
Tommy Strandberg
Kapitelförfattare
Tommy Strandberg är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot musikens didaktik och har arbetat med lärarutbildning i musik vid Umeå universitet sedan 1980. Hans forskningsintressen rör musikpedagogik och undervisningshistoria samt frågor om undervisningens förutsättningar. För närvarande studerar han hur elever och lärare i Umeå engageras under kulturhuvudstadsåret.Han har tillsammans med internationellt sammansatta grupper av lärare och studenter organiserat och deltagit i flera internationella intensivkurser inom ramen för Erasmus/Sokrates-program i vilka olika länders lärarutbildning och undervisning i skolämnet musik fokuserats.
Tommy Strandberg är universitetslektor i pedagogiskt arbete med inriktning mot musikens didaktik och har arbetat med lärarutbildning i musik vid Umeå universitet sedan 1980. Hans forskningsintressen rör musikpedagogik och undervisningshistoria samt frågor om undervisningens förutsättningar. För närvarande studerar han hur elever och lärare i Umeå engageras under kulturhuvudstadsåret.Han har tillsammans med internationellt sammansatta grupper av lärare och studenter organiserat och deltagit i flera internationella intensivkurser inom ramen för Erasmus/Sokrates-program i vilka olika länders lärarutbildning och undervisning i skolämnet musik fokuserats.