
Kirsti Klette
Kapitelförfattare
Kirsti Klette är professor vid Pedagogisk Forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo. Hennes forskningsintressen ligger inom teman som reformpolitik, lärares arbete och klassrumsstudier. Kirsti har lett flera större nationella och nordiska forskningsprojekt där hon särskilt har undersökt hur, och i vilken grad, utbildningsreformer får konsekvenser för praxisfältet. I projekten har hon specifikt inkluderat studier av förändringar i lärarnas undervisningspraxis. Hon är bland annat redaktör för böckerna Klasseromsforskning på norsk (1998), Klasserommets praksisformer (2003) och Fag og arbeidsmåter i endring (2004). Nyligen har Kirsti avslutat en större videobaserad klassrumsstudie där man kartlade pedagogisk praxissom kan förklara de norska PISA-resultaten i läsning, matematik och naturvetenskap. En version av studien kommer att publiceras på engelska under 2010: Life in Classrooms within the area of PISA: Experiences from the Norwegian PISA+ Video Study.
Kirsti Klette är professor vid Pedagogisk Forskningsinstitutt vid Universitetet i Oslo. Hennes forskningsintressen ligger inom teman som reformpolitik, lärares arbete och klassrumsstudier. Kirsti har lett flera större nationella och nordiska forskningsprojekt där hon särskilt har undersökt hur, och i vilken grad, utbildningsreformer får konsekvenser för praxisfältet. I projekten har hon specifikt inkluderat studier av förändringar i lärarnas undervisningspraxis. Hon är bland annat redaktör för böckerna Klasseromsforskning på norsk (1998), Klasserommets praksisformer (2003) och Fag og arbeidsmåter i endring (2004). Nyligen har Kirsti avslutat en större videobaserad klassrumsstudie där man kartlade pedagogisk praxissom kan förklara de norska PISA-resultaten i läsning, matematik och naturvetenskap. En version av studien kommer att publiceras på engelska under 2010: Life in Classrooms within the area of PISA: Experiences from the Norwegian PISA+ Video Study.