Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Förbättringsarbete i skolan

Nycklar till elevernas utveckling, lärande och välbefinnande
Skickas följande arbetsdag

Förbättringsarbete i skolan

Nycklar till elevers utveckling, lärande och välbefinnande

Den här boken finns tillgänglig som e-bok på Studora.

På Studora kan du köpa tidsbegränsad åtkomst till denna och många andra e-böcker. Du får tillgång direkt och kan även ta del av tjänstens smarta studieverktyg.

Valt format

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forsknin...

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forskning, visar hur skolutveckling kan drivas framgångsrikt. Fokus ligger på att skapa inkluderande och tillgängliga lärmiljöer där varje elev får möjlighet att delta och lyckas, oavsett förmåga eller behov. Läsaren får strategier, metoder och arbetssätt för att gå från nuläge till önskat läge, och inbjuds att identifiera och arbeta med de hinder i vardagen som de vill förbättra. Boken är ett handfast stöd för att inleda en förändringsresa som både stärker skolans kultur och främjar alla elevers utveckling och lärande. Förbättringsarbete i skolan vänder sig till lärare, specialpedagoger och rektorer i grundskolan, samt till alla som är intresserade av skolutveckling och elevers lärande.

Jag har suttit med i elevutredningar och granskat situationer utifrån elevens perspektiv, och undrat ”utgår vi verkligen från elevens behov här?” Vi vuxna enas ofta om vilken lösning som blir bra för oss, inte från vad som skapat problemen för eleven, varför hen slåss, slänger saker eller sluter sig. […] Det är så många barn och ungdomar i dag som inte känner sig sedda, hörda, förstådda, bekräftade och respekterade i skolan. Bara att läraren inleder dagen med att vända sig till varje elev med ett ”hej, hur mår du?” skapar viktiga, goda relationer. Det behövs inte mycket, men framför allt krävs det fokus på allt det som faktiskt fungerar bra, om vi vill stärka och lyfta eleven. […] Det är inte heller lätt att vara lärare i dag, konstaterar Therese Nilsson Ågren, med resursbrister och en hög arbetsbelastning. Målet med boken är att förbättra situationen för både lärare och elever, genom att motivera och inspirera till förebyggande insatser, till nya arbetssätt och små förändringar som skapar en inkluderande skola för alla. Där eleverna får blomstra utifrån sina förutsättningar.

Boken är mycket bra, fyller väl sitt syfte då den är fullproppad med metoder, strategier och konkreta tips.

Förbättringsarbete i skolan

I intervjun med Therese Nilsson Ågren berättar hon bland annat om fem principer som forskning visar att en förbättringskultur kännetecknas av. Hon delar även med sig av en övning från boken.

Läs intervjun

Information

Författare:
Therese Nilsson Ågren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144151502
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
44125-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
220

Författare

Therese Nilsson Ågren

Therese Nilsson Ågren är verksamhetsutvecklare och förbättringscoach med mångårig erfarenhet inom undervisning och pedagogisk utveckling i Eskilstu...

 ;

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forsknin...

Hur kan skolan skapa de bästa förutsättningarna för alla elevers utveckling, lärande och välbefinnande? Lärare möter ofta elever med olika förutsättningar och behov som kämpar med att hantera skolans krav. Det kan exempelvis handla om elever som är avvaktande i sociala sammanhang eller som är ouppmärksamma. Läroplanen lyfter att skolan ska vara en trygg och stimulerande miljö för alla elever, vilket kräver kontinuerlig utveckling av skolans verksamhet. Denna bok, baserad på aktuell forskning, visar hur skolutveckling kan drivas framgångsrikt. Fokus ligger på att skapa inkluderande och tillgängliga lärmiljöer där varje elev får möjlighet att delta och lyckas, oavsett förmåga eller behov. Läsaren får strategier, metoder och arbetssätt för att gå från nuläge till önskat läge, och inbjuds att identifiera och arbeta med de hinder i vardagen som de vill förbättra. Boken är ett handfast stöd för att inleda en förändringsresa som både stärker skolans kultur och främjar alla elevers utveckling och lärande. Förbättringsarbete i skolan vänder sig till lärare, specialpedagoger och rektorer i grundskolan, samt till alla som är intresserade av skolutveckling och elevers lärande.

Förbättringsarbete i skolan

I intervjun med Therese Nilsson Ågren berättar hon bland annat om fem principer som forskning visar att en förbättringskultur kännetecknas av. Hon delar även med sig av en övning från boken.

Läs intervjun

Information

Författare:
Therese Nilsson Ågren
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144194981
Utgivningsår:
2025
Artikelnummer:
44125-SB01
Upplaga:
Första

Författare

Therese Nilsson Ågren

Therese Nilsson Ågren är verksamhetsutvecklare och förbättringscoach med mångårig erfarenhet inom undervisning och pedagogisk utveckling i Eskilstu...

 ;