
Marja-Terttu Tryggvason
Kapitelförfattare
Marja-Terttu Tryggvason är docent i pedagogik vid Mälardalens högskola. Hennes avhandling är en komparativ studie om språksocialisation i finska familjer i Finland och Sverige samt i svenska familjer i Sverige. Hon har också medverkat i ett utbildningspolitiskt projekt som handlar om lärarutbildningar i Sverige, Ungern och Finland och skrivit om finsk ämneslärarutbildning i synnerhet. Hennes forskningsintresse fokuserar nu på barn och elever med utländsk bakgrund och deras utbildning och lärande.
Marja-Terttu Tryggvason är docent i pedagogik vid Mälardalens högskola. Hennes avhandling är en komparativ studie om språksocialisation i finska familjer i Finland och Sverige samt i svenska familjer i Sverige. Hon har också medverkat i ett utbildningspolitiskt projekt som handlar om lärarutbildningar i Sverige, Ungern och Finland och skrivit om finsk ämneslärarutbildning i synnerhet. Hennes forskningsintresse fokuserar nu på barn och elever med utländsk bakgrund och deras utbildning och lärande.