
Margareta Enghag
Kapitelförfattare
Margareta Enghag är fil.dr i naturvetenskapernas didaktik och nyligen anställd vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet, tidigare vid Karlstads universitet som universitetslektor i fysik med inriktning didaktik. Hon disputerade 2007 på avhandlingen Two dimensions of student ownership of learning during small-group work with miniprojects and context rich problems in physics. Hon forskar för närvarande om hur man utvecklar det naturvetenskapliga samtalet i klassrummet, och hur man genom en undervisningsdesign som inkluderar gruppaktiviteter kan öka studenters ’ownership’ och motivation. Hon deltar i forskningsprojektet Representationer och kunskapstraditioner: Ämnesdiskurs som ett nyskapande perspektiv för att förstå undervisning och lärande, ett VR-projekt under ledning av professor Cedric Linder, Uppsala universitet, med inriktning på fysikundervisning i gymnasium/ inledande universitetskurser. Margareta Enghag deltar även i EU-projektet S-TEAM, Science Teacher Education Advanced Methods.
Margareta Enghag är fil.dr i naturvetenskapernas didaktik och nyligen anställd vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet, tidigare vid Karlstads universitet som universitetslektor i fysik med inriktning didaktik. Hon disputerade 2007 på avhandlingen Two dimensions of student ownership of learning during small-group work with miniprojects and context rich problems in physics. Hon forskar för närvarande om hur man utvecklar det naturvetenskapliga samtalet i klassrummet, och hur man genom en undervisningsdesign som inkluderar gruppaktiviteter kan öka studenters ’ownership’ och motivation. Hon deltar i forskningsprojektet Representationer och kunskapstraditioner: Ämnesdiskurs som ett nyskapande perspektiv för att förstå undervisning och lärande, ett VR-projekt under ledning av professor Cedric Linder, Uppsala universitet, med inriktning på fysikundervisning i gymnasium/ inledande universitetskurser. Margareta Enghag deltar även i EU-projektet S-TEAM, Science Teacher Education Advanced Methods.