Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet

förskola, fritidshem och skolans tidigare år
Skickas följande arbetsdag

Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet

Förskola, fritidshem och skolans tidigare år

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teo...

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teoretiska perspektiv på kön, klass, hudfärg, funktionsvariation och sexualitet, erbjuder reflektion kring profession och förhållningssätt samt fördjupar sig i didaktiska utmaningar och möjligheter. Kapitlen ger rikligt med exempel på normkritiskt pedagogiskt arbete och belyser bland annat estetisk verksamhet i skolan, demokratiarbete med skolbiblioteket, representation i förskolan, fritidshemmets didaktiska mellanrum, barns lek och kommunikation mellan kollegor. Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare, skolledare och alla som har ett intresse för frågor som berör normer, makt och likvärdiga villkor i barns liv.

Förord     11

Författarpresentation   13

Inledning     19

Lotta Björkman och Lena Sotevik

Pedagogiskt arbete med yngre barn     19

Normkritiska perspektiv snarare än normkritisk pedagogik     21

Bokens tre delar     22

Normkritiska perspektiv som en ||del|| av det pedagogiska arbetet     25

Referenser     26

Del I Maktkritiska perspektiv på normer

1. Normkritiska perspektiv – rötter och fötter     29

Janne Bromseth

Längtan     29

Historiska och teoretiska rötter     30

Postperspektiv och pedagogiska implikationer: nyckelbegrepp     38

Den normkritiska pedagogikens svenska fötter     41

Avslutning     46

Referenser   47

2. ”Nothing about us without us”: Ett neurodiversitetsperspektiv inom normkritisk pedagogik     51

Sofia Österborg Wiklund och Hanna Bertilsdotter Rosqvist

Neurofunktionalitet, normalitet och avvikelse     51

Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i Sverige i dag?     52

Neurodiversitetsrörelsen och den normkritiska vändningen i Sverige     54

Neurodiversitetsperspektiv i ett bredare pedagogiskt sammanhang     57

Vad innebär neurodiversitet i teorin?     58

”Den finaste formen av lek”– neuronormativa föreställningar om barns lekande och lärande     61

Neurodivergent (av)maskering: om att (av)lära sig att dölja     64

Att fostras till en ”person”, eller neurodivergent identitetsutveckling bortom maskerande?     65

Referenser     66

3. ”Man tänker inte på det”. Frånvarande klassperspektiv i förskolan     71

Klara Dolk

Inledning     71

Förskolor i olika världar      74

Påverkan på förskolans verksamhet     77

Ett didaktiskt arbete i det tysta?     78

Fattigdom: ett historiskt fenomen?     80

Hur skapa möten?     82

Känsliga frågor och ängslighet     83

Vems måttstock ska gälla?     87

Varför är klass frånvarande som perspektiv?     88

Avslutning     90

Referenser     91

4. Normkritiska perspektiv på ålder i förskola och skola     95

Natalie Davet

Olika perspektiv på ålder     95

Ålder som maktstruktur     97

Ålder som normsystem     99

Den idealiserade vuxenheten     100

Åldersmötet som pedagogisk idé     102

Generationsmöten     104

Att upptäcka och ifrågasätta åldersnormer i vardagen      109

Referenser     110

5. Vilken färg är jag? Förskollärares pedagogiska arbete med hudfärg     115

Osa Lundberg

Strukturell rasism     115

Antirasistisk pedagogik     116

Nya förutsättningar – nya utmaningar      118

Hudfärg som en markör för likhet, olikhet och tillhörighet     119

Diskussion     128

Referenser     130

Del II Perspektiv på pedagogiskt förhållningssätt och arbetets förutsättningar

6. Kompetens och konflikt – pedagogers perspektiv på normkritiskt arbete     135

Lena Sotevik

Styrning och stöttning     137

Det kollegiala samarbetet     141

Samverkan med föräldrar     144

Ifrågasatt ||och|| efterfrågad     148

Referenser     149

7. Feministiska perspektiv på yrkesroller och professionalitet     153

Eleonor Bredlöv Eknor

Yrkesroller och professionalitet i den normkritiska pedagogiken     153

Genushistorisk bakgrund – ett skolsystem präglat av särartstanken     154

Omsorg, lärande och kön     159

En feminisering av skolan?      163

Den normkritiska pedagogen     167

Referenser     168

8. Aktiva åtgärder i förskolan – en normkritisk analys genom det systematiska kvalitetsarbetet     173

Helene Svärd

Från likabehandlingsplan till aktiva åtgärder och utmaningar på vägen     173

Från problemfokus till ett främjande och förebyggande arbete     174

Systematiskt kvalitetsarbete som en möjlig stödstruktur      176

Värdegrundsarbete integrerat genom ett tematiskt arbetssätt     177

En vilja att vara i en process – en förutsättning för arbetet     178

Reflektionens och analysens betydelse för ett normkreativt handlande      181

Barnens reflektioner – en resurs och utmaning i det normkritiska arbetet     183

Pröva och reflektera över misstagen – i en systematisk normkritisk process     185

Referenser     186

9. Lyssna, leka och låta mig förundras: Om mina försök att närma mig barns livsvärldar     189

Elin Larsson

Från vuxentolkning till barns perspektiv     190

Maktobalans i relationer mellan barn och vuxen     193

Lyssnande som strategi i normkritiskt pedagogiskt arbete     194

Lyssna eller överföra kunskap – en ständig balansgång     198

Att lyssna – finns det utrymme för det i dagens förskola?     201

Reflektera tillsammans: bjuda motstånd och våga lita på processen     203

Normkritisk pedagogik – ett arbete som aldrig blir färdigt     205

Referenser     207

10.   Hen  i förskolan – transperspektiv och jämställdhetsperspektiv     209

Malte Sommarö

Inledning     209

Hen – ett omdiskuterat begrepp      211

Kan språket påverka samhället?     212

Att motverka diskriminering utifrån könsidentitet – utmaningar och möjligheter      213

Att sätta mindre fokus på kön     218

Tillämpning och motstånd     219

Vidare reflektioner     222

Avslutning     225

Referenser     226

11. Normer: formning, lärande och barns psykologiska utveckling     229

Fredrik Odhammar och Ragnhild Mogren Svensén

Inledningsvis     229

Normer är osynliga och ser olika ut under olika tider     229

Hur normer formas och lärs     230

Normer och barnets psykologiska utveckling     233

Avslutningsvis     237

Referenser     238

12. Skolbibliotekets roll i normkritiskt arbete     241

Ulrika Centerwall

Skolbibliotek och (norm)kritiska perspektiv     241

Teoretiskt avstamp     242

Skolbibliotekens uppdrag     245

Demokrati, delaktighet och normkritiska perspektiv i skolbibliotek      247

Tre exempel på normkritiskt skolbiblioteksarbete     250

Avslutning     259

Referenser     259

Del III Didaktiska perspektiv och praktiker

13. Normkritiska perspektiv i lärares hela didaktiska uppdrag     265

Lotta Björkman

Funderingar kring en klacksko     265

Skolans dubbla uppdrag?     266

Undervisning i lärarens hela didaktiska uppdrag     269

Normkritiska perspektiv på och i didaktiskt arbete     276

Referenser     278

14. Normkritik i praktiken – undervisning om, genom och för demokratiska värderingar och arbetssätt     281

Sandra Brömster

Ett uppvaknande     281

||Genom|| demokrati – inte bara om och för     283

Att lära ||om|| normer     296

Förmedla och omdefiniera normer – ||för|| att fostra demokratiska medborgare     298

Normkritiskt didaktiska val bidrar till tillgänglighet     300

Referenser     301

15. Normutmanande pedagogik  som, genom  och  i  estetisk verksamhet      303

Cecilia Ferm Almqvist och Linn Hentschel

Projektet ”Alla har rätt”     303

Normkritiska perspektiv och mänskliga projekt     305

Estetisk verksamhet som didaktisk handling     307

Normutmanande pedagogiskt arbete ||som|| estetisk verksamhet      309

Normutmanande pedagogiskt arbete ||genom|| estetisk verksamhet     311

Normutmanande pedagogiskt arbete ||i|| estetisk verksamhet     313

Humor som möjlighet och utmaning     314

Att driva normutmanande estetisk verksamhet     315

Referenser     317

16. Normkritiska perspektiv på dansundervisning     319

Märtha Pastorek Gripson

En fond av danshändelser     319

Möjligheter och metoder i konstnärliga och pedagogiska kontexter     321

Vem dansar och under vilka förutsättningar? Genusperspektiv på dans     322

Dans som yttrandefrihet och kommunikativ resurs     324

Politiska jämställdhetsmål, utbildning och dans     326

Hur kan könandet i dans förstås?     327

Didaktiska implikationer för normkritisk undervisning i dans     329

Utmana, vidga rörelsevokabulär och skapa långsiktig glädje     334

Referenser     336

17. Mellanrummens didaktik – fritidshemslärares betydelse för barns identitetsskapande processer     339

Tindra Hilding Krasa och Kristina Axelsson

Fritidshemmet – en arena för identitets­skapande genom kreativa processer     340

Mellanrummens didaktik     342

Undervisningsbegreppet ur fritidshemslärares perspektiv      343

Normkritiska perspektiv i mellanrummens didaktik     345

Värdegrunden och det demokratiska uppdraget med mellanrummens didaktik     354

Referenser     355

18. Drakar, stentroll och älgmammor – att arbeta med figurer för en bredare representation     357

Maja Nystedt

Dockors och figurers pedagogiska möjligheter i förskolan     358

Representation, norm och familjekonstellationer      359

Vidgade familjebilder genom medvetna val av figurers gestaltning     362

Avslutande tankar     365

Referenser     366

19. ”Titta! Nu är du också med!” Representation i miljö och material     367

Sandra Nordin och Sandra Dögg Sæmundsdóttir

Inledning     367

Utgångspunkter     368

Exempel på förändringsarbeten     374

Avslutning     381

Referenser     383

Register     385

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Kristina Axelsson

Kristina Axelsson är grundlärare i fritidshem med behörighet i bild och musik vid Södertörns högskola. Hon är också utbildad inom danspedagogik (Cr...

Hanna Bertilsdotter Rosqvist

Hanna Bertilsdotter Rosqvist är sociolog och professor i socialt arbete vid Södertörns högskola. Hannas forskning kretsar kring autism och ADHD ur ...

Eleonor Bredlöv Eknor

Eleonor Bredlöv är doktor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande, och arbetar som universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga inst...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Sandra Brömster

Sandra Brömster är förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år. Hon har en fil.mag. i utbildningsvetenskap med genusvetenskaplig inriktning...

Ulrika Centerwall

Ulrika Centerwall är doktorand och universitetsadjunkt med inriktning mot skolbibliotek vid Bibliotekshögskolan i Borås. Hennes forskningsintressen...

Natalie Davet

Natalie Davet är fil. lic. i barn- och ungdomsvetenskap med uppsatsen Jag har alla åldrar i mig! (2020) vid BUKL (Barndom, ungdom, kultur och läran...

Sandra Dögg Sæmundsdóttir

Sandra Dögg Sæmundsdóttir är legitimerad förskollärare och fil.mag. i pedagogik. Hon har lång erfarenhet av arbete i förskola, grundskola och friti...

Klara Dolk

Klara Dolk är utbildad förskollärare och verksam som lektor i förskoledidaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms unive...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Linn Hentschel

Linn Hentschel är doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot musik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen inkluderar demokrati, likvä...

Tindra Hilding

Tindra Hildning Krasa är legitimerad grundlärare med inriktning mot fritidshem, Södertörns högskola, med mångårig erfarenhet av arbete i fritidshem...

Elin Larsson

Elin Larsson har mångårig erfarenhet som förskollärare och arbetar sedan 2021 som utvecklingspedagog på en förskoleenhet i Göteborg, ett uppdrag so...

Osa Lundberg

Osa Lundberg är lektor i pedagogiskt arbete vid Malmö universitet. Hon forskar inom utbildningsvetenskap med fokus på raslig mångfald och rasifieri...

Ragnhild Mogren Svensén

Ragnhild Mogren Svensén har en magisterexamen i pedagogik. Ragnhild är intresserad av frågor om lärande och formningsprocesser, särskilt i organise...

Sandra Nordin

Sandra Nordin är legitimerad lärare mot tidigare år. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i förskolan och har de senaste åren arbetat på en försko...

Maja Nystedt

Maja Nystedt är legitimerad förskollärare och har arbetat på förskolor i Stockholmsområdet sedan hon tog examen 2010. Hon har en magisterexamen i p...

Fredrik Odhammar

Fredrik Odhammar, är fil. dr i pedagogik, leg. psykolog och leg. psykoterapeut med inriktning mot barn och ungdomar samt specialist i klinisk psyko...

Märtha Pastorek Gripson

Märtha Pastorek Gripson är fil.dr i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i estetik och innovation vid Högsko...

Malte Sommarö

Malte Sommarö är legitimerad förskollärare och arbetar i Norrköping. Hen har arbetat mycket i ideella organisationer med feministiska frågor och an...

Helene Svärd

Helene Svärd är en legitimerad förskollärare som arbetat som verksamhetsutvecklare på en förskoleförvaltning i en mellanstor kommun under fem år. H...

Sofia Österborg Wiklund

Sofia Österborg Wiklund är doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande, samt postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, ...

 ;

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teo...

De normer som förmedlas i förskola, fritidshem och skola har stor betydelse för barns uppväxtmiljö samt för deras identitets- och kunskapsutveckling. Utgångspunkten i denna bok är att de som arbetar i pedagogisk verksamhet behöver kunskap och färdigheter för att granska och förändra normer som på olika sätt begränsar och exkluderar. Ett normkritiskt perspektiv på och i pedagogiskt arbete kan bidra till en kontinuerlig reflektion som gör medvetenhet och förändring möjlig. Boken tar sig an teoretiska perspektiv på kön, klass, hudfärg, funktionsvariation och sexualitet, erbjuder reflektion kring profession och förhållningssätt samt fördjupar sig i didaktiska utmaningar och möjligheter. Kapitlen ger rikligt med exempel på normkritiskt pedagogiskt arbete och belyser bland annat estetisk verksamhet i skolan, demokratiarbete med skolbiblioteket, representation i förskolan, fritidshemmets didaktiska mellanrum, barns lek och kommunikation mellan kollegor. Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare och lärare, skolledare och alla som har ett intresse för frågor som berör normer, makt och likvärdiga villkor i barns liv.

Författare

Lotta Björkman

Lotta Björkman är legitimerad gymnasielärare och var verksam som detta i 13 år. Lotta är expert på normkritisk pedagogik och har skrivit om och utb...

Lena Sotevik

Lena Sotevik är doktor i Barn- och ungdomsvetenskap. Hennes forskningsintressen berör normer och livsvillkor i barn och ungas liv, främst kopplat t...

Kristina Axelsson

Kristina Axelsson är grundlärare i fritidshem med behörighet i bild och musik vid Södertörns högskola. Hon är också utbildad inom danspedagogik (Cr...

Hanna Bertilsdotter Rosqvist

Hanna Bertilsdotter Rosqvist är sociolog och professor i socialt arbete vid Södertörns högskola. Hannas forskning kretsar kring autism och ADHD ur ...

Eleonor Bredlöv Eknor

Eleonor Bredlöv är doktor i pedagogik med inriktning mot vuxnas lärande, och arbetar som universitetslektor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga inst...

Janne Bromseth

Janne Bromseth, fil.dr, är köns- och sexualitetsforskare från NTNU (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet). Hon har forskat och undervisat ...

Sandra Brömster

Sandra Brömster är förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år. Hon har en fil.mag. i utbildningsvetenskap med genusvetenskaplig inriktning...

Ulrika Centerwall

Ulrika Centerwall är doktorand och universitetsadjunkt med inriktning mot skolbibliotek vid Bibliotekshögskolan i Borås. Hennes forskningsintressen...

Natalie Davet

Natalie Davet är fil. lic. i barn- och ungdomsvetenskap med uppsatsen Jag har alla åldrar i mig! (2020) vid BUKL (Barndom, ungdom, kultur och läran...

Sandra Dögg Sæmundsdóttir

Sandra Dögg Sæmundsdóttir är legitimerad förskollärare och fil.mag. i pedagogik. Hon har lång erfarenhet av arbete i förskola, grundskola och friti...

Klara Dolk

Klara Dolk är utbildad förskollärare och verksam som lektor i förskoledidaktik vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms unive...

Cecilia Ferm Almqvist

Cecilia Ferm Almqvist är professor i pedagogik vid Södertörns högskola och i musikpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. I sin forskni...

Linn Hentschel

Linn Hentschel är doktor i pedagogiskt arbete med inriktning mot musik vid Umeå universitet. Hennes forskningsintressen inkluderar demokrati, likvä...

Tindra Hilding

Tindra Hildning Krasa är legitimerad grundlärare med inriktning mot fritidshem, Södertörns högskola, med mångårig erfarenhet av arbete i fritidshem...

Elin Larsson

Elin Larsson har mångårig erfarenhet som förskollärare och arbetar sedan 2021 som utvecklingspedagog på en förskoleenhet i Göteborg, ett uppdrag so...

Osa Lundberg

Osa Lundberg är lektor i pedagogiskt arbete vid Malmö universitet. Hon forskar inom utbildningsvetenskap med fokus på raslig mångfald och rasifieri...

Ragnhild Mogren Svensén

Ragnhild Mogren Svensén har en magisterexamen i pedagogik. Ragnhild är intresserad av frågor om lärande och formningsprocesser, särskilt i organise...

Sandra Nordin

Sandra Nordin är legitimerad lärare mot tidigare år. Hon har lång erfarenhet av att arbeta i förskolan och har de senaste åren arbetat på en försko...

Maja Nystedt

Maja Nystedt är legitimerad förskollärare och har arbetat på förskolor i Stockholmsområdet sedan hon tog examen 2010. Hon har en magisterexamen i p...

Fredrik Odhammar

Fredrik Odhammar, är fil. dr i pedagogik, leg. psykolog och leg. psykoterapeut med inriktning mot barn och ungdomar samt specialist i klinisk psyko...

Märtha Pastorek Gripson

Märtha Pastorek Gripson är fil.dr i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i estetik och innovation vid Högsko...

Malte Sommarö

Malte Sommarö är legitimerad förskollärare och arbetar i Norrköping. Hen har arbetat mycket i ideella organisationer med feministiska frågor och an...

Helene Svärd

Helene Svärd är en legitimerad förskollärare som arbetat som verksamhetsutvecklare på en förskoleförvaltning i en mellanstor kommun under fem år. H...

Sofia Österborg Wiklund

Sofia Österborg Wiklund är doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande, samt postdoktor i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning, ...

 ;