Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Att utveckla undervisning i naturvetenskap

- kunskapsbygge med hjälp av ämnesdidaktik
Skickas följande arbetsdag

Det finns numera en ämnesdidaktisk kunskapsbas, uppbyggd med vetenskapliga metoder, som kan användas för att skapa nya sätt att undervisa. Den är rik och öppnar många intressanta möjligheter. Boken ger en översikt över viktiga delar av denna kunskapsbas samt tre genomarbetade exempel på hur den har använts för att utveckla och pröva undervisning i åk 4 - 8 på grundskolan. Det första exemplet handlar om livscykler, det andra om en partikelteori för gaser och det tredje om ljud, hörsel och hörs...

Det finns numera en ämnesdidaktisk kunskapsbas, uppbyggd med vetenskapliga metoder, som kan användas för att skapa nya sätt att undervisa. Den är rik och öppnar många intressanta möjligheter. Boken ger en översikt över viktiga delar av denna kunskapsbas samt tre genomarbetade exempel på hur den har använts för att utveckla och pröva undervisning i åk 4 - 8 på grundskolan. Det första exemplet handlar om livscykler, det andra om en partikelteori för gaser och det tredje om ljud, hörsel och hörselhälsa. Boken är en fristående tredje del i en didaktiktrilogi, utgiven av Studentlitteratur. Den första heter ”Grundskolans naturvetenskap: helhetssyn, innehåll och progression”. Den belyser och diskuterar vilket innehåll grundskolans naturvetenskapliga undervisning skulle kunna ha och hur det kan disponeras. Andra delen har titeln ”Att förstå skolans naturvetenskap: forskningsresultat och nya idéer” och är en systematisk genomgång av elevernas möjligheter och svårigheter att förstå ett stort antal naturvetenskapliga områden. Denna tredje del fokuserar frågan om hur undervisningen kan utvecklas. Till boken hör en webbplats med exempel på diagnostiska prov, fördjupande artiklar, animationer m.m. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i grundskolan och gymnasiet, lärarutbildare och andra med intresse för undervisning och lärande i naturvetenskap.

Information

Författare:
Björn Andersson Eva West
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144068961
Utgivningsår:
2011
Artikelnummer:
33953-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
297

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  60 mån

Författare

Björn Andersson

Björn Andersson var professor emeritus vid Göteborgs universitet med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik. Hans huvudintresse var ...

Eva West

Eva Westling, leg. sjuksköterska, urotarmterapeut, Sabbatsbergs sjukhus, Stockholm.

 ;