Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Pernilla Nilsson

Kapitelförfattare

Pernilla Nilsson är fil.dr i naturvetenskapernas didaktik och verksam som lektor och docent i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad. Hon disputerade 2008 på avhandlingen Learning to Teach and Teaching to Learn, som syftar till att bidra till förståelsen av hur lärarstudenter utvecklar ämnesdidaktisk kunskap (PCK) för att undervisa yngre elever i naturvetenskap. Hennes pågående forskning belyser hur aspekter av PCK kan utvecklas och formativt bedömas inom ramen för lärarutbildningen. Ett annat projekt belyser hur NO-lärare i högstadiet utvecklar PCK genom att delta i en ’Learning Study’ där de ska utveckla kunskaper om vad som är kritiska aspekter i undervisningen för att eleverna ska lära sig ett specifikt ämnesinnehåll. Aktuella forskningsprojekt berör också ’scientific literacy’, ’co-teaching’ och ’teachers professional learning in science’.

Pernilla Nilsson är fil.dr i naturvetenskapernas didaktik och verksam som lektor och docent i naturvetenskapernas didaktik vid Högskolan i Halmstad. Hon disputerade 2008 på avhandlingen Learning to Teach and Teaching to Learn, som syftar till att bidra till förståelsen av hur lärarstudenter utvecklar ämnesdidaktisk kunskap (PCK) för att undervisa yngre elever i naturvetenskap. Hennes pågående forskning belyser hur aspekter av PCK kan utvecklas och formativt bedömas inom ramen för lärarutbildningen. Ett annat projekt belyser hur NO-lärare i högstadiet utvecklar PCK genom att delta i en ’Learning Study’ där de ska utveckla kunskaper om vad som är kritiska aspekter i undervisningen för att eleverna ska lära sig ett specifikt ämnesinnehåll. Aktuella forskningsprojekt berör också ’scientific literacy’, ’co-teaching’ och ’teachers professional learning in science’.