Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

Barn och sång

- om rösten, sångerna och vägen dit
Skickas följande arbetsdag

I vårt sångbara svenska språk äger vi ovärderliga skatter: Sånger som vill bli sjungna, melodier som vill bli nynnade, ramsor som vill bli trallade. Men hur blir det i framtiden? Hur tar vi i vår snabbt föränderliga tid vara på detta levande arv, på rätten till vår egendom? Det är i de tidiga barnaåren allt grundläggs, också sången. Den här boken presenterar kunskaper om spädbarnets tidiga melodiliknande joller, om barnröstens anatomiska byggnad och klangliga möjligheter och hur barnets hjärn...

I vårt sångbara svenska språk äger vi ovärderliga skatter: Sånger som vill bli sjungna, melodier som vill bli nynnade, ramsor som vill bli trallade. Men hur blir det i framtiden? Hur tar vi i vår snabbt föränderliga tid vara på detta levande arv, på rätten till vår egendom? Det är i de tidiga barnaåren allt grundläggs, också sången. Den här boken presenterar kunskaper om spädbarnets tidiga melodiliknande joller, om barnröstens anatomiska byggnad och klangliga möjligheter och hur barnets hjärna tar emot tidiga musikaliska impulser. Rytmik, rörelse, improvisation har betydelse för att väcka barns sånglust. Boken innehåller en teoretisk och en praktisk del. Den senare presenterar övningar och sånger för barn från förskola och upp i 10-årsåldern. Med boken följer en CD som ger exempel på en del av bokens övningar och sånger, tillsammans med exempel på sjungande barn från äldre och nyare inspelningar. Boken vänder sig till studenter på utbildningar där barn och sång är ett viktigt ämne, fram för allt blivande lärare i förskola och skola, musiklärare, kyrkomusiker och logopeder. Den vänder sig också till körledare, föräldrar och sångintresserade i allmänhet.

        • 7
          Författare och medverkande
        • 13
          Förord
        • 15
          Redaktörens förord
        • 17
          Vad är sång
        • 19
          Sången – livets uttryck
        • BENGT OLOF ENGSTRÖM
        • 25
          En flygande start – barnets första steg mot talat språk
        • ULLA SUNDBERG
        • 25
          Utgångsläge
        • 27
          Att uppfatta tal och språk
        • 28
          Att prata själv
        • 29
          Barnet samspelar med sin omgivning
    • 31
      Referenser
        • 32
          Barnet, hjärnan, musiken och sången
        • JAN FAGIUS och HUGO LAGERCRANTZ
        • 32
          Att varsebli musiken
        • 33
          Att höra och minnas det man hört
        • 35
          Hjärnans förmåga till musik
        • 37
          Barnet och sången
        • 38
          Viljan till musik
        • 40
          Refererenser
        • 41
          Barnröstens utveckling
        • ANITA McALLISTER och MARIA SÖDERSTEN
        • 42
          Anatomisk utveckling
        • 44
          Röstkvalitet
        • 45
          Barns röstomfång
        • 49
          Röstproblem hos barn
        • 50
          Barns ljudmiljö
        • 52
          Röstbehandling
    • 53
      Referenser
        • 55
          Om sångutveckling
        • GRAHAM F WELCH
        • 57
          Utveckling under foster- och spädbarnstiden
        • 57
          Tidig barndom och förskoleålder
        • 59
          De första skolåren
        • 63
          Äldre barn
        • 64
          Faktorer bakom sångutveckling och dess förutsättningar
    • 65
      Referenser
        • 67
          Barns eget skapande
        • BERTIL SUNDIN
        • 67
          Barns musikaliska skapande
        • 69
          Musiken och förskollärarutbildningen
        • 70
          Sång- och repertoarideal
        • 71
          Lärande i ett barnperspektiv
    • 73
      Referenser
        • 74
          Om sångideal i olika tider
        • GUNNEL FAGIUS
        • 74
          Skolradions sångstunder 1934–1969
        • 76
          Alice Tegnér (1864–1943)
        • 76
          Knut Brodin och 30-talsdebatten
        • 79
          Ny kunskap
        • 80
          Vad ska vi sjunga och hur
        • 81
          I Japan
        • 82
          I Finland och i Ungern
        • 82
          Tradition och nytänkande
    • 84
      Referenser
        • 85
          Pojkar och flickor
        • ANNA CEDERBERG-ORRETEG, EVA EKDAHL och GUNNEL FAGIUS
        • 85
          Könsskillnader
        • 88
          Är förutsättningarna olika
        • 89
          Att sjunga på lika villkor
    • 89
      Referenser
        • 90
          Musik och rörelse hör ihop
        • HELÉNE DON LIND
        • 90
          Vad är rytmik
        • 92
          Mitt i rytmiken
        • 95
          Rytmikpedagogikens grundprinciper och förhållningssätt
        • 98
          Musik och rörelse har ett folkhälsoperspektiv
    • 98
      Referenser
        • 100
          Sång och integration i skolan – så arbetar vi i Bergsjön
        • CHARINA WIDMARK
        • 100
          Stadsdelen Bergsjön
        • 101
          Alla barn har rätt till en sångskatt
        • 102
          Hinder i vägen
        • 105
          Så trotsar vi hindren
        • 107
          Det är utan gräns
        • 109
          Metoder och praktiska övningar
        • GUNNEL FAGIUS
        • 109
          Att börja sjunga med barn
        • 131
          Att fortsätta sjunga med barn
        • 151
          Mer om barn och sång
        • 151
          Alla har ett omfång
        • GUNNEL FAGIUS
        • 154
          Enkel solmisation
        • EVA EKDAHL och GUNNEL FAGIUS
        • 158
          Att komponera för barn
        • ANNA CEDERBERG-ORRETEG
        • 162
          Fler sånger
    • 169
      Sångsamlingar
    • 169
      Ordlista
    • 173
      Register
    • 176
      CD-innehåll

Information

Redaktörer:
Gunnel Fagius
Kapitelförfattare:
Anna Cederberg-Orreteg Heléne Don Lind Eva Ekdahl Bengt-Olof Engström Jan Fagius Hugo Lagercrantz Anita McAllister Ulla Sundberg Bertil Sundin Maria Södersten
Översättare:
Gunnar Sandin
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144019352
Utgivningsår:
2007
Artikelnummer:
32639-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
176

Författare

Gunnel Fagius

Gunnel Fagius är forskningssamordnare vid Uppsala universitets Körcentrum och musikkonsulent för Svenska kyrkan på nationell nivå. Hon har tidigare...

Anna Cederberg-Orreteg

Anna Cederberg-Orreteg arbetar halvtid som musiklärare i Höglandsskolan i Bromma, Stockholm. Hon undervisar elever från år 4 till och med gymnasiet...

Heléne Don Lind

Heléne Don Lind är rytmik- och danspedagog vid GIH Idrottshögskolan och Kungl. Musikhögskolan i Stockholm med inriktning på rytmik, rytmikmetodik, ...

Eva Ekdahl

Eva Ekdahl är musiklärare vid Adolf Fredriks Musikklasser i Stockholm sedan 1972. Adolf Fredriks skola är en skola med körsång som profi l och med ...

Bengt-Olof Engström

Bengt Olof Engström har varit verksam som musikkonsulent vid Skolöverstyrelsen, metodiklektor i Umeå, intendent vid Norrköpings Orkesterförening oc...

Jan Fagius

Jan Fagius, docent, överläkare, Neurologkliniken, Akademiska sjukhuset, Uppsala.

Hugo Lagercrantz

Hugo Lagercrantz är senior professor i pediatrik vid Karolinska Institutet i Stockholm och tidigare verksamhetschef för neonatologin vid Astrid Lin...

Anita McAllister

Anita McAllister, docent, leg. logoped, anknuten till Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik (CLINTEC), enheten för logopedi,...

Ulla Sundberg

Ulla Sundberg är universitetslektor vid avdelningen för fonetik, institutionen för lingvistik, Stockholms universitet. Det främsta forskningsintres...

Bertil Sundin

Bertil Sundin har sedan han påbörjade sin forskning om barns musikaliska skapande varit lektor och docent vid Stockholms universitet. 1991 kallades...

Maria Södersten

Maria Södersten, docent, tidigare adjungerad professor, leg. logoped, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik (CLINTEC), enhet...

Graham F Welch

Graham F. Welch är professor i musikpedagogik vid University of London. Han innehar även gästprofessurer vid universiteten i Sydney, Limerick och R...

Charina Widmark

Charina Widmark är sångpedagog och körledare, verksam som skolledare vid Kulturskolan i Bergsjön, Göteborg. Hon har givit ut sångsamlingar för barn...

 ;