiv och en bredare bild av vad mångfaldsarbete innebär. Boken redogör för internationella forskningssamarbeten och olika aspekter av internationellt arbete, och innehåller såväl teoretiska diskussioner som praktiska tillämpningar. I varje kapitel finns också diskussionsfrågor som kan skapa grund för kritisk reflektion över det som diskuterats i de olika kapitlen. Mångfald i tidiga åldrar: interkulturellt lärande vänder sig främst till studenter inom förskollärar- och lärarutbildning, och kan bidra till att skapa större medvetenhet inom bland annat kulturella, språkliga och utbildningsmässiga frågor.

Information

Redaktörer:
Ann Farrell Ingrid Pramling Samuelsson
Författare:
Amanda Bateman Mónica Berger González Anna Kirova Anne Kultti Linda Mitchell Niklas Pramling Dion Sommer
Översättare:
Anna Holmqvist
Språk:
Engelska
ISBN:
9789144178387
Utgivningsår:
2018
Artikelnummer:
39651-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Ann Farrell

Ann Farrell är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande och rektor för School of Early Childhood inom den pedagogiska fakult...

Ingrid Pramling Samuelsson

Ingrid Pramling Samuelsson är professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, innehar en UNESCO professur i Early Childhood Education and ...

Amanda Bateman

Amanda Bateman är lektor i de tidiga årens lärande vid Te Hononga School of Curriculum and Pedagogy, University of Waikato i Nya Zeeland. Hon börja...

Mónica Berger González

Mónica Berger González är postdoc-forskare vid Natural and Social Sci-ence Interface och prefekt för Department of Environmental Systems Sci-ence v...

Anna Kirova

Anna Kirova är professor i pedagogik med inriktning på de tidiga årens lärande vid Institutionen för grundskoleutbildning vid University of Al-bert...

Anne Kultti

Anne Kultti, docent i pedagogik, Göteborgs universitet

Linda Mitchell

Linda Mitchell är docent vid Institutionen för professionsstudier inom utbildning och rektor för Early Years Research Centre vid University of Waik...

Niklas Pramling

Niklas Pramling, professor i pedagogik, Göteborgs universitet

Dion Sommer

Dion Sommer är professor i utvecklingspsykologi vid Institutionen för psykologi och beteendevetenskap inom den företagsekonomiska och samhällsveten...

 ;