Logga in

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Priserna visas inklusive moms och du betalar med Klarna


Priserna visas exklusive moms, du kan betala med Klarna eller faktura

Ingen bild

Margareta Enghag

Kapitelförfattare

Margareta Enghag är fil.dr i naturvetenskapernas didaktik och nyligen anställd vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet, tidigare vid Karlstads universitet som universitetslektor i fysik med inriktning didaktik. Hon disputerade 2007 på avhandlingen Two dimensions of student ownership of learning during small-group work with miniprojects and context rich problems in physics. Hon forskar för närvarande om hur man utvecklar det naturvetenskapliga samtalet i klassrummet, och hur man genom en undervisningsdesign som inkluderar gruppaktiviteter kan öka studenters ’ownership’ och motivation. Hon deltar i forskningsprojektet Representationer och kunskapstraditioner: Ämnesdiskurs som ett nyskapande perspektiv för att förstå undervisning och lärande, ett VR-projekt under ledning av professor Cedric Linder, Uppsala universitet, med inriktning på fysikundervisning i gymnasium/ inledande universitetskurser. Margareta Enghag deltar även i EU-projektet S-TEAM, Science Teacher Education Advanced Methods.

Margareta Enghag är fil.dr i naturvetenskapernas didaktik och nyligen anställd vid Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet, tidigare vid Karlstads universitet som universitetslektor i fysik med inriktning didaktik. Hon disputerade 2007 på avhandlingen Two dimensions of student ownership of learning during small-group work with miniprojects and context rich problems in physics. Hon forskar för närvarande om hur man utvecklar det naturvetenskapliga samtalet i klassrummet, och hur man genom en undervisningsdesign som inkluderar gruppaktiviteter kan öka studenters ’ownership’ och motivation. Hon deltar i forskningsprojektet Representationer och kunskapstraditioner: Ämnesdiskurs som ett nyskapande perspektiv för att förstå undervisning och lärande, ett VR-projekt under ledning av professor Cedric Linder, Uppsala universitet, med inriktning på fysikundervisning i gymnasium/ inledande universitetskurser. Margareta Enghag deltar även i EU-projektet S-TEAM, Science Teacher Education Advanced Methods.