Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Varukorg

Varukorgen är tom!

Varukorgen inkl. moms 0 kr


Elektronisk distribution

Frakt inkl. moms 0 kr


Varav moms (6 %) 0 kr

Varav moms (25 %) 0 kr

Öresutjämning 0 kr


Att betala inkl. moms 0 kr


Till kassan

BAS Bedömning av anpassningar i skolmiljön

Skickas följande arbetsdag

Många elever i dagens svenska skola är i behov av anpassningar och särskilt stöd. För att rätt insatser ska kunna planeras och genomföras är det viktigt att elevernas behov upptäcks och kartläggs på ett systematiskt sätt. BAS - Bedömning av anpassningar i skolmiljön är ett validerat elevcentrerat intervjuinstrument som är utvecklat för att bedöma i vilken grad förutsättningarna i en viss skola överensstämmer med elevens förutsättningar. Instrumentet är avsett för barn från ungefär 7 år och u...

Många elever i dagens svenska skola är i behov av anpassningar och särskilt stöd. För att rätt insatser ska kunna planeras och genomföras är det viktigt att elevernas behov upptäcks och kartläggs på ett systematiskt sätt. BAS - Bedömning av anpassningar i skolmiljön är ett validerat elevcentrerat intervjuinstrument som är utvecklat för att bedöma i vilken grad förutsättningarna i en viss skola överensstämmer med elevens förutsättningar. Instrumentet är avsett för barn från ungefär 7 år och uppåt. Det innehåller 16 frågor om vanliga aktiviteter och uppgifter i skolan där eleven kan behöva anpassningar eller särskilt stöd. I materialet finns samtliga formulär som behövs för att genomföra bedömningen, men också teoretisk bakgrundsinformation om instrumentet och instruktioner inför användning och administrering. I boken finns även två elevexempel för att ge läsaren en inblick i hur instrumentet fungerar i praktiken. Till boken hör en webbplats där allt material finns tillgängligt. På insidan av omslaget finns en kod som behövs för registrering. Koden är unik och kan enbart brukas av en användare. BAS kan användas för alla elever som behöver stöd eller anpassningar i skolan. Materialet riktar sig främst till elevhälsan, speciallärare, specialpedagoger och arbetsterapeuter.

Förord 5

Huvudförfattarens förord 7

Om författarna 9

 1 Introduktion 11

Översikt 11

Bakgrund 11

Instrumentets syfte och frågeområden 13

Teoretisk grund 14

Utveckling och forskning 15

Summering 16

Referenser 17

 2 Instrumentets innehåll och administrering 19

Förberedelser 19

Intervjun 19

Administrering 19

 3 Användning av instrumentet 27

Exempel 1: Emil Selander, 17 år 28

Exempel 2: Lilja Jakobsdóttir, 13 år 41

Bilagor 53

Formulär: Inledande frågor 54

Formulär: Behov av anpassningar 55

Formulär: Planerade anpassningar 57

Formulär: Planerade anpassningar, forts. 58

Summeringsformulär 59

Information

Författare:
Helena Hemmingsson Snæfrídur Thóra Egilson Helene Lidström
Språk:
Svenska
ISBN:
9789144140582
Utgivningsår:
2020
Artikelnummer:
43224-01
Upplaga:
Första
Sidantal:
60

Digital produkt

Giltighetstid från aktivering:  24 mån

Författare

Helena Hemmingsson

Helena Hemmingsson är sedan 2017 professor vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Tidigare arbetade hon vid Linköpings unive...

Snæfrídur Thóra Egilson

Snæfriður Þóra Egilson arbetade under flera år som arbetsterapeut. Hon disputerade inom utbildningsvetenskap och är sedan 2013 professor i Disabili...

Helene Lidström

Helene Lidström är universitetslektor och arbetar som lärare på arbetsterapeutprogrammet vid Linköpings universitet, Campus Norrköping. Helenes for...

 ;